
Το άγαλμα του Χριστού Λυτρωτή (Cristo Redentor στα πορτογαλικά), είναι το πιο δημοφιλές μνημείο του Ρίο. Είναι ένα ψηλό άγαλμα, το οποίο εικονίζει τον Ιησού Χριστό με απλωμένα τα χέρια και βρίσκεται στην κορυφή του λόφου Κορκοβάντο (Corcovado), πάνω από το Ρίο ντε Τζανέιρο, στο εθνικό πάρκο του Δάσους Τιζούκα (Tijuca). Στέκεται με απλωμένα τα χέρια σαν να καλωσορίζει τον κόσμο, σε ύψος 710 μέτρων. Έχει ύψος 32 μέτρα, ζυγίζει 1.000 τόνους και μάλιστα είναι εγκατεστημένο με τρόπο ώστε να ατενίζει την πόλη του Ρίο.
Η ιδέα για το μνημείο
Από το 1850 η θρησκευτική ηγεσία στο Ρίο είχε την ιδέα να κατασκευαστεί ένα μεγάλο άγαλμα πάνω στο βουνό Κορκοβάντο. Μεταξύ του 1850 και 1860, ο καθολικός ιερέας Μαρία Μπος ζήτησε οικονομική βοήθεια από την πριγκίπισσα Ισαβέλλα της Πορτογαλίας προκειμένου να ανεγείρει ένα θρησκευτικό μνημείο. Η πριγκίπισσα ωστόσο δεν ασχολήθηκε πολύ με την ιδέα. Έτσι, τα σχέδια για θρησκευτικό μνημείο ακυρώθηκαν το 1889 όταν η Βραζιλία έγινε δημοκρατία και η Εκκλησία διαχωρίστηκε από την πολιτεία.
Η ιδέα επανήλθε το 1921. Τότε ο αρχιεπίσκοπος του Ρίο ντε Τζανέιρο οργάνωσε μία Εβδομάδα Μνημείων (Semana do Monumento) προκειμένου να προσελκύσει δωρεές κυρίως από καθολικούς της Βραζιλίας. Το 1922 πολίτες και κληρικοί συγκέντρωσαν 20.000 υπογραφές και με αυτόν τον τρόπο ζήτησαν από τον πρόεδρο Επιτάσιο Πεσόα την ανέγερση του αγάλματος.

Ανέγερση
Η κατασκευή του αγάλματος ξεκίνησε στις 4 Απριλίου του 1922. Οι εργασίες για την ανέγερση του Χριστού Λυτρωτή διήρκεσαν συνολικά 5 χρόνια, από το 1926 έως το 1931 και χρηματοδοτούνταν κυρίως από την εκκλησία στο Ρίο. Στις 12 Οκτωβρίου του 1931 εγκαινιάστηκε το άγαλμα. Σήμερα, αποτελεί μέρος του μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO “Carioca Landscapes between the Mountain and the Sea”, που ιδρύθηκε το 2012. Σύμμαχος των εμπνευστών του έργου ήταν ο σιδηρόδρομος του Κορκοβάντο. Όπως αποδείχτηκε ήταν ιδανικός για να μεταφερθούν εύκολα και με ασφάλεια οι μεγάλοι ογκόλιθοι για την κατασκευή του αγάλματος πάνω στο βουνό.
Το άγαλμα ήταν πράξη προπαγάνδας;
Η γένεση του αγάλματος ήταν ουσιαστικά μια πράξη θρησκευτικής προπαγάνδας: ήταν δηλαδή μια προσπάθεια να σταματήσει τη «θάλασσα αθεΐας» μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο εγκαθιστώντας μια φιγούρα του Ιησού Χριστού για να παρακολουθεί το Ρίο, ορατή από οπουδήποτε στην πόλη – ένας πανταχού παρών θεός φτιαγμένος από πέτρινη σάρκα.
Αρχικά το άγαλμα δεν ήταν όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Το γλυπτό απεικόνιζε τον Χριστό στο δρόμο προς τον Γολγοθά, κρατώντας το σταυρό του και μια υδρόγειο σφαίρα στο άλλο του χέρι. Με τη βοήθεια, όμως, του καλλιτέχνη Carlos Oswald, άλλαξε στο πιο σύγχρονο σχέδιο, στο οποίο τα απλωμένα χέρια του Χριστού όχι μόνο σχηματίζουν το σχήμα του σταυρού, αλλά φαίνεται να αγκαλιάζουν την πόλη κάτω από αυτόν. Ο Γαλλοπολωνός γλύπτης Paul Landowski συνεργάστηκε στο τελικό σχέδιο, αλλάζοντας ακόμη περισσότερο το σχήμα, σύμφωνα με το στυλ Art Deco που ήταν όλη η μόδα εκείνη την εποχή.

