Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Εικόνα σώματος και η επίδραση των ΜΜΕ

εικόνα σώματος
Πηγή εικόνας: encrypted-tbn0.gstatic.com

Ιδανικά πρότυπα

Στη σημερινή κοινωνία, ολοένα και περισσότερα άτομα υποστηρίζουν ότι αισθάνονται δυσαρέσκεια από την εικόνα σώματός τους. Ο ρόλος που διαδραματίζουν τα ΜΜΕ συμβάλλουν στην υιοθέτηση αρνητικής στάσης απέναντι στην εικόνα αυτή. Συγκεκριμένα, τα ΜΜΕ προβάλλουν αναλογίες ενός πολύ αδύνατου σώματος για το γυναικείο πληθυσμό. Πολλές φορές, οι αναλογίες αυτές δεν είναι ρεαλιστικές και προσδίδουν ένα λιποβαρές σώμα. Από την άλλη, η ιδανική εικόνα σώματος που προβάλλεται για τον αντρικό πληθυσμό χαρακτηρίζεται ως μυώδης και γυμνασμένη.

Η επίδραση των ΜΜΕ

Τα πρότυπα ομορφιάς που προβάλλονται από τα ΜΜΕ δίνουν μεγάλη προσοχή στην εικόνα σώματος. Επιλέγονται άτομα τα οποία διαθέτουν τις «ιδανικές» διαστάσεις, συνεπώς και κατευθύνουν τον πληθυσμό προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Καθώς οι αξίες της σημερινής κοινωνίας ορίζονται από το φαίνεσθαι, η επίδραση των ΜΜΕ είναι τεράστια. Από τη μία, τα ΜΜΕ προβάλλουν το ιδανικό σώμα, από την άλλη λανσάρουν ανθυγιεινά προϊόντα, στέλνοντας διπλά μηνύματα στο τηλεοπτικό κοινό.

Δημογραφικά στοιχεία

Η δυσαρέσκεια από την εικόνα σώματος ισούται ουσιαστικά με την απόκλιση του ρεαλιστικού σώματος από το ιδανικό σώμα. Όσο μεγαλύτερη είναι η απόκλιση, τόσο περισσότερο το άτομο είναι δυσαρεστημένο από την εικόνα σώματος. Αναλογικά, ο γυναικείος πληθυσμός είναι περισσότερο επιρρεπής στα πρότυπα που προβάλλονται από τα ΜΜΕ συγκριτικά με τον αντίστοιχο αντρικό. Ακόμα, παρατηρείται διαφορά και μεταξύ των ηλικιακών ομάδων. Τα ΜΜΕ ασκούν μεγαλύτερη επίδραση στις πιο μικρές ηλικίες. Συγκεκριμένα, δείχνει να ξεκινάει στην προεφηβεία και να επεκτείνεται ως και τη νεανική ηλικία. Σε μεγαλύτερη ηλικία, περίπου από τα 40 έτη και  μετά, η επίδραση των ΜΜΕ αρχίζει να φθίνει. Ακόμα, παρατηρούνται διαφορές ανάλογα με το πολιτισμικό πλαίσιο, όπου στις δυτικές κοινωνίες δίνεται μεγαλύτερη σημασία στο ιδεώδες πρότυπο συγκριτικά με μη δυτικές χώρες.

Ψυχολογικές επιπτώσεις

Η εικόνα σώματος μπορεί να επηρεάσει και άλλους τομείς της ζωής, θετικά ή αρνητικά. Αυτό εξαρτάται από την ικανοποίηση που νιώθει κάποιος από το σώμα του ή την αποδοχή αυτού. Για παράδειγμα, αν κάποιος δεν αισθάνεται ικανοποίηση με το σώμα του, αυτό μπορεί να του δημιουργεί άγχος, ανασφάλεια και χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η δυσαρέσκεια αυτή μπορεί να παρεμποδίσει το άτομο στην αναζήτηση ερωτικού συντρόφου, καθώς θεωρεί τον εαυτό του μη ελκυστικό. Ακόμα, μπορεί να επηρεάσει τον ακαδημαϊκό ή επαγγελματικό τομέα. Πολλά άτομα αποφεύγουν να διεκδικήσουν θέσεις εργασίας, όπου υπάρχει έκθεση στο κοινό, καθώς θεωρούν ότι θα απορριφθούν.

Διατροφικές διαταραχές

Η δυσαρέσκεια από την εικόνα σώματος έχει βρεθεί να συσχετίζεται με διατροφικές διαταραχές, όπως ψυχογενής ανορεξία ή βουλιμία. Δεν προκαλεί εντύπωση, δεδομένου ότι και στις δύο περιπτώσεις η δυσαρέσκεια από την εικόνα σώματος αποτελεί κριτήριο του DSM. Προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τον πληθυσμό σχετικά με την εικόνα σώματος. Υπάρχουν δομημένα προγράμματα, που απευθύνονται σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Σκοπός των προγραμμάτων αυτών είναι να διδάξουν στα παιδιά ότι η εικόνα σώματος ξεκινάει από την αγάπη, την αποδοχή και τη φροντίδα αυτού.

Ονομάζομαι Άννα Παπαδημητρίου και είμαι Ψυχολόγος, απόφοιτος του τμήματος του Παντείου Πανεπιστημίου. Έχω μεταπτυχιακό στο Business Psychology από το πανεπιστήμιο του East London και εκπαιδεύομαι στην Κλινική Ψυχολογία. Τα χόμπυ μου είναι τα ταξίδια, οι βόλτες με φίλους και η μουσική

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Η ψυχολογία της ανθεκτικότητας μετά από απώλεια: Πώς ξαναβρίσκουμε νόημα

Η απώλεια είναι μια εμπειρία που κανείς δεν μπορεί να αποφύγει. Όλοι, κάποια στιγμή, θα…

Ψυχολογία

Ο χρόνος μέσα μας: οι ψυχολογικές διαστάσεις του χρόνου

Κάποιο πρωινό του Σεπτέμβρη ίσως ξύπνησες και ένιωσες πως ολόκληρο το καλοκαίρι το κατάπιε μια…

Ψυχολογία

Ξερόλας 2.0: Η γενιά που ξέρει τα πάντα…(ή νομίζει ότι ξέρει)

Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Κάθε απάντηση είναι ένα «γκουγκλάρισμα» μακριά, κάθε άποψη έχει χιλιάδες…

Ψυχολογία

Η Εργασιακή Κουλτούρα ως καθρέφτης ηγεσίας και ανθρωπιάς

Πηγή: https://unsplash.com/ Πώς η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού και η Ψυχολογία διαμορφώνουν το περιβάλλον όπου οι…

Ψυχολογία

“Άκου με στ’ αλήθεια”: Η τέχνη της ενεργητικής ακρόασης

Υπάρχουν στιγμές που οι λέξεις ταξιδεύουν στον αέρα και σβήνουν πριν προλάβουν να αγγίξουν κάποιον.…

Ψυχολογία

Τοξική σχέση: γιατί δεν φεύγεις όταν πονάς;

Ο άνθρωπος ήδη από τη δημιουργία του αναζητούσε τη συντροφικότητα. Και αυτή είναι πολύ σημαντική…

Ψυχολογία

Η Ψυχολογία των εποχικών εργαζομένων στον κλάδο του Τουρισμού

Πηγή: https://unsplash.com/photos/a-white-bed-sitting-on-top-of-a-sandy-beach-6F4v5ShIiLg Ο τουρισμός αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, απασχολώντας χιλιάδες εργαζόμενους, οι περισσότεροι…