Πηγαίνοντας να συναντήσω την επιχειρηματία και γραφίστρια Νικολέττα Στεφάνου στο καλλιτεχνικό της «σπίτι» το Pc Splash στον Άγιο Στέφανο, απέναντι από το Σιδηροδρομικό Σταθμό, σκεφτόμουν πώς να είναι να είσαι νέα, αυτοδημιούργητη επιχειρηματίας στην Ελλάδα με κοινωνική ευαισθησία και τόσες ιδέες.
Πριν μπω στο Pc Splash δύο πράγματα τράβηξαν τη προσοχή μου. Θα πω με εντυπωσίασαν. Ένα αυτοσχέδιο χάρτινο σπιτάκι με δύο μπολάκια για φαγητό και νερό, για τα περαστικά ζωάκια. Πάνω σε αυτό, ένα μήνυμα, παρακαλώντας τους περαστικούς και περιοίκους να σεβαστούν το σπιτάκι. Το δεύτερο ήταν μια αφίσα «Δείξτε Σεβασμό, καμία ανοχή σε συμπεριφορές bullying στην εταιρεία μας»
Η Νικολέττα Στεφάνου μάς απάντησε για όλα και η χαρά που γνωρίσαμε ένα μπουκέτο ωραίων ανθρώπων και επαγγελματιών ήταν μεγάλη.
Επιμέλεια συνέντευξης: Αλική Πουλή
Λίγα λόγια για εσένα, από πού και πώς ξεκίνησες;
Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου στα Ιλίσσια, όπου μεγάλωσα, το συναίσθημά μου, είτε χαρά είτε λύπη, το διοχέτευα σ’ ένα κομμάτι χαρτί ή σε κάποια χειροτεχνία από ιδιαίτερα υλικά. Μεγαλώνοντας, κατάλαβα ότι αυτό ήταν ένα δώρο, ένα χάρισμα που είχα το χρέος να το εξελίξω και να εξελιχτώ μέσα από αυτό και ως άνθρωπος.
Θυμάμαι να παρατηρώ τις ταμπέλες των καταστημάτων, τα χρώματά τους, τις κατασκευές και τα λογότυπα.
Από πάντα μου κέντριζαν το ενδιαφέρον ως δημιουργίες. Ήταν τα μηνύματα του κάθε επιχειρηματία, η ταυτότητά του.
Πώς αξιοποίησες αυτό το «χάρισμα»;
Στην εφηβεία μου είχα μια δύσκολη μετάβαση γιατί μετακόμισα στον Άγιο Στέφανο και δυσκολεύτηκα πολύ στη προσαρμογή μου.
Τελειώνοντας το Λύκειο και ακολουθώντας το ένστικτό μου αποφάσισα να σπουδάσω γραφιστική ενώ από την πρώτη μέρα της σχολής μου ως φοιτήτρια, λόγω δυσχερών οικονομικών συνθηκών, έπιασα δουλειά σε μια μεγάλη ιδιωτική επιχείρηση εστίασης ώστε να πληρώνω εξ’ ολοκλήρου τις σπουδές μου.
Ήταν τόση η λαχτάρα μου να σπουδάσω και να μάθω, που κάθε μέρα ξυπνούσα 6 το πρωί από τον Αγ. Στέφανο έπαιρνα λεωφορείο να πάω στο κέντρο της Αθήνας, που ήταν η σχολή.
Γυρνούσα στις 3 το μεσημέρι και 5 με 12 ή 2 το βράδυ δούλευα. Εντάξει νομίζω τέσσερις ώρες ύπνου είναι καλά ε;
Τελειώνοντας τη σχολή τι έκανες; Πώς γεννήθηκε το Pc Splash;
Έπιασα δουλειά σε ένα φωτοτυπικό κέντρο. Αυτό προήλθε από την αγάπη μου να μπορώ να βρίσκω λύσεις και να εξυπηρετώ τους πελάτες.
Δε ξέρω πως να το πω ήθελα να ανθίσω, να εξελιχτώ, να ψάχνω, να βρίσκω, να δημιουργώ και μέσα από αυτό να γνωρίζω ακόμη καλύτερα τον εαυτό μου.
Ήθελα εγώ να ορίζω την εξέλιξή μου και να βρω ανθρώπους να συνεργαστώ που να έχουν την ίδια ανάγκη για εξέλιξη. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα του pc splash το 2004.
