Γιώργος Λάνθιμος: ένα καλλιτεχνικό θαύμα

Ο Γιώργος Λάνθιμος είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς της χώρας μας και το αποδεικνύει με τις συνεχόμενες καλλιτεχνικές επιτυχίες του. Με αφορμή την κυκλοφορία της νέας του ταινίας ”The Favourite” που αναμένεται στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο, το Maxmag κάνει μία αποτίμηση της μέχρι τώρα πορείας του και συγκρίνει μεταξύ τους τις ταινίες του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη και της ιδιαίτερης φιλμογραφίας του.

Ο Γιώργος Λάνθιμος γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα και σπούδασε κινηματογράφο και τηλεοπτική σκηνοθεσία στην σχολή Σταυράκου. Από το 1955 όπου και ξεκίνησε η επαγγελματική του καριέρα έχει σκηνοθετήσει ταινίες, θεατρικά έργα, videodance και αρκετές τηλεοπτικές διαφημίσεις.

Λάνθιμος
Πηγή: http://www.megatv.com

Το 2001 σκηνοθέτησε μαζί με τον Λάκη Λαζόπουλο την ταινία ”Ο καλύτερος μου φίλος”. Η ιστορία διηγείται τη σχέση δύο φίλων, οι οποίοι ανακαλύπτουν πως κρατούν μυστικά ο ένας από τον άλλον. Ο Λάκης είναι ασφαλιστής σε μία μεγάλη εταιρία και έχει κερδίσει ένα ”bonus” για την δουλειά του, όταν χάνει την πτήση του επιστρέφοντας στο σπίτι βλέπει την γυναίκα του στο κρεβάτι με τον καλύτερο του φίλο. Ακολουθώντας τη συμβολή της μάνας του – “να σκέφτεσαι πέντε λεπτά προτού ενεργήσεις” – αρχίζει μια περιπλάνηση στην Αθήνα και ταυτόχρονα σε όλες του τις σχέσεις μέσα από μια σειρά κωμικών καταστάσεων…

Advertising

Advertisements
Ad 14
Λάνθιμος
Πηγή: https://mubi.com

Την επόμενη χρονιά, το 2002, ο Λάνθιμος κυκλοφορεί την μικρού μήκους ταινία «Uranisco Disco». Το φιλμ διαρκεί 14 λεπτά ,υπό του ήχους της μουσικής του Coti K. παρακολουθεί τον Ντένη Τομαζάνο, έναν παραγωγό-σκηνοθέτη, που με τη βοήθεια του πιστού αλλά όχι και τόσο έξυπνου βοηθού του Χάρυ και της Μιλένα – κοπέλας του και πρωταγωνίστριας των ταινιών του, η οποία θέλει να γίνει τραγουδίστρια – κάνουν ταινίες που ανήκουν στο είδος “τσόντα-μιούζικαλ”.

Μια νύχτα, στην προσπάθειά τους να περάσουν και σε άλλο κινηματογραφικό είδος, στο cinema verite, οι τρεις ήρωες μας, αποφασίζουν να κάνουν πρωταγωνιστή της ταινίας τους – χωρίς αυτός να το ξέρει – τον Περικλή, το pizza boy της γειτονιάς. Ποιου όμως το σκηνοθετημένο και οργανωμένο σχέδιο θα ευοδωθεί στο τέλος;

Το 2004 ο Γιώργος Λάνθιμος ήταν μέλος της δημιουργικής ομάδας που σχεδίασε την τελετή έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004. Την επόμενη χρονιά, κυκλοφορεί την πρώτη μεγάλη μήκους ταινία του, που φέρει τον τίτλο «Κινέττα» (Kinetta – 2005), με πρωταγωνιστές τους: Ευαγγελία Ράντου, Άρη Σερβετάλη, Κώστα Ξυκόμηνο.

Λάνθιμος
Πηγή: www.lanthimos.com

Η «Κινέττα», πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Σεπτέμβριο του 2005, στο Φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρόνιας, προβλήθηκε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης και τον Φεβρουάριο του 2006 παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

Advertising

Τέσσερα χρόνια μετά, ο Γιώργος Λάνθιμος θα επιστρέψει με την ταινία που θα τον καθιερώσει τόσο στο ελληνικό, όσο και στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα: «Κυνόδοντας» (Dogtooth – 2009). Πρωταγωνιστούν οι: Χρήστος Στέργιογλου, Μισέλ Βάλεϊ, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Μαίρη Τσώνη, Άννα Καλαϊτζίδου.

