Γιώργος Πολίτης:”έρωτας σημαίνει ζωή”

Ο Γιώργος Πολίτης είναι ένας συγγραφέας που γράφει μυθιστορήματα που έχουν ιστορικές αναφορές.Ο λόγος του είναι υπέροχος και παραστατικός.Ο Γιώργος Πολίτης με το βιβλίο του”Τελευταίο φιλί”,ένα μυθιστόρημα γεμάτο μυστήριο που σε κρατά σε αγωνία με πολλά αναπάντητα ερωτήματα,νομίζω ότι ξεπέρασε κάθε προηγούμενη προσπάθεια συγγραφής.

Επιμέλεια συνέντευξης : Βασιλική Ευαγγέλου-Παπαθανασίου

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά σας «Τελευταίο φιλί», στο οποίο ο έρωτας κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Τι σημαίνει για εσάς ο έρωτας και ποια θέση έχει στη ζωή σας;

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

 

Αν δεχθούμε ότι οτιδήποτε μας κινεί να δράσουμε, ξεκινάει από ένα φόβο και μια ελπίδα, θα έλεγα ότι ο έρωτας περιλαμβάνει και τα δύο κι ακόμα και πάθος. Ο έρωτας είναι αγωνία, φόβος, πάθος κι ελπίδα, οπότε πράγματι στη ζωή μας παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Φαντάζεστε πόσο φτωχή θα ήταν οι μέρες κάποιου που δεν έχει ερωτευτεί ποτέ στη ζωή του; Πόσα συναισθήματα άλλοτε γλυκά κι άλλοτε πικρά –πολύτιμα όλα-, δεν θα είχε γνωρίσει;

Για μένα έρωτας σημαίνει ζωή. Τρόπος να βιώνεις βαθιά το απλό.

Είναι λόγος ύπαρξης, μέρος που βρέθηκα αρκετές φορές στη ζωή μου, τόπος που αν δεν είχα γνωρίσει δεν θα μπορούσα να εκφραστώ εκ των έσω και άρα να γράψω. Μέσα από τις αισθήσεις και άρα τα βιώματά του ο κάθε άνθρωπος μπορεί και αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του. Άραγε πώς θα μπορούσε να περιγράψει το χρώμα κάποιος τυφλός που δεν το έχει γνωρίσει κι ακόμα, τα αποτελέσματα που προκαλεί αυτό;

 

 

Πολίτης
Πολίτης

Πιστεύετε ότι ο έρωτας μπορεί να μας δώσει τη δύναμη να υπερβούμε τα όρια μας, τις αξίες και τα «πρέπει» μας;

Advertising

 

Ασφαλώς. Ο έρωτας κάνει τον άνθρωπο –όπως λέει χαρακτηριστικά ο Δανιήλ στο βιβλίο-, να ζει σε μια ξεχωριστή πόλη μέσα στην ίδια πόλη, ο έρωτας διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, άρα ο ερωτευμένος ακολουθεί άλλους κανόνες. Αυτούς που ορίζουν οι επιθυμίες του, οι βαθιές του απάλευτες ανάγκες. Οι ασίγαστες ορμές του. Αυτός είναι ένας λόγος που οφείλει να «τρελαθεί» κάποιος στη ζωή του· να ζήσει αυτό για το οποίο ίσως κατηγορεί τον διπλανό του. Οφείλει να βιώσει, ώστε να δει την άλλη όψη του νομίσματος, να αντιληφθεί πως πράγματι δεν υπάρχουν εμπόδια πίσω από μια βαθιά θέληση, πως μέσα από την επιθυμία που καταντά ανάγκη, οι αξίες και τα «πρέπει» ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους, γράφονται εξ’ αρχής όλα κι αυτό είναι το σπουδαίο! Άραγε όλοι εκείνοι που σώθηκαν ή καταστράφηκαν μέσα από ένα βαθύ ανεξέλεγκτο έρωτα δεν ήταν πριν τον γνωρίσουν λογικοί; Κάποιος από όλους εμάς ίσως;

