Πολυγραφότατος και “μάστορας” στο είδος του, ο Stephen King δε θεωρείται άδικα ο “Βασιλιάς του Τρόμου”. Με έργα του όπως η Λάμψη και το Σάλεμς Λοτ, κατάφερε να καθηλώσει όλα αυτά τα χρόνια της ενεργής πορείας του, μικρούς και μεγάλους αναγνώστες. Με πάνω από 90 βιβλία στο βιογραφικό του, υπήρξαν στιγμές που ο κόσμος τον λάτρεψε μέσα από τα έργα του, λόγου χάρη στο Αυτό. Μιλάμε για μικρά ή μεγάλα διαμαντάκια της σύγχρονης λογοτεχνίας που -όπως φαίνεται- θα μείνουν ανεξίτηλα στο χρόνο. Κάπως έτσι από την λίστα με τα αριστουργήματα του, θα ήταν άδικο να λείπει και το Μίζερι (1987), ένα βιβλίο ύμνος στην απόλυτη φρίκη!
Ο Πολ Σέλντον, έγραφε κάποτε για να βγάλει τα προς το ζειν. Τώρα γράφει για να σώσει τη ζωή του.
Μετά από τη μεγάλη επιτυχία και τη δόξα που γνωρίζει η ρομαντική σειρά μυθιστορημάτων με πρωταγωνίστρια τη Μίζερι Τσάστεϊν, ο Πολ αποφασίζει να την σκοτώσει, στο τελευταίο του βιβλίο. Το κάνει με τεράστια ανακούφιση, κλείνοντας έτσι έναν μεγάλο κύκλο της συγγραφικής του καριέρας. Το επόμενο μυθιστόρημα είναι κιόλας έτοιμο. Τα Γρήγορα Αυτοκίνητα. Τα πράγματα, ωστόσο, αλλάζουν, όταν ύστερα από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ξυπνάει με αφόρητους πόνους σε ένα άγνωστο κρεβάτι, σε ένα ξένο σπίτι που για πρώτη φορά στη ζωή του βλέπει. Εκεί τον υποδέχεται η ιδιοκτήτρια και του συστήνεται ως Άνι Γουίλκς, “Η Νούμερο Ένα θαυμάστρια του”. Αυτή είναι ο λόγος που ζει, αφού τον έβγαλε μέσα από τις λαμαρίνες του κατεστραμμένου του αμαξιού. Αυτά είναι τα ευχάριστα νέα γι’ αυτόν. Τα δυσάρεστα είναι πολύ χειρότερα από ότι θα τολμούσε κι ο ίδιος να φανταστεί. Η Άνι κρύβει μέσα της ένα διεστραμμένο τέρας, μια απάνθρωπη “θεότητα”. Ως πρώην νοσοκόμα η Άνι, όχι μόνο έχει ότι χρειάζεται για ανακουφίσει τον Πολ από τους πόνους του, αλλά γνωρίζει άριστα την ανατομία του ανθρώπινου σώματος, γεγονός που θα λειτουργήσει μάλλον αρνητικά για την ακεραιότητα του συγγραφέα.
Η Άνι θέλει τη Μίζερι ζωντανή. Τον καταριέται που την σκότωσε. Τον μισεί που την τελείωσε έτσι. Ο Πολ, ανίκανος να κουνηθεί, καταντά έρμαιο των άρρωστων ενστίκτων της Άνι. Όταν, πλέον, συνειδητοποιεί πως ο μόνος τρόπος ώστε να παραμείνει ζωντανός στο σπίτι του τρόμου, είναι να ζωντανέψει την γοητευτική πρωταγωνίστρια του, ζητάει από την απαγωγέα του, μια γραφομηχανή. Έτσι, κάθε μέρα που γράφει είναι μια κερδισμένη μάχη γι’ αυτόν. Παράλληλα, διάφορα γεγονότα από το σκοτεινό παρελθόν της Άνι και μια σειρά από δολοφονίες, που η ίδια διέπραξε δίχως μετάνοια, καθιστούν τη θέση του συγγραφέα ακόμα πιο δυσμενή.
Η Τέχνη Βασίζεται Στην Εμμονή Της Μνήμης
Με τον δικό του μοναδικό τρόπο, ο King δημιουργεί ένα ταξίδι στο άγνωστο από τις πρώτες κιόλας σελίδες. Αφήνοντας την φαντασία του να οργιάσει, δημιουργεί την απόλυτη ατμόσφαιρα, το τέλειο έγκλημα. Ψυχογραφώντας τους χαρακτήρες του, όπως πάντα, μέσα από τα πάθη και τις εμμονές τους, καταφέρνει να μιλήσει με τα “τέρατα και τους δαίμονες” που ο κάθε αναγνώστης κρύβει μέσα του. Με μαεστρία και ωμότητα συνάμα, πλάθει με την πένα του εικόνες και καταστάσεις που βγαίνουν ολοζώντανες από το χαρτί, γεγονός που τον συγκαταλέγει στους πιο “εθιστικούς” συγγραφείς.
Δε θα φωνάξω!
Κι όμως, κάθε εθισμένος στον King αναγνώστης, κρατά το στόμα με την παλάμη του για να μη φωνάξει, διαβάζοντας το Μίζερι. Στιγμές που ακουμπούν στο φάσμα της φρίκης -όπως ο ακρωτηριασμός του Πολ-, κάνουν τον πόνο και την αγωνία να παίρνουν σάρκα και οστά. Μιλώντας για ηθικές αξίες και αρετές ο King, φροντίζει για μια ακόμη φορά να δείξει τη διπλή όψη του νομίσματος. Ο “κακός” είναι πάντα ο “κακός” στα βιβλία του, ο “καλός” όμως πάντα έχει να διδάξει κάτι μέσα από την “παράνομη”, ή επιπόλαιη, ή ακόμη και ανήθικη συμπεριφορά του παρελθόντος του. Πολύ σπάνια σε βιβλίο του King θα υπάρξει ή θα υπερισχύσει το απόλυτο καλό. Ίσως να είναι κι αυτό ένα στοιχείο που δίνει ώθηση στη ρεαλιστικότητα του μεγάλου συγγραφέα.
Παρ’ ότι η Μίζερι δεν έχει αυτόν τον αέρα του μεταφυσικού που συνηθίζει να σκορπά στην ατμόσφαιρα ο King (Το Πράσινο Μίλι, Η Ομίχλη κ.ά.), το συνολικό έργο αγγίζει την τελειότητα και κατατάσσεται κι επίσημα πλέον στα κλασσικά έργα που κάθε βιβλιοφάγος αξίζει να έχει στη βιβλιοθήκη του. Πραγματικά καθηλωτικό, εθιστικό και άκρως τρομακτικό, το Μίζερι εμβαθύνει στην απόλυτη διαστροφή με κάθε τρόπο, με κάθε μέσο.