Εισαγωγή στο Σήμερα
Είναι κάποια πράματα που με την πάροδο του χρόνου έχουν χειροτερέψει και κάποια πράματα για τα οποία πολλοί σιωπούν. Ύστερα από παρατήρηση και υπομονή σχετικά με τις Μεταρρυθμίσεις στο Εξεταστικό Σύστημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, γράφω αυτό το άρθρο, όχι με την πένα του συγγραφέα ή του αρθρογράφου. Γράφω αυτό το άρθρο ανθρώπινα, όχι με βερμπαλισμούς και ωραιοποιήσεις, αλλά ως ένα άτομο που έχει ζήσει τα μαθητικά και φοιτητικά του χρόνια. Ως ένα άτομο που θέλει μαζί με άλλα τόσα να σπάσει τη σιωπή.
Μέσα σε έναν πανικό του να αποδείξουμε κάτι, χάσαμε τη λογική και την τάξη. Οι απαιτήσεις, όσα ζητάμε από τα σημερινά παιδιά, αυξήθηκαν ραγδαία. Αυτό, είναι κάτι που θα πρέπει να προβληματίζει και κάθε γονέα που βλέπει το παιδί του να παλεύει για ένα αβέβαιο μέλλον. Προς θεού, δε λέμε ότι όλα καταστρέφονται. Αλλά λέμε ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να σείονται δομικά θεμέλια.
Επανένταξη των Λατινικών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Θα αρχίσουμε λοιπόν, με κάτι καλό και ευχάριστο, για να προχωρήσουμε στον ρεαλισμό της πραγματικότητας. Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την επαναφορά της εξέτασης του μαθήματος των Λατινικών. Οι Μεταρρυθμίσεις στο εξεταστικό σύστημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μπορεί να φέρουν ποικίλα προβλήματα, αλλά η συγκεκριμένη αξίζει συγχαρητήρια.
Συγχαρητήρια, επειδή επιτέλους έγινε αντιληπτή η σπουδαιότητα του συγκεκριμένου μαθήματος και η άμεση σύνδεσή του με τον αρχαιοελληνικό μας πολιτισμό. Διότι, τα λατινικά δεν είναι μόνο ένας Κικέρωνας, ένας Βιργίλιος ή ένας Οβίδιος. Βρίσκονται παντού από τον κλάδο της φιλολογίας και της νομικής μέχρι της επιστήμη της γεωπονίας.
Επίσης, είναι καλό να ξέρουμε πως στις ανθρωπιστικές επιστήμες, κανένας καθηγητής δε θα “χαριστεί” στους φοιτητές του. Αποδεδειγμένα είναι ένα από τα πιο απαιτητικά μαθήματα, ακριβώς επειδή είναι μία γλώσσα η οποία μεν δεν ομιλείται πλέον, είναι δε αυστηρά δομημένη και ακέραιη. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να αναγνωριστεί πια το σφάλμα ή καλύτερα η βλάβη που προκλήθηκε στις δύο γενιές φοιτητών που πέρασαν στις πανελλήνιες, χωρίς να έχουν ισχυρές βάσεις στη λατινική γλώσσα. Μελλοντικοί φιλόλογοι, οπλιστείτε με θάρρος!
Τράπεζα Θεμάτων ή Τράπεζα Θυμάτων;
Είμαι παιδί της γενιάς του ’98. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ανήκω στη γενιά που εφαρμόστηκε το πρώτο πείραμα με την Τράπεζα Θεμάτων. Πλέον, το 50% των θεμάτων σε όλα τα μαθήματα ορίζεται από τους διδάσκοντες και το άλλο 50% καθορίζεται μετά από κλήρωση ανάμεσα σε εκατομμύρια θέματα που μπορεί να έχει προτείνει ο χ-ψ καθηγητής- όποιος και αν είναι αυτός. Γεγονός που επίσης σημαίνει ότι, αν κάποιος έχει έμπνευση να δημιουργήσει τη δυσκολότερη άσκηση που υπήρξε ποτέ σε κάποιο μάθημα, μπορεί να το κάνει και μάλιστα μπορεί να τύχει να πρέπει να τη λύσεις εσύ. Σε μία τελευταία ανάλυση, γίνεται μάλλον ένα ωραίο παιχνίδι για το ποιος θα σκαρφιστεί την πιο περίπλοκη εκφώνηση, τα πιο πλούσια υποερωτήματα!
Κάθε τάξη του Λυκείου, με αυτές τις Μεταρρυθμίσεις στο Εξεταστικό Σύστημα, τρέχει να προλάβει μία ύλη. Έννοιες όπως η δημιουργικότητα και η ελευθερία μάς χαιρετούν από μακριά. Ιδιαίτερα η Τρίτη Λυκείου αναβοσβήνει λαμπάκια, χτυπά συναγερμούς και προειδοποιεί ότι οι αντοχές έχουν και κάποια όρια. Αλλά ποιος ακούει; Η μόνη απάντηση που μπορεί να ακουστεί είναι: « Καλύτερα, να μην τεμπελιάζουν!», « Να ξεχωρίσουν οι καλοί από τους κακούς». Ναι, αλλά προφανώς όποιος τα λέει αυτά ή δεν έχει δικά του παιδιά ή δεν κάθεται κάθε ημέρα ανεξαιρέτως να διαβάσει μαζί με το παιδί του και να το βοηθήσει σε όλα αυτά τα μαθήματα. Οπότε, αν είσαι έξω από τον χορό, μπορείς να μιλάς όσο θες.
