Δυσλεξία: Τα κυριότερα χαρακτηριστικά εκδήλωσής της

πηγή εικόνας:E.S.Azariadi

 

Εισαγωγή

Στη συνέχεια των άρθρων μου για τη δυσλεξία, θα μιλήσουμε για το ποια είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά με τα οποία εμφανίζεται τις περισσότερες φορές. Η δυσλεξία στη σημερινή εποχή έχει φτάσει να επηρεάζει ένα σχετικά μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, Οι Nicolson & Fawcett (2005) σε άρθρο τους αναφέρουν ότι το ποσοστό εμφάνισης της δυσλεξίας παγκοσμίως κυμαίνεται από 5% με 10% και συγκεκριμένα στα παιδιά σχολικής ηλικίας το ποσοστό αυτό βρίσκεται από 8% με 10%.

Τα ευρήματα αυτά  έχουν φανεί και  αποδειχτεί μέσα από διάφορες έρευνες και μελέτες  που έχουν γίνει και  έδειξαν  ότι το ποσοστό της δυσλεξίας σε παγκόσμιο επίπεδο κυμαίνεται περίπου σε αυτά τα ποσοστά. Ακόμη, ο Πόρποδας (1997) αναφέρει ότι η συχνότητα (επιπολασμός) εμφάνισης της δυσλεξίας διαφέρει από χώρα σε χώρα. Αυτό συμβαίνει διότι εξαρτάται από το γλωσσικό περιβάλλον που υπάρχει σε κάθε χώρα και από τα εργαλεία (πχ. διαγνωστικά) που χρησιμοποιούνται στις έρευνες για να βρεθεί η κάθε συχνότητα εμφάνισης σε κάθε χώρα αλλά και παγκοσμίως. Η διαφορά από χώρα σε χώρα που υπάρχει για τη δυσλεξία δεν βρίσκεται μόνο σε επίπεδο συχνότητας εμφάνισης αλλά σχετίζεται και με τα χαρακτηριστικά εκδήλωσης της δυσλεξίας που διαφέρουν από χώρα σε χώρα.

Επιπροσθέτως, ακόμη και αν οι έρευνες για τη δυσλεξία έχουν διεξαχθεί και σχετίζονται ως επί το πλείστο με το αγγλικό ορθογραφικό σύστημα, τις τελευταίες δεκαετίες έχουν ξεκινήσει να γίνονται μελέτες για τη δυσλεξία και σε άλλα ορθογραφικά συστήματα που όμως έχουν δείξει ορισμένες διαφορές ανάμεσα στην εκδήλωση κάποιων χαρακτηριστικών της δυσλεξίας.  Ακόμη, οι διαφορές αυτές έχουν  μεγαλύτερη συσχέτιση με το κάθε ορθογραφικό σύστημα που έχει μία χώρα.

Σαφέστερα, η εκδήλωση της δυσλεξίας και τα χαρακτηριστικά αυτής  έχουν  βρεθεί και αποδεχτεί ότι γίνονται  διαφορετικά  στα ορθογραφικά συστήματα που χωρίζονται σε ”διαφανή” (ένα σύμβολο αντιστοιχεί σε περίπου ένα φώνημα – φθόγγο) και ”αδιαφανή” (ένα σύμβολο αντιστοιχεί σε πολλά φωνήματα – φθόγγους). Επιπροσθέτως, τα χαρακτηριστικά εκδήλωσης της δυσλεξίας είναι σε μεγάλο βαθμό παρόμοια σε όλα τα ορθογραφικά συστήματα αλλά κάποια εκφράζονται ηπιότερα και άλλα δυσκολότερα ανάλογα το κάθε ορθογραφικό σύστημα της χώρας.

Διαβάστε επίσης  Φιλοσοφία και ψυχοθεραπεία: οι πιθανοί συνοδοιπόροι
Advertising

Advertisements
Ad 14

Τέλος, αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ορισμένες διαγλωσσικές διαφορές ανάμεσα στα ορθογραφικά συστήματα  που θα αναφερθούν στη συνέχεια  και δείχνουν πως κάποια χαρακτηριστικά δυσλεξίας εκδηλώνονται στα λιγότερο στα διαφανή και περισσότερο στα αδιαφανή ορθογραφικά συστήματα (και το αντίστροφο).

 

Χαρακτηριστικά εκδήλωσης της δυσλεξίας

 

Η δυσλεξία εκδηλώνεται με πάρα πολλά χαρακτηριστικά και σε διάφορα επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, τα χαρακτηριστικά εκδήλωσης της δυσλεξίας έχουν να κάνουν περισσότερο με βασικά προβλήματα και δυσκολίες στην ανάγνωση, ορθογραφία και αποκωδικοποίηση γραπτού λόγου . Με απλά λόγια η δυσλεξία προκαλεί περισσότερο ακαδημαϊκές δυσκολίες (μάθησης) οι οποίες εμποδίζουν την εκπαίδευση του ατόμου αλλά υπάρχει περίπτωση να προκαλέσουν και προβλήματα στην ψυχική του υγεία ως αποτέλεσμα των χαρακτηριστικών της δυσλεξίας που εμφανίζονται στο άτομο.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω ορισμένα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας εμφανίζονται σε μεγαλύτερο βαθμό σε κάποια ορθογραφικά συστήματα και σε μικρότερο βαθμό σε άλλα. Ως επί το πλείστο, τα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας είναι παρόμοια (έχοντας όμως διαφορές) για όλα τα ορθογραφικά συστήματα  γεγονός που έχει αποδειχτεί από αρκετές έρευνες που όμως έχουν επικεντρωθεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό στο αγγλικό ορθογραφικό σύστημα ενώ σε άλλα ορθογραφικά συστήματα οι μελέτες είναι λιγότερες αλλά όχι ανύπαρκτες .

