Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, η επανάσταση και ο έρωτας του παντός

Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι

Περί Μαγιακόφσκι

Φουτουριστής, σοσιαλιστής και κορυφαίος ποιητής της οκτωβριανής επανάστασης, ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι αποκαλύπτει την ποίησή του ως Ερωτικό Λόγο του κόσμου. Γεννημένος μέσα από την πείνα και τη δίψα για ολοκλήρωση και απελευθέρωση, παρασύρεται από το μανιακό έρωτα του παντός. Το μεγαλύτερό του μέλημα υπήρξε η αισθητικοποίηση, η βίωση της κάθε στιγμής μέσα στην πράξη ενοποίησης της διασκορπισμένης ύλης του κόσμου. Αυτή η ερωτική και επαναστατική πρακτική θα καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία του ανθρώπου να πραγματοποιήσει την υπέρβαση του χρόνου και την κατάργηση της καθυστέρησης. Έγραφε γιατί πίστευε πως ωφελούσε τη χώρα του, απευθυνόταν στο προλεταριάτο και νοιαζόταν γι’ αυτό. Έτσι δημιούργησε μια αληθινά λαϊκή ποίηση που παρόλη την πρωτοτυπία και τους αντιμαχούντες της είχε τεράστια απήχηση.

Πηγή Εικόνας:andro.gr

Ανθρωπιστής ποιητής

Η κοινωνική συνείδηση στην ποίηση του Μαγιακόφσκι δεν είναι απλά η συνείδηση του «εμείς», αλλά η συνείδηση της διαλεκτικής του «εγώ» με το «εμείς». Γιατί το μέσα και το έξω σώμα μας, το «εγώ μας για το εγώ μας» και το «εγώ μας ως προς τον άλλο» είναι μια διαλεκτική διαδικασία. Ο ανθρώπινος χώρος είναι η κατεξοχήν περιοχή όπου κινείται και υπάρχει ο «άλλος», δίνοντας στο «εγώ» μας τη δυνατότητα να εξέλθει από το «εγώ» του και μέσα από την αγάπη να καταλύσει τη μοναξιά. Η Λίλια Μπρικ, σύντροφος του Μαγιακόφσκι, στα απομνημονεύματά της λέει, πως ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι πονούσε για τους ανθρώπους, για τα ζώα, για «τον πιο μικρό σπόρο ζωής». Ήταν θλιμμένος για όλους τους δυστυχισμένους, όλους όσους ζούσαν χωρίς χαρά, αγάπη και έρωτα. Αυτό είναι το βασικό βίωμα που είναι κοινό στους Ντοστογιέφσκι και Μαγιακόφσκι. Ο άνθρωπος που ψάχνει να βρει τον εαυτό του μέσα στο σιωπηλό «εμείς» και ανιχνεύει την ατομική και τη συλλογική ύπαρξή του, διαλέγεται με την πράξη του κόσμου, παίρνει μέρος και είναι στοιχείο της επανάστασης.

Όπως λέει ο Μαγιακόφσκι στο «Γι’ αυτό» :

«Δοσμένος, πάνω στη γέφυρα,

Advertising

Advertisements
Ad 14

στην περιφρόνηση

στο χλευασμό των χρόνων,

εξιλαστήριο θύμα του έρωτα

πρέπει να μείνω,

Advertising

θα μείνω,

για όλους

για όλους θα πληρώσω

για όλους θα κλάψω»

Advertising

Πηγή Εικόνας : poiein.gr

Τα θεμέλια της ποιητικής του 

Η ποιητική του αρνείται κάθε ποιητικότητα που δεν είναι ενσαρκωμένη, που δεν γεννιέται από τη σάρκα και το αίμα του ανθρώπινου πάθους. Το στοίχημα είναι στην επίτευξη της ένωσης του εσωτερικού με το εξωτερικό. Στοχεύει στην υλοποίηση της κάθε ιδέας που θα προάγει την απελευθέρωση του ανθρώπου και συνεπώς της κοινωνίας ολόκληρης. Ο φουτουρισμός του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι αναδύεται με την αγωνία και το φόβο για το μέλλον. Τίποτα δεν πρόκριται να έρθει από μόνο του ευοίονο χωρίς την επανάσταση ( Το μέλλον δε θα ‘ρθεί από μοναχό του, έτσι νέτο-σκέτο, αν δεν πάρουμε μέτρα κι εμείς. – απόσπασμα από το «Ξελασπώστε το μέλλον» σε μετάφραση Γ. Ρίτσου). Το όραμα και η ενσάρκωση της επανάστασης αποτέλεσαν τα θεμέλια της ποιητικής του. Η ρομαντική ιδέα της εξέγερσης ενάντια στην αστική κουλτούρα και τις αστικές παραδόσεις άσκησε φοβερή γοητεία στον ποιητή. Προφήτευσε την προλεταριακή επανάσταση για το 1916, πέφτοντας έξω μόλις ένα χρόνο.

