Τι και αν τα Χριτούγεννα περάσανε, ο χειμώνας είναι ακόμα εδώ, το κρύο δεν έχει φύγει κα υπάρχει τρόπος το κλείσιμο στο σπίτι, κοντά στην θέρμανση να γίνει απο αναγκαιότητα, επιλογή! Η λίστα με ταπαρακάτω βιβλία ειδικά γραμμένα για την εποχή που διανύουμε θα αποτελέσει αναμφίβλα μία πολύ διασκεδαστική παρέα, που θα σας ταξιδέψει αρκετά μακριά στον χώρο και στον χρόνο!
Τζον Γκριν, Morin Johnson, Λόρεν Μάιρακλ, Κάνε να χιονίσει, Ψυχογιός, μετάφραση: Χρήστος Καψάλης
Παραμονή Χριστουγέννων και η χειρότερη χιονοθύελλα όλων των εποχών μεταμορφώνει μια μικρή πόλη σε ρομαντικό καταφύγιο, σαν αυτά που βλέπεις στις ταινίες. Ή περίπου. Στο κάτω κάτω κανείς δε θα περίμενε ότι μια περιπλάνηση μέσα στο κρύο, στη μέση του πουθενά, θα κατέληγε σ’ ένα μεθυστικό φιλί από έναν γοητευτικό ξένο. Και κανένας δε θα σκεφτόταν ότι μια βόλτα μέχρι ένα μαγαζί με βάφλες, θαμμένο στο χιόνι, θα οδηγούσε στον έρωτα με έναν παλιό φίλο. Ή ότι η ανακάλυψη της αληθινής αγάπης θα άρχιζε με μια βασανιστική πρωινή βάρδια σ’ ένα καφέ.
Χάρη σε τρεις από τους καλύτερους και πλέον ευπώλητους συγγραφείς εφηβικής λογοτεχνίας παγκοσμίως -τον Τζον Γκριν, τη Μορίν Τζόνσον και τη Λόρεν Μάιρακλ-, η μαγεία των γιορτών αναδεικνύεται μέσα από τρεις διασκεδαστικές και τρυφερές αλληλένδετες ιστορίες αγάπης, ρομαντισμού και φιλιών που κόβουν την ανάσα.
Σάρα Τζίο, Χιονισμένος Μάης, Ψυχογιός, μετάφραση: Πηνελόπη Τριαδά
Σιάτλ, 1933. Η Βέρα Ρέι, η οποία μεγαλώνει μόνη το παιδί της, αποχαιρετά τον τρίχρονο γιο της Ντάνιελ με ένα φιλί και πάει να δουλέψει τη βραδινή βάρδια στο τοπικό ξενοδοχείο. Όταν τελειώνει τη δουλειά, πυκνό χιόνι έχει καλύψει την πόλη ανήμερα Πρωτομαγιάς· και, επιστρέφοντας σπίτι, ο γιος της δεν είναι πουθενά. Βρίσκει το αρκουδάκι του πεσμένο στον παγωμένο δρόμο, το χιόνι όμως έχει καλύψει κάθε ίχνος είτε του Ντάνιελ είτε του δράστη.
Σιάτλ, 2010. Η δημοσιογράφος της Σηάτλ Χέραλντ Κλερ Όλντριζ καλύπτει την αναπάντεχη χιονοθύελλα που πλήττει την πόλη 1η Μαΐου αλλά και την τελευταία φορά που είχε παρατηρηθεί το φαινόμενο, 77 χρόνια νωρίτερα. Μέσα από την έρευνά της μαθαίνει για την ανεξιχνίαστη απαγωγή του μικρού αγοριού και ορκίζεται να βρει τη λύση του μυστηρίου. Στην πορεία, όμως, θα ανακαλύψει ότι με τη Βέρα τη συνδέουν πράγματα που ούτε που φανταζόταν…
Ρόζαμουντ Πίλτσερ, Χιόνι τον Απρίλη, Ωκεανίδα, μετάφραση: Χλόη Θεοδωροπούλου, 2017
H Kάρολαϊν κάνει ένα ταξίδι αστραπή στη Σκοτία για να συναντήσει τον αδερφό της και να γυρίσει εγκαίρως πίσω στο Λονδίνο για τον προγραμματισμένο, καθωσπρέπει γάμο που την περιμένει.
Σε μια ξαφνική χιονοθύελλα βρίσκει καταφύγιο σ’ ένα μοναχικό σπίτι, όπου ένας νέος άντρας βρίσκεται αντιμέτωπος με το πένθος του.
