
Η σινο-αμερικανικής παραγωγής ταινία του Ανγκ Λι, «Προσοχή: Πόθος» (2007), πραγματεύεται το ζήτημα-ταμπού της καταπίεσης των Κινέζων από τους Ιάπωνες κατακτητές, κατά την περίοδο του Β’ Σινοϊαπωνικού Πολέμου (1937-1945). Ο Λι περιπλέκει τη σχέση μεταξύ «κατακτημένου» και «κατακτητή», βάζοντας την κεντρική χαρακτήρα, Ουόνγκ Τσία Τσι (Τανγκ Γουέι), μια κατάσκοπο της κινεζικής Αντίστασης, να ερωτεύεται παράφορα ένα βίαιο Ιάπωνα αξιωματούχο, τον κύριο Γι (Τόνι Λιούνγκ), ενώ η αποστολή της είναι να τον παρακολουθεί και τελικά να τον δολοφονήσει. Η Τσία Τσι πρώτα πιάνει φιλίες με τη γυναίκα του κύριου Γι (Τζόαν Τσεν) και τελικά ο κύριος Γι και εκείνη γίνονται εραστές, αλλά η σχέση τους γίνεται ολοένα και πιο σκοτεινή καθώς ο κύριος Γι αρχίζει να την υποψιάζεται, αλλά είναι ήδη πολύ ερωτευμένος μαζί της για να τη σκοτώσει. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την Τσία Τσι, η οποία αφενός μισεί τον κύριο Γι για τη σφαγή εις βάρος των συμπατριωτών της και αφετέρου είναι πια πολύ στενά συνδεδεμένη μαζί του και η ζωή της έχει αλλάξει σε τέτοιο βαθμό που δεν μπορεί πλέον να φέρει σε πέρας την αποστολή της.

Η ταινία είναι προσεγμένη ως προς την πλοκή και το σενάριο και οι χειρονομίες των ηθοποιών είναι χορογραφημένες με ακρίβεια. Αυτό είναι σύνηθες στις ταινίες του Ανγκ Λι (βλέπε «Τίγρης και Δράκος», 2000), με τη διαφορά ότι εδώ δεν υπάρχουν μεγάλες σκηνές μάχης. Το «Προσοχή: Πόθος» εστιάζει σε πιο διακριτικές, αλλά γεμάτες σημασία κινήσεις. Το παιχνίδι mahjong στο σπίτι του κύριου Γι, για παράδειγμα, λειτουργεί σαν όχημα για διάφορες λανθάνουσες πιέσεις και μας υποδηλώνει τη συναισθηματική κατάσταση των χαρακτήρων, χωρίς να υπάρχει άμεση διήγηση. Οι χαρακτήρες, επίσης, σκιαγραφούνται μέσα από τις πράξεις τους. Ο κύριος Γι είναι αυστηρός και συχνά βίαιος και αυτό φανερώνει τη στρατιωτική του ανατροφή. Η Τσία Τσι είναι κατάσκοπος και έτσι έχει δύο προσωπικότητες, μία παθιασμένη και αποφασισμένη να θυσιάσει τη ζωή της για την Αντίσταση και μία στωική και αρμοστή σε μια κυρία. Οι άλλοι χαρακτήρες, όπως η κυρία Γι, ο Κουάνγκ Γιού Μιν (Γουάνγκ Λίχομ), κλπ., έχουν επίσης ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αλλά είναι δευτερεύουσας σημασίας όσον αφορά την πλοκή.

Η ένταση της ταινίας κορυφώνεται σιγά-σιγά και έτσι από την αποστασιοποιημένη σχεδόν αρχή του φιλμ, φτάνουμε στο γεμάτο πάθος φινάλε. Σε αυτή την τελική φάση, ο Ανγκ Λι έχει δημιουργήσει μια πληθώρα από διηγηματικά νήματα που μπορούν να οδηγήσουν την ιστορία προς πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο θεατής είναι δύσκολο να μαντέψει ποιό θα είναι το τέλος της ιστορίας. Θα έρθει ο κύριος Γι αντιμέτωπος με την Τσία Τσι, αφού ανακαλύψει πως είναι πράκτορας των Κινέζων; Θα έχει, ύστερα από αυτή την τρομερή ανακάλυψη, το κουράγιο να την τιμωρήσει με θάνατο, ή μήπως ο έρωτάς του για εκείνη θα αντιστρέψει τους ρόλους και η Τσία Τσι θα πάρει τελικά την εκδίκησή της; Η ταινία μπορεί εύκολα να ερμηνευτεί και ως αλληγορία για τη σχέση μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας, μια σχέση άνιση και τελικά καταστροφική και για τις δύο χώρες.

Δείτε το trailer της ταινίας εδώ: