Ελπίδα Τοπάλογλου: “Οι συνεργασίες είναι θέμα χημείας, οι ρόλοι ζήτημα δουλειάς και έμπνευσης”

H Ελπίδα Τοπάλογλου έχει τον ρόλο της Κονσουέλο Σουνσίν Σανδοβάλ, Σαλβαδοριανής, καλλιτέχνιδας και συζύγου του Αντουάν Σεντ Εξυπερί, στην παράσταση «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του». Το «Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού», το σπίτι μουσείο που συνδέθηκε με την ιστορία της γενιάς του ’30 και που φέρει μία μοναδική γοητεία εποχής, μετά το δραματοποιημένο «Υπέρ Αδυνάτου» του Λυσία, συνεργάζεται ξανά με τον Θοδωρή Τσαπακίδη στο μιούζικαλ δωματίου «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του» και φιλοξενεί την ατμοσφαιρική παράσταση. Στη συνέντευξη που μάς παραχώρησε στο MAXMAG, η Ελπίδα Τοπάλογλου μίλησε για τον ρόλο της υποκριτικής στη ζωή της, την παράσταση “Ο Μικρός Πρίγκηπας και το Ρόδο του” και την μοναδική θεατρική εμπειρία στην ιστορική οικεία Κατακουζηνού.

Επιμέλεια Συνέντευξης: Άννυ Σκεντέρη

 

 

Ποια ήταν η αφορμή που σας γέννησε την επιθυμία της υποκριτικής;

Παιδί, έχω πάει με τη γιαγιά μου στο θέατρο, σε μία παράσταση για μεγάλους.  Δεν είμαι καν σίγουρη ποια παράσταση ήταν.  Θυμάμαι όμως μία στιγμή όπου η σκηνή φωτίζεται αποκλειστικά από μία σειρά μπλε φώτα. Η ηθοποιός φορά λευκά και στα μάτια μου μοιάζει πλάσμα θείο.  Ένιωσα μία συγκέντρωση, που τώρα ίσως ταύτιζα με μία αίσθηση απόλυτης συνειδητότητας.  Είδα έναν κόσμο όπου όλα μπορούσαν να συμβούν.  Εκείνη τη στιγμή αποφάσισα.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ποιος είναι ο δικός σας «ιερός σκοπός» στο θέατρο;

Στο θέατρο η καθημερινότητα τίθεται σε μία παύση και μία νέα φανταστική πραγματικότητα εκκινεί.   Κοινό και καλλιτέχνες βιώνουν μαζί μία ιστορία, ένα αληθινό ψέμα.  Αυτή η λειτουργία που δημιουργεί έναν νέο συλλογικό τόπο, έναν νέο κοινό χωροχρόνο με προκαθορισμένη στιγμή λήξης, αποτελεί για μένα μία διαδικασία σπουδαία.  Επιθυμία μου είναι ο θεατής να φεύγει από την παράσταση έχοντας μία αίσθηση πληρότητας και συμμετοχής, ακόμη κι αν το θέαμα τον προβλημάτισε ή τον μετακίνησε με κάποιο τρόπο.

Στο θέατρο ονειρεύεστε συνεργασίες ή ρόλους;

Ονειρεύομαι επιλογές.  Να μπορώ να κάνω δουλειές που με εκφράζουν, που αγγίζουν αυτούς που τις παρακολουθούν.  Δουλειές που σέβονται τον θεατή, που δεν τον αφήνουν εκτεθειμένο ακόμα κι όταν του προτείνουν κάτι διαφορετικό, πρωτοποριακό ή νέο.  Οι συνεργασίες είναι θέμα χημείας οι ρόλοι ζήτημα δουλειάς και έμπνευσης.

Advertising

 

 Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση στην οποία συμμετέχετε, «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του».

«Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του» είναι η ιστορία του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ και της συζύγου του Κονσουέλο μέσα από τις αληθινές ερωτικές επιστολές που αντάλλασσαν οι δύο σύζυγοι κατά τη διάρκεια του μεγάλου πολέμου.  Η ευφυής δραματουργία και σκηνοθεσία του Θοδωρή Τσαπακίδη αναδεικνύει δύο κόσμους που προσπαθούν να συναντηθούν, έναν έρωτα που αποτυπώνεται στις λέξεις, αλλά δυστυχώς ατυχεί στο άγγιγμα και την παρουσία. Παράλληλα, αποσπάσματα από την ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα λειτουργούν πλέον ως αντανακλάσεις της σχέσης του ζευγαριού.  Ανακαλύπτουμε την ιστορία… πίσω από την ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα και του λουλουδιού που άφησε πίσω στον μικροσκοπικό πλανήτη του.  «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του» είναι ένα μιούζικαλ δωματίου. Η μουσική σύνθεση είναι της Βέρας Χατζηπαπά η οποία συνοδεύει με τις υπέροχες μελωδίες της στο πιάνο εμένα και τον Βαγγέλη Παπαδάκη που υποδύεται τον Αντουάν.  Οι αέρινες χορογραφίες είναι του Δημήτρη Ράπτη, ενώ τα εξαιρετικά κοστούμια και σκηνικά έχει επιμεληθεί ο Βασίλης Μπαρμπαρίγος.

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κοινά στοιχεία σας με την πρωταγωνίστρια;

Advertising

Στην παράσταση «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του» υποδύομαι την Κονσουέλο Σουνσίν Σανδοβάλ, τη Σαλβαδοριανή ζωγράφο, συγγραφέα και σύζυγο του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ.  Ο Μπενζαμίν Κρεμιέ, φίλος και γοητευμένος από εκείνην, γράφει «Όταν αφηγείστε ιστορίες με μάγους, με τσίρκα, με ηφαίστεια της πατρίδας σας, τα μαλλιά σας ζωντανεύουν.  Αν θέλετε να είστε όμορφη, μη σταματάτε να γελάτε».  Η Κονσουέλο ή το «χρυσό πούπουλο» ή η «Πινπερνέλ», όπως χαριτωμένα την αποκαλούσε ο Εξυπερύ, ήταν μία γοητευτική γυναίκα που έζησε τη ζωή της και αγάπησε με ένταση, είχε πείσμα, θαυμαστές και εκρηκτική προσωπικότητα.  Μία γυναίκα με δυνατό βλέμμα, που δεν δίστασε να παντρευτεί τον Αντουάν Εξυπερύ με μαύρο νυφικό, αφού πενθούσε ακόμη τον δεύτερο σύζυγό της, Ενρίκε Γκομέζ Καρρίγιο. Κοκέτα, μποέμ, ένα ρόδο επίμονο, παθιασμένο και ματαιόδοξο.  Τα παραπάνω στοιχεία αποτέλεσαν σημείο εκκίνησης για την προσωπική μου δουλειά ως ηθοποιού, στην προσπάθεια μου να “συναντηθώ” κατά κάποιον τρόπο μαζί της.

Διαβάστε επίσης  Η Λίζα Βλαχοπούλου: "Το MyLingoTrip είναι ένα διαδικτυακό σχολείο ξένων γλωσσών"

Το έργο αναφέρεται σε μία πολύ μεγάλη αγάπη ανάμεσα στον Αντουάν και την Κονσουέλο. Ένας μεγάλος έρωτας σε έχει βοηθήσει να αναγνωρίσεις κομμάτια παντελώς άγνωστα;