Kαι οι δύο είναι έτοιμοι να κάνουν ένα μεγάλο λάθος. Mήπως όμως τελικά σώσουν ο ένας τον άλλο;
Χρυσηίδα Δημουλίδου, Χιόνι στη φωτιά, Ψυχογιός
Δράμα, δεκαετία του 1960. Σε ένα μικρό χωριό, η Βασιλική, ένα πανέμορφο δεκαεξάχρονο και γεμάτο όνειρα κορίτσι, μεγαλώνει υπομένοντας την καταπιεστική συμπεριφορά της αγροτικής οικογένειάς της, ειδικά της αυστηρής μάνας της, που εμποδίζει κάθε προσπάθειά της να απαγκιστρωθεί από την απαρχαιωμένη νοοτροπία της επαρχίας, να μορφωθεί και να ανοίξει τα φτερά της. Μοναδικό στήριγμα στα όνειρά της είναι η γιαγιά της. Κάθε μέρα που ξημερώνει, αν και ίδια με την προηγούμενη, της γεννά μια καινούργια ελπίδα πως σύντομα θα ξεφύγει από τη μίζερη καθημερινότητα του χωριού και πως ο έρωτας που θα έρθει στη ζωή της θα τη λυτρώσει από τη φυλακή της. Όμως ο έρωτας αυτός αργεί πολύ και η Βασιλική, βλέποντας τον χρόνο να κυλά και μη αντέχοντας περισσότερο όλη αυτή την καταπίεση, δέχεται να παντρευτεί με προξενιό τον Δημήτρη, έναν νέο από τη Θεσσαλονίκη. Φεύγοντας να ζήσει εκεί μαζί του, πιστεύει πως είναι ευτυχισμένη. Σύντομα ανακαλύπτει πως ο γάμος της την εγκλωβίζει ακόμη περισσότερο, όμως συμβιβάζεται πιστεύοντας πως έτσι είναι η ζωή. Έως ότου η ματιά ενός άλλου άντρα, που πέφτει σαν φωτιά πάνω στην παγωμένη της καρδιά, την οδηγεί σε ένα πρωτόγνωρο πάθος, που δεν περίμενε, δε φαντάστηκε, δεν έλπισε ποτέ.
Η Βασιλική επιτέλους ζει το όνειρο. Μέχρι που η φωτιά θα γίνει όλεθρος.
Sara Raasch, Χιόνι σαν στάχτη, Μάτι, μετάφραση: Πηνελόπη Τριαδά, 2016
Ένα πληγωμένο κορίτσι
Μία άγρια πολεμίστρια
Μία επίδοξη ηρωίδα
Μπορεί η Μίρα να σώσει έναν κόσμο που δεν γνώρισε ποτέ πραγματικά;
Πριν από δεκαέξι χρόνια το Βασίλειο του Χειμώνα κατακτήθηκε και οι πολίτες του υποδουλώθηκαν, μένοντας χωρίς μαγεία ή μονάρχη. Τώρα, η μόνη ελπίδα των Χειμερινών για ελευθερία είναι οι οχτώ επιζώντες που κατάφεραν να δραπετεύσουν και που περιμένουν από τότε την ευκαιρία να πάρουν πίσω τη μαγεία του Χειμώνα και να αποκαταστήσουν το βασίλειο. Έχοντας μείνει ορφανή ως βρέφος κατά τη διάρκεια της ήττας του Χειμώνα, η Μίρα έχει ζήσει όλη της τη ζωή ως πρόσφυγας, μεγαλωμένη από τον στρατηγό των Χειμερινών, τον Κύριο. Καθώς εκπαιδεύεται για να γίνει πολεμίστρια -και όντας απελπισμένα ερωτευμένη με τον καλύτερό της φίλο και μελλοντικό βασιλιά, τον Μάθερ- θα έδινε τα πάντα για να βοηθήσει το βασίλειό της να ανέλθει ξανά στην εξουσία. Όταν λοιπόν κάποιοι ιχνηλάτες ανακαλύπτουν το μέρος όπου βρίσκεται το αρχαίο μενταγιόν που μπορεί να αποκαταστήσει τη μαγεία του Χειμώνα, η Μίρα αποφασίζει να πάει να το βρει η ίδια. Καταλήγει να σκαρφαλώνει σε πύργους, να παλεύει με στρατιώτες του εχθρού και να υπηρετεί το βασίλειό της όπως ακριβώς ονειρευόταν πάντα ότι θα έκανε. Αλλά η αποστολή δεν πάει όπως είχε σχεδιάσει, και σύντομα η Μίρα βυθίζεται σε ένα κόσμο μοχθηρής μαγείας και επικίνδυνης πολιτικής και τελικά συνειδητοποιεί ότι η μοίρα της δεν είναι, και ποτέ δεν ήταν, δική της.
Το ξεκίνημα της Sara Raasch στη Φαντασία, είναι μια γρήγορη ιστορία για την πίστη, την αγάπη και την αναζήτηση του πεπρωμένου.
