Ο Μιχάλης Σπέγγος γράφει και σκηνοθετεί το θεατρικό έργο «Ο χορός των προγόνων», οι παραστάσεις του οποίου ξεκινούν τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου.Ο συγγραφέας Μιχάλης Σπέγγος μίλησε μαζί μας όχι μόνο για την παράσταση, αλλά για τις σπουδές και την ενασχόλησή του -για πολλά χρόνια -με την πυρηνική φυσική, για τα πράγματα που τον εμπνέουν κάθε φορά για να ξεκινήσει να γράφει, καθώς και για τα μελλοντικά του σχέδια.Ας αφήσουμε τον ίδιο να μας τα πει όλα.
Επιμέλεια συνέντευξης: Αναστασία Μιγδάνη
1. Διαβάζοντας το βιογραφικό σας, εντυπωσιάστηκα από τις σπουδές σας και την ενασχόλησή σας με την πυρηνική φυσική. Η ενασχόληση σας με την συγκεκριμένη επιστήμη ήταν κάτι που θέλατε από παιδί;
Έτσι πίστευα. Αποδείχτηκε στην πορεία ότι δεν ήταν έτσι. Κυνηγούσα το διαφορετικό και το ιδιαίτερο. Θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο. Δεν μετανιώνω, μου χάρισε στιγμές αξέχαστες.
2. Διδακτορικό στο εργαστήριο του Στάνφορντ, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια και μετά υπότροφος της Γερμανικής κυβέρνησης στο εθνικό εργαστήριο DESY στη Γερμανία. Τι αποκομίσατε από αυτές τις εμπειρίες σας και σε τι σας βοήθησαν στην μετέπειτα πορεία της ζωής σας;
Έμαθα να σκέφτομαι αναλυτικά. Γνώρισα ανθρώπους από όλο τον κόσμο, συνεργάστηκα μαζί τους, έκανα φιλίες, έμαθα πολύ καλά ότι 80% είναι ιδρώτας και 20% έμπνευση.
3. Το 1998 παίρνετε την μεγάλη απόφαση να αφήσετε την πυρηνική φυσική γιατί όπως έχετε πει ο ίδιος «απαιτεί απ’ τους υπηρέτες της τον απόλυτο έρωτα, την αφοσίωση που δείχνει ο καλόγερος στο Χριστό». Υπήρξαν στιγμές που μετανιώσατε γι’ αυτή σας την απόφαση;
Όχι, ποτέ. Γιατί αμέσως σχεδόν άρχισα να γράφω. Αυτό ήταν που ήθελα από παιδί. Να λέω ιστορίες.
4. Η πορεία σας ως συγγραφέας, μας έχει χαρίσει 11 λογοτεχνικά βιβλία. Τι μπορεί να σας εμπνεύσει κάθε φορά για να ξεκινήσετε να πλάθετε την ιστορία στο μυαλό σας και στην συνέχεια να την αποτυπώσετε στο χαρτί;
Εντελώς διαφορετικά πράγματα. Την «τελευταία συγγνώμη» την εμπνεύστηκα από ένα μνημείο, το «στοίχημα των ανθρώπων» από ένα βιβλίο, το «περί αισθημάτων» από την τότε εργασία της γυναίκας μου. «Το Μπίλη τον τίγρη» από τις παιδικές μου αναμνήσεις.
5. Στα βιβλία σας υπάρχουν βιωματικά στοιχεία; Στιγμές που έχετε ζήσει, λόγια που έχετε ακούσει, πρόσωπα που έχετε συναντήσει;
Πιστεύω ότι τρεις είναι οι βασικές πηγές ενός συγγραφέα. Τα βιώματά του. Οι διηγήσεις του περίγυρου. Ότι έχει διαβάσει -ή δει, ή ακούσει- από άλλους καλλιτέχνες. Νομίζω ότι χρησιμοποιώ και τα τρία.
6. Εκτός από την συγγραφή λογοτεχνικών βιβλίων έχετε ασχοληθεί και με θεατρικά έργα, τα οποία ασχολούνται με κοινωνικά θέματα τα οποία θεωρούνται ταμπού. Αυτοδικία, θανατική ποινή. Πόσο δύσκολο είναι να προσεγγίσετε τέτοια θέματα και να μπορέσετε να τα μεταφέρετε στην σκηνή;
Το θέατρο είναι ένα τόσο όμοιο αλλά και τόσο διαφορετικό σύμπαν. Οι δυσκολίες για μένα έχουν σχέση με τον τρόπο αφήγησης, που έρχεται σχεδόν αποκλειστικά από την δράση των ηθοποιών, αλλά και ότι γράφοντας, οφείλεις να το βλέπεις στο σανίδι ακριβώς την ίδια στιγμή. Κάνουμε , είπε κάποιος, θέατρο για να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο. Αλίμονο λοιπόν αν δεν θίγαμε στεγανά και ταμπού. Αυτό λοιπόν είναι το καύσιμό μας, το χρέος μας και όχι η δυσκολία μας.
