Κώστας Πούλος:”Κανείς δεν είναι κακός με τη θέλησή του”

 

 

Ο Κώστας Πούλος γεννήθηκε στον Ελικώνα της Βοιωτίας. Σπούδασε φιλολογία στα πανεπιστήμια Αθηνών, Wurzburg και Μονάχου και υπηρέτησε ως εκπαιδευτικός σε γυμνάσια και λύκεια, ημερήσια και εσπερινά, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει γράψει, μεταφράσει και διασκευάσει πλήθος βιβλίων για μεγάλους και κυρίως για παιδιά σε συνεργασία με πολλούς εκδοτικούς οίκους (Λιβάνης, Μπουκουμάνης, Το Ροδακιό, Παπαδόπουλος, Μεταίχμιο). Κυριότεροι τίτλοι παιδικών βιβλίων: Ο ήλιος στον κήπο, Μισό σοκολατάκι είναι σαν ένα ψέμα, Ένα παγωτό διαρκεί λίγο, Ο Νίκος και ο λύκος, Ο ζωγράφος Θεόφιλος, Μαρία Κάλλας, Σεχραζάτ κ.ά. Η παιδική σειρά βιβλίων «Τα Ελληνικά» (εκδ. Παπαδόπουλος) περιλαμβάνει κλασικά κείμενα της ελληνικής λογοτεχνίας από τον Όμηρο ως τις μέρες μας διασκευασμένα για παιδιά. Επίσης,ο Κώστας Πούλος έχει ασχοληθεί με αναγνώσεις, επιμέλειες και κριτικές/παρουσιάσεις βιβλίων σε περιοδικά και εφημερίδες. Έργα του  Κώστα Πούλου έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες και έχουν παρασταθεί στο θέατρο. Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφορούν τα βιβλία του  Κώστα Πούλου:

Σιγά τα αυγά! και Παππού;, έντεκα τίτλοι στη σειρά Μυθολογικά Παραμύθια: Το αίνιγμα της Σφίγγας, Το τραγούδι των Σειρήνων, Η οργή του Εγκέλαδου, Στη σκιά των Κενταύρων, Λαβύρινθος και Μινώταυρος, Είμαι ο Ποσειδώνας, Είμαι η Αθηνά, Είμαι ο Ερμής, Είμαι η Αφροδίτη, Είμαι ο Απόλλωνας, Είμαι ο Άρης, καθώς και οι διασκευές Ο πρώτος μου Θερβάντες: Δον Κιχώτης και Ο πρώτος μου Όμηρος: Ιλιάδα.

Η συγγραφή αποτελεί για τον Κώστα Πούλο ένα πολύ όμορφο ταξίδι, στο οποίο καλεί και τους αναγνώστες του να συνταξιδέψουν μαζί του. Γι’ αυτό μέσα από τα βιβλία του θέλει να μοιραστεί μαζί τους σκέψεις, αγωνίες, ανησυχίες και απογοητεύσεις.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε στο maxmag ο Κώστας Πούλος μας μίλησε για το βιβλίο του αλλά και για τη λογοτεχνία.

Διαβάστε επίσης  Έριχ Κέστνερ, στο χείλος της αβύσσου, Ένα μυθιστόρημα ωκεάνιου βάθους

Όπως βλέπουμε στο βιβλίο σας είστε βιωματικός δημιουργός. Πώς το βίωμα δημιουργεί ταυτότητα;

 

Ξανακοιτάζοντας ως αναγνώστης τα «Αμφίβια τέρατα» από την πλευρά του συγκεκριμένου ερωτήματος διαπιστώνω ότι στις περισσότερες ιστορίες του συγκεκριμένου βιβλίου οι καταστάσεις αλλά και τα εμπλεκόμενα σε αυτές πρόσωπα, ζώα ή πράγματα είναι επινοημένες/α. Σε λίγες από αυτές αναγνωρίζω πολύ αχνά το αποτύπωμα κάποιου προσωπικού βιώματος. Και πάλι όμως η απόσταση ανάμεσα σε αυτό που έγινε και αυτό που γράφτηκε είναι μεγάλη. Ανήκω ωστόσο σε αυτούς που πιστεύουν ότι ακόμα και τα πιο υπερρεαλιστικά κείμενα δεν μπορεί παρά να προκύπτουν από τα βιώματα των συγγραφέων τους, αφού η απόλυτη διάθεση αποστασιοποίησης από αυτά συνιστά μια προφανή σχέση μαζί τους.

