Αξιοθέα
Η Αξιοθέα έζησε τον 4ο αιώνα π.Χ. και ήταν από την πελοποννησιακή πόλη Φλιούντα. Πήγε στην Αθήνα όπου μαθήτευσε στην Ακαδημία του Πλάτωνα. Τα αντικείμενα που την ενδιέφεραν ήταν η φυσική φιλοσοφία και τα μαθηματικά. Αργότερα, ασχολήθηκε και δίδαξε αυτές τις επιστήμες στην Κόρινθο και την Αθήνα.
Αρετή η Κυρηνεία
Η Αρετή έζησε τον 4ο-3ο αιώνα π.Χ. και ήταν κόρη του Αριστίππου, ιδρυτή της κυρηναϊκής φιλοσοφικής Σχολής. Φοίτησε στην Ακαδημία του Πλάτωνα. Λέγεται ότι, η Αρετή, δίδαξε φυσική, μαθηματικά και ηθική φιλοσοφία για πολλά χρόνια στην Αττική. Ακόμη, σύγγραψε τουλάχιστον σαράντα βιβλία ποικίλου περιεχομένου, από τα οποία τα δύο περιλάμβαναν και πραγματείες για την φυσική. Μετά τον θάνατο του πατέρα της, τον διαδέχθηκε στην διεύθυνση της Σχολής, κατόπιν εκλογής. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ανάμεσα στους μαθητές της συγκαταλέγονταν και 100 περίπου φιλόσοφοι. Τέλος, στο βιβλίο «Women in Science», ο John Morans, γνωστοποιεί ότι το επίγραμμα του τάφου της Αρετής έγραφε:
Το μεγαλείο της Ελλάδος,
με την ομορφιά της Ελένης,
την πένα του Αριστίππου,
την ψυχή του Σωκράτους
και την γλώσσα του Ομήρου».
Ο γιός της Αρετής, Αρίστιππος ο Νεότερος, υπήρξε σημαντικός πρεσβευτής της κυρηναϊκής φιλοσοφίας.
Θεανώ
Η Θεανώ έζησε τον 6ο αιώνα π.Χ. και ήταν από τον Κρότωνα. Επίσης, ήταν κόρη του γιατρού Βροντίνου ή του Πυθώνακτα. Υπήρξε μαθήτρια και ίσως η πιο ένθερμη υποστηρίκτρια του Πυθαγόρα. Μάλιστα τον παντρεύτηκε στη Σάμο, παρότι είχαν 36 ολόκληρα χρόνια διαφορά. Η ίδια δίδαξε στις σχολές στην Σάμο και στον Κρότωνα. Η Θεανώ ήταν η ψυχή της θεωρίας αριθμών που έπαιξε αξιόλογο ρόλο στην πυθαγόρεια φιλοσοφία. Αναφέρονται σαν δικά της: η έννοια της χρυσής τομής και διάφορες κοσμολογικές θεωρίες. Μετά τον θάνατο του Πυθαγόρα, η Θεανώ τον διαδέχτηκε. Μαζί με τις κόρες της εξάπλωσε το επιστημονικό και φιλοσοφικό πυθαγόρειο σύστημα σε όλη την Ελλάδα και Αίγυπτο. Η Θεανώ έγραψε μια βιογραφία του Πυθαγόρα που έχει χαθεί. Επτά επιστολές και τρία βιβλία της θεωρούνται έργα μεταγενέστερα. Είχε και δυο γιους, τον Τηλαυγή και τον Μνήσαρχο.
Δαμώ
Η Δαμώ έζησε τον 6ο αιώνα π.Χ. και ήταν κόρη του Πυθαγόρα και της Θεανώς. Δίδαξε την πυθαγόρεια σκέψη στην Σχολή του Κρότωνα. Στην Δαμώ ο Πυθαγόρας είχε εμπιστευτεί τα γραπτά του έργα με την εντολή να μην τα δημοσιεύσει σε αμύητους. Μετά την διάλυση της Σχολής, η Δαμώ προσέφυγε στην Αθήνα. Τέλος, ο Ιάμβλιχος αναφέρει ότι η Δαμώ είχε ασχοληθεί με τα είδη των ήχων.