Ο Αντουάν και η Κονσουέλο Εξυπερύ είχαν μία σχέση θυελλώδη και παθιασμένη.  Εκείνος χάθηκε το 1944.  Εκείνη συνέχισε να του γράφει μέχρι το τέλος της ζωής της, το 1979.  Σε ένα γράμμα, κι ενώ εκείνος ήταν πλέον αγνοούμενος, του γράφει: «Να ξέρεις καλά ότι θα περάσω τη ζωή μου περιμένοντάς σε, ακόμα κι όταν δεν θα μου έχει μείνει πια μνήμη.».  Υπάρχει μία ένταση, μία σύνδεση, μία αποδοχή και μία ελευθερία που σου προσφέρει ένας μεγάλος έρωτας.  Μία τρικυμία μέσα στη γαλήνη και μία νηνεμία μέσα στο χάος.  Σε έναν μεγάλο έρωτα είναι σαν η ψυχή σου να τεντώνεται για να ζήσει και να χωρέσει χαρές, αλλά και να συμπεριλάβει σκοτάδια, δικά σου και του άλλου.

Advertising

Ποια ήταν τα πρώτα συναισθήματα όταν βρεθήκατε στο  Ίδρυμα Αγγέλου και Λητώς Κατακουζηνού;

Την πρώτη φορά που επισκέφθηκα την Οικία Κατακουζηνού ήταν για να παρακολουθήσω μία παράσταση.  Ανεβαίνοντας στον 5ο όροφο της λεωφόρου Αμαλίας 4, δεν φανταζόμουν αυτό που θα αντικρίσω.  Η θέα της φωτισμένης Βουλής και του Εθνικού κήπου ήταν μία ματιά στην καρδιά της Αθήνας από ένα σημείο θέασης που δεν είχα ποτέ φανταστεί.  Παράλληλα, υπάρχει τόσο υπέροχη τέχνη συγκεντρωμένη στο χώρο που αισθανόμουν ότι αυτό που χρειαζόμουν είναι χρόνος.  Να περιπλανηθώ στο σπίτι, να περιεργαστώ τα υπέροχα έργα τέχνης.  Ο χώρος μου προκαλούσε μία αίσθηση ηρεμίας, σαν η ιστορία να έχει πατήσει το pause στο σαλόνι των Κατακουζηνών.  Πολλοί διάσημοι καλλιτέχνες έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην οικία.  Προσωπικά ξεχωρίζω τις «εποχές» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, χαραγμένες πάνω σε τέσσερις μαονένιες θύρες εντός του διαμερίσματος.  Ο ίδιος το χαρακτήριζε «το σημαντικότερό μου έργο».  Αυτό το σπίτι αναπνέει τον αέρα μιας άλλης εποχής που χάρη στην ευαισθησία της επιμελήτριας του χώρου κας Σοφίας Πελοποννησίου έχουμε την τύχη να το απολαμβάνουμε σήμερα και να στεγάζουμε την τέχνη μας σε αυτό.

Το σπίτι – μουσείο γίνεται θέατρο. Πόσο διαφορετικό είναι αυτό από μία κλασική θεατρική σκηνή και τι προσδίδει στο έργο;

Το σαλόνι αυτού του διάσημου σπιτιού-μουσείου, με την ατμόσφαιρα μεσοπολέμου και τα υπέροχα έργα τέχνης, λειτουργεί σαν φυσικό σκηνικό για το έργο.  Ο νευρολόγος-ψυχίατρος Άγγελος Κατακουζηνός και η συγγραφέας σύζυγός του Λητώ, ακριβώς όπως ο Αντουάν και η Κονσουέλο Ντε Σαιντ Εξυπερύ, έζησαν ένα μεγάλο έρωτα και βίωσαν έναν κόσμο καλλιέργειας και δημιουργίας.  Σαν ένα μυθικό ζευγάρι να φιλοξενεί ένα άλλο, αντίστοιχο, της ίδιας εποχής, σε έναν χώρο που μοιάζει να τους περίμενε.

