Πέτρος Νάκος – «Νόρα» του Ίψεν στο θέατρο Altera Pars
Ο Πέτρος Νάκος μιλά στο maxmag με αφορμή τη «Νόρα» και την εικοσαετία ενός θεάτρου με έντονα κοινωνικό πρόσημο
Ο Πέτρος Νάκος έχει μετρήσει πολλά χιλιόμετρα στη σκηνή ως ηθοποιός, αλλά και στη σκηνοθεσία. Προ εικοσαετίας δημιούργησε το θέατρο Altera Pars στον Κεραμεικό μαζί με την ηθοποιό και θεατρολόγο Μίνα Χειμώνα. Από τότε, οι πάντοτε αξιόλογες παραστάσεις του θεάτρου αφήνουν θετικές εντυπώσεις σε κοινό και κριτικούς. Φέτος, με την παράσταση «Νόρα», μια άρτια θεατρική δουλειά από όλες τις απόψεις, την οποία με χαρά παρακολούθησα λίγο μετά τα Χριστούγεννα, ο Πέτρος Νάκος φέρνει στο προσκήνιο όλα όσα απασχολούν την επικαιρότητα και μάλλον θα την απασχολούν για καιρό: τις ανθρώπινες σχέσεις και την ίδια τη θέση της γυναίκας μέσα σε αυτές, αλλά και μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Το τελευταίο Σαββατοκύριακο παραστάσεων κατάφερα και ξέκλεψα λίγο χρόνο μαζί του.
Επιμέλεια συνέντευξης: Γιώργος Βιτωράτος
20 χρόνια Altera Pars και στην εικοσαετία επιλέγετε τη Νόρα του Ίψεν. Για ποιο λόγο;
Η Νόρα υπήρχε ως σκέψη πριν από τον κορονοϊό. Πριν έρθει το metoo στη χώρα μας και προτού οι γυναικοκτονίες αρχίσουν να κατακλύζουν τα δελτία ειδήσεων. Λόγω της πανδημίας αναβλήθηκε το ανέβασμα της και όταν τελικά οι συνθήκες το επέτρεψαν το έργο είχε αποκτήσει μια καινούργια επικαιρικότητα. Είναι ένα κλασικό έργο με διαχρονική ουσία και θα μπορούσε να σταθεί σε κάθε εποχή, απλώς οι συγκυρίες του προσέδωσαν έναν έντονο χαρακτήρα επικαιρότητας. Θεωρήσαμε λοιπόν πως ήταν ιδανική επιλογή για να γιορτάσουμε την επέτειό μας, παραμένοντας συνεπείς στη επιθυμία μας να κάνουμε ένα θέατρο με έντονο κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα.
Πέτρος Νάκος – «Νόρα» του Ίψεν στο θέατρο Altera Pars
Τι θυμάστε από όλα αυτά τα χρόνια; Είστε ευχαριστημένος με την πορεία του θεάτρου;
Θυμάμαι όλες τις δουλειές που κάναμε στο Altera που αγάπησα και συνδέθηκα μαζί τους και νιώθω υπερήφανος γι’ αυτές. Είμαι ευχαριστημένος από την ποιότητα των παραγωγών, από την αντοχή και την προσήλωση που επιδείξαμε στο Altera κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες. Αλλά η αλήθεια είναι πως από τα 20 χρόνια λειτουργίας μας τα τελευταία 13 ήταν εξαιρετικά δύσκολα. Ένα θέατρο σαν το δικό μας δεν παύει να είναι μια μικρή επιχείρηση, που όπως όλες, δοκιμάζονται σκληρά από τις απανωτές κρίσεις, μνημόνιο, κορονοϊός και τώρα η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια. Σε αυτό το σκηνικό η θέση των “δυνατών” ολοένα ισχυροποιείται και των πιο “αδύναμων” επιδεινώνεται, οπότε ως φυσικό επακόλουθο επέρχεται μια κόπωση και ίσως μια αίσθηση ματαίωσης.