Πιστός στην επανάσταση

Η αυτοκτονία του το 1930 έρχεται να σφραγίσει τη διαμαρτυρία του ενάντια στη μικροαστική συνείδηση και αντηχεί σαν απελπισμένη ερωτική κραυγή μέσα στο σύμπαν. Αυτό που προσδοκούσε από την επανάσταση δεν ήταν μόνο η εξάλειψη της ταξικής εκμετάλλευσης, αλλά και η εξάλειψη του μικρόκαρδου και ανέραστου ανθρώπου. Εκείνου που έχει σκεπαστεί με τα πέπλα του παρελθόντος. Την ίδια άποψη φυσικά εφάρμοζε και στο έργο του:

«Η καινοτομία είναι υποχρεωτική στο ποιητικό έργο. Το υλικό των λέξεων και των προφορικών συνδυασμών, στο οποίο προσκρούει ο ποιητής πρέπει να ξαναεπεξεργαστεί. Αν για να γίνει ένας στίχος χρησιμοποιούνται παλιά προφορικά απορρίματα, η ποιότητά τους πρέπει ν’ ανταποκρίνεται αυστηρά με αυτή του νέου υλικού. Από την ποσότητα και την ποιότητα αυτού του τελευταίου θα εξαρτηθεί αν το κράμα είναι κατάλληλο για την κατανάλωση.» – (Β. Μαγιακόφσκι «Πώς φτιάχνονται οι στίχοι» – 1926)

Πηγή κεντρικής εικόνας : artviews.gr

Advertising

Zω, καταδιώκοντας εμπειρίες. Γράφω, γιατί δε μπορώ να μην γράφω. Aγαπώ κάθε είδος τέχνης, γιατί αποκαλύπτει την ουσία της ζωής. Αναζητώ το διακόπτη που σταματάει τις σκέψεις, παρακαλείται όποιος τον βρει να επικοινωνήσει μαζί μου.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Κώστας Κρομμύδας: Μια συγκινητική ιστορία μνήμης και αγάπης στο «Μη με λησμόνει»

  Ο Κώστας Κρομμύδας, με το μυθιστόρημά του «Μη με λησμόνει», μας χαρίζει μια ιστορία…

Βιβλίο

Η ανεπιθύμητη ανιψιά: Ο μίτος των αποκαλύψεων ξετυλίγει σκοτεινά μυστικά

Η ανεπιθύμητη ανιψιά, το νέο βιβλίο της Δήμητρας Ιωάννου θα γίνει το αγαπημένο σου αυτό…

Βιβλίο

Οργή, το απαγορευμένο βιβλίο του King

Τι 5, τι 10, τι 400 ευρώ – το βιβλίο Οργή του πολυγραφότατου και διάσημου…

Βιβλίο

Αισχύλεια ψήγματα

Είμαστε συνηθισμένοι να αναζητούμε τις ύψιστες στιγμές των λογοτεχνών σε μεγάλα -σε μέγεθος και σημασία-,…

Βιβλίο

Ανατομία: Ένα σκοτεινό βιβλίο για έρωτα και ανατομία

Ανατομία: Μια ιστορία αγάπης όπου το σκοτάδι της ιατρικής συναντά τον έρωτα Το «Ανατομία: Μια…

Βιβλίο

Οι Επιβάτες της Αποβάθρας 5: Η δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης

Πόσες φορές έχουμε προσπεράσει αγνώστους μέσα στο μετρό, χωρίς να φανταζόμαστε πόσα θα μπορούσαμε να…

Βιβλίο

5 Βιβλία που αξίζει να πάρεις μαζί σου στις διακοπές

Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι η ιδανική εποχή για να απολαύσεις το διάβασμα. Είτε πίνεις τον…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στη Σύγχρονη Εποχή

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο,

Η τέχνη ως εργαλείο για την κατανόηση ψυχικών διαταραχών

Η τέχνη λειτουργεί ως εξερευνητής της ψυχής—ειδικά σε διαταραχές όπως