Δημοκρατία: Ποια ήταν η αφορμή για την γένεση της;

Ιππία
Ο Περικλής αγορεύει στην Πνύκα. Πηγή εικόνας: el.wikipedia.org

 

Δημοκρατία είναι το πολίτευμα στο οποίο η εξουσία πηγάζει από τον λαό, ασκείται από τον λαό και υπηρετεί τα συμφέροντα του λαού. Είμαστε πολλοί τυχεροί που βρισκόμαστε σε μια χώρα που ο λαός έχει την δύναμη στα χέρια του και μπορεί να αποφασίζει ποιοι και πως θα τον διοικήσουν. Η Ελλάδα πρώτη γέννησε την δημοκρατία και έδειξε τον δρόμο στα υπόλοιπα κράτη παγκοσμίως γι’ αυτό το σπουδαίο πολίτευμα. Το πολίτευμα της χώρας μας δεν ήταν πάντα δημοκρατία, οδηγήθηκε στην δημιουργία της δημοκρατίας.  Ποια ήταν όμως η αφορμή για την γένεση της δημοκρατίας;

Αρχαία Αθήνα, τέλη 6ου αι. π. Χ

Ο Αρμόδιος και ο Αριστογείτονας, ήταν δύο νεαροί Αθηναίοι πολίτες που αγαπιοντούσαν.  Στην πολιτική ζωή της Αθήνας, στην εξουσία ήταν οι δύο γιοι του Πεισίστρατου ο Ιππίας και Ίππαρχος (οι Πεισιστρατίδες) . Ο Ίππαρχος ερωτεύτηκε τον Αρμόδιο και τον πλησίασε ερωτικά, αλλά ο Αρμόδιος αρνήθηκε τον Ίπππαρχο πολλάκις.

Ο Ίππαρχος, μετά την δεύτερη άρνηση του Αρμόδιου,  θέλοντας να  τον εκδικηθεί και να τον ατιμάσει, κάλεσε την αδελφή του να συμμετάσχει στην πομπή των Παναθηναίων και όταν εκείνη ανταποκρίθηκε, την πλησίασε και δημοσίως την έδιωξε κακήν κακώς, φωνάζοντας ότι «ήταν ανάξια για μια τέτοια τιμή». Δεν είναι βέβαιο τι εννοούσε όταν την αποκάλεσε ανάξια, αλλά κατά τους περισσότερους ιστορικούς, επειδή στην πομπή συμμετείχαν μόνον παρθένα κορίτσια, η φράση υποδήλωνε ότι εκείνη δεν ήταν.

Advertising

Advertisements
Διαβάστε επίσης  Η Μάχη των Πλαταιών
Ad 14

Η τιμή της οικογένειας του Αρμόδιου εξευτελίστηκε. Ο Αρμόδιος μαζί με τον Αριστογείτονα, ετοίμασαν για εκδίκηση την δολοφονία του Ίπππαρχου, μυστικά χωρίς πολλούς συνεργούς για να μη διαρρεύσει το σχέδιό τους.  Επέλεξαν λοιπόν, την γιορτή των Μεγάλων Παναθηναίων για να δράσουν, επειδή μόνον τότε μπορούσαν οι πολίτες να κυκλοφορούν στον δρόμο ένοπλοι χωρίς να επισύρουν υποψίες. Έτσι επιτέθηκαν και μαχαίρωσαν τον Ίπππαρχο, με αποτέλεσμα να πεθάνει.

«Πάντως το ερωτικό πάθος ήταν εκείνο που έδωσε το έναυσμα για τη συνωμοσία του Αρμοδίου και του Αριστογείτονος και ο ξαφνικός φόβος τους (ότι προδόθηκαν) ήταν εκείνο που οδήγησε στην υλοποίηση του σχεδίου τους», Θουκυδίδης βιβλίο 6ο, παράγραφος 57 

Ο Ιππίας, μετά την δολοφονία του αδερφού του, ήταν πεπεισμένος ότι υπήρχε αντιτυραννική συνωμοσία και δεν ήξερε ποιον να εμπιστευτεί. Αυτή η πεποίθησή του, σε συνδυασμό με την οδύνη για την απώλεια του αδελφού του και την αγωνία για την ίδια του την ζωή, τον οδήγησε στη λήψη αυστηρότερων μέτρων με την τυραννία να γίνεται σκληρότερη.

