Σας έχει συμβεί ποτέ να γνωρίσετε κάποιον άνθρωπο και μέσα στα πρώτα λεπτά της γνωριμίας να παρατηρήσετε ότι έχει κάτι το ιδιαίτερο; Λίγο ο λόγος του, λίγο η γλώσσα του σώμματός του και οι εκφράσεις του προσώπου του είναι αρκετά για να σας “μαγνητίσουν” πάνω του. Έτσι, επιθυμείτε να παραμείνετε στην κουβέντα μαζί του, καθώς πιστεύετε ότι όλο και κάτι θα “πάρετε” από αυτή την αλληλεπίδρασή σας. Πράγματι, είναι συχνές τέτοιες περιστάσεις, στις οποίες αντιλαμβανόμαστε ότι ο άλλος έχει κάποια επιρροή γενικά και αυτό αναπόφευκτα προβάλλεται. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που βλέπουμε διάφορα άτομα να περιστοιχίζουν έναν ή κάποιους συγκεκριμένους ανθρώπους, στους οποίους δείχνουν το ενδιαφέρον που έχουν για τη συζήτηση μαζί τους. Ως εκ τούτου, προσπαθούν να αντλήσουν πολλά στοιχεία από την επικοινωνία μαζί τους.
Η επιρροή είναι στοιχείο της ταυτότητάς μας, η παρουσία μας και το ποιοι είμαστε. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η αξιοπιστία. Δε μπορούμε να επηρεάσουμε τους άλλους χωρίς να έχουμε αξιοπιστία, γιατί έτσι προβάλλουμε ότι δεν είμαστε αυθεντικοί ή ειλικρινείς, πάνω απ’ όλα με τον εαυτό μας. Θα λέγαμε ότι η επιρροή είναι μία “αθόρυβη” και συνήθως αόρατη κατάσταση. Αναλυτικότερα, είναι η ικανότητα να φέρνουμε τους άλλους πιο κοντά στο δικό μας τρόπο σκέψης. Αυτό συμβαίνει όχι επειδή ελέγχουμε την εκάστοτε περίπτωση, αλλά γιατί τους έχουμε πείσει να παρατηρούν μία κατάσταση από μία συγκεκριμένη οπτική γωνία.
Πειθώ και επιρροή:
Έχει ιδιαίτερη αξία να αποσαφηνιστούν αυτές οι δύο έννοιες, γιατί μπορεί να συγχέονται. Η πειθώ είναι μόνο ένα μέρος της επιρροής. Στην πειθώ ουσιαστικά χρησιμοποιούνται διάφορες τακτικές. Αυτές έχουν στόχο να κερδίσουμε τη συμμόρφωση των άλλων ανθρώπων ή να τους οδηγήσουμε να κάνουν αυτό που θέλουμε εμείς. Για παράδειγμα, όταν ένα μικρό παιδί επιθυμεί οι γονείς του να του αγοράσουν το παιχνίδι που θέλει, καταφεύγει στην πειθώ. Έτσι, χρησιμοποιεί λογικά ή λογικοφανή επιχειρήματα για να προβούν σε αυτή την ενέργεια. Με αυτό τον τρόπο, ίσως μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η πειθώ είναι μία ατομικιστική πράξη και μία διαδικασία χειραγώγησης -μέχρι κάποιο σημείο βέβαια και ανάλογα τους σκοπούς που χρησιμοποιείται- για να μπορέσουμε να πετύχουμε αυτό που θέλουμε.
Αντίθετα, η επιρροή είναι κάτι το πιο γενικό. Είναι η αύρα που εκπέμπουμε τη στιγμή που επικοινωνούμε με τους άλλους, όταν αυτοί αντιλαμβάνονται την ικανότητά μας να τους επηρεάσουμε και -γιατί όχι;- να τους προβληματίσουμε σχετικά με κάποιο θέμα. Ας υποθέσουμε ότι ένας άνθρωπος, ονόματι Γιώργος, βρίσκεται σε μία μάζωξη σε ένα σπίτι. Εκεί συζητούν ένα άκρως ενδιαφέρον θέμα για όλους. Μετά από λίγη ώρα, φτάνει η σειρά του Γιώργου να αναφέρει τη γνώμη του για αυτό. Επειδή λοιπόν έχει εμπειρία σε αυτό το ζήτημα, αρχίζει να το αναλύει και να δίνει σχετικές συμβουλές στους υπόλοιπους. Χάρη σε αυτό, έχει την απόλυτη προσοχή όλων. Επομένως, εδώ, ο Γιώργος ξεκάθαρα έχει επιρροή, η οποία προβάλλεται χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Αυτή είναι η σιωπηλή δύναμη της επιρροής.
Γιατί αποδεχόμαστε την επιρροή των άλλων;
Θα μπορούσε να τεθεί αυτό το ερώτημα και πολύ εύλογα μάλιστα. Υπάρχουν κάποιοι λόγοι που δεν αντιστεκόμαστε στην επιρροή των άλλων. Συνεπώς, επιτρέπουμε την εισαγωγή τρίτων στοιχείων στον εαυτό μας, ώστε να αντιληφθούμε μερικές καταστάσεις υπό ένα διαφορετικό πρίσμα. Καταρχάς, αφήνουμε ανθρώπους να επηρεάσουν τις σκέψεις και τις συμπεριφορές μας, γιατί συμμορφωνόμαστε με τα πρότυπα μιας ομάδας, ώστε να κερδίσουμε την αποδοχή των μελών της. Αυτό συμβαίνει σε ένα επαγγελματικό πλαίσιο όπου οι υπάλληλοι δεν παρεκκλίνουν από έναν ενδεδειγμένο ενδυματολογικό κώδικα.
Επίσης, το να δεχόμαστε εξωτερικές επιρροές μπορεί να ενθαρρύνει τη συνεργασία κατά την προσπάθεια επίτευξης ενός κοινού στόχου. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι θέλουμε να διοργανώσουμε ένα πάρτι. Σε αυτή τη συνθήκη περικλείονται διάφοροι παράγοντες, όπως η διακόσμηση του χώρου ή οι μουσικές επιλογές. Προφανώς και χρειάζεται να συμβουλευτούμε εξειδικευμένα άτομα, για να μας βοηθήσουν στο όσο το δυνατόν καλύτερο στήσιμο της εκδήλωσης. Έτσι, μέσα από αυτή τη συνεργασία, μπορεί να προκύψει ένα αξιόλογο αποτέλεσμα.
Πηγές:
- Γνωρίζεις τη δύναμη της επιρροής; Ανακτήθηκε από https://www.psychologynow.gr/ (τελευταία πρόσβαση 4/08/2021 στις 18:30)
- How to Use Power, Influence, and Persuasion for Good. Ανακτήθηκε από https://www.psychologytoday.com/intl (τελευταία πρόσβαση 4/08/2021 στις 18:30)
- Social Influence. Ανακτήθηκε από https://www.psychologistworld.com/ (τελευταία πρόσβαση 4/08/2021 στις 18:30)