Λασθένια
Η Λασθένια έζησε τον 4ο αιώνα π.Χ. και καταγόταν από την Αρκαδία. Η Λασθένια είχε μελετήσει τις εργασίες του Πλάτωνα και ήρθε στην Ακαδημία για να φοιτήσει στη φυσική, στη φιλοσοφία και στα μαθηματικά. Μετά τον θάνατο του Πλάτωνα συνέχισε τις σπουδές της κοντά στον ανιψιό του, Σπεύσιππο. Αργότερα, έγινε και αυτή φιλόσοφος και σύντροφος του Σπεύσιππου. Ο Αριστοφάνης ο Περιπατητικός μαρτυρεί για την Λασθένια ότι: πρώτον «ήταν όμορφη και γεμάτη άδολη χάρη» και δεύτερον είχε γράψει μια πραγματεία στη φυσική με ζήτημα την κίνηση.
Τυμίχα
Η Τυμίχα έζησε τον 6ο αιώνα π.Χ. και, σύμφωνα με τον Διογένη τον Λαέρτιο, καταγόταν από την Σπάρτη, ωστόσο είχε γεννηθεί στον Κρότωνα. Ήταν γυναίκα του Κροτωνιάτη Μυλλίου. Από νεαρή ηλικία έγινε μέλος της πυθαγόρειας κοινότητας. Μετά την καταστροφή της Σχολής του Κρότωνα, η Τυμίχα κατέφυγε στις Συρακούσες. Ο τύραννος των Συρακουσών, Διονύσιος, απαίτησε από την Τυμίχα, έναντι μεγάλης αμοιβής, να του φανερώσει τα μυστικά της πυθαγόρειας φιλοσοφίας. Αυτή απέρριψε την πρόταση και μάλιστα για να μην την αναγκάσουν να μιλήσει με την βία έκοψε με τα δόντια την γλώσσα της και την έφτυσε στο πρόσωπο του Διονύσιου. Το γεγονός αυτό αναφέρουν ο Ιππόβοτος και ο Νεάνθης.
Υπατία
Η γνωστή Υπατία η οποία έζησε τον 4ο-5ο αιώνα μ.Χ. ήταν και σημαντική φυσική επιστήμονας, εκτός των άλλων της ειδικοτήτων. Σημείωσε αξιόλογες εργασίες στη μηχανική, την υδροστατική και στην πρακτική τεχνολογία. Κατασκεύασε διάφορες συσκευές μεταξύ των άλλων για την απόσταξη του νερού, τη μέτρηση της στάθμης υγρού, ένα υδρόμετρο με διαβαθμίσεις για τον καθορισμό της πυκνότητας ενός υγρού και ένα είδος θερμόμετρου. Η Υπατία ασπαζόταν τις περί τη μηχανική και υδροστατική απόψεις του μεγάλου Αρχιμήδη. Τέλος, πίστευε τις αντιλήψεις των Πλατωνικών σχετικά με την ύλη, το σύμπαν, τον χρόνο, την κίνηση, τις δυνάμεις και το φως.
Πηγές:
1) ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΣΠΑΝΔΑΓΟΥ, 808 ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, εκδόσεις «αίθρα» 2013, Σελ. 281-284
2) ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΣΠΑΝΔΑΓΟΥ, Οι φυσικοί Επιστήμονες της Αρχαίας Ελλάδος, 3η Έκδοση, εκδόσεις «αίθρα», Σελ. 137
3) ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΣΠΑΝΔΑΓΟΥ-ΡΟΥΛΑΣ ΣΠΑΝΔΑΓΟΥ- ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΤΡΑΥΛΟΥ, Οι Μαθηματικοί της Αρχαίας Ελλάδος, εκδόσεις αίθρα, Σελ. 64
4) ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ δομη, ΤΟΜΟΣ 10, ΕΚΔΟΣΕΙΣ <<ΔΟΜΗ>> Α.Ε., Σελ. 739