Advertising

Ελπίδα Τοπάλογλου

Πότε ήταν η πρώτη φορά που διαβάσατε τον ‘Μικρό Πρίγκιπα’ και τι σας έκανε περισσότερη εντύπωση;

Το διάβασα παιδί σε μία παλιά έκδοση που είχα βρει τυχαία στη βιβλιοθήκη του παππού μου. Είχα μπερδευτεί.  Έβλεπα ένα παιδικό βιβλίο, με ζωγραφιές και όταν προσπαθούσα να το διαβάσω μου φαινόταν «μεγαλίστικο»… δεν καταλάβαινα ακριβώς, αισθανόμουν ότι υπήρχε κάτι περισσότερο από αυτό που διάβαζα στις λέξεις.  Αργότερα, επιστρέφοντας σε αυτό, βρήκα ένα ανάγνωσμα με το οποίο επικοινωνούσα διαφορετικά, ανάλογα με τις φάσεις ζωής που βρισκόμουν όταν το διάβαζα.  Πλέον, έχοντας εξερευνήσει την ιστορία πίσω από την ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα και ανακαλύπτοντας την πηγή έμπνευσης του συγγραφέα, μου αποκαλύφθηκε μία νέα διάσταση της ιστορίας.  Πλέον ο Μικρός Πρίγκιπας με συγκινεί με έναν διαφορετικό τρόπο όπου ο έρωτας και η ανθρώπινη αδυναμία γίνονται… πλανητικό υλικό.

Διαβάστε επίσης  Έφη Μεράβογλου: "Το θέατρο ήταν, είναι και θα είναι ο φάρος της ελπίδας"

Υπήρχαν πράγματα που διαβάζοντας το βιβλίο και δουλεύοντας πάνω σε αυτό το έργο σε άγγιξαν;

Advertising

Υπάρχει ένα κομμάτι στην ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα όπου ο ήρωας μιλά για την αγάπη του για τα ηλιοβασιλέματα.  Λέει ότι στον μικρό πλανήτη του έφτανε κανείς να πάει την καρέκλα του λίγα βήματα παραπέρα για να δει τον ήλιο να δύει όσες φορές επιθυμεί.   Μία φορά μάλιστα είδε τον ήλιο να βασιλεύει σαράντα τρεις φορές! Και προσθέτει πως όταν κανείς είναι πολύ λυπημένος, τότε είναι που αγαπά τα ηλιοβασιλέματα.  Αυτό είναι ένα από τα αγαπημένα μου σημεία στο παραμύθι.  Σε αυτό διαβάζω τη σημασία της επανατοποθέτησης, τη χαρά, τη μελαγχολία, τη λύση ή ακόμη και την εξιλέωση που τελικά μπορεί να φέρει μία αλλαγή θέσης, μία αλλαγή οπτικής.  Αλλά και την ανάγκη που μας ωθεί εσωτερικά σε μία μετακίνηση τη στιγμή της λύπης.  Κάποιες φορές αυτή η αλλαγή ίσως είναι πιο απλή απ’ όσο κανείς φαντάζεται, τόσο απλή όσο η μετακίνηση μιας καρέκλας για την καλύτερη θέα ενός ηλιοβασιλέματος.

Έχετε γράψει και τους στίχους της παράστασης . Κατά πόσο εμπνευστήκατε από το αρχικό κείμενο;

Για το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε πρωτότυπη μουσική από τη Βέρα Χατζηπαπά.  Τους στίχους γράψαμε με τον Θοδωρή Τσαπακίδη.  Η Κονσουέλο ήταν το ρόδο του Εξυπερύ, το λουλούδι του Μικρού Πρίγκιπα. Στοιχεία από τη σχέση του Εξυπερύ με την Κονσουέλο ενυπάρχουν μέσα στο διάσημο παραμύθι.  Στόχος μας ήταν να τα αναδείξουμε, συνδέοντάς τα με την ιστορία του ζευγαριού.

