Η αστυνομική λογοτεχνία στη χώρα μας γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση. Καθώς η προτίμηση του αναγνωστικού κοινού για μυθιστορήματα με θέμα τη διελεύκανση εγκλημάτων παρουσιάζεται να κατέχει μεγάλο ποσοστό σε σχέση με άλλα είδη λογοτεχνίας, παρατηρούμε πως όλο και περισσότεροι συγγραφείς στρέφονται στη θεματική αυτή.
Από τη λογοτεχνική παραγωγή των τελευταίων μηνών ξεχωρίσαμε δεκαπέντε μυθιστορήματα Ελληνικής Αστυνομικής Λογοτεχνίας τα οποία και προτείνουμε στους αναγνώστες μας.
Τα βιβλία παρατίθενται κατά αλφαβητική σειρά των ονομάτων των συγγραφέων με περιγραφή από το οπισθόφυλλό τους.
- Το άλλο κορίτσι, Ειρήνη Βαρδάκη, εκδ. Μίνωας
H Χαρά είχε τα πάντα. Η Μία δεν είχε τίποτα.
Δύο εντελώς διαφορετικές γυναίκες θα εμπιστευτούν το λάθος άτομο. Και θα βιώσουν τον ίδιο εφιάλτη.
Το μοναδικό όπλο που μπορεί να τις σώσει βρίσκεται… στα χέρια τους. Με έναν και μόνο όρο. Να μην το στρέψουν στον εαυτό τους. Ένα σεξουαλικό έγκλημα ζητά απαντήσεις σε ένα άκρως ανατρεπτικό και ευφυέστατο παιχνίδι αντικατοπτρισμών.
Σε μια τόσο σκοτεινή ιστορία διάλεξε προσεκτικά την πλευρά που θα φωτίσεις.
- Ο Μαύρος Γάτος, Άντυ Βρόσγος, εκδ. Αλεξάνδρεια
Μια παρακολούθηση ρουτίνας που παίρνει απρόσμενη εξέλιξη. Ένας προστάτης που κινδυνεύει περισσότερο από εκείνη που προσπαθεί να προστατεύσει. Ένας αποτυχημένος ιδιωτικός ντετέκτιβ που δεν έχει να πληρώσει το νοίκι του. Μια ιστορική πλατεία περικυκλωμένη από λαμαρίνες. Ένας κοριός που κελαηδάει. Ένα στοιχειωμένο μήνυμα που έχει μείνει στο «διαβάστηκε». Ένας σκύλος με βαρύ όνομα. Ένας οικονομικός μετανάστης και ένας ξεροκέφαλος ρεπόρτερ. Ένα γεμάτο ποτήρι μπύρας.
Και ο Μαύρος Γάτος.
- Μακγκάφιν, Βαγγέλης Γιαννίσης, εκδ. Διόπτρα
Το πάλαι ποτέ πετράδι στο στέμμα της Felekis Lines, το πλοίο Αφροδίτη, ετοιμάζεται για το τελευταίο του ταξίδι στο Αιγαίο, προτού μετατραπεί σε παλιοσίδερα. Οι παλιές καλές εποχές έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και ο καταχρεωμένος πλοιοκτήτης Μάρκος Φελέκης έχει μονάχα μία επιθυμία: να συνοδέψει το αγαπημένο του καράβι στο στερνό του ταξίδι. Και, ίσως, αν αποδειχθεί τυχερός, να αλλάξει τη μοίρα του.
Στο λιμάνι του Πειραιά, μία τετραμελής οικογένεια επιβιβάζεται στο καράβι: ο πατέρας Ακίνδυνος, η μητέρα Νανά, η έφηβη κόρη Μικαέλα και η γιαγιά Βαρβάρα. Όλοι έχουν τα μυστικά τους — και κάποια από αυτά μπορεί να αποδειχθούν θανάσιμα, επειδή, δίχως να το ξέρουν, τα μέλη της οικογένειας έχουν από έναν τεράστιο στόχο πάνω στα κεφάλια τους.