Διαβάστε επίσης  Παγίδα στο Διαδίκτυο: Η βία της σύγχρονης πραγματικότητας
Λάνθιμος
Πηγή: drafthouse.com

Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ψηλός φράχτης. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Τα παιδιά επίσης, πιστεύουν ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια.

Ο μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα, η οποία δουλεύει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο πατέρας κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιου. Όλη η οικογένεια, και ιδιαίτερα η μεγάλη κόρη, λατρεύει την Χριστίνα. Μια μέρα, η Χριστίνα κάνει δώρο στην μεγάλη κόρη μια στέκα για τα μαλλιά ζητώντας της όμως κάτι άλλο σε αντάλλαγμα.

Τον Σεπτέμβριο του 2009, η ταινία πραγματοποίησε την ελληνική της πρεμιέρα στο πλαίσιο του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς κυκλοφόρησε και επίσημα στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας.

Advertising

Το φιλμ κέρδισε επίσης πέντε βραβεία στην απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου το 2010 και συγκεκριμένα στις κατηγορίες: Καλύτερη Ταινία, Βραβείο Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Β’ Ανδρικού Ρόλου (Χρήστος Πασσαλής), Μοντάζ, ενώ αποτέλεσε και την ελληνική πρόταση για τα επερχόμενα Όσκαρ.

Εν τέλει, ο «Κυνόδοντας» κέρδισε όντως μία Υποψηφιότητα για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας του 2011, έχοντας απέναντι του τις ταινίες: “Biutiful” (Ισπανία) του Alejandro González Iñárritu, “Μέσα από τις Φλόγες” (Καναδάς) του Denis Villeneuve, “Πέρα από τον Νόμο” (Αλγερία) του Rachid Bouchareb και βέβαια τον μεγάλο νικητή εκείνης της χρονιάς στην σχετική κατηγορία: “In a Better World” (Δανία) της Susanne Bier.

Τον Νοέμβριο του 2014, είχαμε την ευκαιρία να ξαναδούμε στην μεγάλη οθόνη τον «Κυνόδοντα» (Dogtooth – 2009) του Γιώργου Λάνθιμου, καθώς προβλήθηκε στο πλαίσιο του 55ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όντας μία από τις είκοσι (20) ταινίες που προβλήθηκαν στο τμήμα “Ελληνικές Ταινίες” με αφορμή τον εορτασμό των 100 Χρόνων του Ελληνικού Κινηματογράφου.

Δύο χρόνια μετά την προβολή του «Κυνόδοντα», ο Έλληνας σκηνοθέτης επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Άλπεις». Αυτή τη φορά η νέα του ταινία θα επιλεγεί από το Φεστιβάλ της Βενετίας. Στο φιλμ πρωταγωνιστούν οι: Αριάν Λαμπέντ, Αγγελική Παπούλια, Άρης Σερβετάλης.

Advertising

Λάνθιμος
Πηγή: http://www.enet.gr

Μια νοσοκόμα, ένας τραυματιοφορέας, μια αθλήτρια ρυθμικής γυμναστικής και ο προπονητής της έχουν δημιουργήσει μια ομάδα. Αντικαθιστούν νεκρούς ανθρώπους. Προσλαμβάνονται από τους φίλους και τους συγγενείς των νεκρών. Η ομάδα ονομάζεται Άλπεις και ο αρχηγός της, ο τραυματιοφορέας, ονομάζεται Mont Blanc. Τα μέλη της ομάδας είναι υποχρεωμένα να λειτουργούν σύμφωνα με κάποιους κανόνες που έχει ορίσει ο αρχηγός. Η νοσοκόμα όμως, δεν υπακούει αυτούς τους κανόνες και μοιραία θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες.

Διαβάστε επίσης  «Bugonia» του Γιώργου Λάνθιμου!

Με οδηγό το έξυπνο σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου και του Γιώργου Λάνθιμου, ο σκηνοθέτης παίρνει την σκυτάλη από τον «Κυνόδοντα», για να μας παρουσιάσει μία ελληνική κοινωνία, η οποία έχει χάσει προ πολλού τον συναισθηματικό της προσανατολισμό. Μία καυστική ματιά στις ανθρώπινες σχέσεις μέσα από το πρίσμα ενός ιδιαίτερου και ανήσυχου καλλιτέχνη.

