Η Θεσσαλονίκη αλλάζει πορεία πλεύσης, δείχνοντας το καινοτόμο πρόσωπό της μέσω του συνεπιβατισμού!
Εξαιτίας της δυσμενούς κατάστασης που επικρατούσε στους δρόμους και της πολυήμερης ταλαιπωρίας των κατοίκων της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια της απεργίας των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, ο Γιώργος Νικολάου και ο Ιορδάνης Χαραλαμπίδης σκέφτηκαν να αναλάβουν δράση, ανατρέποντας τα μέχρι τώρα δεδομένα της πόλης. Το δημιούργημά τους που φέρει το όνομα Thess.Carpooling είναι έτοιμο να συμβάλλει στην ομαλή μετακίνηση των πολιτών της συμπρωτεύουσας!
Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Γιώργος Νικολάου μας μιλά για τη γέννηση και την υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας που σκοπό έχει την βελτίωση της καθημερινότητά μας.
- Πώς προέκυψε η ιδέα του Thess.Carpooling;
Η ιδέα για το Thess.Carpooling προέκυψε μετά τη «συνάντηση» με τον συνιδρυτή της ομάδας, τον Ιορδάνη Χαραλαμπίδη, στο «Κίνημα Ωτοστόπ», μια παρόμοια πρωτοβουλία προώθησης του autostop στο Facebook, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης 12ήμερης επίσχεσης εργασίας του ΟΑΣΘ. Είδαμε ότι υπήρχε τεράστια διάθεση από τον κόσμο να βοηθήσει συμπολίτες του να μετακινηθούν, ωστόσο υπήρχε μεγάλη δυσκολία να συντονιστούν και καταλάβαμε ότι υπάρχει η ανάγκη να χρησιμοποιηθεί ένα ειδικό εργαλείο. Η ιδέα λοιπόν του Thess.Carpooling βασίζεται στη δύναμη των πολλών! Εδώ και πολλά χρόνια υπάρχουν διαθέσιμες ιστοσελίδες και εφαρμογές για συνεπιβατισμό/carpooling/ridesharing, το πρόβλημα ήταν ανέκαθεν ότι δεν τύχαινε να χρησιμοποιούν το ίδιο «εργαλείο» αρκετοί άνθρωποι ταυτόχρονα, ώστε να είναι λειτουργικό. Αυτό ακριβώς προσπαθήσαμε να κάνουμε, να βρεθούν πρώτα οι «πολλοί» και μετά το «εργαλείο».
- Ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε ως προς την υλοποίηση της ιδέας σας;
Από τη στιγμή που ξεκινήσαμε την ομάδα στο Facebook, με σκοπό να χρησιμοποιήσουμε κάποια από τις πλατφόρμες συνεπιβατισμού που ήδη υπήρχαν, η ομάδα συνεχώς κερδίζει υποστήριξη. Το δύσκολο ήταν να πείσουμε ότι μπορεί να είναι ένα πολύ λειτουργικό σύστημα, με την προϋπόθεση ότι θα έχει αρκετούς Θεσσαλονικείς να το χρησιμοποιούν στην πράξη.
- Ποιος είναι ο τρόπος λειτουργίας του Thess.Carpooling και γιατί ο κόσμος να προτιμήσει αυτού του είδους τη μετακίνηση;
Ήδη από τη Δευτέρα 14/11, αφού είχαμε μαζέψει περίπου 2.000 μέλη, αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε την εφαρμογή που επιλέξαμε να χρησιμοποιεί η ομάδα, την εφαρμογή HopIn, για να μοιραστούμε διαδρομές στη Θεσσαλονίκη. Η διαδικασία είναι πολύ απλή, το μόνο που έχει να κάνει ο χρήστης είναι να μπει στην ομάδα μας στο Facebook, να κατεβάσει την εφαρμογή ανάλογα με τη συσκευή που έχει και να καταχωρήσει τις διαδρομές του. Η εφαρμογή ταιριάζει αυτόματα τις διαδρομές των χρηστών και τους ενημερώνει για πιθανούς συνεπιβάτες, ώστε να στείλουν αίτημα και να κανονίσουν τη διαδρομή τους. Έτσι, η διαδικασία του συνεπιβατισμού γίνεται άμεση και πανεύκολη. Ως προς το γιατί κάποιος να προτιμήσει το συνεπιβατισμό… Η ερώτηση θα έπρεπε να είναι ως εξής: Γιατί να μην τον προτιμήσει; Δεν υπάρχει κανένας που να μην κερδίζει από αυτό. Ο επιβάτης προφανώς κερδίζει μια βολική και άνετη διαδρομή, με μηδενικό ή ελάχιστο κόστος που επιλέγει ο ίδιος, στη λογική του να συνεισφέρει κάτι για τα έξοδα