Η ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) επηρεάζει αναπόφευκτα και την εκπαιδευτική καθημερινότητα. Η τεχνολογία αποτελεί καθημερινό κομμάτι της ζωής των παιδιών και μπορεί, αν αξιοποιηθεί κατάλληλα, να βοηθήσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να προσφέρει οφέλη στους μαθητές.
Ο ψηφιακός εγγραμματισμός των μαθητών οφείλει να αποτελεί στόχο για κάθε εκπαιδευτικό, δεδομένου ότι ζούμε σε μια κοινωνία όπου οι Τ.Π.Ε. είναι απαραίτητες σε κάθε επιχείρηση και κάθε οργανισμό. Επομένως, αποτελούν βασικό εφόδιο για την επιτυχία των μαθητών σε ακαδημαϊκό και επαγγελματικό επίπεδο. Η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τη χρήση των Τ.Π.Ε. πρέπει να γίνεται μέσα από όλα τα μαθήματα και όχι να περιορίζεται στο μάθημα της πληροφορικής. Πέρα από θεωρητικές, αλλά και πρακτικές γνώσεις, που αποκτούν μέσω αυτού του μαθήματος, πρέπει να βλέπουν στην πράξη πως οι Τ.Π.Ε. χρησιμοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς σε όλα τα μαθήματα, έτσι ώστε να καταλάβουν τη χρησιμότητα τους.
Οι Τ.Π.Ε στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα → Τα οφέλη για τους μαθητές:
Η χρήση των Τ.Π.Ε. πέρα από την παροχή υπηρεσιών και γνώσεων προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να γίνουν πιο ανεξάρτητοι και να αναπτύξουν στρατηγικές διαχείρισης της δικής τους μάθησης, όπως:
- υιοθέτηση στόχων
- αναζήτηση και μεταφορά πληροφοριών και γνώσεων
- εσωτερική επανάληψη
- μνημονικές τεχνικές
- οργάνωση και προγραμματισμό
- παρακολούθηση και έλεγχο
- αυτοαξιολόγηση
- ανάπτυξη κριτικής σκέψης
- ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλήματος
Οι Τ.Π.Ε στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα → Τα οφέλη για τους εκπαιδευτικούς:
Τα ψηφιακά μέσα δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν τις διδακτικές τους δεξιότητες και να κάνουν τη διδασκαλία τους πιο αποτελεσματική και ελκυστική προς τα παιδιά. Σημαντικό είναι, επίσης, ότι βοηθά τους εκπαιδευτικούς να προσεγγίσουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Για παράδειγμα, στην περίπτωση παιδιών με προβλήματα ακοής, η παρουσίαση του μαθήματος μέσα από βίντεο και εικόνες που προβάλλονται στην τάξη είναι ιδιαίτερα βοηθητική, δεδομένου ότι οι συγκεκριμένοι μαθητές δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσουν την παραδοσιακή διδασκαλία, η οποία βασίζεται στην παροχή ακουστικών ερεθισμάτων. Πέραν αυτού, οι Τ.Π.Ε. βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους μέσα από την παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων, την αναζήτηση σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και τη χρήση ηλεκτρονικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Τα πρόσφατα γεγονότα (κλείσιμο των σχολείων και εξ αποστάσεως διδασκαλία λόγω εξάπλωσης του Covid-19) έδειξαν ότι ο ψηφιακός γραμματισμός είναι απαραίτητος τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Πολλοί εκπαιδευτικοί κλήθηκαν, για πρώτη φορά, να χρησιμοποιήσουν τις Τ.Π.Ε. για σκοπούς διδασκαλίας και βίωσαν αισθήματα άγχους και ανασφάλειας. Αλλά και πολλοί μαθητές δυσκολεύτηκαν να κάνουν χρήση της τεχνολογίας για σκοπούς μάθησης, καθώς, έως τότε, η χρήση της τεχνολογίας ήταν συνδυασμένη με τη διασκέδαση και τη ψυχαγωγία. Για τους λόγους αυτούς, η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η απομάκρυνση τους από την αποκλειστική χρήση των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας και η εκπαίδευση των μαθητών για σωστή χρήση των Τ.Π.Ε. δείχνουν να είναι μερικοί από τους στόχους που οφείλουν να θέτουν τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Κολιάδης, Ε. Α. (Επιμ.) (2010). Συμπεριφορά στο σχολείο. Αξιοποιούμε δυνατότητες. Αντιμετωπίζουμε προβλήματα. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Κολιάδης, Ε. Α. (2006). Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτική Πράξη, τ.β’. Αθήνα: Αυτοέκδοση.