Ένας επαγγελματίας δολοφόνος, που θέλει να φέρει εις πέρας την αποστολή του για να σώσει το αγαπημένο του ζώο, ένα τανούκι από τον ζωολογικό κήπο της Σαϊτάμα.
Ένα ζευγάρι πληρωμένων δολοφόνων, που θα πρέπει να αποφασίσουν εάν ο γάμος τους μπορεί να σωθεί ή αν θα ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους αφού αποβιβαστούν από το πλοίο.
Μία πληγωμένη γυναίκα που ζητά εκδίκηση από το άτομο που κατέστρεψε τη ζωή της.
Ένας stalker αποφασισμένος να πείσει την πρώην του να του δώσει άλλη μία ευκαιρία — με κάθε τρόπο.
Και στο επίκεντρο όλων, ένα μυστηριώδες αντικείμενο που κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς είναι, αλλά όλοι το αναζητούν — ένα Μακγκάφιν.
Μακγκάφιν [MacGuffin]: ένα προσχηματικό στοιχείο πάνω στο οποίο στήνεται η πλοκή. Ορισμένες φορές το Μακγκάφιν μπορεί να είναι θολό, απροσδιόριστο, να περιγράφεται σε αδρές γραμμές και να παραμένει ανοιχτό σε κάθε ερμηνεία. Ποιος θα παραμείνει ζωντανός όταν το Express Αφροδίτη ολοκληρώσει το ταξίδι του;
- Εκείνος και εκείνη, Κλαίρη Θεοδώρου, εκδ. Ψυχογιός
Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ
25 Δεκεμβρίου 2016. Αυτή είναι η ημερομηνία στην οποία έχει σκαλώσει το μυαλό του επιθεωρητή Ρούπερτ Κίλερ, η μέρα όπου -με δική του υπαιτιότητα- όσοι αγαπά χάνονται για πάντα. Μια θάλασσα από πολύχρωμα post-it και μια εφαρμογή στο κινητό του υποκαθιστούν τη βραχεία μνήμη του. Πόσο αποτελεσματικός όμως μπορεί να είναι ένας αστυνομικός που δε θυμάται τι συνέβη λίγη ώρα νωρίτερα;
ΟΙ ΦΟΝΟΙ
Επτά ημέρες της Δημιουργίας, επτά θανάσιμα αμαρτήματα, επτά θύματα ή μήπως όχι; Όπως κι αν έχει, οι δολοφονίες αυτές φαντάζουν να προέρχονται από το ίδιο υλικό που υφαίνονται οι εφιάλτες. Και τα μεσαιωνικά βασανιστήρια της Ιεράς Εξέτασης έχουν μετεξελιχθεί στα χέρια του δράστη σε κάτι πολύ πιο σκοτεινό και νοσηρό· σε τέχνη. Τη δική του τέχνη…
Εκείνος, εκείνη, ένας επιθεωρητής με διαταραγμένη μνήμη, μια Κινέζα συνεργάτιδα παθιασμένη με ένα ακραίο άθλημα και ένας καθηγητής Μεσαιωνικής και Αναγεννησιακής Ιστορίας αναζητούν έναν δολοφόνο που συνθέτει με τις πράξεις του μια ιδιότυπη “κόλαση”.
Η κόλαση όμως τελικά δεν είναι οι άλλοι. Η κόλαση είναι εμείς οι ίδιοι. Όταν είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε ξανά και ξανά τις χειρότερες στιγμές μας.