Διαβάστε επίσης  Το βιβλίο: Ένας νοητός κόσμος χωρίς σύνορα

 

Το «τελευταίο φιλί» τι σας ώθησε να το γράψετε;

 

Κάθε φορά, για τη συγγραφή του κάθε βιβλίου ‘υπεύθυνο’ είναι ένα σύνολο πραγμάτων. Δεν είναι ποτέ κάτι το συγκεκριμένο. Για το τελευταίο φιλί έπαιξε ρόλο μια αληθινή ιστορία που είχα ακούσει παιδί για μια κωφή γυναίκα στη Γεωργία που βιαζόταν κατ’ εξακολούθηση. Με βάση αυτό το γεγονός το οποίο μεταφέρθηκε στις αρχές του αιώνα (1900) διαμορφώθηκε μια ιστορία που φτάνει μέχρι τις μέρες μας.

 

ΠολίτηςΠόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για εσάς να καταφέρετε να εκφράσετε τη σκέψη σας πάνω στο χαρτί;

Advertising

 

Δεν είναι κάτι που απαιτεί κόπο. Από τη στιγμή που θα περάσω στον πυρήνα του ήρωα, από την στιγμή που θα γίνω εγώ ο ήρωας, τότε απλά εκφράζω τις σκέψεις και τα δικά του επιχειρήματα κι αυτός είναι ο λόγος που το κάθε κεφάλαιο αποδίδεται διαφορετικό σε ύφος. Είναι ακριβώς, γιατί κάθε φορά αλλάζει ο τρόπος που θα εκφραζόταν ο εκάστοτε χαρακτήρας λόγω της ιδιοσυστασίας του.

 

 

Ποιες είναι οι λογοτεχνικές σας επιρροές;

 

Είναι πολλές, τόσες που δεν προσδιορίζονται. Η αλήθεια είναι πως κάθε συγγραφέας που επιλέγω –προσεκτικά πλέον- να διαβάσω, λόγω του περιορισμένου ελεύθερου χρόνου που διαθέτω, έχει να μου δώσει διαφορετικά πράγματα, έτσι αναπόφευκτα ο καθένας από εμάς που συγγράφει –προσωπικά θεωρώ-, εξελίσσεται παίρνοντας κάθε φορά έστω κι αν δεν το καταλαβαίνει μια απόχρωση νέα, αποτέλεσμα της φράσης που διάβασε και στάθηκε πάνω της για μερικά δεύτερα της ώρας. Άρα θεωρώ τον εαυτό μου αποτέλεσμα του κάθε βιβλίου που έχω διαβάσει, της κάθε εμπειρίας που έχω ζήσει κι ακόμα μιας προσωπικής, αλλά πάρα πολύ σημαντικής για τη συγγραφή, ιδέας, για το πώς θα έπρεπε να ήταν ο κόσμος.

 

 

Ποια θεματολογία κρατά τον κυρίαρχο ρόλο στα βιβλία σας;

Advertising

 

Πλέον συγγράφω αποκλειστικά ψυχογραφήματα. Δεν είναι κάτι που γίνεται κατόπιν επιλογής, συμβαίνει όμως στην πορεία του έργου, οπότε πρέπει να αποδεχτώ πως δύσκολα θα ξεφύγω από την προσπάθεια ανάλυσης της ψυχής του κάθε προσώπου που εμφανίζεται στα έργα μου. Κατόπιν της παραδοχής αυτής θα έλεγα ότι οι κοινωνικές υποθέσεις όπως εξελίσσονται περιλαμβάνουν στο σύνολό τους καταστάσεις όπου μέσα τους ο κάθε αναγνώστης θα βρει κάτι από τον εαυτό του.

