Ο όρος νευρογλωσσικός προγραμματισμός αποτελείται από τρία σημαντικά στοιχεία της ανθρώπινης προσωπικότητας:
- Νευρο-: Αναφέρεται στο νευρικό σύστημα, ως σύστημα που λαμβάνει, μεταφέρει και επεξεργάζεται μηνύματα από το εξωτερικό περιβάλλον μέσω των αισθήσεων.
- Γλωσσικός: Αναφέρεται στη σημασία της γλώσσας ως εργαλείο έκφρασης των εμπειριών. Ως γλώσσα νοείται ο προφορικός λόγος, αλλά και οι κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου και του σώματος.
- Προγραμματισμός: Αναφέρεται στα προγράμματα του νου και στον τρόπο που αυτά δημιουργούνται μέσω των αλληλεπιδράσεων των δύο παραπάνω στοιχείων. Ακόμη, σχετίζεται με την αξιοποίηση αυτών των προγραμμάτων και το πως επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας.
Τρόπος λειτουργίας του Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού
Κάθε άνθρωπος μέσω των αισθήσεων του βιώνει, αντιλαμβάνεται και δίνει νόημα στις εμπειρίες του. Συλλαμβάνει τα εξωτερικά ερεθίσματα και προσθέτει ή αφαιρεί στοιχεία με βάση τις αξίες, τα πιστεύω και τις μνήμες του. Έτσι, δημιουργεί ένα δικό του μοναδικό μοντέλο του κόσμου, το οποίο τον βοηθά να επικοινωνεί με τους γύρω του και να ενεργεί ανάλογα στις καταστάσεις που βιώνει. Σκοπός του νευρογλωσσικού προγραμματισμού είναι να βοηθήσει το άτομο να αναγνωρίσει τον τρόπο σκέψης των άλλων, ώστε στη συνέχεια να είναι σε θέση να επικοινωνήσει αποτελεσματικότερα μαζί τους. Πέραν αυτού, βοηθά το άτομο να αναγνωρίσει το δικό του τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς, ώστε να επέμβει όπου χρειάζεται και να βελτιώσει τις επικοινωνιακές του ικανότητες.
Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός στην Εκπαίδευση
Ο νευρογλωσσικός προγραμματισμός στην εκπαίδευση αφορά τους μαθησιακούς τύπους, την πολυαισθητηριακή μάθηση, την εστίαση και την προσοχή, τη θέσπιση στόχων και την αυτο-παρακίνηση, την επικοινωνία και την κοινωνικότητα. Πιο συγκεκριμένα, μέσω αυτού ο εκπαιδευτικός θα ενισχύσει την ικανότητά του να κατανοεί και να βοηθά τα παιδιά, ώστε να εξελιχθούν, να οργανώνουν τη σκέψη τους, να εκφράζονται, να κοινωνικοποιούνται και να πράττουν με υπευθυνότητα.
Χρησιμότητα του νευρογλωσσικού προγραμματισμού για τους εκπαιδευτικούς
Ο νευρογλωσσικός προγραμματισμός μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να κερδίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών, να κατανοούν καλύτερα τις συμπεριφορές τους και να τους επηρεάσουν, βελτιώνοντας τη στάση και τη συμπεριφορά τους. Ακόμη, βοηθά τους εκπαιδευτικούς να αλλάξουν τη δική τους οπτική και να κατανοήσουν τα κίνητρα των μαθητών. Τέλος, μέσα από το νευρογλωσσικό προγραμματισμό μαθαίνουν λέξεις και φράσεις με τη χρήση των οποίων μπορούν να καθοδηγήσουν και να επηρεάσουν τους μαθητές τους, ώστε να βελτιωθούν σε μαθησιακό και συμπεριφορικό επίπεδο.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
“NLP: Πώς ο Νευρογλωσσικός προγραμματισμός μπορεί να βρει χρήση στην εκπαίδευση” ανακτήθηκε από eltnews.gr (τελευταία πρόσβαση 04/02/20)
Better world seminars “Μυστικά και Χρήσεις του NLP – Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός”,
ανακτήθηκε από better-world.gr (τελευταία πρόσβαση 04/02/20)