Συντήρηση
Τα καιρικά φαινόμενα που πλήττουν το Κορκοβάντο αποτελούν πρόκληση για τη συντήρηση του αγάλματος καθώς η περιοχή πλήττεται από ακραία καιρικά φαινόμενα όπως καταιγίδες, ανέμους που χτυπούν το άγαλμα με αλάτι και άμμο προκαλώντας τριβή στο άγαλμα ή ακόμα και οι ακτίνες του ηλίου που προκαλούν συρρίκνωση στη δομή. Το κύριο πρόβλημα είναι οι αστραπές. Στο κεφάλι του αγάλματος έχει τοποθετηθεί αλεξικέραυνο καθώς η πόλη του Ρίο θεωρείται πόλη των καταιγίδων. Το άγαλμα έχει υποστεί μια σημαντική προσπάθεια συντήρησης κάθε δεκαετία από το 1980. Το άγαλμα του Χριστού έχει πέντε μεγάλες, καλυμμένες τρύπες για να μπαίνουν οι συντηρητές στο εσωτερικό του. Η μία είναι στην κορυφή του κεφαλιού του και άλλες τέσσερις στους ώμους και τους αγκώνες. Υπάρχουν 14 μικρότερες τρύπες οι οποίες, όταν είναι ανοιχτές, βοηθούν στην κυκλοφορία του αέρα.

Προσβασιμότητα
Σήμερα η ανάβαση των επισκεπτών στο βουνό για να δουν το άγαλμα γίνεται πλέον με σύγχρονα μέσα, με ανελκυστήρες που προσφέρουν πανοραμική θέα και κυλιόμενες σκάλες. Έτσι, οι επισκέπτες δεν αντιμετωπίζουν πλέον τη δυσκολία να ανέβουν τα 220 σκαλιά για να φτάσουν στη βάση του αγάλματος. Τρεις είναι οι πανοραμικοί ανελκυστήρες που ανεβάζουν τους επισκέπτες στο άγαλμα του Χριστού. Ο καθένας μπορεί να μεταφέρει 14 άτομα. Η πρόσβαση στους ανελκυστήρες είναι εύκολη και γι’ αυτούς που φτάνουν με αυτοκίνητο και γι’ αυτούς που φτάνουν με τρένο. Επιπλέον, υπάρχουν και τέσσερις κυλιόμενες κλίμακες πλάτους 4 μέτρων, οι οποίες μπορούν να μεταφέρουν έως και 9.000 επισκέπτες την ώρα. Η μόνη δυσκολία που έχουν να ξεπεράσουν πλέον οι τουρίστες, είναι το πώς θα καταφέρουν να έχουν μέσα στη φωτογραφία ολόκληρο το άγαλμα. Και αυτό διότι είναι τόσο ογκώδες και ψηλό που πρέπει να ξαπλώνουν στο έδαφος για να το φωτογραφήσουν. Τους αποζημιώνει ωστόσο η εκπληκτική θέα από την κορυφή. Οι επισκέπτες μπορούν να δουν το Ρίο ντε Τζανέιρο πανοραμικά, τον κόλπο, το βουνό Σουγκαρλόαφ και τις παραλίες Ιπανέμα και Κοπακαμπάνα.

Ο Χριστός Λυτρωτής μέλος της οικογένειας
Για τους cariocas – τους κατοίκους του Ρίο ντε Τζανέιρο – ο Χριστός έχει γίνει σαν μέλος της οικογένειας. Ο Tom Jobin, ο μεγιστάνας της bossa nova που συνέθεσε το The Girl from Ipanema, έγραψε για την «ανοιχτή αγκαλιά πάνω από την Guanabara» στο τραγούδι του, Samba do Avião. Ένα άλλο τραγούδι ονομάστηκε, απλά, Corcovado. «Από το παράθυρο μπορείτε να δείτε τον Κορκοβάντο, τον Λυτρωτή, πόσο όμορφο». Για τον Francesco Perrotta-Bosch, κριτικό αρχιτεκτονικής, το Κορκοβάντο είναι «το πιο δημοκρατικό ορόσημο στην πόλη». Το Ρίο ντε Τζανέιρο είναι διάσημο για ένα μέρος όπου ο μεγάλος πλούτος και η φτώχεια ζουν δίπλα-δίπλα, αλλά κατά μία έννοια, το γλυπτό τους ενώνει.
Οι τουρίστες αγαπούν το άγαλμα όπως και οι ντόπιοι. Θεωρείται ένα από τα επτά σύγχρονα θαύματα του κόσμου, ο Χριστός ο Λυτρωτής είναι το πιο επισκέψιμο αξιοθέατο του Ρίο σύμφωνα με την ξεναγό Cristina Arroio. “Μερικοί άνθρωποι είναι πολύ ευαίσθητοι και κλαίνε. Κάποιοι λένε ότι είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα να ανέβεις μέχρι το τέρμα και να είσαι κοντά στο άγαλμα.” Ένα γλυπτό που χτίστηκε ως σύμβολο μιας θρησκείας κατέληξε να αντιπροσωπεύει τη φιλόξενη ατμόσφαιρα ολόκληρης της χώρας. Ίσως αυτό να είναι το υπέρτατο θαύμα του Χριστού του Λυτρωτή.
Πηγές:
Κορκοβάντο: Ανακτήθηκε από: www.en.wikipedia.org
[Τελευταία πρόσβαση: 24/6/2024]
Το άγαλμα του Χριστού Λυτρωτή σύμβολο του Ρίο ντε Τζανέιρο: Ανακτήθηκε από: www.edition.cnn.com
[Τελευταία πρόσβαση: 24/6/2024]
Το εμβληματικό μνημείο στο Ρίο Ντε Τζανέιρο: Ανακτήθηκε από: www.mixanitouxronou.gr
[Τελευταία πρόσβαση: 24/6/2024]