Τι σημαίνει Pc Splash; Πόσο χρονών ήσουν όταν άνοιξες το Pc Splash; Γυναίκα επιχειρηματίας ετών 22…Τι αντιμετώπισες τότε;
Αγαπώ πολύ τα χρώματα. Σκέφτηκα λοιπόν μια βουτιά σε αυτά αλλά και πολλές πινελιές από το καθένα σε αναρίθμητους συνδυασμούς, γέννησαν το splash.
Το pc σηματοδοτεί την ψηφιακή έκφραση του splash, όλο μαζί μας κάνει τις ψηφιακές δημιουργίες.
Ήμουν 22 χρονών όταν άνοιξα το μαγαζί και ναι 22 ετών επιχειρηματίας σ έναν ανδροκρατούμενο κλάδο.
Στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα λόγω της μικρής ηλικίας και του γεγονότος ότι ήμουν κοπέλα.
Αντιμετώπισα την εκμετάλλευση, την εξαπάτηση αλλά και τη δυσπιστία ορισμένων ανθρώπων.
Όσο και αν με πλήγωσε στην αρχή, τόσο με πείσμωσε στη συνέχεια, να γιγαντώσω τη θέλησή μου, να κερδίσω την εμπιστοσύνη και το σεβασμό.
Ήξερα ότι τη δουλειά μου την έκανα καλά. Την έβλεπα κάθε φορά σαν μία αποστολή.
Έπρεπε να κερδηθεί η μάχη των στερεοτύπων που δυστυχώς είναι κάτι σαν μάστιγα..
Η επιχείρησή σας προσφέρει γραφιστικές υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις. Το 2010 ξεσπάει η κρίση που ήταν καθολική και επλήγησαν πολλοί επαγγελματίες αλλά και επιχειρήσεις που αποτελούσαν μέχρι τότε πελάτες σας. Πώς τη βιώσατε και πώς επιβιώσατε;
(Κουνάει συγκαταβατικά το κεφάλι)
Δύσκολα πολύ δύσκολα. Ήταν πόλεμος οικονομικά, ηθικά και ψυχικά. Ήταν παιχνίδι ψυχολογίας και επιμονής…αγωνίας….θρίλερ.
Είμαι πεισματάρα και φύσει πεισματικά αισιόδοξη.
Εκεί η Νικολέττα αναγεννήθηκε, εκτιμήθηκε και ανακαλύφτηκε «η πρακτική δημιουργικότητα», αυτό που λέμε ότι συνδυάζει την εργονομία με τη δημιουργικότητα.
Άρχισαν οι πελάτες να με ρωτάνε αν μπορώ να τους βοηθήσω για πιο πρακτικά πράγματα όπως για παράδειγμα πως μπορούν να ανακατασκευάσουν δημιουργικά ένα παλιό αντικείμενο, ένα τραπεζάκι, μια ντουλάπα και τι υλικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν.
Έτσι τους πρότεινα λύσεις με υλικά τα οποία γνώριζα και συνδύαζα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Είχα διπλό σκοπό, να δώσω δημιουργική πνοή και χρησιμότητα σ’ ένα παλιό αγαπημένο αντικείμενο των πελατών, ώστε το αποτέλεσμα να τους ικανοποιεί και να τους ευχαριστεί.
Το μότο μου είναι ευελιξία και ευρηματικότητα.
Όταν μπήκα στο Pc Splash, μου σύστησες τους συναδέλφους ως συνοδοιπόρους σου.
Τους συνεργάτες μου, την ομάδα μου, τους ανθρώπους μου..
Η Λήδα, γραφίστρια και αυτή, μπήκε στη ζωή του pc splash 12 χρόνια πριν….είναι σα να είμαι εγώ.
Εμπιστοσύνη, συνεργασία, αγάπη, δημιουργικότητα.
Ο Δημήτρης, γραφίστας, μπήκε στο έμψυχο δυναμικό του pc splash πριν κάποια χρόνια μετά από ποιοτική διαδικασία αξιολόγησης γιατί πλέον δεν κάνω εκπτώσεις στην επιλογή έμψυχου δυναμικού.
Θέλω μια όμορφη, αληθινή ανθρώπινη αλυσίδα με κοινούς στόχους και αγάπη για τη δουλειά και την ομάδα.
Όλη η ομάδα που έφτιαξα είναι για μένα η καλύτερη που συν εξελισσόμαστε με κέντρο τη δημιουργικότητα και την εμπειρία του πελάτη.
Εμπειρία του πελάτη, τι εννοείς με αυτό;
Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια στροφή στην αντιμετώπιση του πελάτη στον τομέα της παροχής υπηρεσιών και όχι μόνο. Μόνο που εμείς χωρίς να το γνωρίζουμε το παρείχαμε,
γιατί ουσιαστικά λειτουργούσαμε με γνώμονα τη σύναψη εξατομικευμένων σχέσεων με τους πελάτες μας.