- Ο αναρχικός τραπεζικός, Μάρκος Κρητικός, εκδ. Μεταίχμιο
Ο Μάρκος, ένας μεσήλικας τραπεζικός υπάλληλος, ζει με την Έλσα σε μια παλιά μονοκατοικία στα Πατήσια. Ύστερα από δέκα χρόνια γάμου, ο καιρός περνάει χωρίς ενδιαφέροντα και συγκινήσεις. Η απέχθεια για τη δουλειά του, η επίγνωση της χαμένης νεότητας και οι επισκέψεις της εριστικής πεθεράς του τον βυθίζουν στην εσωστρέφεια. Απρόσμενα γεγονότα τον παρασύρουν σε αλυσιδωτά ψέματα και παρορμητικές αντιδράσεις που τον καταδικάζουν σε μια ζωή για την οποία δεν προοιωνίζεται τίποτα θετικό. Απαλλαγμένος από συζυγικές υποχρεώσεις και τραπεζικούς εφιάλτες αλλά σε πλήρη συναισθηματική σύγχυση, θα οδηγηθεί σε μια απεγνωσμένη απόφαση…
Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που πραγματεύεται με χιούμορ τη φυγή ενός συνηθισμένου ανθρώπου από τις ηθικές και κοινωνικές συμβάσεις του πρότερου βίου του.
“Είμαι τραπεζικός υπάλληλος. Είμαι, δηλαδή, ο τελευταίος τροχός της αμάξης σε μια εταιρεία νόμιμης τοκογλυφίας. Ο όρος “τραπεζικός” φέρνει αυτόματα στο μυαλό μου σοβαρές ψυχωτικές διαταραχές ως υπεύθυνος για πάσης φύσεως ιδεοληψίες και ψυχαναγκασμούς που αργά ή γρήγορα οδηγούν σε μείζονα κατάθλιψη. Έχω αποδεχτεί ότι είναι το πιο βαρύ φορτίο που πρέπει να κουβαλήσω σ’ αυτή τη ζωή, για να πάρω το καρμικό μου μάθημα και να γίνω καλύτερος άνθρωπος στην επόμενη”.
- Καμία ειρήνη – Όμορφη πόλη, Βαγγέλης Μαργιωρής, εκδ. Μίνωας
Μια απόφαση της στιγμής, ο δείκτης που πιέζει τη σκανδάλη, μια πεταλούδα που χτυπάει τα φτερά της, η τρύπα στο τζάμι.
Οι αγώνες δρόμου ξεκινάνε πάντα με έναν πυροβολισμό… Κάποιοι ήξεραν, μερικοί θα μάθουν, άλλοι θα τρέχουν να βρουν τα γιατί.
Δύο φίλοι και παλιοί συνάδελφοι της ΓΑΔΑ παντρεύουν τα παιδιά τους.
Σε μια από τις πιο ευτυχισμένες μέρες της ζωής τους ένα μοιραίο τηλεφώνημα οδηγεί στην ανείπωτη τραγωδία.
Το νιόπαντρο ζευγάρι βρίσκεται άγρια δολοφονημένο στη σουίτα του ξενοδοχείου…
Το δολοφονικό παραλήρημα που διατρέχει την πόλη θα προσπαθήσουν να ανακόψουν ο αστυνόμος Μανιάτης με τον υπαστυνόμο Παπαδόπουλο.
Ανάλογα με την περίσταση, εκείνο που διαφέρει είναι το μέσο: τσεκούρι, νυστέρι, πιστόλι… Έτσι κι αλλιώς, η κατάληξη είναι ίδια. Αγώνας δρόμου χωρίς νικητή.
Άλλωστε, ο τερματισμός δεν φέρνει καμία ειρήνη…
- Η βια της αποτυχίας, Πέτρος Μάρκαρης, εκδ. Κείμενα
Η Αθήνα αλλάζει όψη κάτω από τις νέες οικονομικές συνθήκες και η βία εξαπλώνεται ανάμεσα στους νέους. Η δολοφονία ενός καθηγητή οικονομικών της ΑΣΟΕ μέσα στον χώρο του πανεπιστημίου φέρνει τον διευθυντή Ασφάλειας Αττικής Κώστα Χαρίτο και την αστυνόμο Αντιγόνη Φερλέκη αντιμέτωπους με μία από τις πιο δύσκολες υποθέσεις. Οι φοιτητικές διαδηλώσεις και οι συγκρούσεις με την αστυνομία βοηθούν τους δράστες να καλύψουν τα ίχνη τους. Μια ανακοίνωση αποκαλύπτει τους λόγους, αλλά το κίνητρο είναι βαθύτερο. Η δολοφονία ενός γραμματέα μέσης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας που ακολουθεί και η σύνδεση των δύο φόνων περιπλέκει την έρευνα για την εξιχνίασή τους. Οι κινήσεις του τμήματος Ανθρωποκτονιών δεν οδηγούν πουθενά. Μια απρόσμενη ανατροπή όμως θα ρίξει φως στην υπόθεση. Μια ανατροπή που ενισχύει τη συνέχεια του κύκλου της βίας.
- Bloody Mary, Έρα Μαρκάτη, εκδ. Ψυχογιός
Αντί για το φιλί της αγάπης, η εισαγγελέας Καλλιόπη-Μαρία Καλαβρυτινού δέχεται το φιλί του Ιούδα, που τη δολοφονεί μέσα στο σπίτι της. Είναι το πρώτο πτώμα σε ένα ματωμένο γαϊτανάκι. Τρεις διανομείς της αλυσίδας Lion Coffee δολοφονούνται τις επόμενες ημέρες.
Καθώς ο λουλουδιασμένος έρωτας εισβάλλει στη ζωή του αστυνόμου Σωτήρη Στρατέλη, εκείνος αναλαμβάνει να συνθέσει το παζλ της εξιχνίασης. Τι σχέση μπορεί να είχε μια εισαγγελέας με ένα κύκλωμα εκβιαστών, με έναν ταξιτζή και με διανομείς καφέδων; Και σε ποιους αντιστοιχούν οι κωδικές ονομασίες των κοκτέιλ Bloody Mary, Zombie, Martini και Μαργαρίτα;
Τις βαλτωμένες έρευνες της αστυνομίας έρχεται να εκτροχιάσει ο ψυχολόγος-εγκληματολόγος Στέφανος Μωραΐτης. Παρόλο που είναι αγαπημένος φίλος του Σωτήρη, αποδεικνύεται κακός μπελάς για την υπηρεσία αφού λειτουργεί με ανορθόδοξες μεθόδους, υποψιάζεται όσους δεν πρέπει, και δεν έχει κανένα σεβασμό απέναντι σε ιεραρχία και διαδικασίες.
Όσο ο Στέφανος με τον Σωτήρη οργώνουν την Αθήνα και στήνουν δόκανα σε μια φονική μηχανή, εκείνη αντεπιτίθεται, κλειδώνοντας τους δυο φίλους στο ματωμένο στόχαστρό της.
- Ο δολοφόνος στις σελίδες, Χρήστος Μαρκογιαννάκης, εκδ. Μίνωας
Μια σειρά φρικτών δολοφονιών συνταράσσει την Αθήνα. Ο τρόπος, ο τόπος και η σκηνοθεσία των εγκλημάτων είναι εμπνευσμένα από τους μεγαλύτερους συγγραφείς αστυνομικής και νουάρ λογοτεχνίας: Άγκαθα Κρίστι, Έντγκαρ Άλαν Πόε, Φρεντ Βαργκάς, Πέτρο Μάρκαρη.
Η αλληλουχία των δολοφονιών δεν είναι τυχαία. Ακολουθεί τη σειρά με την οποία είναι τοποθετημένα τα βιβλία στη βιβλιοθήκη του επιφορτισμένου με τις υποθέσεις αστυνόμου Χριστόφορου Μάρκου.
Κινούμενος ανάμεσα στα μέλη μιας αναγνωστικής λέσχης, έναν νέο συνάδελφο που μοιάζει πολύ καλός για να είναι αληθινός και μια αποτυχημένη σύντομη σχέση του που ψάχνει για εκδίκηση, ο Μάρκου αναζητά τον αόρατο δολοφόνο μεταξύ της πραγματικότητας και των σελίδων αγαπημένων του βιβλίων.
