Αισθητική αγωγή: ο ρόλος του σχολείου
Η αισθητική αγωγή αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της πνευματικής ολοκλήρωσης του ατόμου. Το σχολείο πρέπει να εστιάζει ιδιαίτερα στην προώθησή της. Αναμφίβολα πέρα από το γνωσιοκεντρικό της χαρακτήρα η εκπαίδευση κρίνεται αναγκαίο να καλλιεργήσει και αισθητικά το άτομο.
Με την έννοια αισθητική αγωγή εννοούμε ένα μάθημα πολύπλευρο και πολυδιάστατο, το οποίο φέρνοντας τον μαθητή σε επαφή με τον κόσμο της Τέχνης, καλλιεργεί την καλαισθησία, την ευαισθησία, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του. Τον εισάγει στον κόσμο της μουσικής, του θεάτρου και της ζωγραφικής. Δυστυχώς όμως το σύγχρονο σχολείο είναι ανεπαρκές όσον αφορά την καλλιέργεια της αισθητικής αγωγής.
Αισθητική αγωγή: οι ελλείψεις
Αρχικά σε ό,τι σχετίζεται με την προώθηση της αξίας του θεάτρου, οι θεατρικές παραστάσεις και οι μαθητικοί θίασοι, που θα έπρεπε να αποτελούν μόνιμο μέλημα κάθε σχολείου, δεν υφίστανται εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Παράλληλα, δεν νοείται αισθητική αγωγή από τη στιγμή που δεν υπάρχουν αξιόλογες μαθητικές χορωδίες και ορχήστρες. Έτσι δεν οργανώνονται και δεν προβάλλονται μουσικές παραστάσεις ακόμα και στα εξειδικευμένα μουσικά σχολεία. Όσον αφορά την ώρα των καλλιτεχνικών είναι υποτυπώδης. Παρατηρείται παντελής έλλειψη καλλιτεχνικών εργαστηρίων όπου θα μπορεί ο μαθητής να ξεδιπλώσει το ταλέντο του. Δεν οργανώνονται εκθέσεις ζωγραφικής στις οποίες μπορούν να εντοπιστούν παιδιά με ιδιαίτερες δεξιότητες. Παρατηρείται λοιπόν ένδεια σε όλες τις μορφές της αισθητικής αγωγής.
Η αξία της αισθητικής αγωγής
Πολυσχιδής είναι η αξία της αισθητικής αγωγής στο άτομο, γι’ αυτό πρέπει να παρέχεται από τα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης. Αρχικά ενισχύεται η ευαισθησία του ατόμου απέναντι στην πραγματικότητα, την οποία προσεγγίζει μέσα από τη μουσική, τη ζωγραφική, το θέατρο. Καλλιεργούνται οι αισθήσεις και οι αντιληπτικές του ικανότητες και εντοπίζονται δεξιότητες οι οποίες μπορούν να κριθούν καθοριστικές για την μελλοντική επαγγελματική του αποκατάσταση. Παράλληλα με την αισθητική αγωγή το άτομο μαθαίνει να χαίρεται την ομορφιά, όπου τη συναντά, στη φύση ή στην τέχνη και στρέφεται στη δημιουργία. Η επαφή με κάθε μορφή τέχνης καθιστά το άτομο γνώστη του πολιτισμού τόσο του έθνους του, όσο και άλλων λαών. Καλλιεργείται η ενίσχυση πολιτιστικής συνείδησης, σημαντικής παραμέτρου για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών. Η επαφή με την τέχνη άλλωστε είναι δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στους λαούς.
Συμπέρασμα
Η αισθητική αγωγή είναι ιδιαίτερα καθοριστική για τη συγκρότηση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Το σχολείο ως βασικός φορέας διαπαιδαγώγησης κρίνεται απαραίτητο να μεριμνήσει και να εντάξει στο πρόγραμμά του την αισθητική αγωγή. Ο μελλοντικός πολίτης δεν έχει μόνο ανάγκη την εξειδίκευση. Μαζί με τη γνώση και την επιστήμη πρέπει να καλλιεργήσει το συναίσθημα και την ψυχή του, κάτι που δίδαξε έμπρακτα και η κλασική αρχαιότητα. Μόνο με την αισθητική αγωγή θα χαράξει την πορεία προς την τελείωση του, ενώ παράλληλα μπορεί να δημιουργήσει ο,τι του υπαγορεύει η φαντασία του. Γιατί ο χώρος της τέχνης στην οποία στηρίζεται η αισθητική αγωγή είναι μοναδικός και μπορεί να βοηθήσει το άτομο να ξεδιπλώσει τις πτυχές της ψυχή του. Και η αγάπη του γι΄ αυτόν τον χώρο ώθησε το μεγάλο δημιουργό Vincent Van Gong να πει χαρακτηριστικά «ονειρεύομαι τις ζωγραφιές μου και ζωγραφίζω τα όνειρά μου».
Πηγή που χρησιμοποιήθηκε σε αυτό το άρθρο:
https://www.researchgate.net/profile/Antonis-Lenakakis/publication/320409774_E_morphopaideutike_axia_tou_paichnidiou_kai_tou_theatrou_sten_ekpaideuse/links/5a07f7270f7e9b68229b548