Εν τέλει, η παίδευση αποκτά μία έννοια βασανιστηρίου, η οποία βρίσκεται πολύ μακριά από την αρχαιοελληνική της ρίζα. Χτυπά τον ξυπνητήρι και ξέρεις ότι έχεις να δώσεις περίπου γύρω στα τρία διαγωνίσματα την ημέρα, να πας φροντιστήριο και να κάνεις τα μαθήματα σου. Όλος αυτός ο φαύλος κύκλος, μόνο που τώρα αρχίζουν να σου στερούν και το παραμύθι ότι θα έρθουν τα φοιτητικά χρόνια και θα είναι τα καλύτερα της ζωής σου…
Ημερομηνίες Πανελληνίων και Νέο Σύστημα Εξέτασης
Και κυνηγάμε τις ουρές μας σαν σκύλοι. Μέσα σε ένα κλίμα υστερίας, η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, βάλθηκε να αποδείξει-περισσότερο στον εαυτό της και έπειτα σε όλους εμάς- ότι η ελληνική παιδεία δεν μπορεί να πάει πίσω εν μέσω πανδημίας. Ψάχνανε, λοιπόν όλοι μια φορά και έναν καιρό, ημερομηνίες για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Και όσο δεν έδιναν μία σύντομη απάντηση, τόσο οι μαθητές αγχώνονταν. Και όταν πλέον δόθηκε μία απάντηση, κανείς δεν εγγυήθηκε ότι θα ισχύσει και θα είναι οριστική. Φυσικά, δεν είπαμε να γίνουν τα αδύνατα δυνατά. Ωστόσο, όταν η ύλη για τους εξεταζόμενους μειώνεται ελάχιστα και έπειτα τους αφήνεις στην άγνοια, είναι σαν να γελάς μπροστά στα πρόσωπά τους.
Έπειτα από όλα αυτά, έρχεται για τις Μεταρρυθμίσεις στο Εξεταστικό Σύστημα της Γ’ Λυκείου, να προστεθεί η πιθανή πανελλαδική εξέταση ενός πέμπτου μαθήματος, αντίθετης κατεύθυνσης. Το επιπλέον μάθημα, επονομαζόμενο κόντρα μάθημα, θα είναι μάθημα που δεν εντάσσεται στο επιστημονικό πεδίο της ομάδας προσανατολισμού. Αυτό σημαίνει πως οι ανθρωπιστικές σπουδές μπορεί να πάρουν για παράδειγμα τα Μαθηματικά, ενώ οι θετικές την Ιστορία, αν και η ανισότητα των δύο αυτών μαθημάτων σε επίπεδο δυσκολίας και με τον παράγοντα της τύχης προκαλεί γέλια. Ως στόχος φυσικά όλων αυτών, ορίζεται η δημιουργία ελεύθερων και δημοκρατικών πολιτών, μέσα όμως από μία παιδεία σκληροπυρηνική και άκαμπτη που στερεί ελπίδες ή την παραμικρή έκφραση φαντασίας και δημιουργίας. Μέσα, λοιπόν, σε όλο αυτό το χαρούμενο φιλελεύθερο πνεύμα και την τόσην μόρφωση που ισχυρίζονται όλοι οι ανώτεροι πως έχουν, ας σκεφτούμε πού πήγε η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών ως μάθημα Γενικής Παιδείας και ο Επιτάφιος Λόγος του Θουκυδίδη από τα βιβλία των μαθητών. Διότι, θα έρθει και η εποχή που θα αποτελεί προνόμιο για κάποιον να γνωρίζει το όνομα του μεγάλου ιστορικού, το οποίο θα ακούει για πρώτη φορά στη Γ΄λυκείου.
Μέσα στον καταιγισμό των ειδήσεων, στην γκρίνια και στη δυστροπία, ας προσπαθήσουμε να μη χάνουμε την αισιοδοξία μας. Και πρωτίστως, ας ακούσουμε για μία φορά τις φωνές των μαθητών που δε θέλουν-δικαιολογημένα- να γίνουν τα αυριανά ρομπότ. Ας σταματήσει επιτέλους αυτό το παιχνίδι της στείρας γνώσης, της βαθμοθηρίας, της απειλής του απολυτηρίου, πριν φύγουν όλα τα παιδιά της Ελλάδας για το εξωτερικό.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν
- Τέλος η Κοινωνιολογία στις Πανελλήνιες, το κόντρα μάθημα και η διαγωγή στο απολυτήριο, δημοσιεύτηκε από: www.newsbeast.gr (Τελευταία Πρόσβαση:6/5/2020)
- Πανελλήνιες 2020: Τι θα βρουν μπροστά τους οι μαθητές της Β΄Λυκείου στην πορεία προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, δημοσιεύτηκε από www.pagenews.gr (Τελευταία Πρόσβαση: 6/5/2020)
- Η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών υπέρ της επαναφοράς των Λατινικών στις πανελλαδικές, δημοσιεύτηκε: www.foititikanea.gr (Τελευταία Πρόσβαση:6/5/2020)