Μετά τον «Κυνόδοντα» (Βραβείο Ένα Κάποιο Βλέμμα, Φεστιβάλ Καννών / Υποψηφιότητα Ξενόγλωσσου Όσκαρ) και τις «Άλπεις», ο Γιώργος Λάνθιμος επιστρέφει με μία αλληγορική, ρομαντική ιστορία που κέρδισε το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στο 68ο Φεστιβάλ Καννών.
Ο «Αστακός» είναι το αγγλόφωνο ντεμπούτο του σκηνοθέτη, ενώ το σενάριο συνυπογράφει ο σταθερός συνεργάτης του, Ευθύμης Φιλίππου. Η ταινία συγκεντρώνει ένα διεθνές καστ, όπου πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Κόλιν Φέρελ, Ρέιτσελ Βάις, Ολίβια Κόλμαν, Άσλεϊ Γιένσεν, Αριάν Λαμπέντ, Τζον Σ. Ράιλι, Λέα Σεντού, Aγγελική Παπούλια, Μάικλ Σμάιλι, Μπεν Γουίσοου.
Λάνθιμος
Πηγή: www.lifo.gr
Μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης, τοποθετημένη σ’ ένα δυστοπικό, κοντινό μέλλον, όπου όλοι οι μόνοι άνθρωποι, σύμφωνα με τους κανόνες της Πόλης, συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί είναι υποχρεωμένοι να βρουν έναν ταιριαστό σύντροφο μέσα σε σαράντα πέντε (45) ημέρες.
Αν αποτύχουν, μεταμορφώνονται σ’ ένα ζώο της επιλογής τους και κατόπιν απελευθερώνονται στο Δάσος. Ένας απελπισμένος άντρας (Κόλιν Φέρελ) δραπετεύει από το ξενοδοχείο και καταφεύγει στο δάσος, όπου ζουν οι Μοναχικοί. Εκεί ερωτεύεται μία γυναίκα (Ρέιτσελ Βάις), ακόμη κι αν αυτό είναι ενάντια στους κανόνες.
Λάνθιμος
Πηγή: http://www.businessnews.gr
Δύο χρόνια μετά τον «Αστακό», ο Γιώργος Λάνθιμος συνεργάζεται και πάλι στο σενάριο με τον Ευθύμη Φιλίππου, σκηνοθετώντας τον «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Κίντμαν, Κόλιν Φάρελ, Αλίσια Σίλβερστοουν, Μπάρι Κέογκαν, Ράφι Κάσιντι, Μπιλ Καμπ, Σάνι Σούλιτς. Πρόκειται για ένα ιδιόμορφο ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Σεναρίου(εξ ημισείας με το «You Were Never Really Here» της Lynne Ramsay), στους Γιώργο Λάνθιμο και Ευθύμη Φιλίππου στο 70ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, τον Μάιο του 2017.
Για το 2018 επιστρέφει δυναμικά ο Γιώργος Λάνθιμος με την εξαιρετική ταινία εποχής ”The Favourite”, το έργο εξελίσσεται στις αρχές του 18ου αιώνα, με την Αγγλία να βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Σε κάθε περίπτωση, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά παραμένουν δημοφιλή «σπορ» ανάμεσα στους γαλαζοαίματους.
Λάνθιμος
Πηγή: www.theatlantic.com
Η εύθραυστη βασίλισσα Αν, καταλαμβάνει τον θρόνο και η στενή της φίλη Σάρα κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία της Αν. Όταν μια νέα υπηρέτρια, η Αμπιγκέιλ, φτάνει στο παλάτι, γίνεται αμέσως η αγαπημένη της Σάρα. Η Σάρα την παίρνει υπό την προστασία της και η Αμπιγκέιλ βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες.
Το ”The Favourite” σάρωσε στις Χρυσές Σφαίρες καθώς απέσπασε ένα από τα σημαντικότερα βραβεία του θεσμού, αυτό του Α’ γυναικείου ρόλου, για την υπέροχη ερμηνεία της Ολίβια Κόλμαν που υποδύεται την Βασίλισσα Άννα. Η μεγαλύτερη επιτυχία όμως βρίσκεται στις έντεκα υποψηφιότητες των βραβείων BAFTA, που θα πραγματοποιηθούν στο Λονδίνο, στις 10 Φεβρουαρίου.
Ο Γιώργος Λάνθιμος μέχρι τώρα έχει προσφέρει ένα μεγάλο και σημαντικό κινηματογραφικό έργο καθώς πραγματεύεται ευαίσθητα κοινωνικά θέματα που ακόμη προβληματίζουν ακόμη την κοινωνία μας. Ο Έλληνας σκηνοθέτης είναι γνωστός για τις σουρεαλιστικές και αμήχανα αστείες σκηνές που εντάσσει στις ταινίες του, όπως σχολίασε και ο Ευθύμης Φιλίππου στους ”New York Times”.
