Διαβάζοντας το βιβλίο «“Elon Musk: how the billionaire CEO of SPACEX and TESLA is shaping our future» από τον Ashlee Vance δεν μπορούσα παρά να θαυμάσω το πείσμα, την διορατικότητα και το όραμα αυτού του επιχειρηματία.
Πρωτοαντίκρυσα το όνομα ‘Ελον Μασκ ως τον εκκεντρικό επιχειρηματία που έδωσε ηλιακά πάνελ σε ένα μικρό νησί του Ειρηνικού προκειμένου να το τροφοδοτήσει με ηλεκτρική ενέργεια όλο τον χρόνο. Ψάχνοντας έμαθα ότι είναι και ο επιχειρηματίας πίσω από τα Τesla που όλο έβλεπα σε διαφημίσεις αλλά δεν είχα καταλάβει γιατί γινόταν τόσος ντόρος για αυτό το συγκεκριμένο αμάξι.
Το βιβλίο μου έδωσε άλλη διάσταση στην προσωπικότητά του. Φανταστείτε ένα παιδί της Νότιας Αφρικής εγκλωβισμένο σε ένα ιδιοφυές μυαλό. Είχε βίαιο πατέρα και συμμαθητές που τον εκφόβιζαν και τον οδήγησαν στο νοσοκομείο. Καταφύγιό του τα βιβλία και τα κόμικ. Στα 10 του αναπτύσσει πάθος για τους υπολογιστές. Στα 12 του πούλησε τον κώδικα για ένα βιντεοπαιχνίδι που έχτισε με το όνομα Blastar στο περιοδικό «PC and Office Technology». ‘Ενα από τα αγαπημένα του κόμικ είχε να κάνει και με τον πλανήτη Άρη. Τον σημάδεψε τόσο που τον οδήγησε να σχηματίσει σιγά σιγά το όραμά του και να δημιουργήσει την SpaceX.
Ο ‘Ελον Μάσκ πλέον οραματίζεται το Hyperloop, έναν εναέριο σωλήνα στον οποίο θα κυκλοφορεί μια ταχύτατη σιδηροδρομική γραμμή. Το θέμα είναι ότι ό,τι και να οραματιστεί δεν το αφήνει στην τύχη του. Κινεί τις διαδικασίες για να κάνει το όραμα του πραγματικότητα.
Πώς μπορούμε εμείς να φτιάξουμε ένα όραμα που θα λειτουργεί ως πυξίδα για την μετέπειτα πορεία μας;
‘Οραμα μπορούμε να έχουμε για όλους τους τομείς στην ζωή μας. Ας δούμε όμως το θέμα όραμα για μια επιχείρηση. Αν ψάξετε το όραμα διαφόρων εταιρειών, θα δείτε συχνά, φράσεις με λέξεις χιλιοειπωμένες, χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία.
Για παράδειγμα συνήθως ως όραμα για μια επιχείρηση βλέπουμε: «να είμαστε με διαφορά η καλύτερη Εταιρεία στον τομέα μας που βελτιώνει έμπρακτα τη ζωή όλων των ανθρώπων παντού και συνεχώς».
Το όραμα μας κινεί να σηκωθούμε από το κρεβάτι μας και να παλέψουμε για να το δούμε να γίνεται πραγματικότητα. Το όραμα είναι η εικόνα για το μέλλον που φανταζόμαστε. Και παράδειγμα όπως το παραπάνω έχουν την ίδια επίδραση όπως μια φωτογραφία που μπορούμε να διακρίνουμε μεν τα αγαπημένα μας πρόσωπα αλλά είναι «θαμπή». Δεν μας αφήνει να χαρούμε την απόλαυση της καθαρής ζωντανής εικόνας.
Πώς θα αλλάξουμε το από πάνω όραμα για μια εταιρεία λιανικής πώλησης ηλεκτρικών συσκευών, για παράδειγμα.
- Τι αλλαγή θέλουμε να δούμε να πραγματοποιείται με την ίδρυση της εταιρείας μας; Τι κενό της αγοράς καλύπτουμε;
- Πώς θέλουμε να είναι ο χώρος μας;
- Πώς βλέπουμε τους ανθρώπους μας;
- Πώς βλέπουμε τους πελάτες μας;
- Ποιες λέξεις κλειδιά θέλουμε να υπάρχουν συνυφασμένες με το όνομα της εταιρείας;
Ακολουθώντας τις παραπάνω ερωτήσεις η προηγούμενη θαμπή εικόνα γίνεται πιο συγκεκριμένη:
«Όραμα μας είναι να δημιουργήσουμε έναν χώρο όπου οι πελάτες δεν θα ζητούν απλά μια ηλεκτρική συσκευή, αλλά θα μαθαίνουν τις νέες τάσεις και τεχνολογικές εξελίξεις από εξειδικευμένο προσωπικό με πάθος για την σωστή εξυπηρέτηση και τα νέα ποιοτικά προϊόντα που διευκολύνουν την καθημερινότητά μας».
Αρχίζετε να έχετε την εικόνα ενός χώρου όπου υπάρχει σωστή εξυπηρέτηση πελατών, εύστοχη επικοινωνία και ηλεκτρικές συσκευές καλής ποιότητας; Αυτό είναι το όραμα. Η εικόνα είναι καθαρή και λειτουργεί όπως το καρότο κρεμασμένο μπροστά από ένα άλογο. Μας ωθεί να πάμε ακόμα παραπέρα.
Αν έχετε ήδη γράψει το όραμα της εταιρείας στην ιστοσελίδα σας και είναι πολύ γενικό, μην διστάσετε να το αλλάξετε. Το όραμα είναι για να μας κινεί εκεί που θέλουμε και όχι να λειτουργήσει ως κάτι που δεν αλλάζεται. «Κάνε το όραμα σου τόσο καθαρό ώστε οι φόβοι σου να μοιάζουν άσχετοι».