Με αφορμή την διαφημιστική καμπάνια της Pantene την οποία περήφανα πλαισίωσαν άτομα της LGBDQi+ κοινότητας δίνοντας γροθιά στα παρωχημένα πρότυπα ολόκληρων δεκαετιών που στοιχειώνουν την κοινωνία μας ακόμη και σήμερα, οφείλουμε όλοι να επικροτήσουμε αυτή τη προσπάθεια σε πρώτο επίπεδο. Όλοι αντιλαμβανόμαστε πως η επιλογή queer ατόμων στα πλαίσια των μέχρι πρότινος αμιγώς ετεροκανονικών επιλογών των διαφημιστικών, είναι κομβικής σημασίας. Ακόμη όλοι γνωρίζουμε την απαράδεκτη και σαφώς άνιση αντιμετώπιση της κοινότητας σε κάθε τομέα της κοινωνικής και επαγγελματικής ζωής. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο αυτή ήταν μια πραγματικά σημαντική κίνηση από μέρους της εταιρίας να κάνει αυτή την επιλογή, στηρίζοντας τον αέναο αγώνα της κοινότητας για ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα.
Ωστόσο θα ήταν εξίσου σημαντικό, να δούμε και μια πρακτική προσπάθεια από την πλευρά της εταιρίας όπως για παράδειγμα, να σταματήσει όντως τις έμφυλες διακρίσεις σε αντρικά και γυναικεία προϊόντα, καθώς και να υιοθετήσει φιλικότερες για το περιβάλλον και τα ζώα πρακτικές και σε αυτό θα σταθούμε γενικότερα.
Με ποιο τρόπο επηρεάζονται τα ζώα από τη βιομηχανία της ομορφιάς;
Παρ’ όλες τις απαγορεύσεις για την δοκιμή καλλυντικών σε ζώα που τέθηκαν σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ινδία, τη Νότια Κορέα και τη Νέα Ζηλανδία, το 80% των χωρών σε όλο τον κόσμο εξακολουθεί να επιτρέπει τις δοκιμές σε ζώα. Παρόλο που η πώληση των καλλυντικών που έχουν υποβληθεί σε δοκιμές σε ζώα έχει απαγορευτεί οριστικά στην Ε.Ε. από το 2013, το μέτρο δεν έχει αποδώσει, καθώς τα νομικά κενά επιτρέπουν τη διάθεση στην αγορά της Ε.Ε. καλλυντικών προϊόντων που έχουν δοκιμαστεί σε ζώα εκτός αυτής. Περισσότερα από μισό εκατομμύριο ζώα χρησιμοποιούνται ετησίως σε παγκόσμιες δοκιμές καλλυντικών, για να μελετηθούν οι επιδράσεις των συστατικών τους στην ανθρώπινη υγεία. Για παράδειγμα κουνέλια, ινδικά χοιρίδια και ποντικοί υποβάλλονται σε επώδυνα πειράματα για την παραγωγή νέων κραγιόν ή σαμπουάν για δοκιμές που σχετίζονται κυρίως με τον ερεθισμό του δέρματος και των ματιών.
Ο αντίκτυπος στο περιβάλλον
Αναφορές δείχνουν πως παράγονται πάνω από περίπου 120 δις συσκευασίες καλλυντικών κάθε χρόνο με τη πλειονότητα τους να είναι μη ανακυκλώσιμες. Σχεδόν όλα τα προϊόντα ομορφιάς πωλούνται σε πλαστικές συσκευασίες που είναι γνωστό πως χρειάζονται μια χιλιετία για να αποσυντεθούν. Ακόμη υπάρχουν περιτυλίγματα, χάρτινες και πλαστικές θήκες, αφρολέξ και πολλά άλλα κομμάτια πλαστικού που περιέχονται σε ένα καλλυντικό. Σε αριθμούς, η σκληρή πραγματικότητα είναι πως 8 εκ. τόνοι πλαστικών (όχι απαραίτητα από καλλυντικά) πετάγονται στους ωκεανούς κάθε χρόνο. Το αποτέλεσμα προφανώς είναι πως η θαλάσσια ζωή καταστρέφεται ολοσχερώς. Σύμφωνα με έρευνα Βρετανών οικολόγων, περίπου το 1/3 των αλιευμένων ψαριών είχαν μέσα τους κομμάτια πλαστικών. Εκτός όμως από το πλαστικό, ένα ακόμα μείζον πρόβλημα στα καλλυντικά είναι η σπατάλη νερού. Ωστόσο αν και πολλά προϊόντα φτιάχνονται πλέον με φόρμουλες που χρειάζονται λιγότερο νερό, υπάρχει ανάγκη ο καθένας μας να χρησιμοποιεί λιγότερο νερό.
Πώς καταλαβαίνουμε ότι είναι όντως φιλικό στο περιβάλλον ένα προϊόν;
Αποκωδικοποιούμε τα σύμβολα που είναι στο πίσω μέρος της συσκευασίας τους και μαθαίνουμε αν είναι φιλικά στο περιβάλλον.

O κύκλος με τα βέλη
Αυτός ο κύκλος με τα δυο βέλη στο εσωτερικό του, σημαίνει ότι η εταιρεία που κατασκεύασε το καλλυντικό καλύπτει τα έξοδα ανακύκλωσης της συσκευασίας ή ότι έχει προσφέρει χρήματα για την ανακύκλωση σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Κάποιες φορές δεν είναι πράσινη, αλλά μαύρη.

Τρίγωνο από τρία βέλη
Στα αγγλικά ονομάζεται the mobius loop, ένα άγνωστο όνομα για ένα πολύ συνηθισμένο σύμβολο. Αυτό το τρίγωνο αποτελούμενο από τρία βέλη σημαίνει ότι η συσκευασία μπορεί να ανακυκλωθεί. Όταν έχει έναν αριθμό στον κέντρο του σημαίνει ότι προέρχεται από ανακυκλωμένο υλικό, το ποσοστό του καθώς και τον τύπο του πλαστικού.

Το leaping bunny
Μεταφράζεται ως φιλικό προς τα ζώα και cruelty-free. Ανήκει στο πρόγραμμα Leaping Bunny και πρόκειται για το επίσημο και διεθνώς αναγνωρισμένο πιστοποιητικό που επιβεβαιώνει ότι η σύνθεση δεν είναι δοκιμασμένη σε ζώα και η εταιρεία δεν πραγματοποιεί οποιοδήποτε είδος τεστ σε αυτά.

Vegan
Βρίσκεται στο πίσω μέρος των καλλυντικά που δεν περιέχουν καθόλου ζωϊκά συστατικά, συμπεριλαμβανομένου και του μελιού από τις μέλισσες. Συνήθως όσα είναι vegan είναι παράλληλα και cruelty free, οπότε έχουν και το σήμα με το leaping bunny.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο:
- Καλλυντικά βαμμένα με αίμα, ανακτήθηκε από www.efsyn.gr, τελευταία επίσκεψη 19/01/2022
- Eco-friendly καλλυντικά: Πώς καταλαβαίνουμε ότι είναι όντως φιλικά στο περιβάλλον;, ανακτήθηκε από www.vita.gr, τελευταία επίσκεψη 19/01/2022
- Καλλωπισμός και περιβάλλον. Η οικολογική επιλογή ποτέ δεν ήταν πιο εύκολη, ανακτήθηκε από www.natureshouse.gr, τελευταία επίσκεψη 19/01/2022