Ποιο είναι το σκηνοθετικό πρίσμα υπό το οποίο αποφασίσατε να ανεβάσετε το έργο; Τι θέλετε να εκφράσετε περισσότερο μέσα από το έργο;
Αυτό που ήθελα, ξεκινώντας από τη μετάφραση, ήταν το να βοηθήσω το έργο να επικοινωνήσει όσο το δυνατό πιο άμεσα με το κοινό σήμερα. Δεν ήταν δύσκολο εγχείρημα, η ιψενική γραφή είναι άμεση, καίρια και ουσιαστική, απλώς έπρεπε να πείσω τον εαυτό μου να κάνει τις λιγότερες δυνατές παρεμβάσεις. Χωρίς σκηνοθετικές ακροβασίες, χωρίς ματαιοδοξία για διαφοροποίηση θέλησα να βοηθήσω το λόγο του κειμένου να βγει από τα στόματα των ηθοποιών με ειλικρίνεια, αλήθεια και απλότητα. Τα κείμενα αυτά, που λέμε κλασικά έχει νόημα να παρουσιάζονται σε κάθε εποχή γιατί εσωκλείουν το απόσταγμα της ανθρώπινης πνευματικότητας και γιατί κάθε κοινωνία μπορεί να προβάλλει πάνω τους τα δικά της επίδικα.
Εστιάζετε περισσότερο στις ανθρώπινες και τις ερωτικές σχέσεις ανάμεσα στους χαρακτήρες του έργου. Έχουν αλλάξει κι αυτές με τη σειρά του όπως πολλά άλλα σήμερα;
Οι ανθρώπινες σχέσεις στον πυρήνα τους πιστεύω ότι έχουν μια αναλλοίωτη στον χρόνο ουσία. Υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν ζευγάρια που συνδέονται βαθιά, που κατορθώνουν να επικοινωνήσουν με ειλικρίνεια και να συμπορευτούν στη ζωή και υπάρχουν και πολλοί άλλοι που αποτυγχάνουν. Αυτό πραγματεύεται κατά βάση το Κουκλόσπιτο, τη δυσκολία των πολλών ανθρώπων να ενωθούν πραγματικά και σε αυτό έγκειται η διαχρονικότητα του.
Κρατάτε και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Τόρβαλντ. Είναι δύσκολο να συνδυαστεί ο ρόλος του ηθοποιού και του σκηνοθέτη;
Γενικά είναι σύνθετο, αλλά ο βαθμός δυσκολίας ποικίλλει από παράσταση σε παράσταση. Ενίοτε ο ρόλος του σκηνοθέτη λειτουργεί “απορροφητικά”, αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο το ρόλο του ηθοποιού. Σε αυτό το έργο θέλησα να το αποφύγω αυτό. Ο Τόρβαλντ είναι σύνθετος, δύσκολος και απαιτητικός ρόλος, έπρεπε να του αφιερώσω το χρόνο και το χώρο που του αναλογεί γιατί και σκηνοθετικά βασίστηκα πολύ στις ερμηνείες, ρεαλισμός χωρίς ερμηνείες δεν γίνεται άλλωστε.
Advertising
Αγγελική Κοντού, Πέτρος Νάκος – «Νόρα» του Ίψεν στο θέατρο Altera Pars
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Mετά τη Νόρα θα ξεκινήσουμε την προετοιμασία για τις νέες παραγωγές της ερχόμενης σεζόν στο Altera Pars, οι οποίες και πάλι θα έχουν έντονο κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα με αναφορές στα σύγχρονα προβλήματα της εποχής μας.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση θα βρείτε εδώ.
Είμαι Air Host & Travel Editor και όπως καταλαβαίνετε το μεγαλύτερό μου πάθος είναι τα ταξίδια. Μέσα από τα ταξιδιωτικά μου άρθρα έχω σκοπό να σας ταξιδέψω σε κάθε γωνιά του πλανήτη αλλά και να προτείνω άπειρες επιλογές για το επόμενο σας ταξίδι. Θα με βρείτε πίσω από το FollowGeorge.gr όπου μοιράζομαι εμπειρίες από τα ταξίδια μου είτε πίσω από την επικοινωνία καλλιτεχνών και εκδηλώσεων.