Θεσσαλονίκη: Οι διαφορετικοί τόποι λατρείας

τόποι λατρείας
Πηγή εικόνας: ert.gr

Η Θεσσαλονίκη ανά τους αιώνες αποτέλεσε μια από τις πιο πολυπολιτισμικές πόλεις της Ελλάδας και όχι μόνο. Κατά καιρούς έχει φιλοξενήσει ομάδες ανθρώπων από διαφορετικές χώρες ή ακόμα και ηπείρους. Το γεγονός αυτό, της έδωσε την ευκαιρία να αφομοιώσει ήθη, έθιμα, παραδόσεις, φαγητά, μουσική και συνδυάζοντας τα με τα δικά της στοιχεία με τρόπο μοναδικό, κατάφερε να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο πολιτιστικό κράμα με ποικίλες επιρροές. Ένα από τα πρωταρχικά στοιχεία που μεταφέρει μια ομάδα ανθρώπων, όταν εγκαθίσταται σε μια πόλη του εξωτερικού, είναι η θρησκεία της. Η έμφυτη, τις περισσότερες φορές, ανάγκη του ανθρώπου να προσευχηθεί, να ζητήσει συγχώρεση, να δοξολογήσει και να ευχαριστήσει τον Θεό στον οποίον πιστεύει, σε καμία περίπτωση δεν περιορίζεται στα σύνορα του εκάστοτε κράτους. Για τον λόγο αυτό, στη Θεσσαλονίκη έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν τόποι λατρείας διαφορετικών θρησκειών, με σκοπό ο καθένας από εμάς να έχει την ευκαιρία να προσευχηθεί στον Θεό που πιστεύει.

Εβραϊκές Συναγωγές

Συναγωγή Μοναστηριωτών

Η Θεσσαλονίκη για πολλά χρόνια, διατηρούσε μια από τις μεγαλύτερες εβραϊκές κοινότητες της Ελλάδας. Το γεγονός αυτό γέννησε την ανάγκη δημιουργίας συναγωγής (>συνάγω, δηλαδή τόπος συγκέντρωσης), ενός τόπου λατρείας για την Ιουδαϊκή θρησκεία. Η οικοδόμηση της συναγωγής των Μοναστηριωτών, ολοκληρώθηκε χάρης σε δωρεές που πραγματοποιήθηκαν από την εβραϊκή κοινότητα της περιοχής του Μοναστηρίου, περιοχής στην ΠΓΔΜ, και κυρίως της δωρεάς της Ίντας Αροέστη στη μνήμη του συζύγου της. Ήδη το 1927, οι εργασίες για τη δημιουργία της συναγωγής είχαν ολοκληρωθεί και ο τοποτηρητής της Αρχιραβινείας Θεσσαλονίκης Χάιμ Ραφαέλ Χαμπίμπ, την εγκαινίασε.

Στα άγρια χρόνια της Κατοχής, η συγκεκριμένη συναγωγή λειτούργησε ως κεντρικό σημείο του γκέτο με εντολή των ναζιστικών γερμανικών δυνάμεων. Μετά την απάνθρωπη εξολόθρευση του μεγαλύτερου μέρους του εβραϊκού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης, το κτίριο στο οποίο στεγαζόταν η συναγωγή, χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη εκ μέρους του Ερυθρού Σταυρού. Το γεγονός αυτό λειτούργησε ως ευτύχημα καθώς το κτίριο διατηρήθηκε σε πάρα πολύ καλή κατάσταση. Η επιστροφή των ελάχιστων επιζώντων από τα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, οι οποίοι φιλοξενήθηκαν στο συγκεκριμένο κτίριο, σήμανε και την αρχή μια νέας εποχής για την εβραϊκή κοινότητα Θεσσαλονίκης, καθώς οργανώθηκε από την αρχή η συναγωγή, που θα αποτελούσε ξανά το κέντρο λατρείας της συγκεκριμένης θρησκείας.

Διαβάστε επίσης  Ελευσίνα: Από το ιερό της Δήμητρας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο μεγάλος σεισμός που συνέβη στη Θεσσαλονίκη το 1978, σχεδόν ισοπέδωσε την συναγωγή των Μοναστηριωτών, η οποία επαναλειτούργησε μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αναστήλωσης της. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως αποτελεί την σημαντικότερη εκ των τριών συναγωγών που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη και λειτουργεί μέχρι και σήμερα.