Λάνθιμος
Πηγή: http://www.thetoc.gr
Οι ιστορίες του, έχουν ως αφετηρία την παρατήρηση καταστάσεων που υφίστανται στην πραγματικότητα, υπάρχει το στοιχείο της υπερβολής, το οποίο δεν αποδέχεται εύκολα ο κόσμος. Από την άλλη, οι επαγγελματίες κριτικοί στην πλειοψηφία τους έχουν καλά λόγια να πουν για τον Λάνθιμο, την «ευφυΐα» του, τα «αριστουργήματα» του και το «ανέκφραστο» πνεύμα του. Ο τελευταίος χαρακτηρισμός, βέβαια, ενοχλεί ιδιαίτερα τον σκηνοθέτη, ο οποίος δεν μπορεί να καταλάβει το νόημα πίσω από αυτόν.
Στοιχεία από τα σκηνοθετικά του χρόνια στην Ελλάδα συνεχίζει να κρατάει μέχρι και σήμερα, παρά το κατά πολύ μεγαλύτερο πλέον budget των ταινιών του. Χαρακτηριστικό είναι ότι συνεχίζει να προτιμά το φυσικό φως – θεωρεί του εξοπλισμούς για τα φώτα σπατάλη χρόνου και χρήματος – και δέχεται με χαρά τις απρογραμμάτιστες καιρικές συνθήκες μέσα στις σκηνές του, ενώ το μακιγιάζ και το φτιάξιμο των μαλλιών στις ταινίες του είναι από ελάχιστα έως μηδενικά. Αυτό ως αποτέλεσμα έχει τα γυρίσματα να είναι ιδιαίτερα ήρεμα και να αποπνέουν ένα αίσθημα οικειότητας, αφού δεν χρειάζεται να γίνει καμία διακοπή για ανανέωση του μακιγιάζ ή για διόρθωση του φωτισμού.
Λάνθιμος
Πηγή: https://www.athensvoice.gr
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της σκηνοθετικής διαδικασίας, που ακολουθεί ο Λάνθιμος, είναι η εκμετάλλευση των ενστίκτων των ίδιων των ηθοποιών. Αντιπροσωπευτικό είναι το σχόλιο του Κόλιν Φάρελ (Ο αστακός, Ο θάνατος του ιερού ελαφιού) στο The New York Times Magazine: «Εάν θες να τον εκνευρίσεις (σε βαθμό βλασφημίας), κάν’ του ερωτήσεις για το παρελθόν ενός χαρακτήρα».
Η ηθοποιός και γυναίκα του, Αριάν Λαμπέντ (Άλπεις, Ο αστακός), συμπλήρωσε: «Ο Γιώργος δεν εξηγεί τα πράγματα, ούτε καν στους ηθοποιούς και πραγματικά δεν είναι συνηθισμένοι σε αυτό. Ωστόσο, μετά βιώνουν αυτή την εμπειρία και ανακαλύπτουν ότι τα κενά που έχουν για την ιστορία του χαρακτήρα τους οδηγούν στο να έχουν περισσότερο χώρο για την δική τους φαντασία, τα δικά τους λάθη, τις δικές τους αμφιβολίες, και νομίζω ότι γι’ αυτό οι ηθοποιοί είναι καταπληκτικοί στις ταινίες του Γιώργου».
Το συμπέρασμα είναι ένα, ο Γιώργος Λάνθιμος είναι ένας από τους έξυπνους και σύγχρονους σκηνοθέτες της γενιάς του καθώς εκμεταλλεύεται όλα τα μέσα που διαθέτει για να επιτύχει το καλύτερο αποτέλεσμα. Μέχρι τώρα όλες οι ταινίες του περιέχουν το ιδιαίτερο χιούμορ του που προσπαθεί να προωθήσει στο κοινό, βέβαια μερικές φορές αφήνει την αίσθηση πως είναι βαριές οι ταινίες του. Πάντως όλοι οι σταρ του Χόλιγουντ που έχουν δουλέψει μαζί του, έχουν να που τα καλύτερα για την ευρηματικότητα του και το φυσικό ταλέντο που διαθέτει.

Διαβάστε επίσης  Ο ανεκπλήρωτος έρωτας στον κινηματογράφο

Φοιτήτρια δημοσιογραφίας και τρελή Θεσσαλονικιά καλύτερα να μην τα βάλεις μαζί μου, μπορώ να σε τρελάνω με τα επιχειρήματά μου. Κολλημένη με την μπάλα, φανατική Παοκτσού. Καρκινάκι κυκλοθυμικό, ξεσπάω γράφοντας.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Αγίου Βαλεντίνου: 4+1 ξεχωριστές προτάσεις

Η γιορτή των ερωτευμένων ήρθε και μας βρίσκει να αναζητάμε

Η ιστορία της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη

Η ιστορία της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη είναι μια περίοδος ανάπτυξης