Κομβίο Αναμονής, της Αναστασίας Στέρπα

2 Φεβρουαρίου 2022
Πηγή εικόνας: iolcos.gr

Tέσσερις  πυλώνες στηρίζουν την ποιητική εστία της Αναστασίας Στέρπα στην πρώτη της ποιητική συλλογή Κομβίο Αναμονής.  Πρώτον ο συμβολισμός, δεύτερον ο χρόνος, τρίτον η παρατήρηση και τέταρτον ο πόνος. Όπως ορθά είπε  ένας σπουδαίος ποιητής «Στο άπλετο φως καίγονται οι θρήνοι»[1]. Η ποιήτρια  μας μεταφέρει από το πρώτο κομβίο χωρίς καμία αναμονή στο λεκτικό της σύμπαν που περίτεχνα επιμελήθηκε με περίσσια τέχνη και εκ φύσεως ολοδική της  τεχνική. Οι λέξεις λες και συνομιλούν μεταξύ τους και μαγικά με μια μόνο ανάγνωση μας βάζουν στο άπλετο συναίσθημα της,  δημιουργώντας ένα χωροχρονικό παράθυρο , όπου ο κόσμος μπαίνει στο μικροσκόπιο. Εξάλλου όπως είπε ο Μπρεχτ  «Αυτούς στο σκοτάδι δεν τους βλέπει κανείς». Έτσι,  εδώ η ποιήτρια λούζει στο άπλετο φως τις λεπτομέρειες της ζωής και τους ανθρώπους κρατώντας τους ζωντανούς στη μνήμη της , για να τους βλέπει πάντα.

«Ευχαριστώ, ευχαριστώ θερμά για τα χρόνια της εξορίας, γιατί  ποτέ αλλιώς διαμάντια δεν θα ‘βρισκα ούτε  και θα μάθαινα  πώς να τα λαμπρύνω.»

Advertising

Advertisements
Ad 14
Πηγή: iolcos.gr, Κομβίο Αναμονής

Υπαρξισμός

Τα σαράντα  ποιητικά της διαμάντια  που απαρτίζουν την ποιητική της συλλογή Κομβίο Αναμονής, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους σύγχρονους καταξιωμένους υπαρξιακούς ποιητές, που σίγουρα έχουν προετοιμάσει το κουμπί της ποιητικής της εκτόξευσης. «Σε κάθε θλίψη, φαντάσου, τα νούφαρα πώς βρίσκουν θριαμβευτικά τρόπο να φανερώνουν ελπίδα», γράφει στο ποίημα της Νούφαρα στη σελίδα 34. Αχ και εκείνα τα Παράθυρα! Τι υπέροχη σύλληψη που είχε η ποιήτρια όταν έγραφε:

Διαβάστε επίσης  Η Jane Austen μέσα από τα μάτια του Henry Austen

«O κόσμος μοιάζει πολύ με τα παράθυρα.

Ανοιχτά  παράθυρα πολλά, το ένα δίπλα στ’ άλλο.

Φτιαγμένα όλα τους , βαλμένα σ ένα τοίχο

Advertising

Πολύ ψηλό, πολύ μακρύ-λευκό τοίχο.

Όσοι δε φτάνουν για να δουν, στον κόσμο δε χωράνε

-δεν έχει σκαλοπάτι.

Όσοι φτάνουν και με το παραπάνω, λυγίζουν για να δουν, αλλά και πάλι στον κόσμο δε χωράνε…

Advertising

Και τότε ο κόσμος κλείνει τα παραθυρόφυλλα του

να βλέπουν όσοι, μονάχα όσοι, στα μέτρ(ι)α του

άριστα μέσα του χωράνε.»

