Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ο πλούτος
Τα social media αποτελούν πλέον έναν από τους σημαντικότερους πόλους έλξης για τους πολίτες αφού αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος του ημερήσιου χρόνου τους σε αυτά. Πολλοί είναι αυτοί που προβάλλουν την καθημερινότητα τους σε αυτά και μετατρέπουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε εισόδημα. Όμως , η επίδειξη πλούτου και οι κοινωνικές ανισότητες που αυτή δημιουργεί διχάζουν. Πρόσφατα η Κίνα, προέβη σε κάποια μέτρα καταπολέμησης αυτών των προβλημάτων μέσω της απόκλισης κάποιων λογαριασμών στα social media. Αυτή η τακτική έχει εφαρμοστεί ξανά στο παρελθόν, αφού το 2022 απαγορεύτηκε στους παρουσιαστές τηλεοπτικών εκπομπών να κάνουν διαφημίσεις προϊόντων. Η οικονομική κατάσταση της Κίνας είναι κακή με αποτέλεσμα πολλοί νέοι να μένουν άνεργοι. Η προβολή πλουσίων influencers μόνο καλό παράδειγμα δεν είναι καθώς υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των νέων και την ψυχολογία τους. Έτσι, πολλοί στρέφονται στην δημιουργία περιεχομένου ως ένα εναλλακτικό επάγγελμα που αποφέρει πολλούς πόρους. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λοιπόν κατακτούν τον νέο επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων.
Οι influencers που αποκλείστηκαν
Παρακάτω θα γίνει αναφορά ενδεικτικά σε κάποιους influencer της Κίνας που αποκλείστηκαν. Πρώτος, ο Wang Luinan που ζει στη Σαγκάη και είναι συλλέκτης προϊόντων του οίκου Hermes. Ο Wang, έμπορος κοσμημάτων με 4,3 εκατ. είχε γίνει ευρέως γνωστός στα social media από τα βίντεο και τις φωτογραφίες που ανέβαζε επιδεικνύοντας τα ακριβή του ρούχα, τα πολυτελή αξεσουάρ και τις συχνές παρουσίες του σε εκδηλώσεις μόδας. Μάλιστα, σε συνέντευξή του είχε τονίσει πως ποτέ δεν βγαίνει έξω, αν το σύνολο που θα φοράει δεν κοστίζει, τουλάχιστον, 10 εκατ. γουάν (1,4 εκατ. δολάρια). Συχνά φωτογραφιζόταν με ακριβή κοσμήματα και μίλησε για τα επτά σπίτια που έχει στην ιδιοκτησία του σε πολυτελές κτιριακό συγκρότημα του Πεκίνου. Μία ακόμη influencer που αποκλείστηκε από την κινεζική κυβέρνηση είναι η 50χρονη Baoyu Jiajie που ζει στο Μακάου . Στα βίντεο που ανεβάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιδεικνύει την πολυτελή έπαυλη στην οποία ζει, με τους εντυπωσιακούς κήπους και το γήπεδο του γκολφ.
Η διχογνωμία στην Κίνα σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Ενώ η κινεζική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ο σκοπός της είναι καλός και κυρίως διαπαιδαγωγικός πολλοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διαφωνούν. Υποστηρίζουν ότι μία τέτοια κίνηση σπέρνει διχόνοια στο κινεζικό κοινό και απαγορεύει την ελευθερία έκφρασης . Δεν είναι σφάλμα των ifluencers που έχουν χρήματα και δεν θα πρέπει να λογοκρίνονται για αυτό . Από την άλλη κάποιοι θεωρούν ότι έτσι ενισχύεται ο οικονομικός διαχωρισμός μεταξύ των πολιτών. Μέχρι τα μέσα Μαΐου οι κινεζικές Αρχές είχαν διαγράψει 4.701 αναρτήσεις και έκλεισαν 11 λογαριασμούς στα social media επειδή περιλάμβαναν «επιβλαβείς αξίες» με «άτομα ασήμαντα να προωθούν πολυτελή προϊόντα». Όμως πέραν από τα ζητήματα ελεύθερης έκφρασης, που ενδεχομένως εγείρονται, η καταστολή αυτού του τύπου προς influencers αποτελεί σημαντικό πλήγμα στις προσπάθειες των εμπορικών σημάτων πολυτελείας να προωθήσουν της αναγνωσιμότητάς τους στην τεράστια αγορά της Κίνας.
Μία τέτοια κίνηση στην Ελλάδα θα ήταν άραγε ανεκτή ; Πολλοί είναι αυτοί που βγάζουν κάποιο εισόδημα από το instagram ή το tiktok προβάλλοντας την καθημερινότητα τους . Δηλώνουν ότι είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και ότι ασχολούνται παροδικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο , από όσο φαίνεται τα τελευταία θα αποτελέσουν έναν αρκετά καρποφόρο επαγγελματικό τομέα που μπορεί να γίνει προσιτός για οποιονδήποτε ανά πάσα χρονική στιγμή.
Πηγές: Παυλάτου Εύα (2024) Κίνα: Οι Αρχές έκλεισαν τα social media πλούσιων influencers επειδή ασκούν «τοξική επιρροή» Ανακτήθηκε από https://www.lifo.gr/now/world/kina-oi-arhes-ekleisan-ta-social-media-ploysion-influencers-epeidi-askoyn-toxiki-epirroi (τελευταία πρόσβαση 19/7/24)
Γιατί η Κίνα εξαφανίζει τους influencers από τα social media – Ο πολυτελής τρόπος ζωής και οι απαγορεύσεις (2024) Ανακτήθηκε από https://www.topontiki.gr/2024/05/30/giati-i-kina-exafanizi-tous-influencers-apo-ta-social-media-o-politelis-tropos-zois-ke-i-apagorefsis/ (τελευταία πρόσβαση 19/7/24)