Δεν εξυπηρετούσαμε απλά, δημιουργούσαμε μια εμπειρία κάθε φορά που κάποιος πελάτης αναζητούσε τις υπηρεσίες μας.
Δεν είναι το τι ζητάει κάποιος αλλά το ποιος είναι αυτός που το ζητάει, για ποιο λόγο και ποιος είναι ο σκοπός της υπηρεσίας που μας ζητά.
Μέσα από την εμπειρία του πελάτη, ο εκάστοτε πελάτης εμπλέκεται αισθητηριακά, συναισθηματικά, γνωστικά και αλληλεπιδρά με βάση τις δικές του ανάγκες.
Αυτό τον κάνει να νιώθει εμπιστοσύνη, σεβασμό και σίγουρα ως θετικά συναισθήματα θα επανέλθει και πάλι γνωρίζοντας ότι είμαστε μια ασφαλής βάση εξυπηρέτησης των αναγκών του.
Χαίρομαι που είμαστε μια μικρή επιχείρηση και λειτουργούμε με βάση την εμπειρία του πελάτη, όπως ακριβώς θέλουμε και εμείς να εξυπηρετούμαστε από άλλους επαγγελματίες…
Μπαίνουμε στα παπούτσια του καταναλωτή.
Πώς είσαι ως «αφεντικό» ;
Τα παιδιά με φωνάζουν αυθεντικό αφεντικό (γελάει)
Δεν είμαι αφεντικό με την χροιά της λέξης.
Νομίζω είμαι ηγέτιδα/ ηγούμαι ως ιδιοκτήτρια του καταστήματος, αναλαμβάνω ευθύνες, τα βάρη και τις υποχρεώσεις.
Από την άλλη είμαι ανοιχτή, δεκτική σε συζήτηση, η όποια προστριβή προκύψει τη λύνουμε άμεσα με συζήτηση (κάνουμε εβδομαδιαίες ομάδες προσωπικού), εστιάζουμε στο εκάστοτε πρόβλημα και συζητάμε πιθανές λύσεις.
Πιστεύω ότι ο καθένας στην ομάδα έχει να προσφέρει κάτι διαφορετικό, έχει τη δύναμη, τη δυναμικότητά του αλλά και τις αδυναμίες του…όμως ή άρτια ομάδα αλληλοσυμπληρώνεται.
Από το 2005 μέχρι σήμερα δημιουργείτε λογότυπα, εταιρική ταυτότητα, επαγγελματικές κάρτες και ότι άλλο ζητηθεί στα πλαίσια συνεργασίας σας με έναν πελάτη ή εταιρεία. Σας έχουν ζητήσει περίεργα πράγματα;
(Γελάει…)
Κοίτα θα σου πω…όταν η δουλειά μας έχει να κάνει με ανθρώπους, όσοι άνθρωποι τόσες και γνώμες, επιθυμίες, αιτήματα κτλ.
Όλα αυτά τα οποία ίσως θα λέγαμε ευτράπελα αλλά και χιουμοριστικά είναι πολλά και κάποια πιο συλλεκτικά.
Υπήρξε περίπτωση που μας ζητήθηκε να φτιάξουμε ειδικό αυτοκόλλητο που να μοιάζει με το τάσι συγκεκριμένου αυτοκινήτου γιατί είχε σπάσει και δεν υπήρχε δυνατότητα αγοράς νέου.
Αλλά και πολλά άλλα τα οποία επίτρεψε μου να μη μοιραστώ, γιατί θεωρώ αρχή μας την εχεμύθεια και τη διακριτικότητα.
Είναι απόλυτα σεβαστό, αυτό που λες για τη διακριτικότητα είναι προσόν για τους επαγγελματίες και τους πελάτες. Τι θεωρείς πιο σημαντικό όφελος από τη δουλειά που κάνετε εδώ;
Σίγουρα την ηθική ανταμοιβή, όταν ο πελάτης φεύγει ικανοποιημένος με μια λύση, με κάτι που του αρέσει πολύ, με γεμάτα συναισθήματα από την εμπειρία του ανθρωπίνου δυναμικού του Pc Splash.
(Γελάει…) Εντάξει κάποιοι πελάτες μας φέρνουν κουλουράκια από τον φούρνο, χειροποίητες πίτες, κρασιά, αυγά, λάδι και άλλα δωράκια, γιατί μας νιώθουν σαν παιδιά τους, έχουν γίνει οικογένεια και μας σκέφτονται μέσα από την καρδιά τους. Αυτό είναι μεγάλη χαρά, τόσο ανθρώπινη.