Ο Αντουάν της τραγουδά:

Advertising

Θέλω τόσο να σ’ αγγίξω

να σε δω να σε μυρίσω

μα τ’ αγκάθια σου προβάλεις

με εχθρούς λες θα τα βάλεις.

Advertising

 

Και η Κονσουέλο απαντά:

Εσύ, εσύ, εσύ μόνο εσύ

έχεις άστρα χρυσά

Advertising

που δεν έχει κανείς

Εσύ, εσύ, εσύ μόνο εσύ

ουρανό σαν κοιτάς

ξέρω χαμογελάς.

Advertising

Αν περιγράφατε την παράσταση με μία μόνο λέξη, ποια θα ήταν αυτή;

Αεράκι.

 

Ευχαριστούμε πολύ την κ. Ελπίδα Τοπάλογλου και την υπεύθυνη επικοινωνίας κ. Χρύσα Ματσαγκάνη για την ευγενική χορηγεία του φωτογραφικού υλικού.

 

 

Advertising

Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του

Ένα μιούζικαλ δωματίου

σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Τσαπακίδη

Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Advertising

13,14,19,20,21 Απριλίου 2019

3,4,5,10,11,12,17,18,19,24,26,31 Μαΐου 2019

Trailer:

Advertising

 

Το «Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού», το σπίτι μουσείο που συνδέθηκε με την ιστορία της γενιάς του ’30 και που φέρει μία μοναδική γοητεία εποχής, μετά το δραματοποιημένο «Υπέρ Αδυνάτου» του Λυσία, συνεργάζεται ξανά με τον Θοδωρή Τσαπακίδη στομιούζικαλ δωματίου«Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του».

 

«Να μ’ αγαπάς με πάθος. 

… εσύ έχεις άστρα που ξέρουν να γελούν».

 

Από πότε έχεις να γράψεις γράμμα; Χειρόγραφο.

Διαβάστε επίσης  Αθήνα: Συζήτηση «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ, της Ηριάννας και άλλων συνανθρώπων μας»
Advertising

Έχεις πει ποτέ κάποιον «Φτερωτό μου ποντικάκι»;

Ζωγράφισες ποτέ την αγαπημένη σου;

Τι νομίζεις ότι χάνεται στον πόλεμο;

Θα περίμενες κάποιον για πάντα;

Advertising

 

Ο Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ ήταν ένας Γάλλος συγγραφέας που ήθελε να γίνει πιλότος.  Η Κονσουέλο Σουνσίν Σανδοβάλ ήταν μια Σαλβαδοριανή καλλιτέχνης που αποφάσισε να γίνει σύζυγος. Δύο έντονες προσωπικότητες.  Μία σχέση που αποτέλεσε έμπνευση για έναπαγκόσμιο παραμύθι, που γράφτηκε κατά τη διάρκεια του μεγάλου πολέμου.

Η παράσταση εξερευνά αυτήν την ερωτική ιστορία μέσα από τις αληθινές ερωτικές επιστολές των δύο εραστών-συζύγων.  Η Κονσουέλο, η σύζυγος του Αντουάν, γίνεται το ρόδο του «Μικρού Πρίγκιπα», ενός βιβλίου που μεταφράστηκε σε πάνω από 250 γλώσσες και που πουλά περί τα 2 εκατομμύρια αντίτυπα κάθε χρόνο.

Τα γράμματά τους ξεχειλίζουν από αγάπη και έκθεση, από παράπονακαι έρωτα, από αδυναμία και γενναιότητα. Η απόσταση των δύο εραστών μεγεθύνεται, και φτάνει μέχρι έναν λιλιπούτειο πλανήτη, ένα μακρινό αστέρι, όπου κατοικεί ένας μικρός πρίγκιπας και ανθεί ένα ιδιότροπο λουλούδι. Η ομορφιά και η τέχνη της επιστολογραφίας, η θαρραλέα ερωτική γλώσσα μιας άλλης εποχής, η αλληλεπίδραση του πραγματικού κόσμου με τον μυθιστορηματικό, η καταστροφική επίδραση του πολέμου στις ανθρώπινες σχέσεις και η παρηγορητική δύναμη της Τέχνης, εδώ γίνονται τραγούδια και μουσική. «Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του» είναι ένα μιούζικαλ δωματίου, ένα παράταιρο είδος για την αντιηρωική μας εποχή.