Και με κάθε μυθιστόρημα οι νεκροί πολλαπλασιάζονται…
- Ένα πτώμα στην αυλή της Αμαλίας, Τεύκρος Μιχαηλίδης, εκδ. Ψυχογιός
Αθήνα, 1850. Η Αγγελική Δελβενιώτη, δεσποινίς επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας, βρίσκεται νεκρή στο λιθόστρωτο, κάτω από το παράθυρο του διαμερίσματός της στα Ανάκτορα. Όλοι πιστεύουν ότι πρόκειται για ένα μοιραίο ατύχημα. Η Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ, που εκείνο τον καιρό βρίσκεται στην Αθήνα περνώντας τις μέρες της με την επιστήθια φίλη της, Φράνσις Χιλλ, διευθύντρια του πρώτου ελληνικού παρθεναγωγείου, έχει αντίθετη άποψη…
Παιχνίδια εξουσίας, διπλωματικές ίντριγκες, εκβιασμοί κλονίζουν τα έτσι κι αλλιώς αδύναμα θεμέλια του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, που αποτελεί παρ’ όλα αυτά πόλο έλξης για την αφρόκρεμα της ευρωπαϊκής διανόησης. Ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ο Γκυστάβ Φλωμπέρ, η Αυστριακή υψίφωνος Καρολίν Ούνγκερ-Σαμπατιέ θα βρεθούν μπλεγμένοι με τους μυθοπλαστικούς ήρωες αυτής της ιστορίας σε μια πρωτότυπη ιστορική-αστυνομική περιπέτεια.
- Χαρτί και μέταλλο, Αλέξης Μόστριος, εκδ. Bell
Εκείνη έχει αδυναμία στις συλλογές σπάνιων γραμματοσήμων. Εκείνος ειδικεύεται στην κλοπή πολύτιμων νομισμάτων. Οι δυο τους ταξιδεύουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κυνηγώντας νέους στόχους μέσα σε ένα άκρως κοσμοπολίτικο περιβάλλον. Αυτά που τους χωρίζουν είναι περισσότερα από όσα τους ενώνουν. Όταν όμως τα θύματά τους αρχίζουν να καταλήγουν νεκρά αμέσως μετά τις ληστείες τους, η μοίρα τους αρχίζει να συγκλίνει επικίνδυνα. Τα εμπόδια ολοένα και αυξάνονται, όπως και τα πτώματα, και η ομάδα του αστυνόμου Ωρίωνα Άστρου, του Τμήματος Ανθρωποκτονιών, καλείται να ξεδιαλύνει την υπόθεση. Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και κανείς δε θα μείνει αλώβητος. Και όσο η σκιά του θανάτου κυκλώνει επικίνδυνα όλους τους εμπλεκόμενους, τόσο περισσότερο γίνεται αντιληπτό πως αυτή η υπόθεση μπορεί να είναι και η τελευταία στην καριέρα του έμπειρου αστυνομικού και των συναδέλφων του…
- Μέρσι, Κωνσταντίνα Μόσχου, εκδ. Bell
«Ανοίγεις το παράθυρο, βλέπεις ψηλά κτίρια στριμωγμένα, χωρίς ουρανό. Και αποφασίζεις να πεθάνεις. Το κάνεις εικόνα, κι ύστερα σκέφτεσαι με οργή πως αυτή σου ζήτησε να χωρίσετε και πόσο θα χαρεί αν φύγεις απ’ τη μέση. Κλείνεις το παράθυρο, γυρνάς στο άδειο σας κρεβάτι. Στην πλευρά της ένα σημείωμα: Αν θες τη γυναίκα σου ζωντανή… γωνία Ευκαλύπτων και Μαρκόνι, οχτώμισι νταν. ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΑ».
«Πήγες;»
«Όχι».
Φαίνεται πως ο πελάτης σε απόγνωση που αναθέτει την υπόθεση της απαγωγής της συζύγου του στον ντετέκτιβ Στάθη Παντελιά δεν γνώριζε ότι δεν πρέπει να λες ούτε ψέματα ούτε μισόλογα στον άνθρωπο που μισθώνεις για να ψάξει.