Η τυραννία του Ιππία, κράτησε τέσσερα χρόνια από το 514-510 π. Χ. Σε αυτό το διάστημα, οι Αλκμεωνίδες, μία πλούσια και ισχυρή οικογένεια της Αθήνας που είχε εξοριστεί μετά την δολοφονία του Ίππαρχου, συγκέντρωσε το 513 π.Χ. μισθοφόρους και μαζί με τον απλό λαό προσπάθησαν να ανατρέψουν τον Ιππία, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Οι Αλκμεωνίδες, δεν σταμάτησαν την προσπάθεια τους και  κινήθηκαν διπλωματικά, ενισχύοντας οικονομικά ή και δωροδοκώντας άμεσα το Μαντείο των Δελφών, ώστε αυτό να δίνει χρησμούς στους Σπαρτιάτες να ανατρέψουν την τυραννία των Αθηνών. Ο βασιλιάς της Σπάρτης Κλεομένης θεώρησε ότι ήταν προς συμφέρον της Σπάρτης να επέμβει και το 510 π.Χ. ανέτρεψε τον Ιππία και εξόρισε όλη την οικογένεια των Πεισιστρατιδών, αποκαθιστώντας τη δημοκρατία. Ο αθηναϊκός λαός δόξασε τους δύο άνδρες ως τυραννοκτόνους, ήρωες της δημοκρατίας, έστησε αγάλματά τους, έβαλε την μορφή τους σε νομίσματα, συντηρούσε  με δημοσία δαπάνη τους συγγενείς τους, τους προσέφερε θυσίες σαν σε ημίθεους και απαγόρευε σε δούλους να δίνουν αυτά τα δύο ονόματα στα παιδιά τους.

Διαβάστε επίσης  Οικονομικές παραστάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (27/7-2/8)
Advertising

Η δημοκρατία αποκαταστάθηκε εξαιρετικά γρήγορα και ο Κλεισθένης ανέλαβε να μεταρρυθμίσει το πολίτευμα της Αθήνας και να το καταστήσει δημοκρατικότερο. Γεννήθηκε η δημοκρατία όπως το λέει και το όνομα της δημοκρατία (δήμος: το σύνολο ή η συνέλευση των ανθρώπων που έχουν πολιτικά δικαιώματα και κράτος: δύναμη, εξουσία, κυριαρχία).

Μεταρρυθμίσεις Κλεισθένη

Χώρισε την Αττική σε 3 βασικούς δήμους (το άστυ, παράλια και τη μεσογαία). Μετά, με το σύστημα των τριττυών (θεωρητική μονάδα), χώρισε τον κάθε δήμο σε 10 τριττύες, δημιουργώντας συνολικά 30 τριττύες. Ύστερα πήρε 1 τριττύν από το άστυ, 1 από την μεσογαία και 1 από τα παράλια και έφτιαξε μια νέα φυλή. Έτσι έκανε και με τις υπόλοιπες τριττύες, φτιάχνοντας 10 νέες φυλές.

Ο Κλεισθένης έδωσε όλη την εξουσία στην Εκκλησία του δήμου. Από αυτήν εκλεγόταν και οι δέκα στρατηγοί, που διοικούσαν, όχι μόνο το στρατό, αλλά και το ίδιο το κράτος. Η βουλή των 400, αντικαταστήθηκε από νέα βουλή με 500 βουλευτές. Αυτοί εκλεγόταν κάθε χρόνο με κλήρο, 50 από κάθε φυλή. Έτσι, όλοι οι πολίτες είχαν πιθανότητα να γίνουν κάποτε βουλευτές. Έργο της βουλής ήταν να προετοιμάζει τα θέματα που θα συζητούσε η Εκκλησία του δήμου.

Advertising

Καθιέρωσε τον οστρακισμό. Μετά από ανώνυμη καταγγελία, χωρίς να προηγηθούν ανακρίσεις ή απολογία, μπορούσαν να εξοριστούν  για 10 χρόνια, αρκεί 6 χιλιάδες πολίτες να ψήφιζαν εναντίον του άνδρα αυτού.

Εξαιτίας, λοιπόν, μιας εκδίκησης και ενός πάθους, δημιουργήθηκε η αθηναϊκή δημοκρατία, το πολίτευμα που άλλαξε το ρου της ιστορίας που δόξασε την χώρα μας ανά τους αιώνες.

Διαβάστε επίσης  Σχολικοί ηγέτες και διαπολιτισμική εκπαίδευση

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:

Δημοκρατία. Ανακτήθηκε από   https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1

Advertising

Θουκυδίδης βιβλίο 6ο, παράγραφος 57 

Αρχαία Ελλάδα: Τι έχει να προσφέρει στην σημερινή εποχή; Ανακτήθηκε από   https://maxmag.gr/politismos/archaia-ellada-ti-echei-prosferei

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Pablo Neruda

Pablo Neruda: Ο ποιητής του έρωτα και της επανάστασης

Ο Pablo Neruda, γεννημένος ως Ricardo Eliécer Neftalí Reyes Basoalto,
Καλή υγεία το 2025: Ποιες είναι οι τάσεις;

Καλή υγεία το 2025: Ποιες είναι οι τάσεις;

ByΈνας από τους βασικότερους στόχους που θέτουμε για το 2025