Μόνο του ένα βίωμα δεν αρκεί για να δημιουργήσει ταυτότητα. Η επεξεργασία του έχει ως έναν βαθμό αυτή τη δύναμη, δεδομένου ότι αυτό που λέμε «ταυτότητα» είναι ιδιαίτερα ρευστό και προκύπτει ως συνιστώσα από ποικίλους παράγοντες οι οποίοι είναι επίσης ασταθείς.

Advertising

 

Τι θεωρείτε καλλιτεχνική επιτυχία;

 

Τη συνάντηση του έργου με το δικό του κοινό, την αναγνώρισή του ως σημαντικού από τους ομοτέχνους και την αντοχή του στον χρόνο. Αυτά τα τρία μαζί.

 

Πώς αντιλαμβάνεστε τη σχέση του δημιουργού με το έργο του;

 

Κυρίως ως μια απόπειρα δημιουργικής πύκνωσης που οφείλει να ακυρώνει με μέτρο τους προϋπάρχοντες κανόνες αποτίοντας ταυτόχρονα σε αυτούς τον προσήκοντα σεβασμό. Στην καθαρά δημιουργική φάση η σχέση είναι καθαρά ερωτική, με εντάσεις και σκαμπανεβάσματα. Η τελική επεξεργασία προσομοιάζει με τον γάμο, αφού το όλο πράγμα παίρνει μόνιμα και σταθερά χαρακτηριστικά. Η έκδοση μοιάζει πολύ με το διαζύγιο, αφού ο δημιουργός μπαίνει στο περιθώριο και το έργο αναλώνεται σε -συχνά εφήμερες- σχέσεις με αναγνώστες.

Advertising

 

Διαβάστε επίσης  Το βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μας
Κώστας Πούλος
Κώστας Πούλος

Από πού αντλείτε έμπνευση;

 

Από μικρά ή μεγαλύτερα συμβάντα ή ζητήματα που με εκπλήσσουν ή με θλίβουν ή -σπανιότερα- που με κάνουν να χαίρομαι χωρίς πάντα συγκεκριμένη και σαφή αιτία.

Γιατί επιλέξατε αυτές τις ιστορίες;

 

Τις μεμονωμένες ιστορίες δεν τις επιλέγουμε εμείς. Μάλλον συμβαίνει το αντίθετο, δηλαδή εκείνες είναι που μας επιλέγουν. Εμφανίζονται συνήθως απρόσκλητες. Στη διαδικασία της επεξεργασίας τους ορισμένες αντιστέκονται σθεναρά, άλλες μεταμορφώνονται μερικώς και άλλες μετατρέπονται σε κάτι τελείως διαφορετικό, σε κάτι που πόρρω απέχει από την αρχική αφορμή. Ένα επόμενο βήμα είναι να βρει κανείς έναν -χαλαρό έστω- συνδετικό κρίκο που θα τις βοηθήσει να συγκατοικήσουν στο ίδιο βιβλίο. Στην περίπτωση των «Αμφίβιων τεράτων» δεν υπάρχει σαφής σύνδεση μεταξύ των ιστοριών. Τον ρόλο του συνδετικού κρίκου εδώ αναλαμβάνει κατά κάποιον τρόπο ο υπότιτλος: «Ιστορίες στον δρόμο για τη λίμνη».

Advertising

 

Ποια είναι η σημασία της λέξης άνθρωπος για εσάς;

 

Άγγελος και διάβολος, καλός και κακός ταυτόχρονα. Συνήθως σου επιτρέπει να διαλέξεις αυτό που σου ταιριάζει περισσότερο. Επιμένω ακόμα να συμφωνώ με την αρχαία ρήση ότι κανείς δεν είναι κακός με τη θέλησή του. Οι άθλιες καταστάσεις αναγκάζουν συχνά τον άνθρωπο να εκδηλώνει τη σκοτεινή του πλευρά.

 

Εξηγήστε μας τι θέλετε να πείτε με τον τίτλο «Αμφίβια τέρατα».