του οδηγού αν θέλει. Ο οδηγός κερδίζει αυτό το μοίρασμα του κόστους, καθώς και λιγότερη κίνηση, λιγότερα παρκαρισμένα κλπ. Η πόλη τελικά κερδίζει καθαρό περιβάλλον, γίνεται πιο ανθρώπινη και πιο φιλική. Γι’ αυτό υποστηρίζεται από όλους τους ευρωπαϊκούς και εθνικούς φορείς περιβάλλοντος και έχει ακόμα και ειδική λωρίδα στις Ηνωμένες Πολιτείες! Αρκεί να σας πω το εξής: Αν 5/100 Θεσσαλονικείς άρχιζαν αύριο να χρησιμοποιούν τον συνεπιβατισμό, οι δρόμοι της πόλης θα είχαν 20.000 λιγότερα αυτοκίνητα καθημερινά και 5.000 περισσότερες θέσεις στάθμευσης στο κέντρο. Ξέρετε πόσα εκατομμύρια ευρώ πρέπει να δώσουμε για να δημιουργήσουμε 5.000 θέσεις στάθμευσης; Σαν πόλη δεν έχουμε ούτα τα λεφτά, ούτε καν χώρο για τόσα πάρκινγκ…
- Πρόκειται για ένα εγχείρημα πολύ καινοτόμο! Πιστεύετε ότι θα έχει την αντίστοιχη απήχηση στους πολίτες της Θεσσαλονίκης;
Θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει 1 στους 100 Θεσσαλονικείς που καταλαβαίνει ότι είναι ένα σύστημα που πρέπει να χρησιμοποιήσει και να διαδώσει φανατικά. Τόσους χρειάζεται για να είναι ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα. Από εκεί και πέρα, πιστεύω πως με το χρόνο θα διαφημιστεί μόνο του, γιατί είναι έτσι κι αλλιώς μια ελκυστική ιδέα. Το αν θα γίνουμε πόλη πρότυπο ή θα θυμάμαι μετά από χρόνια ότι κάποτε ξεκίνησα μια μεγάλη «επανάσταση του καναπέ» εξαρτάται από τον καθένα από εμάς, πιο έμπρακτα από ποτέ. Η ομάδα μας είναι μια ομάδα του Facebook, αλλά τώρα πια τα likes δεν βοηθάνε… Χρειάζονται πράξεις!
- Πριν από αρκετά χρόνια το autostop ήταν ένας τρόπος μετακινήσης που ο κόσμος έδειχνε να τον εμπιστεύεται χωρίς δισταγμό. Σήμερα όμως πόσο ασφαλής μπορεί να θεωρηθεί ο συνεπιβατισμός;
Ναι, ισχύει. Μέχρι πριν 2 δεκαετίες ο κόσμος ήταν λιγότερο καχύποπτος. Η ασφάλειά μας δε μειώθηκε, ο φόβος μας μεγάλωσε! Επειδή όμως δεν μπορώ να πείσω κάποιον να μη φοβάται, ο συνεπιβατισμός μέσω μιας πλατφόρμας έχει τεράστιο πλεονέκτημα σε αυτόν τον τομέα της ασφάλειας. Για 2 λόγους. Γιατί είναι κάτι που για να το χρησιμοποιήσεις πρέπει να γίνει επαλήθευση κινητού τηλεφώνου (για το οποίο έχεις δώσει μια ταυτότητα) και γιατί είναι ένα σύστημα βασισμένο στις αξιολογήσεις άλλων χρηστών. Ακόμα και «πέφτουλας» να είναι κάποιος, το σύστημα τελικά θα τον αποκλείσει. Είναι ο ίδιος λόγος που το TaxiBeat είναι πολύ πιο δημοφιλές στις γυναίκες από ό,τι το τυχαίο ταξί στο δρόμο. Στο AirBnB δηλαδή γιατί κλείνουμε δωμάτια; Εκεί δε φοβόμαστε που πηγαίνουμε να μείνουμε στο σπίτι ενός αγνώστου, ο οποίος σίγουρα έχει τα κλειδιά;
- Έχει δημιουργηθεί κάποια εφαρμογή που θα συντονίζει επιβάτες και οδηγούς με τα δρομολόγια; Αν ναι, μπορείτε να μας περιγράψετε τους κανόνες που τη διέπουν;
Εφαρμογή ευτυχώς δεν είχαμε να δημιουργήσουμε, υπήρχε ήδη έτοιμη. Όχι μία για την ακρίβεια, πολλές. Διαλέξαμε το HopIn, με βάση το ότι είναι δωρεάν, ελληνικής έμπνευσης και ανάπτυξης, εύκολη και πολύ λειτουργική. Η εφαρμογή ταιριάζει τις διαδρομές με βάση ένα όριο χρονικής και χιλιομετρικής απόκλισης, το οποίο είναι μεταβλητό ανάλογα με το πλήθος των διαδρομών, δηλαδή με περισσότερες διαδρομές ταιριάζει μόνο τις πιο κοντινές. Το μόνο που έχει να κάνει ο χρήστης, είναι να καταχωρήσει τη διαδρομή του, ακόμη και 15’ πριν το χρόνο αναχώρησης. Αν υπάρχει ταιριαστή διαδρομή θα τη δει άμεσα και μπορεί σε 15’ ήδη να βρίσκεται συνεπιβάτης με κάποιον.
