Το παρόν άρθρο

Προβλέπουν οι γλωσσικές και οπτικοχωρικές δεξιότητες την αριθμητική; Όλες οι αριθμητικές πράξεις βασίζονται στις ίδιες διεργασίες, ή εναλλακτικά, κάποιες αριθμητικές πράξεις, όπως η πρόσθεση, εξαρτώνται περισσότερο από τις οπτικοχωρικές δεξιότητες των παιδιών, ενώ κάποιες άλλες αριθμητικές πράξεις, όπως είναι ο πολλαπλασιασμός, εξαρτώνται περισσότερο από τις λεκτικές ικανότητες των παιδιών; 

Πηγή εικόνας: Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να αναπτύξει τις οπτικοχωρικές δεξιότητες;

Μία πρόσφατη, διαχρονική έρευνα

Ερευνητικός σκοπός

Ερευνητικά ευρήματα δείχνουν ότι οι διαφορετικές αριθμητικές πράξεις βασίζονται σε διαφορετικές νευρο-γνωστικές διεργασίες. Πράγματι, ενώ η πρόσθεση και η αφαίρεση μπορεί να βασίζονται περισσότερο στον οπτικοχωρικό συλλογισμό, ο πολλαπλασιασμός εξαρτάται περισσότερο από τις λεκτικές ικανότητες. Για τον σκοπό αυτό, η Guez και οι συνεργάτες της (2023) σε μία πρόσφατη, διαχρονική έρευνα διερεύνησαν σε ένα δείγμα 358 παιδιών εάν υπάρχει διαχρονική σχέση μεταξύ των οπτικοχωρικών και γλωσσικών δεξιοτήτων με τις δεξιότητες αριθμητικών πράξεων.

Ερευνητικός σχεδιασμός

Οι ερευνητές αξιολόγησαν τις οπτικοχωρικές και τις γλωσσικές δεξιότητες στην προσχολική ηλικία (ηλικία 5,5 ετών) και τις δεξιότητες αριθμητικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση και πολλαπλασιασμός) των συμμετεχόντων παιδιών στο Γυμνάσιο (ηλικία 11,5 ετών).

  • Για την αξιολόγηση των δεξιοτήτων αριθμητικών πράξεων, χρησιμοποιήθηκαν 8 πράξεις πρόσθεσης, 8 πράξεις αφαίρεσης και 8 πράξεις πολλαπλασιασμού τις οποίες τα παιδιά Γυμνασίου κλήθηκαν να υπολογίσουν σωστά. Παραδείγματα των αριθμητικών πράξεων που χρησιμοποιήθηκαν στην έρευνα είναι τα ακόλουθα:
    • 8+5=
    • 9–4=
    • 3×6=
    • 7+62=
    • 44–8=
    • 245+73=
    • 157–13=
    • 4×7=
    • 9×8=
  • Για την αξιολόγηση των γλωσσικών δεξιοτήτων, χρησιμοποιήθηκαν οι ακόλουθες δοκιμασίες: επανάληψη ψευδολέξεων, κατονομασμός εικόνων, επανάληψη προτάσεων, πληροφορίες, λεξιλόγιο, εννοιολογική γνώση και έννοιες εικόνων (βλέπε την παρακάτω εικόνα).
Πηγή εικόνας: Παράδειγμα δοκιμασίας όπου το παιδί πρέπει να προσδιορίσει την κοινή σχέση μεταξύ ενός στοιχείου από κάθε σειρά (η σωστή απάντηση είναι το νερό για την τρίτη εικόνα στην πρώτη σειρά, τη δεύτερη εικόνα στη δεύτερη σειρά και την πρώτη εικόνα στην τρίτη σειρά)
Πηγή εικόνας: Τρόπος σωστής απάντησης της κοινής σχέσης των παραπάνω εικόνων
  • Για την αξιολόγηση των οπτικοχωρικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τις ακόλουθες δοκιμασίες:
    • Δοκιμασία αντιγραφής σχεδίων όπου τα παιδιά κλήθηκαν να αντιγράψουν 18 σχέδια. Αυτή η δοκιμασία εξέταζε την οπτική αντίληψη και οργάνωση και τον οπτικοκινητικό συντονισμό. Ένα παράδειγμα αντιγραφής σχεδίων φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.
Διαβάστε επίσης  Η γάτα του Σρέντινγκερ
Πηγή εικόνας: Παράδειγμα αντιγραφής σχεδίων
    • Σχεδιασμός. Τα παιδιά έπρεπε να αναδημιουργήσουν σωστά 20 σχέδια. Αυτή η δοκιμασία εξέτασε τη μη λεκτική αντίληψη, την οπτική αντίληψη και την οργάνωση του οπτικοκινητικού συντονισμού.
    • Συλλογισμός. Τα παιδιά έπρεπε να συμπληρώσουν σωστά 29 μήτρες. Αυτή η δοκιμασία εξέτασε την οπτική αντίληψη και οργάνωση.
Πηγή εικόνας: Παράδειγμα μήτρας όπου τα παιδιά καλούνται να διαλέξουν ποια από τις έξι μικρές εικόνες συμπληρώνει τη μεγάλη εικόνα

Ερευνητικά ερωτήματα

  • Προβλέπουν οι πρώιμες οπτικοχωρικές δεξιότητες (στην προσχολική ηλικία) την αφαίρεση και την πρόσθεση περισσότερο από τον πολλαπλασιασμό (στο Γυμνάσιο);
  • Προβλέπουν οι πρώιμες γλωσσικές δεξιότητες (στην προσχολική ηλικία) τον πολλαπλασιασμό περισσότερο από την πρόσθεση και την αφαίρεση (στο Γυμνάσιο);

Ερευνητικά ευρήματα

Οι ερευνητές βρήκαν ότι:

Advertising

Advertisements
Ad 14
  • Οι πρώιμες γλωσσικές δεξιότητες στην ηλικία των 5,5 ετών προέβλεψαν τον πολλαπλασιασμό στα παιδιά Γυμνασίου (11,5 έτη), αλλά όχι την πρόσθεση και την αφαίρεση. 
  • Οι πρώιμες οπτικοχωρικές δεξιότητες προέβλεψαν την πρόσθεση και την αφαίρεση, αλλά όχι τον πολλαπλασιασμό στα παιδιά Γυμνασίου (11,5 έτη).
  • Tα προαναφερόμενα ευρήματα δείχνουν ότι υπάρχουν διαχρονικές σχέσεις μεταξύ των γλωσσικών/οπτικοχωρικών δεξιοτήτων και των αριθμητικών πράξεων.
  • Επιπλέον, τα ευρήματα παρέχουν ερευνητική υποστήριξη για το ότι οι αριθμητικές πράξεις βασίζονται σε δύο διαστάσεις.
  • Η παρακάτω εικόνα δείχνει συνοπτικά, με γραφικό τρόπο, τα κύρια ερευνητικά ευρήματα.
Πηγή εικόνας: Τα αποτελέσματα της έρευνας με γραφικό τρόπο

Βιβλιογραφία

Guez, A., Piazza, M., Pinheiro-Chagas, P., Peyre, H., Heude, B., & Ramus, F. (2023). Preschool language and visuospatial skills respectively predict multiplication and addition/subtraction skills in middle school children. Developmental Science, 26(3), e13316. Doi: 10.1111/desc.13316.

Διαβάστε επίσης  Καλοκαίρι 2021: ρεκόρ και αποτίμηση

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

γειτονιές

Οι πιο γοητευτικές γειτονιές του Λονδίνου

Εξερευνώντας το Λονδίνο, θα ανακαλύψεις ότι κάθε μία από τις
Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Άργος: Το λίκνο των Ελλήνων βασιλιάδων και ηρώων

Το Άργος όπως το γνωρίζουμε σήμερα, είναι μια όμορφη κωμόπολη