Ninni Schulman, Το κορίτσι με το χιόνι στα μαλλιά, Εκδόσεις Παπαδόπουλος, μετάφραση: Χριστίνα Μανιά, 2016
Ύστερα από ένα δύσκολο διαζύγιο, η δημοσιογράφος Μαγκνταλένα Χάνσον εγκαταλείπει τη Στοκχόλμη και μαζί με τον εξάχρονο γιο της Νιλς, εγκαθίσταται στη γενέτειρά της, τη μικρή και ήρεμη πόλη του Χάγκφορ, αφήνοντας πίσω της τη συναρπαστική δουλειά σε μια μεγάλη εφημερίδα.
Πάνω που αναρωτιέται αν η ζωή στην εξοχή και η εργασία στην τοπική εφημερίδα είναι υπερβολικά μονότονες, ένα έγκλημα συνταράσσει τη μικρή κοινωνία του Χάγκφορ καθώς ανακαλύπτεται το γυμνό πτώμα μιας νεαρής κοπέλας με ίχνη από πυροβολισμό στο κεφάλι. Μήπως το πτώμα συνδέεται με την υπόθεση της πρόσφατης εξαφάνισης της δεκαεξάχρονης Χέντας;
Καθώς η τοπική αστυνομία αδυνατεί να εξιχνιάσει μια τόσο περίπλοκη υπόθεση, η Μαγκνταλένα αποφασίζει να κάνει τη δική της έρευνα. Ενώ το δημοσιογραφικό δαιμόνιο παλεύει με τη συναισθηματική εμπλοκή της στην εξαφάνιση του κοριτσιού και απειλητικά μηνύματα αρχίζουν να φτάνουν στο κινητό της, πολύ σύντομα συνειδητοποιεί, πως στη φιλήσυχη πόλη που ήξερε τόσο καλά υπάρχουν άνθρωποι που έκαναν τα πάντα για να μην αποκαλύψουν τα μυστικά τους….
Σάκης Σερέφας, Έξω χιονίζει, Πόλις, 2016
2015. Συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την έλευση των ξένων στρατιωτών στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Οι δημοτικές αρχές της πόλης οργανώνουν μια επετειακή εκδήλωση σε γνωστό κινηματοθέατρο, όπου, με τη μεσολάβηση του μέντιουμ Νίνα, καταφθάνουν από το υπερπέραν και σωματοποιούνται επί σκηνής τα εκτοπλάσματα έξι ξένων στρατιωτών που βρέθηκαν στο μέτωπο της Θεσσαλονίκης πριν από έναν αιώνα.
Ο κάθε ένας καταθέτει τη δική του μαρτυρία, μέσα από την οποία ζωντανεύει το μουρλό σύμπαν της εποχής εκείνης. Ένα σύμπαν το οποίο περιλαμβάνει: το σαρκοφάγο σκοτάδι μέσα στα αντίσκηνα των φαντάρων, την πρώτη φωτογραφία σέλφι, το υψωμένο φρύδι του Όρσον Ουέλς, ένα πιάτο βραστή γίδα κάπου στο Βαρδάρι, τα φονικά κουνούπια της μαλάριας, δύο ξεκαρδιστικά ανέκδοτα για τα κουνούπια γενικώς, μια μπανιέρα με το αίμα τριάντα φαντάρων, στοχασμούς για την οικονομική κρίση των ημερών μας, έναν ύμνο για την αφανή επέτειο των εκατό χρόνων από την επινόηση του φερμουάρ και της σερβιέτας και του ηλεκτρικού ψυγείου, γουρουνιές ξένων φαντάρων στα μιούζικ χωλ της πόλης μα και εκρήξεις ερωτοπάθειας, μια περιδιάβαση της ρωσικής ενδοχώρας του 1915 με τρένο, μια ρώσικη συνταγή για το κεφαλόπουλο, ένα μάτι πάνω σε μια κονσέρβα κορν μπιφ σαν ινσταλέισον σε κάποιο πεδίο μάχης έξω από τη Φλώρινα, τη φράση “ο κάθε άνθρωπος είναι το απόρριμμα της εικόνας του”, στοχασμούς για τα αποφάγια που αφήνουν οι αποθαμένοι στο ψυγείο τους, εικόνες από τη μεγάλη πυρκαγιά της πόλης στα 1917 σε σκηνοθεσία του Ταραντίνο.
Κι όλα αυτά συμβαίνουν μέσα στο ζεστό κινηματοθέατρο ενώ έξω χιονίζει.
Ποιος χιονίζει;
Ένα πεζογράφημα για την πολυφυλετική Θεσσαλονίκη στη δίνη του Μεγάλου Πολέμου.
Μια αντιηρωική ματιά.