Κομβίο Αναμονής
Πηγή: iolcos.gr

Αμεσότητα

Αριστοτελική μεσότητα, εικονοποιεία και αμεσότητα είναι τα στοιχεία που διακρίνουν το ποίημα, το οποίο προβληματίζει και ταυτόχρονα λες και μόνο του θέτει  τις λέξεις στη σωστή σειρά. Εξάλλου, όπως είπε και ο Προύστ :

Advertising

«Αποκαλύπτοντας μόνο στο τέλος το χαρακτηριστικό γλωσσικό σημείο που θα την καρφώσει στην οριστική της συσχέτιση με τις προηγούμενες και επόμενες και θα τη χρωματίσει αναδρομικά, είναι αδύνατο να μην τηρηθεί η δομή της φράσης και η σειρά των λέξεων δίχως να χαθεί κάτι πολύ ουσιαστικό από το ύφος αλλά και την ουσία του λόγου.»

Συμβολισμός

Μεταφορές, αλληγορίες, παραλληλισμοί, οι εκφραστικοί δείκτες της ποιήτριας ισορροπούν ανάμεσα στον υπαρξισμό και τον συμβολισμό. Οι παπαρούνες, τα νούφαρα, τα σύννεφα, ο αγέρας, τα αστέρια προσδίδουν την απαραίτητη λυρική νότα δίνοντας ρομαντισμό στο γήινο, χρώμα στο λευκό φόντο της ζωής, όπως η ποίηση ξέρει μοναδικά να χρωματίζει.

Διαβάστε επίσης  Κίρα Κας, παραμύθια για νέους

«Τα πανιά της Νιότης έχουν χρώμα υπόλευκο

μα είναι πια πολύ φουσκωμένα, όχι απ’ αγέρα

Advertising

μα από ορμή, λάθος πορεία κι αργοπορία

από λάθος θάλασσες»

 

Τα όνειρα στο Κομβίο Αναμονής είναι όλα κλεισμένα στο ερμάρι του χρόνου και ψάχνουν τρόπο να αυτοπραγματωθούν. Με θυμό ζητάνε εξηγήσεις μέχρι να αποφασίσουν να επιβληθούν. Το Κομβίο Αναμονής είναι για την ποιήτρια αυτό που πυροδοτεί τα όνειρα να ξυπνήσουν, το πρώτο της ποιητικό πόνημα που ξεπηδά απ το συρτάρι και διεκδικεί να βγει στο φως του αναγνωστικού της κοινού.

 

Αναστασία Στέρπα, ποιήτρια
Αναστασία Στέρπα, ποιήτρια

Η Χρύσα Νικoλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & αριστούχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, κατέχει δίπλωμα μετάφρασης και υποτιτλισμού, DIPLOMA OF TRANSLATION(Βρετανικό Συμβούλιο). Έχει δημοσιεύσει μελέτες λογοτεχνικής θεματολογίας σε επιστημονικά-θεολογικά περιοδικά. Το 2020 εξέδωσε την δεύτερη ποιητική της συλλογή «Θαύματα κι Αερικά» (Εκδόσεις Δρόμων). Ασχολείται κυρίως με την κριτική της λογοτεχνίας .Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκε το πρώτο της παραμύθι: «Το αγόρι και ο Δράκος», (εκδ. Άπαρσις) Το 2020 βραβεύτηκε με το Β΄ Βραβείο με το ποίημα της «Ιερομνήμονες» στον Θ΄ Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό της Αμφικτυονίας. Το 2019 έλαβε το Α΄ Βραβείο με το ποιητικό της παραμύθι «Ο Νικολιός, η Τύχη κι η Χαρά » από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ). Το 2021 εκδόθηκε η επιστημονική της μελέτη «Η Ορθόδοξη παράδοση στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου» (εκδ. Δρόμων). Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά .Τον Μάιο του 2019 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.). Το 2022 απέσπασε βραβείο και μετάλλιο στον 37ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Νosside με έδρα στην Ιταλία, με συμμετοχή 104 χωρών.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

μυστικά για πηχτές σούπες

Μυστικά για πηχτές σούπες

Τα μυστικά για πηχτές σούπες ξεκινούν με μια βασική αρχή,
Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα; Διαφορετικές