Ο Αντουάν μια μέρα χάθηκε. Η Κονσουέλο δεν σταμάτησε ποτέ να του γράφει.

Advertising

 

Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη στέγη για τον «Μικρό Πρίγκιπα και το Ρόδο του» από το σπίτι του Άγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού.  Όπως ο Αντουάν και η Κονσουέλο, έτσι και ο Άγγελος και η Λητώ ξεκίνησαν μια παραμυθένια κοινή ζωή τη δεκαετία του 1930. Ο νευρολόγος-ψυχίατρος και η συγγραφέας σύζυγός του βίωσαν έναν κόσμο καλλιέργειας και δημιουργίας, όπου οι τέχνες και τα γράμματα κατείχαν σημαντική θέση.

 

Ο Μικρός Πρίγκιπας και το Ρόδο του                                             

Ένα μιούζικαλ δωματίου

 

Advertising

Μουσική: Βέρα Χατζηπαπά

Δραματουργία / Σκηνοθεσία: Θοδωρής Τσαπακίδης

Επιστολές:Αντούαν&Κονσουέλο ντε Σαιντ Εξυπερύ

Μετάφραση: Έφη Κορομηλά

Advertising

Στίχοι: Ελπίδα Τοπάλογλου& Θοδωρής Τσαπακίδης

Σκηνικά/Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Χορογραφίες: Δημήτρης Ράπτης

Advertising

Βοηθός Χορογράφου: Αλεξία Φάλλα.

Παίζουν και τραγουδούν (αλφαβητικά):

Α΄ διανομή: Βαγγέλης Παπαδάκης, Ελπίδα Τοπάλογλου

Β΄ διανομή: Βασίλης Πουλάκος, Μαρία Ρήγα

Advertising

Στο πιάνο: Βέρα Χατζηπαπά

 

Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού

Λεωφ. Βασ. Αμαλίας 4, Αθήνα (απέναντι από τον Εθνικό κήπο)

https://katakouzenos.gr

Advertising

 

Παραστάσεις:

13,14,19,20,21 Απριλίου

&3,4,5,10,11,12,17,18,19,24,26,31 Μαΐου

Ώρα έναρξης: 21:00

Advertising

Διάρκεια Παράστασης: 75 λ

 

Τιμές Εισιτηρίων:

Γενική Είσοδος: 12€

Μειωμένο:8€

Advertising

 

Προπώληση εισιτηρίων στο website του Ιδρύματος:

 

Επιμελήτρια Οικίας Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού: Σοφία Πελοποννησίου

Υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων: Χρύσα Ματσαγκάνη

 

Τα μεταφρασμένα αποσπάσματα του βιβλίου με τίτλο: Ο μικρός πρίγκιπας και το ρόδο του –  Ένας μυθικός έρωτας  χρησιμοποιήθηκαν κατόπιν της ευγενικής παραχώρησης των Εκδόσεων Πατάκη.

Advertising

 

Ευχαριστούμεθερμάτις Editions des Arènes πουμαςεπέτρεψαντηχρήσητωνεπιστολώντουζεύγουςΕξυπερύ, απότοβιβλίοAntoineetConsuelodeSaintExupéry : Unamour de légende.

 

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη και η απεικόνιση της στην τέχνη

Η θεά της ομορφιάς Αφροδίτη και η απεικόνιση της στην

Βραβευμένα ντοκιμαντέρ να απολαύσεις!

Δεν είναι λίγες οι φορές που αποφεύγουμε να παρακολουθήσουμε ένα