 

Κατόπιν, τα δυσλεκτικά άτομα  είναι σε μεγάλο βαθμό φυσιολογικά  και λειτουργικά σε ένα μεγάλο μέρος της καθημερινής τους ζωής και παρουσιάζουν ορισμένα διακριτά χαρακτηριστικά: α) στην ανάγνωση και β) στη γραφή και ορθογραφία. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποια χαρακτηριστικά εκδήλωσης της δυσλεξίας τα οποία σχετίζονται περισσότερο με την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία όπου περισσότερο κυριαρχεί η καθρεφτική ανάγνωση, οι αντιμεταθέσεις (γραμμάτων, συλλαβών), οι παραλείψεις (γραμμάτων, συλλαβών), οι αντιμεταθέσεις (γραμμάτων, συλλαβών)

Διαβάστε επίσης  Αρνητικά συναισθήματα: γιατί κυριαρχούν στη ζωή
Advertising

α. τα κυριότερα (ευδιάκριτα) χαρακτηριστικά κυρίως στην ανάγνωση   αναφέρονται και στον παρακάτω πίνακα (Βλέπε πίνακα 1)

 

                                            ΠΙΝΑΚΑΣ 1

                             Κυριότερα χαρακτηριστικά ανάγνωσης

1. Δυσκολία στη διάκριση διαφορετικών λέξεων (πχ. κατά την ανάγνωση κειμένου), οι οποίες όμως περιλαμβάνουν τα ίδια γράμματα.
2. Δυσκολία στην ανάγνωση και προφορά ασυνήθιστων λέξεων.
3. Λαθεμένη προφορά φωνηέντων.
4. Καθρεφτική ανάγνωση (π.χ. η λέξη «ΑΝ» διαβάζεται «ΝΑ»).
5. Παρεμβολή άσχετων γραμμάτων ή συλλαβών κατά την ανάγνωση των λέξεων, όπως νενερό αντί νερό.
6. Ενδεχόμενη αντικατάσταση μιας λέξης από άλλη με παρόμοια σημασία.
7. Αντικατάσταση μιας λέξης από άλλη με παρόμοια σημασία (π.χ. σκοτεινός-μαύρος, λευκός-άσπρος).
8. Αναγραμματισμοί, όπως λορόϊ αντί ρολόϊ

                                     

Advertising

και β. τα κυριότερα (ευδιάκριτα) χαρακτηριστικά στην γραφή και ορθογραφία αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα (Βλέπε πίνακα 2)

 

                                                ΠΙΝΑΚΑΣ 2

                         Κυριότερα χαρακτηριστικά γραφής και ορθογραφίας

1. δυσκολία στο να γράψει λέξεις που συναντά πρώτη φορά.
2. Γράμματα ή λέξεις γραμμένα καθρεφτικά (σε άλλη θέση).
3. Χρήση κεφαλαίων γραμμάτων ανάμεσα στα μικρά.
4. Παραλείψεις γραμμάτων, συλλαβών
5. επαναλήψεις  γραμμάτων, συλλαβών μέσα στη λέξη
6. αντιμεταθέσεις γραμμάτων, συλλαβών μέσα στη λέξη.
Διαβάστε επίσης  Αλκοόλ: η επικίνδυνη νόμιμη ουσία;

                      

Επίλογος

Όλα τα παραπάνω είναι ορισμένα από την πληθώρα χαρακτηριστικών που υφίστανται σχετικά με τη δυσλεξία. Κλείνοντας, υπάρχουν και άλλα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας που εκδηλώνονται διαφορετικά στα διάφορα ορθογραφικά συστήματα κάτι που κάνει την ανίχνευσή τους δύσκολη σε μία χώρα διότι υπάρχει πιθανότητα να μην εμφανίζεται ή να υφίσταται σε ελάχιστο βαθμό. Αυτό το δεδομένο είναι μία ακόμη επιβεβαίωση για την πολυπλοκότητα που χαρακτηρίζει τη δυσλεξία ως διαταραχή.

Advertising

 

Βιβλιογραφία

1) Elliott, J. G., & Grigorenko, E. L. (2014). The dyslexia debate (No. 14). Cambridge University Press.

2) Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (2005). Developmental dyslexia, learning and the cerebellum. Neurodevelopmental disorders, 19-36.

3) Vellutino, F. R., Fletcher, J. M., Snowling, M. J., & Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): what have we learned in the past four decades?. Journal of child psychology and psychiatry, 45(1), 2-40.

4) Κολτσιδάς (2008)-Ειδική μαθησιακή δυσκολία-Δυσλεξία. ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ Τόμος .105-106:

Advertising

5) Πόρποδας, Κ. (1997). Δυσλεξία-Η ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραπτού λόγου. Αθήνα: Eκδόσεις Μορφωτική

Είμαι ψυχολόγος απόφοιτος Πανεπιστημίου Κρήτης και με μεταπτυχιακό στην Εγκληματολογική Ψυχολογία. Αυτή τη περίοδο εργάζομαι σε κέντρο Θεραπείας Διαταραχών και Συμβουλευτικής ενώ στο παρελθόν έχω εργαστεί σε Κέντρο Ψυχική Υγείας αλλά και σε φυλακή. Στα ενδιαφέροντα και χόμπι μου συμπεριλαμβάνονται το διάβασμα, η έρευνα, το gaming, ο συντονισμός/διαχείριση forums και online communities (moderation) κ.α. Μου αρέσουν πολύ τα night out και η καλή παρέα.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη και η απεικόνιση της στην τέχνη

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη και η απεικόνιση της στην

Βραβευμένα ντοκιμαντέρ να απολαύσεις!

Δεν είναι λίγες οι φορές που αποφεύγουμε να παρακολουθήσουμε ένα