Με οτιδήποτε και αν ασχοληθούμε, όση δουλειά και να “ρίξουμε” σε ένα προσωπικό μας εγχείρημα, τα συμπεράσματα για το τελικό αποτέλεσμα δε χρειάζεται να βγουν μόνο από εμάς. Πολλές φορές, μπορεί να μεροληπτήσουμε υπέρ μας, παραβλέποντας τα λάθη που έχουν γίνει, είτε μικρά είτε μεγάλα. Εδώ είναι που ο ρόλος των γύρων μας αποκτά βοηθητικό χαρακτήρα. Η ανατροφοδότηση που μπορούμε να λάβουμε από αυτούς είναι υψίστης σημασίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να μας “σώσει” από μία ενδεχόμενη μεγάλη αποτυχία. Για παράδειγμα, έστω ότι κάποιος βρίσκεται στο τμήμα πωλήσεων μίας εταιρίας και κάνει ορισμένα σημαντικά λάθη. Ο μάνατζέρ του είναι απαραίτητο να του τα γνωστοποιήσει, ώστε ο υπάλληλος να είναι αποδοτικότερος και η εταιρία να συνεχίσει την αυξητική της πορεία. Έτσι, η αρνητική ανατροφοδότηση αυτού του τύπου μας ενθαρρύνει να προσπαθήσουμε ξανά, αν η αποτυχία μας σηματοδοτεί ότι κάναμε ανεπαρκή πρόοδο.
Ουσιαστικά, αυτός είναι ο στόχος της ανατροφοδότησης. Να γίνουμε καλύτεροι σε αυτό που κάνουμε και να εξελιχθούμε. Ειδικά, όταν προσφέρεται με τον κατάλληλο τρόπο μπορεί να μας βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό και να αποτελέσει ένα εξαιρετικό έναυσμα για αλλαγή. Όταν, δε, δίνεται με άσχημο τρόπο, τότε μιλάμε για κακοπροαίρετη κριτική και δε χρειάζεται να τη λαμβάνουμε ιδιαίτερα υπόψη μας.
Τα 3 είδη ανατροφοδότησης:
Υπάρχουν ορισμένοι τύποι ανατροφοδότησης (Ferrazzi, 2020), τους οποίους χρησιμοποιούμε ή/και δεχόμαστε από τους άλλους. Καταρχάς, έχουμε την ανατροφοδότηση σε μία ιδέα. Μέσω αυτής, εκφράζουμε πώς μπορεί κάποιος να κάνει κάτι με καλύτερο τρόπο, πράγμα πολύ βοηθητικό. Έπειτα, υπάρχει η ανατροφοδότηση απόδοσης. Αυτή σχετίζεται με θέματα ανάληψης ευθύνης και χρησιμοποιείται συνήθως σε μία ομάδα ανθρώπων, π.χ. σε ένα εργασιακό περιβάλλον. Έτσι, αυτή απευθύνεται σε πολλούς, χωρίς να προορίζεται για ένα μεμονωμένο άτομο. Στη συνέχεια, γίνεται λόγος για την ανατροφοδότηση ικανότητας. Αναφέρεται σε προσωπικό επίπεδο, σχετιζόμενη με τις ικανότητες ενός συνεργάτη μας. Είναι η πιο δύσκολη, καθώς απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς. Ωστόσο, διαθέτει μεγάλη επιρροή και μπορεί πραγματικά να βοηθήσει κάποιον να εξελιχθεί.
Πώς δίνουμε κατάλληλα αρνητική ανατροφοδότηση;
Σίγουρα κάποιες φορές είναι αρκετά δύσκολο να βάλουμε σε μία σειρά τις σκέψεις μας και να τις εκφράσουμε στον συνομιλητή μας. Ωστόσο, με τη βοήθεια κάποιων βασικών βημάτων μπορούμε να κάνουμε μία καλή αρχή προς αυτή τη διαδικασία. Πρώτα από όλα, είναι χρήσιμο, ενώ ξεκαθαρίζουμε την κατάσταση στο άλλο άτομο, να επιδιώκουμε να βρούμε έναν τρόπο επίλυσης του ζητήματος. Χάρη σε αυτή τη στάση μας, δείχνουμε ότι δεν είμαστε μόνο εκεί για να του επισημάνουμε κάτι, αλλά και έναν πιθανό δρόμο προς τη λύση.
Όσον αφορά το λεξιλόγιό μας, είναι σημανικό γενικά να μην χρησιμοποιούμε τη λέξη “πρέπει”, εκτός και αν κρίνεται απαραίτητο. Υπάρχει περίπτωση το άτομο να “ανεβάσει” άμυνες. Αντίθετα, είναι προτιμότερο να λέμε “θεωρώ πως” και “ίσως βοηθήσει αν”. Τέλος, έχει μεγάλη αξία να ενθαρρύνουμε τον αυτοστοχασμό στον συνομιλητή μας. Αυτό μπορούμε να το κάνουμε, κάνοντάς του ερωτήσεις ανοιχτού τύπου (π.χ. τί σου άρεσε πιο πολύ από αυτή την τακτική;). Με αυτό τον τρόπο, μπαίνει σε μία διαδικασία σκέψης και εξέτασης των πράξεών του.
Πηγές:
- Τι είδους ανατροφοδότηση (feedback) μας χρειάζεται; Ανακτήθηκε από https://www.psychografimata.com/ (τελευταία πρόσβαση 31/07/2022 στις 16:30)
- 15 Ways to Give Negative Feedback, Positively (+ Examples). Ανακτήθηκε από https://positivepsychology.com/ (τελευταία πρόσβαση 31/07/2022 στις 16:30)
- Which Kind of Feedback Is Best? Ανακτήθηκε από https://www.psychologytoday.com/us (τελευταία πρόσβαση 31/07/2022 στις 16:30)