Μετά από μία ιδιαίτερα αισθητή απουσία 5 χρόνων από το κινηματογραφικό προσκήνιο, ο οσκαρικός Alfonso Cuaron επιστρέφει με τo «Roma», την πιο προσωπική δημιουργία της καριέρας του.
Το συγκεκριμένο project υπήρχε για αρκετά χρόνια στο μυαλό του σκηνοθέτη, καθώς είχε εκφράσει δημόσια την επιθυμία του να γυρίσει τη συγκεκριμένη ταινία ήδη από το 2006. Ορμώμενος από τις παιδικές και εφηβικές του αναμνήσεις και αντλώντας έμπνευση από αυτές, ο Cuaron εκφέρει ίσως την πιο ειλικρινή και αυτοβιογραφική καλλιτεχνική του δήλωσή μέχρι τώρα. Λίγο καιρό πριν την κυκλοφορία της λοιπόν, ο ενθουσιασμός του είναι κάτι παραπάνω από εμφανής και όχι άδικα, καθώς εκτός από το να επιστρέψει στη γενέτειρά του για τα γυρίσματα, έγραψε το σενάριο και στη μητρική του γλώσσα, κάτι που είχε να κάνει από το 2001 με το «Y tu mama tambien».
Βασικός θεματικός άξονας της ταινίας είναι οι περιπέτειες μιας μεσοαστικής οικογένειας που ζει στη Ρόμα, μια επαρχιακή συνοικία της πόλης του Μεξικού. Ως φόντο ο Cuaron επιλέγει να χρησιμοποιήσει τις έντονες κοινωνικοπολιτικές αναταραχές της δεκαετίας του 1970 στο Μεξικό και πιο συγκεκριμένα (όπως όλα δείχνουν) την περιβόητη σφαγή του Jueves de Corpus, όπου έχασαν τη ζωή τους 120 περίπου φοιτητές από μονάδες καταστολής του στρατού (10 Ιουνίου 1971).
Βάσει όσων έχουμε δει από το trailer που κυκλοφόρησε πρόσφατα, το τελικό αποτέλεσμα προμηνύεται αψεγάδιαστο και υπόσχεται να προσφέρει έντονες συγκινήσεις. Με μια ιδιαίτερα μινιμαλιστική διάθεση, μια φαντασμαγορική φωτογραφία, λίγα μόνο πλάνα και ένα soundtrack που γεννά κάτι δυσοίωνο μέσα στην εκκωφαντική ηρεμία απ’ όπου ξεπροβάλλει, γίνεται προφανές το ποιος είναι ο σωστός τρόπος για να δημιουργηθεί ένα trailer. Κι αν πράγματι φανεί ειλικρινές και συνεπές προς την ολοκληρωμένη ταινία, ο Cuaron θα αποδείξει περίτρανα ότι αξιοποίησε στο έπακρο το διάστημα που μεσολάβησε από το «Gravity» (2013) μέχρι σήμερα και ότι ήταν απόλυτα αφοσιωμένος στη υλοποίηση του μεγάλου του οράματος χωρίς να χρονοτριβεί ούτε στο ελάχιστο.
Όπως όλα τα όνειρα όμως είναι καταδικασμένα να εμποδίζονται από το φράγμα των εκάστοτε ρεαλιστικών συνθηκών, έτσι και το κινηματογραφικό τέκνο του Μεξικανού σκηνοθέτη δεν κατάφερε να ξεφύγει από τον κανόνα. Το συνεχώς μεταβαλλόμενο πλαίσιο της κινηματογραφικής παραγωγής, έχει ωθήσει ουκ ολίγους δημιουργούς να συνεργαστούν με πλατφόρμες streaming, όπως το Netflix, είτε λόγω λειψής χρηματοδότησης, είτε για να εξασφαλίσουν ευρύτερη αναγνώριση και αποδοτικότερη διανομή για τα έργα τους. Κάτι τέτοιο συνέβη μάλλον και στην περίπτωση του Cuaron. Ενώ τα αρχικά πλάνα ήθελαν το «Roma» να κυκλοφορεί κανονικά στις αίθουσες μετά την προβολή του στα καθιερωμένα μεγάλα φεστιβάλ, το Netflix κατάφερε να κατοχυρώσει τα δικαιώματα διανομής της ταινίας μόλις φέτος, μία είδηση που όταν κυκλοφόρησε δημιούργησε πανικό στους γνώστες του είδους.
Πού είναι το κακό;
Βασικότερο και μη αμελητέο πρόβλημα, είναι το ότι η ταινία έφαγε «πόρτα» (και δεν είναι η μόνη) από το φεστιβάλ των Καννών, οι διοργανωτές του οποίου εξακολουθούν να αντιτίθενται σθεναρά στην πολιτική του Netflix, σύμφωνα με την οποία οι ταινίες του διανέμονται κατ’ευθείαν στην πλατφόρμα για τους χρήστες του, χωρίς πρώτα να περνάνε από τις κινηματογραφικές αίθουσες. Το δεύτερο μεγάλο πλήγμα αφορά κυρίως τους παραδοσιακούς σινεφίλ. Αν και ο Cuaron, μετά από συνεννόηση του με το Netflix, κατάφερε να εξασφαλίσει την προβολή της ταινίας σε επιλεγμένους κινηματογράφους, οι απανταχού λάτρεις του είδους ανά τον κόσμο πιθανότατα δε θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν το έπος του Μεξικανού σκηνοθέτη σε σκοτεινή αίθουσα, εκτός και αν κατοικούν στις ΗΠΑ. Για όλους εκείνους που μπορούν να συμβιβαστούν με κάτι λιγότερο από μια μεγάλη οθόνη, συστήνεται λίγη ακόμα υπομονή.
Μέχρι να ανακοινωθούν περισσότερα λοιπόν, απολαύστε το μαγευτικό trailer: