Μέχρι τώρα στη ζωή μου δεν μπόρεσα να αγοράσω iphone, macbook, ipod και όλα αυτά τα i. Δεν πίστευα ότι μου χρειαζόταν ένα τόσο ακριβό κινητό/υπολογιστής/μουσικό κουτί και όσο να πεις είναι τσιμπημένα. Πάντα όμως θαύμαζα το brand και την κουλτούρα της Apple. Ο CEO της, τα Apple Stores, τα προϊόντα και η συνολική φιλοσοφία έχουν τοποθετήσει την Apple ψηλά στο μυαλό των καταναλωτών. Είναι κάτι παραπάνω από ένα brand, είναι συνώνυμο της καινοτομίας και του μινιμαλισμού. Στις 19 Μάϊου 2001 με το 1ο κατάστημα στη Virginia, η Apple άλλαξε τα δεδομένα της αρχιτεκτονικής στο λιανικό εμπόριο. Δεν δημιούργησε απλώς καταστήματα, αλλά αρχιτεκτονικά διαμάντια. Δηλαδή δίνει έμφαση στις μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες, όχι μόνο των προϊόντων της αλλά του κόσμου που τα περιβάλει.
Apple Stores
Η στέγη των Apple Stores είναι σε στρατηγικά σημεία και σημαντικά κτίρια. Βασικά χαρακτηριστικά τους είναι ο μινιμαλισμός, η απλότητα, τα φυσικά υλικά (πέτρα, ξύλο) αλλά και η φιλοσοφία open space που έχουν. Χωρίς πολύ βαβούρα, όλα έχουν το ρόλο και τη θέση που τους πρέπει για να συμβάλει στη συνολική εμπειρία των επισκεπτών. Διαθέτουν “Genius Bar”, αίθουσες συνεδριάσεων, προβολών και προγράμματα “Today at Apple” . Τα Apple Stores σε κάνουν να παραμιλάς τόσο κατά την είσοδό σου στο κατάστημα όσο και κατά την έξοδο. Φυσικά, το λογότυπο με το γνωστό μήλο λάμπει ψηλά στη βιτρίνα του κάθε καταστήματος. Επιπλέον, η τροφοδότηση όλων των εγκαταστάσεών της ανά τον κόσμο είναι από ηλιακή ενέργεια και λειτουργούν με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η εξυπηρέτηση, τα καινοτόμα προϊόντα, το design και η αρχιτεκτονική μετατρέπουν την επίσκεψη σου σε πραγματικό γεγονός. Έτσι ηApple έχει δημιουργήσει τον τέλειο συνδυασμό in-store εμπειρίας. Εντάξει νομίζω μπορείτε να καταλάβετε ότι δεν γίνεται να σας φτιάξω εδώ λίστα με τα 517 καταστήματα της Apple απ’ όλo τον κόσμο. Μπορώ όμως να σας δείξω αυτά που μου έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση.
1. Apple Carnegie Library, DC
Το δημοφιλές κτήριο της Ουάσιγκτον ήταν η 1η δημόσια βιβλιοθήκη της πρωτεύουσας και μέχρι τη δεκαετία του ’70 που τη μετέφεραν. Από τότε το ιστορικό κτήριο έμεινε άδειο. Μέχρι που το 2016 η Apple ξεκίνησε τα σχέδια για να μετατρέψει το ιστορικό διαμάντι της πόλης σε μοντέρνο κατάστημα. 2 χρόνια και 30.000.000 δολάρια μετά, η Foster + Partners ολοκλήρωσε την ανοικοδόμησή του. Με σεβασμό στο χαρακτήρα και την ιστορία της άλλοτε βιβλιοθήκης, αυτό το Apple Store έγινε σημείο αναφοράς για την πόλη. Αποκατέστησαν πλήρως τα γλυπτά, τον φεγγίτη και τις χαρακτηριστικές λεπτομέρειες του κτηρίου που χρονολογούνται στις αρχές του 20ου αιώνα. Το κάθε προϊόν έχει τη θέση του για να δημιουργεί μια ισορροπία ανάμεσα στο παλαιό και το μοντέρνο. Ο χώρος που κάποτε φιλοξενούσε αμέτρητα βιβλία και ήταν κέντρο μάθησης, μετατράπηκε σε σημείο συνάντησης, ανακάλυψης και δημιουργικότητας για όλους.