7. Αυτή την περίοδο ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι η παράστασή σας «Ο χορός των προγόνων», η οποία ασχολείται με συγκεκριμένες στιγμές της ιστορίας μας. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με αυτές τις στιγμές;
Για να δούμε , είπα, μερικά γεγονότα που ο χρόνος αλλά και ο θρύλος μας τα έφεραν μέχρι τις μέρες μας με εμφανείς κατ’ εμέ μάσκες στη θωριά τους. Έτσι ξεκίνησα. Μετά διάλεξα ασυνήθιστες οπτικές γωνίες, πειραματίστηκα ,ξανά και ξανά, μέχρι που κάποτε έμεινα ικανοποιημένος.
8. Την παράσταση την σκηνοθετείτε ο ίδιος. Θεωρείτε πως ως ο συγγραφέας του κειμένου, έχετε την δυνατότητα να αποδώσετε πάνω στην σκηνή, το νόημα του;
Αυτό θα φανεί στο χειροκρότημα, που λέει και το τραγούδι, αλλά… ομολογώ ότι δίσταζα να το κάνω. Ακόμη και σήμερα περιμένω την πρεμιέρα με την αγωνία που είχα όταν έδινα πανελλήνιες. Δεν ήταν εύκολη απόφαση. Ποτέ δεν είναι αργά , λένε, ίσως ναι , ίσως και όχι. Πραγματικά δεν ξέρω τι να σας πω. Κάποιες φορές λέω αχ τι καλά που θα ήταν να υπήρχε ένας σκηνοθέτης όπως στα μέχρι τώρα έργα μου, κάποιες άλλες όμως, μιας και η τύχη μου έδωσε αυτούς τους καταπληκτικούς ηθοποιούς, λέω ο κύβος ερρίφθη.
9. Μιλήστε μας για τους συντελεστές της παράστασης και πού μπορεί το κοινό να έρθει για να την παρακολουθήσει;
Τρείς εξαιρετικοί ηθοποιοί. Ο Αλέξανδρος Κλημόπουλος, η Ηλέκτρα Τσακαλία και η Δήμητρα Χασιακή. Και μιας και ζούμε στην εποχή των social media να μας Google-άρετε σας παρακαλώ αλλά σας δίνω και τα στοιχεία μας στο facebook. Alexander Klimopoulos, Elektra Tsakalia, Dima Blue. Εγώ είμαι ο Michael Spengos.
Στην Αθήνα στο καφέ-θέατρο «Ρότα». Σόλωνος 124. Από Δευτέρα 18/2 και κάθε Δευτέρα μέχρι το Πάσχα. Μετά, το Σάββατο του Λαζάρου 20/4 , στα Γιάννενα στην αίθουσα Δ. Χατζής. Μετά στις Θεσσαλονίκη στις 9/5 στο θέατρο Σοφούλη. Μετά 1/6 στην Πόλη. Αυτή η παράσταση σαν χρέος τιμής και προσκύνημα πάνω από όλα.
10. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την παράσταση «Ο χορός των προγόνων»;
Να έρθει ο κόσμος να μας δει, να γεμίσει τις παραστάσεις μας και μετά να μιλήσουν για το έργο με εμάς, μεταξύ τους, σε άλλους, να μας ζεστάνουν με την προσήλωσή τους και το χειροκρότημά τους. Στην Πόλη βεβαίως μόνο και μόνο η αίσθηση της παρουσίας μας και συμμετοχής μας εκεί, είναι πιστεύω υπερ-αρκετή.
11. Τι έχουμε να περιμένουμε στο μέλλον από τον συγγραφέα Μιχάλη Σπέγγο; Υπάρχει κάποιο λογοτεχνικό βιβλίο ή κάποιο θεατρικό έργο που βρίσκεται στα σκαριά;
Πάντοτε προσπαθώ να εναλλάσσω θέατρο και πρόζα. Για το δεύτερο εκδοτικό εξάμηνο του 2019, αν όλα πάνε καλά, ελπίζω να κυκλοφορήσει ένα ιστορικό μυθιστόρημα με αναφορές στο Βυζάντιο. Κάτι σαν μια συνέχεια ενός προηγούμενου αγαπημένου μου μυθιστορήματός, του Imperium.
Λίγα λόγια για την παράσταση…
Ο χορός των προγόνων .
Κείμενο και σκηνοθεσία: Μιχάλης Σπέγγος
Με τους:
Αλέξανδρο Κλημόπουλο
Ηλέκτρα Τσακαλία.
Δήμητρα Χασιακή.
Πέντε μονόπρακτα, ματιές σε στιγμές της ιστορίας μας από μια ασυνήθιστη οπτική γωνία. Ένα τελικό μονόπρακτο όπου το παρελθόν έρχεται μεταλλαγμένο στο σήμερα και προσπαθεί να προβλέψει το μέλλον.
Στο θέατρο Ρότα
Από Δευτέρα 18/02 και κάθε Δευτέρα έως το Πάσχα
ώρα έναρξης: 21.00
Είσοδος: 8 ευρώ