Από την άλλη πλευρά, η αλήθεια είναι ότι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο, μέχρι να ανακαλύψεις πως η ζωή του ενδέχεται να ήταν καλύτερη χωρίς τη γυναίκα του…
Δύσκολη υπόθεση. Περίεργη. Και όλα φαντάζουν ύποπτα. Όμως ο Στάθης Παντελιάς ξέρει πολύ καλά τι πρέπει να κάνει. Και αυτό είναι να μην αφήνει ποτέ πίσω του εκκρεμότητες.
- Αυτοί που μένουν, Μαρία Νάσιου, εκδ. Κάκτος
Η Νίκη έχασε τη μαμά της στις αρχές του χρόνου· ωστόσο είναι αποφασισμένη να αναστήσει μέσα της την ελπίδα ανακαινίζοντας ριζικά έναν ορεινό ξενώνα που της άφησε εκείνη σε ένα πολυτελές θέρετρο διακοπών. Η Νίκη καταφέρνει να γκρεμίσει και να χτίσει τον μικρό οικισμό από την αρχή, να τον ανοίξει το ίδιο καλοκαίρι, να κάνει τη δουλειά της μαμάς της, χωρίς τη μαμά της. Είναι ο τρόπος της να ξεπεράσει τον χαμό της. Η Ελισάβετ είναι αστυνομικός, αλλά, όταν λαμβάνει ένα παράξενο γράμμα που την προσκαλεί σε ένα θέρετρο διακοπών, η περιέργειά της χτυπάει κόκκινο και αποφασίζει να πάει και να μάθει ποιος την κάλεσε και γιατί. Εκεί θα βρει διάφορους πλούσιους και διάσημους να απολαμβάνουν τις τελευταίες μέρες του καλοκαιριού τους. Όλοι, ωστόσο, κρατούν καλά κρυμμένα κάποια μυστικά, κι όταν η Μαντώ, μια νέα γυναίκα που κάνει και εκείνη διακοπές στον οικισμό, τους προκαλεί ανακοινώνοντάς τους ότι γνωρίζει τα μυστικά των περισσότερων, κάποιος θα κάνει τα πάντα για να προστατέψει το δικό του μυστικό – ακόμα και φόνο!
- Υποξία, Τέσσυ Παπαθανασίου, εκδ. Νίκας
Τέσσερις υποθέσεις αναδύονται από τη δολοφονία που καλείται να διαλευκάνει ο αστυνόμος Παβέρης ένα βροχερό βράδυ στον δρόμο Φάραγγα – Παροικιάς.
Τέσσερις ιστορίες στριφογυρνούν σε δίνη στο κεφάλι του. Μόνο μία είναι παράταιρη· αυτή που κρύβει πίσω της τη λύση.
Ένας, δύο, τρεις φόνοι. Θα προλάβει να αποτρέψει τον τέταρτο;
- (Α)όρατη δολοφόνος, Μίνα Τσιμόγιαννη, εκδ. Κύφαντα
Η Βέρα Γαληνού, η αόρατη κατά συρροή δολοφόνος. Αόρατη για τους δικούς της ανθρώπους, αόρατη και για τις αρχές.
Ο Μάρκος Λεμπέσης, ο μεγαλύτερος ποινικολόγος της χώρας.
Και ένα βιβλίο – φωτιά στο οποίο η Βέρα διηγείται τη ζωή της και αποκαλύπτει τα ανεξιχνίαστα ως τότε εγκλήματά της.
Θέλει να μαθευτεί η αλήθεια και, επιτέλους, η ίδια να γίνει ορατή.
Πόσα μαρτύρια μπορεί να αντέξει ένας άνθρωπος πριν αρχίσει να σκορπά τον θάνατο;
Μέχρι πού μπορεί να φτάσει κάποιος ώστε να πάψει να είναι αόρατος;
Θα λάμψει η αλήθεια;
Και με ποιο τίμημα;