Advertising

Advertisements
Ad 14
τόποι λατρείας
Πηγή εικόνας: s.nbst.gr

Αρμενική Εκκλησία

Η Εκκλησία της Παναγίας

Η Αρμενική ή Γρηγοριανή εκκλησία της Θεσσαλονίκης είναι χτισμένη από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Βιταλιάνο Ποζέλι, ο οποίος έχει σχεδιάσει διαφόρων ειδών κτίρια, δημόσια, ιδιωτικά, τόπους λατρείας και ναούς. Η συγκεκριμένη εκκλησία χαρακτηρίζεται αλλιώς ως η Παναγία των Αρμενίων. Το αίτημα για δημιουργία ενός τόπου λατρείας, ο οποίος θα εξυπηρετούσε την αρμενική κοινότητα, προέκυψε ήδη από το 1884, όποτε και ξεκίνησαν οι προσπάθειες οικοδόμησης του συγκεκριμένου ναού. Το συνολικό έργο παραδόθηκε στους πιστούς τον Νοέμβριο του 1903. Μεγάλης σημασίας είναι το γεγονός πως κατά τα προηγούμενα χρόνια, η αρμενική κοινότητα μη έχοντας συγκεκριμένο χώρο λατρείας, τελούσε τα Μυστήρια της σε διαφορετικά μέρη της Θεσσαλονίκης. Η συγκεκριμένη εκκλησία, η οποία είναι αφιερωμένη στην Παναγία Θεοτόκο, άρχισε να αποκτά όλο και μεγαλύτερο αριθμό πιστών από το 1922 και μετά, οπότε και μεγάλος αριθμός προσφύγων κατέφθασε στην Ελλάδα, μετά την Μικρασιατική καταστροφή.

τόποι λατρείας
Πηγή εικόνας: parallaximag.gr

Καθολική Εκκλησία

Ιερός Ναός Αμώμου Συλλήψεως της Θεοτόκου

Παρ’ όλη την μικρή, αριθμητικά, κοινότητα καθολικών χριστιανών στη Θεσσαλονίκη, το 1899 δημιουργήθηκε η Καθολική εκκλησία ή αλλιώς Φραγκοκλησιά, επί της οδού Φράγκων, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Χτισμένη και αυτή η εκκλησία από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Βιταλιάνο Ποζέλι, αποτελούσε ανέκαθεν ένα αρχιτεκτονικό και πολιτιστικό διαμάντι, ανάμεσα σε άκομψα μεταγενέστερα κτίρια. Στην περιοχή όπου οικοδομήθηκε ο συγκεκριμένος ναός, βρέθηκε επιγραφή που φανέρωνε πως υπήρχε εκεί κάποιος άλλος ναός, ο οποίος δημιουργήθηκε στα μέσα του 18ου αιώνα. Κατά το έτος 1926, ο ναός ανοικοδομήθηκε και έλαβε μια πιο σύγχρονη μορφή, διατηρώντας όμως την ιδιαιτερότητα του. Τα αρχιτεκτονικά σχέδια που παραπέμπουν σε αναγεννησιακό κτίριο, η εσωτερική διακόσμηση με τα βιτρό και τα αγάλματα, δίνουν σε επισκέπτες και εκκλησιαζόμενους την εντύπωση πως βρίσκονται σε κάποιον καθολικό ναό της Ιταλίας.

Διαβάστε επίσης  Γκεμιτζήδες: Οι προάγγελοι του Ίλιντεν
τόποι λατρείας
Πηγή εικόνας: lifo.gr

Οι τόποι λατρείας που αναφέρθηκαν, και οι πιστοί που τους επισκέπτονται αποτελούν ένα μόνο μέρος των κοινοτήτων της Θεσσαλονίκης που ασπάζονται διαφορετικές θρησκείες. Μια πόλη ανοιχτή σε νέες ιδέες, πολιτισμούς και εμπειρίες, δε θα μπορούσε να μην δίνει την ευκαιρία στους κατοίκους της, να ασπάζονται τον Θεό που επιθυμούν και ασκούν τις λατρευτικές τους ανάγκες.

τόποι λατρείας
Πηγή εικόνας: thessarchitecture.files.wordpress.com

Πηγές:

Advertising

Σύνταξη κειμένου: Ευθυμία Μερτσανίδου

Επιμέλεια κειμένου: Ελευθερία Σακελλαρίου

Φοιτήτρια της Φιλοσοφικής,στο τμήμα Φιλολογίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη. Ασχολείται με τη φωτογραφία και λατρεύει να διαβάζει βιβλία καθώς και να γράφει δικά της κείμενα.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

χειμερινές διακοπές

4+1 χωριά στην Ευρώπη για χειμερινές διακοπές

Χειμερινές διακοπές ή απλά μία απόδραση; Ευτυχώς η Ευρώπη διαθέτει

Βαριέμαι

“Βαριέμαι”. Τον κοιτάζω με την άκρη του ματιού και περιμένω