 

Στις συλλογές διηγημάτων είθισται ο τίτλος μιας μεμονωμένης ιστορίας να «αναβαθμίζεται» και να τοποθετείται στο εξώφυλλο. Αυτό συνέβη και στο συγκεκριμένο βιβλίο. Στην ομώνυμη ιστορία πρωταγωνιστεί ένα δέντρο-τέρας που βρέθηκε ξαφνικά -και σίγουρα χωρίς τη θέλησή του- στον βυθό της τεχνητής λίμνης Πλαστήρα. Από τότε αγωνίζεται, λέει, απεγνωσμένα να βγει στην επιφάνεια να πάρει τις ανάσες του. Στις θερινές αναβροχές τα καταφέρνει. Από την τρομερή αυτή αδικία που υπέστη θα προέκυψε, κατά τα φαινόμενα, η εκδικητική του διάθεση, καθώς απλώνει τα κλαδιά του -που μοιάζουν πολύ με ανθρώπινα χέρια- έξω από το νερό προσπαθώντας να αρπάξει κάποια από τις βάρκες των τουριστών που θαυμάζουν αμέριμνοι και ανυποψίαστοι το κατασκευασμένο τοπίο τραβώντας φωτογραφίες. Ο πρωτοπρόσωπος αφηγητής μου κατάφερε να γλιτώσει, όμως ποιος ξέρει τι έχει συμβεί με ένα σωρό άλλους που έτυχε να λαμνοκοπούν στο ίδιο σημείο.

Διαβάστε επίσης  Τέσσερα βιβλία πίσω από τα φετινά Όσκαρ
Advertising

Παρά τη σημασιολογική στένωση που έχει υποστεί η λέξη «τέρας» και πλέον παραπέμπει σε κάτι άσχημο ή δύσμορφο, διατηρεί, νομίζω, και την αρχική της σημασία, που παραπέμπει σε κάτι θαυμαστό ή ακατανόητο. Αν υποθέσουμε ότι με αυτή την αρχική σημασία της η λέξη «τέρας» μπορεί να συνδεθεί συνειρμικά με τον άνθρωπο, τότε το επίθετο «αμφίβιος» επιχειρεί να προσδώσει το δισυπόστατο ή μάλλον το πολυεπίπεδο της ουσίας του. Όμως αυτά δεν είναι παρά απλές σκέψεις του γράφοντος, τις οποίες δεν είναι κανένας αναγνώστης υποχρεωμένος να υιοθετήσει.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σαφή μηνύματα μέσα σε αυτό το βιβλίο. Σε ένα βιβλίο χωρίς μηνύματα ορισμένοι ισχυρίζονται ότι ανακαλύπτουν κάποια που κρύβονται.

 

Ποια λέξη σάς εκφράζει ως συγγραφέα;

 

Καμιά λέξη από μόνη της δεν έχει κάποια ιδιαίτερη αξία (όπως και τίποτα άλλο καθαυτό). Η σχέση της με τις άλλες είναι αυτό που μπορεί να δώσει στην ίδια μια άλλη διάσταση, να της χαρίσει ένα ιδιαίτερο, ξεχωριστό νόημα, να την απογειώσει ή να τη χαντακώσει.

Advertising

 

Εσείς τι προτιμάτε να διαβάζετε;

 

Κυρίως λογοτεχνικά κείμενα αλλά και κείμενα για τη λογοτεχνία. Από την πρώτη κατηγορία έχω μια προτίμηση στη μικρή φόρμα και στην ποίηση.

Κώστας Πούλος στο Μεταίχμιο εδώ

Ευχαριστούμε πολύ τον Κώστα Πούλο για το φωτογραφικό υλικό.

Advertising

 

 

 

Βασιλική Ευαγγέλου- Παπαθανασίου
Γεννήθηκα ένα φθινόπωρο στην πιο καυτή πόλη της Κεντρικής Ελλάδας. Πρώτος μου έρωτας ήταν τα 24 γράμματα της αλφαβήτας. Από τότε, δε σταμάτησα να σχηματίζω μ' αυτά λέξεις, προτάσεις, δίνοντας δύναμη και ψυχή στο άδειο χαρτί. Τη γλώσσα μου δώσανε ελληνική κι αυτή θα κρατήσω.
Φιλόλογος και αρθρογράφος σε ηλεκτρονικά περιοδικά στην πραγματική ζωή, αλλά στα όνειρα μου ζωγράφος στη Μονμάρτη.
Σε ένα καλό βιβλίο και στη θέα της θάλασσας βρίσκω την απόλυτη γαλήνη.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

μυστικά για πηχτές σούπες

Μυστικά για πηχτές σούπες

Τα μυστικά για πηχτές σούπες ξεκινούν με μια βασική αρχή,
Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα; Διαφορετικές