Διαβάστε επίσης  Κερδίστε δύο αντίτυπα του βιβλίου "Ο Δόγης" από τις εκδόσεις Αέναον

 

 

Πότε είστε πιο κοντά στον εαυτό σας, όταν γράφετε ή αφού έχετε τελειώσει ένα βιβλίο, κύριε Πολίτη;

 

Είναι μια αρκετά δύσκολη ερώτηση, θα έλεγα τις ώρες που γράφω. Οι ώρες αυτές αποτελούν μια είσοδο σε κάποιο βαθύτερο «εγώ». Η ηρεμία αλλά ακόμα πολλές φορές η μοναχική ένταση που βιώνει ένας συγγραφέας ξεδιπλώνει, φανερώνει αν θέλετε και στον ίδιο διαφορετικές πτυχές του εαυτού του. Όλοι ξέρετε θα μπορούσαμε να είμαστε διαφορετικοί κάτω από συγκεκριμένες καταστάσεις. Αυτές τις καταστάσεις λοιπόν που ο αναγνώστης τις διαβάζει ο συγγραφέας οφείλει να τις ζει με άλλα λόγια ανακαλύπτει κάθε φορά ένα νέο άτομο μέσα στο ίδιο το δικό του.

 

Θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας πώς είναι για εσάς η περίοδος της γραφής ενός βιβλίου;

Advertising

 

Είναι μια καθημερινότητα δέκα ή και δώδεκα ωρών πίσω από μία οθόνη. Βήματα χωρίς προορισμό μέσα στο σπίτι, ατελείωτες σημειώσεις σε χαρτιά ή με κιμωλία στον πίνακα που καλύπτει έναν ολόκληρο τοίχο στο γραφείο μου.

Κάποια νεύρα δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα για δουλειές που πρέπει να γίνουν και μένουν πίσω (πώς θα ήταν δυνατόν να μην υπάρχουν και αυτά), μισός ύπνος, μισή διασκέδαση γιατί το μυαλό δεν μπορεί να ξεφύγει ούτε όταν βρίσκομαι με παρέα. Η υπόθεση του έργου πρέπει να μένει πάντα στον νου αλλιώς θα υπάρξουν αντιφάσεις στο έργο. Κάποιες λύσεις που έρχονται ξαφνικά με κάνουν να διακόπτω αυτό που κάνω και να πηγαίνω να σημειώνω…

Όλη αυτή η κατάσταση βαστά μέχρι την πρώτη συγγραφή του έργου (περίπου 40- 50 μέρες), μετά, από τη στιγμή που αρχίζουν οι διορθώσεις, ησυχάζω για μερικές μέρες κι αρχίζει η επισταμένη ανάγνωση, 10 ώρες την ημέρα. Αν υπήρχε τρόπος να αναγνωστούν τα κείμενα σε μια μέρα θα ήταν ιδανικό… Υπολογίστε ότι το κάθε έργο χρειάζεται περί τις 10 αναγνώσεις.

 

Έχετε σκεφτεί πώς θα ήταν η ζωή σας, αν δεν γράφατε;

Advertising

 

Η συγγραφή για εμένα απετέλεσε μια περίοδο της ζωής μου σανίδα σωτηρίας. Επέπλευσα, στην αρχή της κρίσης, μιας δύσκολης ψυχολογικής κατάστασης. Έγραφα για 3-4 χρόνια αδιάλειπτα περί τα 4 έργα 500 σελίδων τον χρόνο. Τα περισσότερα από αυτά δεν δόθηκαν ποτέ σε εκδοτικό. Ίσως δοθούν κάποτε… Σήμερα έχουν ισορροπήσει τα πράγματα. Γράφω συνειδητά, χωρίς άγχος, όχι γιατί πρέπει να γράψω πλέον για να κρυφτώ, αλλά γιατί πρέπει να γράψω για να φανερώσω. Δεν γράφω από υποχρέωση, γράφω από επιθυμία. Εκφράζομαι, μιλώ, κάποτε προσπαθώ να πείσω για την αλήθεια μου…

Διαβάστε επίσης  Βρες τους συγγραφείς των βιβλίων

 

 

Αν μπορούσατε να αλλάξετε κάτι στον τομέα της λογοτεχνίας ποιο θα ήταν αυτό;

 

Θα ήθελα όλοι συγγραφείς να έχουν βήμα. Προσωπικά στάθηκα τυχερός και βρέθηκα στον καλύτερο εκδοτικό οίκο της χώρας, αυτόν του Ψυχογιού, θα ήθελα λοιπόν όλοι εκείνοι που γράφουν να έχουν ίσες ευκαιρίες, σωστές κριτικές και ειλικρινείς αντιμετωπίσεις από τους εκδότες.