2. Apple Via del Corso, Rome
Το 17ο από τα Apple Stores στην Ιταλία, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, είναι στο Palazzo Marignoli, στον ιστορικό δρόμο Via del Corso. Εκεί το 1890-1955, ήταν η στέγη του Caffè Aragno που συγκέντρωνε σημαντικές προσωπικότητες. Ήταν σημείο αναφοράς για συγγραφείς, ποιητές και πολιτικούς και έχει φιλοξενήσει χαστούκια, ξιφομαχίες και ιστορικά γεγονότα της εποχής. Ένα σωστό μαρμάρινο παλάτι με επιβλητικό ύφος, ψηλά ταβάνια και μεγάλα παράθυρα που κατακλύζουν το χώρο με το κατάλληλο φως. Θαρρείς και τα προϊόντα θα σου εκμυστηρευτούν την ιστορία της πόλης. Με σεβασμό προς την ιστορία του κτηρίου, η Apple και η ομάδα αναστηλωτών αποκατέστησαν και ενσωμάτωσαν στο χώρο σημαντικά έργα που μαράζωναν και χάνονταν στο χρόνο. Κοιτάζοντας την πανύψηλη οροφή, θα διακρίνεις δύο κρυμμένους πίνακες από το 1900, το “Dawn” (Ettore Ballerini) και το “Dusk” (Ettore Ballerini). Ταυτόχρονα στους λευκούς τοίχους ξεχωρίζουν 6 γκράφιτι του Afro Basaldella από το 1950.
3. Apple Sanlitun, Beijing China
Εν μέσω πανδημίας, η Apple και η Foster + Partners κατασκεύασαν το νέο γιγαντιαίο κατάστημα της εταιρίας. Παρόλο που το συγκεκριμένο κατάστημα δεν αποτελεί ιστορικό κτήριο, είναι ένα από τα διαμάντια της λόγω μεγέθους και design. Το Apple Sanlitun είναι το 1ο κατάστημα στην Κίνα που λειτουργεί αποκλειστικά με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Είναι η δεύτερη ναυαρχίδα της Apple με προσωπικό 185 άτομα.
Μια βιτρίνα από γυάλινες πάνελ ύψους 10 μέτρων που ελαχιστοποιεί το όριο μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού. Οι πέτρινες σκάλες δεξιά και αριστερά σού δείχνουν το δρόμο. Το πάτωμα Padang Light, υλικό από την επαρχία Shandong σε καλούν να μπεις να ανακαλύψεις κάθε γωνιά του. Έτσι είναι αδύνατον να μην το κοιτάξεις, σε μαγνητίζει. Υπάρχει κλιμακωτός κήπος με δέντρα Sophora Japonica που είναι το επίσημο δέντρο του Πεκίνο και δεντρόφυτη δημόσια πλατεία. Η διαφάνεια και η απλότητά του το κάνει να μοιάζει με καλλιτεχνικό χώρο και όχι με κατάστημα ηλεκτρονικών ειδών. Και για του λόγου το αληθές δες τις εικόνες:
4. Apple Tower Theatre, Los Angeles
Η αποκατάσταση του 1ου θεάτρου του Los Angeles είναι από τα σημαντικότερα έργα της Apple και άνοιξε μόλις το 2021. Το Tower Theatre δημιουργήθηκε το 1927 και ήταν το πρώτο καλωδιωμένο θέατρο για ταινίες με ήχο. Έκλεισε μια για πάντα τις πόρτες του το 1988 και έκτοτε παρέμεινε άδειο και παραδομένο στο έλεος του χρόνου. Η ομάδα της Apple σε συνεργασία με εξειδικευμένους συντηρητές αποκατέστησαν το θέατρο μετατρέποντάς το σε ένα ξεχωριστό κατάστημα.
Ο ανακαινισμένος πύργος του ρολογιού καλεί τους περαστικούς να γίνουν επισκέπτες. Με την είσοδο τους στο κατάστημα, θα αντικρίσουν το μνημειακό λόμπι και τη μεγάλη τοξωτή σκάλα με μπρούτζινες κουπαστές. Τα αυθεντικά μπαλκόνια του θεάτρου αγκαλιάζουν το Forum και το χαρακτηριστικό Video Wall, όπου υπάρχει το Today at Apple Creative Studios. Είναι μια παγκόσμια πρωτοβουλία που παρέχει δωρεάν workshops για νέους δημιουργούς από έμπειρα μέλη της ομάδας, καλλιτέχνες και μέντορες. Έπειτα, στο ιστορικό αμφιθέατρο από αναπαλαιωμένο μπρούτζο υπάρχουν όλα τα προϊόντα σαν εκθέματα μουσείου. Το Genius Bar είναι στον επάνω όροφο των αρχικών καθισμάτων του θεάτρου, δημιουργώντας στο επισκέπτη την ιστορική αίσθηση του κτηρίου.
Η Apple μεγαλώνει με γοργούς ρυθμούς και στρατηγικά σε όλο τον κόσμο. Τα Apple Stores ξεχωρίζουν είτε για την ιστορική σημασία των κτιρίων τους είτε για το design τους. Γενικότερα, σε όλα της τα καταστήματα, ο μινιμαλισμός και η καινοτομία χαρακτηρίζουν το brand. Όμως έχει καταφέρει κάτι πολύ πιο ουσιώδες. Να ενσωματώνει τη φιλοσοφία της με την κουλτούρα του κάθε λαού επιβεβαιώνοντας γιατί έχει κερδίσει την προτίμηση ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Η Apple καταφέρνει να ενσωματωθεί στην ιστορία της κάθε πόλης ως η εταιρία που ανακαίνισε, αναβίωσε και δημιούργησε ένα πρότυπο καταστημάτων προσβάσιμα για όλους.