- Υπάρχει κάποια οικονομική επιβάρυνση ως προς τη συμμετοχή στην εφαρμογή; Κάποια συνδρομή για τη συντήρησή της;
Όχι. Δεν υπάρχει κανένα κόστος για τη χρήση της εφαρμογής. Προς το παρόν, ούτε καν διαφημίσεις εντός της εφαρμογής, που είναι κάτι πολύ συνηθισμένο σε δωρεάν εφαρμογές. Το κόστος για τον επιβάτη είναι μόνο αυτό που θα αποφασίσει ο ίδιος να δώσει στον οδηγό, μέχρι ένα όριο που του βάζει η εφαρμογή, τέτοιο ώστε να μην μπορεί ο οδηγός να βγάζει κέρδος και να το κάνει «επάγγελμα».
- Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των κοντινών σας ανθρώπων όταν τους μιλήσατε για την ιδέα του Thess.Carpooling;
Ακραίες! Από το να το θεωρήσουν τελείως ηλίθιο, μέχρι να γίνουν οι φανατικότεροι υποστηρικτές. Ο μέσος όρος όμως κινείται σε πολύ καλό επίπεδο, αυτό του «πάρα πολύ ωραία ιδέα, φοβάμαι λίγο, αλλά μάλλον θα το έκανα». Τους περιμένω στη γωνία λοιπόν τώρα που ξεκινήσαμε, να δω αν το εννοούσαν… (γέλια)
- Η ομάδα της εφαρμογής στο facebook έχει ήδη συγκεντρώσει έναν αρκετά μεγάλο αριθμό χρηστών (περίπου 3.000 χρήστες), γεγονός που δείχνει μια θεαματικά μεγάλη υποστήριξη στην ιδέα σας παρά το γεγονός ότι δεν έχει περάσει ούτε ένας μήνας από την ημέρα που μπήκε σε εφαρμογή το Thess.Carpooling. Πόσο εύκολο ήταν να πείσετε τους αρχικούς χρήστες να ενταχθούν και να υποστηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία;
Το να μεγαλώσει η ομάδα ήταν το εύκολο! Δε χρειάστηκε να κάνω πολλά πράγματα, κάποιες επαφές με άλλες ομάδες, με ραδιόφωνα και έντυπα, μετά άρχισε να μεγαλώνει μόνη της. Το δύσκολο όμως είναι να περάσει στην πράξη, όπως με όλες τις «ιντερνετικές επαναστάσεις». Σε αυτό θα πρέπει να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του. Όπως συνηθίζω να λέω, στη σχολή μου κόπηκα στα Θαύματα… Αν μείνουμε στα likes, τα share και τη συζήτηση, θα γίνει μια μεγάλη τρύπα στο νερό. Στο χέρι μας είναι!
- Το Thess.Carpooling είναι μια πρωτοποριακή κίνηση για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Έχετε σκεφτεί να επεκταθείτε και σε άλλες πόλεις;
Ναι, το έχουμε σκεφτεί όταν είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι. Όταν με το καλό φανεί λειτουργικό για τη Θεσσαλονίκη, το επόμενο βήμα που έχουμε στο μυαλό μας είναι να το κάνουμε λειτουργικό για διαδρομές μεταξύ πόλεων και μετά για άλλες πόλεις της Ελλάδας.
- Κλείνοντας τη συνέντευξη, μπορείτε να μας αναφέρετε τα βήματα που χρειάζεται να ακολουθήσει κάποιος για να γίνει συνεπιβάτης στο ταξίδι του Thess.Carpooling;
Ναι, πανεύκολο! Μπαίνει στην ομάδα Thess.Carpooling για να έχει μια παραπάνω πληροφόρηση και υποστήριξη, κατεβάζει την εφαρμογή HopIn στο κινητό, το τάμπλετ ή τον υπολογιστή του, εγγράφεται ως χρήστης στην εφαρμογή (κατά προτίμηση χρησιμοποιώντας το προφίλ του στο Facebook για να έχει περισσότερες δυνατότητες κατά τη χρήση της εφαρμογής), καταχωρεί τις διαδρομές του, είτε σαν οδηγός είτε σαν επιβάτης, κλειδώνει την καχυποψία του στη ντουλάπα, φοράει το χαμόγελό του και έφυγε για τον προορισμό του. Καλές μας διαδρομές!
[punica-divider]
Παρακολουθήστε το βίντεο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το Carpooling!