 

Το προξενιότης Ιουλίας έγινε bestseller. Πόσο ανέβασε τον πήχη το βιβλίο αυτό;

Advertising

 

Η αλήθεια είναι ότι δεν το περίμενα, όμως το δύσκολο δεν είναι να κάνει κανείς ένα βήμα προς τα επάνω, το δύσκολο είναι να κρατηθεί εκεί. Θα έλεγα λοιπόν ότι το «Προξενιό της Ιουλίας» ανέβασε τον πήχη αρκετά και λέγοντας αυτό, εννοώ την υποχρέωση που νοιώθω εγώ ως προς τους αναγνώστες μου. Ο συγγραφέας που θέλει να λέγεται επιτυχημένος οφείλει να μοιάζει με τον σύζυγο. Και οι δύο πρέπει να εκπλήσσουν. Οφείλουν να το κάνουν κάθε φορά με τρόπο αλλιώτικο. Δεν υπάρχει συνταγή επιτυχίας, υπάρχει μονάχα ένστικτο.

Αυτό ή το έχει κάποιος και βγάζει μια σειρά πετυχημένων βιβλίων ή δεν το έχει στέκει στα ένα ή δύο που έτυχαν να ξεχωρίσουν.

 

Ποιος είναι ο ορισμός της ευτυχίας για εσάς, κύριε Πολίτη;

 

Ως απάντηση στην ερώτηση αυτή θα μπορούσαμε να γράψουμε ένα βιβλίο… Θα έλεγα επιγραμματικά ότι τον άνθρωπο ως υποκείμενο, τον κάνουν ευτυχισμένο διαφορετικά πράγματα και όλα έχουν σχέση με τις επιθυμίες του στις νεαρές ηλικίες, το πώς αυτές διαμορφώνονται μεγαλώνοντας αλλά κυρίως, σχετίζονται τους φόβους του όσο τα χρόνια περνούν. Συνοψίζοντας θεωρώ ότι η κάλυψη των «θέλω» και η απουσία των φόβων, αντίστοιχα, μάλλον δημιουργεί ένα αίσθημα απουσίας αναγκών. Μία κατάσταση όπου η ηρεμία του νου επικρατεί θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ευδαίμονη. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ευτυχία δεν κατακτάται από κανέναν, συναντάται στο σταυροδρόμι και χάνεται. Οι λόγοι είναι πάρα πολλοί, θα χρειαζόμασταν όπως σας είπα βιβλίο να τους αναλύσουμε.

Advertising

Εκδόσεις Ψυχογιός

 

Ευχαριστουμε πολύ για το φωτογραφικό υλικό τον κύριο Πολίτη

 

 

 

 

 

Βασιλική Ευαγγέλου- Παπαθανασίου
Γεννήθηκα ένα φθινόπωρο στην πιο καυτή πόλη της Κεντρικής Ελλάδας. Πρώτος μου έρωτας ήταν τα 24 γράμματα της αλφαβήτας. Από τότε, δε σταμάτησα να σχηματίζω μ' αυτά λέξεις, προτάσεις, δίνοντας δύναμη και ψυχή στο άδειο χαρτί. Τη γλώσσα μου δώσανε ελληνική κι αυτή θα κρατήσω.
Φιλόλογος και αρθρογράφος σε ηλεκτρονικά περιοδικά στην πραγματική ζωή, αλλά στα όνειρα μου ζωγράφος στη Μονμάρτη.
Σε ένα καλό βιβλίο και στη θέα της θάλασσας βρίσκω την απόλυτη γαλήνη.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα; Διαφορετικές
Από πού πήραν το όνομα τους βουνά της Ελλάδας

Από πού πήραν το όνομα τους βουνά της Ελλάδας

Ο Ελλαδικός χώρος είναι ένα μεγάλο πανόραμα μυθικών και ιστορικών