Υπάρχουν πελάτες δύστροποι, εριστικοί ή και προσβλητικοί; Πως τους αντιμετωπίζετε;
Υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν. Ίσως τα τελευταία χρόνια πιο έντονα.
Ξέρεις αυτό που κάποιος μπαίνει σ’ ένα κατάστημα και δε σέβεται το χώρο, τους επαγγελματίες, τη δουλειά τους κ.α.
Αλλά είναι πολυπαραγοντικό το θέμα.
Θέλω να πω κάτι γι αυτό, η χειρωνακτική εργασία θεωρείται πολύ συχνά κατώτερης σημασίας από την πνευματική.
Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται πως όσοι κάνουν χειρωνακτικές εργασίες είναι αμόρφωτοι ή και κατώτεροι. Είναι ένα ακόμη στερεότυπο.
Εμείς είμαστε εδώ και το καταρρίπτουμε καθημερινά.
Εργαζόμαστε χειρωνακτικά και πνευματικά, αγαπάμε το σεβασμό, την ευγένεια και το ήθος.
Βάζουμε τα όρια μας με ευγένεια και προσπερνάμε. Ο κάθε άνθρωπος είναι μια κινητή διαφήμιση ή δυσφήμηση για τον εαυτό του, η επιλογή είναι ανοιχτή.
Παρά το γεγονός ότι είστε μια μικρή επιχείρηση, είστε πολύ κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι σε διάφορους τομείς. Έχετε ακόμα και πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Πώς προέκυψε και ποιες είναι οι μέχρι τώρα δράσεις σας;
Όταν καθημερινά έρχεσαι σε επαφή με πολύ κόσμο γεννώνται διάφορες ανάγκες αλλά και στάσεις σχετικά με τη κοινωνία και την αλληλεπίδραση.
Όλοι οι επαγγελματίες στο Pc Splash, έχουμε κοινωνικές ευαισθησίες και αγαπάμε να περνάμε τα σωστά μηνύματα, αυτά που θα μας φέρουν όλους πιο κοντά και θα βελτιώσουν πτυχές της καθημερινότητας μας.
Μέσα από τη σελίδα μας στο Facebook αναρτούμε μηνύματα κοινωνικής ευαισθητοποίησης σχετικά με την Ψυχική υγεία και τη σημασία της, την υπεύθυνη φιλοζωία, την ευγένεια κ.α.
Έξω από το κατάστημά μας πριν κάποιους μήνες φτιάξαμε ένα αυτοσχέδιο χάρτινο σπιτάκι για τα περαστικά ζωάκια που μπορεί να χρειάζονται φαγητό, νερό και μια μικρή στέγη.
Πριν λίγο καιρό εγκαινιάσαμε και το project “Show Respect” (Δείξτε σεβασμό) καταδεικνύοντας τις συμπεριφορές εκφοβισμού αλλά και τη μη ανοχή της επιχείρησής μας σε συμπεριφορές bullying μέσα αλλά και έξω από το Pc Splash.
Νιώθω πολύ χαρά εάν έστω και ένας άνθρωπος ευαισθητοποιηθεί και αλλάξει στάση και συμπεριφορά σε θέματα που μας αφορούν όλους. Το Pc Splash μας δίνει το βήμα και το αξιοποιούμε όσο καλύτερα μπορούμε.
Κλείνοντας, ποιο θα ήταν το μήνυμα που θα έδινες σε νέους επαγγελματίες νυν ή εν δυνάμει επιχειρηματίες;
Αυτό που με ρωτάς τώρα, μου αρέσει πολύ.
Τους παροτρύνω να γνωρίσουν τη χαρά της συνεργασίας, της ομαδικότητας, της ουσιαστικής επικοινωνίας και όχι του ατομικισμού.
Επίσης, να καλλιεργήσουν και άλλες δεξιότητές τους πέρα από την τέχνη ή την επιστήμη τους.
Πάνω απ’ όλα να είναι έντιμοι, με σεβασμό και ευγένεια.
Νομίζω πως όλα αυτά είναι τόσο σημαντικά όσο το να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.
Ευχαριστούμε πολύ το Pc Splash για την ευγενική χορηγεία του φωτογραφικού υλικού.
Το Pc Splash βρίσκεται:
Σωκράτους 4, Άγιος Στέφανος Αττικής
Τηλ. 2108143284
Website: https://pcsplash.gr/
Ακολουθήστε τη Σελίδα https://www.facebook.com/pcsplashektiposeis/