Το παρόν άρθρο

Σε προηγούμενο άρθρο παρουσιάστηκαν τα ευρήματα μίας πρόσφατης έρευνας στο Ηνωμένο Βασίλειο που διερεύνησε τις πιο συχνές συμπεριφορές καμουφλαρίσματος των ατόμων με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ). Το παρόν άρθρο παρουσιάζει το Ερωτηματολόγιο Καμουφλαρίσματος Αυτιστικών Χαρακτηριστικών (CAT-Q). Οι συμπεριφορές καμουφλαρίσματος συχνά ορίζονται ως η χρησιμοποίηση στρατηγικών για την απόκρυψη των αυτιστικών χαρακτηριστικών. Το ερωτηματολόγιο CAT-Q μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον εντοπισμό ατόμων με αυτισμό που δεν πληρούν επί του παρόντος τα διαγνωστικά κριτήρια λόγω της ικανότητάς τους να συγκαλύπτουν τα αυτιστικά τους χαρακτηριστικά. Το ερωτηματολόγιο CAT-Q δημιουργήθηκε από την Hull και τους συνεργάτες της (2018).

Το ερωτηματολόγιο CAT-Q

  • Το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε από την Hull και τους συνεργάτες της (2018).
  • Το ερωτηματολόγιο μπορεί να δοθεί προς συμπλήρωση σε άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω.
  • Το CAT-Q είναι ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς των συμπεριφορών καμουφλαρίσματος των αυτιστικών χαρακτηριστικών κατά τη διάρκεια των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων.
  • Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 25 δηλώσεις. Μερικά παραδείγματα δηλώσεων είναι τα ακόλουθα.
    • Όταν αλληλεπιδρώ με κάποιον, εσκεμμένα αντιγράφω τη γλώσσα του σώματος ή τις εκφράσεις του προσώπου του.
    • Παρακολουθώ τη γλώσσα του σώματος ή τις εκφράσεις του προσώπου μου έτσι ώστε να φαίνομαι χαλαρός.
    • Σπάνια νιώθω την ανάγκη να κάνω μια πράξη για να τα καταφέρω μέσα από μια κοινωνική κατάσταση.

Πηγή εικόνας: Οι δηλώσεις του CAT-Q

  • Το CAT-Q αποτελείται από τρεις υποκλίμακες:
    • Αντισταθμιστικές συμπεριφορές (Compensation): Στρατηγικές για την υπέρβαση των κοινωνικών προκλήσεων, όπως η χρήση κοινωνικών σεναρίων ή η μίμηση συμπεριφορών.
    • Καμουφλάρισμα (Masking): Προσπάθειες απόκρυψης ή καταστολής των αυτιστικών χαρακτηριστικών για να φαίνονται πιο νευροτυπικά.
    • Αφομοίωση (Assimilation): Προσπάθειες προσαρμογής σε κοινωνικές καταστάσεις, όπως η τροποποίηση των συμπεριφορών για να ταιριάξουν.
  • Στις δηλώσεις, τα άτομα καλούνται να απαντήσουν στη βάση μίας επταβάθμιας κλίμακας:
      • Διαφωνώ Απόλυτα
      • Κάπως Διαφωνώ
      • Διαφωνώ
      • Ούτε Συμφωνώ ούτε Διαφωνώ
      • Κάπως Συμφωνώ
      • Συμφωνώ
      • Συμφωνώ Απόλυτα 
  • Ο χρόνος συμπλήρωσής του είναι 5-10 λεπτά.
  • Το CAT-Q μετρά τον βαθμό στον οποίο ένα άτομο με αυτισμό χρησιμοποιεί στρατηγικές καμουφλαρίσματος.

Είναι αξιόπιστο και έγκυρο το ερωτηματολόγιο CAT-Q;

Η Hull και οι συνεργάτες της (2018) χορήγησαν διαδικτυακά το ερωτηματολόγιο CAT-Q σε 354 ενήλικες με αυτισμό και σε 478 ενήλικες χωρίς αυτισμό.

  • Η εσωτερική συνέπεια (α = 0,94) και η αξιοπιστία της προκαταρκτικής εξέτασης-επανεξέτασης (r = 0,77) ήταν αποδεκτές.
  • Η συγκλίνουσα εγκυρότητα αποδείχθηκε μέσω της σύγκρισης με μετρήσεις των αυτιστικών χαρακτηριστικών, της ευεξίας, του άγχους και της κατάθλιψης.
  • Τα ευρήματα παρέχουν ισχυρή ψυχομετρική υποστήριξη για το ερωτηματολόγιο CAT-Q.

Συμπεράσματα

  • Το CAT-Q έχει χρήσιμες κλινικές εφαρμογές εκτός από τη χρησιμότητά του στον προσυμπτωματικό έλεγχο και την αξιολόγηση.
  • Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου μπορούν να ενσωματωθούν στη θεραπεία, να βοηθήσουν στην επικύρωση των εμπειριών των ατόμων με αυτισμό και να διευκολύνουν την αυτογνωσία τους.
  • Η κατανόηση των συμπεριφορών καμουφλαρίσματος που παρέχεται από το ερωτηματολόγιο μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό των στόχων της θεραπείας και να καθοδηγήσει την ανάπτυξη των στρατηγικών αντιμετώπισης που θα βοηθήσουν στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων του καμουφλαρίσματος στην ευημερία των ατόμων.

Βιβλιογραφία

Hull, L., Mandy, W., Lai, M.-C., Baron-Cohen, S., Allison, C., Smith, P., & Petrides, K. V. (2019). Development and Validation of the Camouflaging Autistic Traits Questionnaire (CAT-Q). Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(3), 819-833. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3792-6

Advertisements
Ad 14

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…