Στην εξεταστική όλοι συνειδητοποιούν ότι οι μέρες λιγοστεύουν, η ύλη των μαθημάτων ολοένα μεγαλώνει και η λέξη Σεπτέμβρης αποτελεί κορυφαία σε χρήση λέξη στις συζητήσεις. Υπάρχει όμως, και εκείνη η κατηγορία των ανθρώπων που συρρέουν σωρηδόν σε βιβλιοθήκες, με σκοπό να ξεκινήσουν το διάβασμα και να επιτύχουν μια καλύτερη επίδοση. Βρέθηκα, λοιπόν, ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους και διέκρινα δύο κατηγορίες με βάση τον τρόπο μελέτης τους. Αυτοί οι οποίοι κάθονται προσηλωμένοι στο διάβασμα τους και ενοχλούνται με το παραμικρό τρίξιμο της καρέκλας και εκείνοι οι οποίοι πέρα από τα βιβλία τους, ακούν μουσική, σιγοτραγουδούν, ενώ κάνουν και χορευτικές κινήσεις.
Οι συγκεκριμένες δυο κατηγοριοποιήσεις δεν περιορίζονται μόνο στο φοιτητικό διάβασμα αλλά χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους σε όλη τους τη ζωή. Πάνω σε αυτή, λοιπόν, τη διαίρεση έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές επιστημονικές έρευνες που επίκεντρο τους είχαν το κατά πόσο η μουσική έχει θετική επίδραση στο διάβασμα.
Εντούτοις, πριν γίνει αναφορά στα αποτελέσματα ορισμένων ερευνών αξίζει να γίνει μνεία στα επιχειρήματα που προτάσσει η κάθε πλευρά. Παρατίθενται ορισμένες μαρτυρίες ατόμων:
– Προτιμώ την απόλυτη ησυχία γιατί ο θόρυβος μου αποσπά την προσοχή και δεν μπορώ να συγκεντρωθώ. Όταν προσπάθησα να διαβάσω με μουσική, συνεχώς έβρισκα τον εαυτό μου να παρασύρεται και να αρχίζει να χορεύει και να τραγουδά.
– Δεν μπορώ να ακούω τίποτα όταν διαβάζω. Ούτε την τηλεόραση, ούτε καν κάποιον να μιλάει σιγά στο παρασκήνιο. Με καθυστερεί και με δυσκολεύει στην αποστήθιση.
Οι υποστηρικτές της άλλης πλευράς διατείνονται ότι:
– Ακούω μουσική συνέχεια και ασταμάτητα! Για ποιο λόγο να την σταματήσω όταν διαβάζω; Θεωρώ ότι κάνει το διάβασμα πιο υποφερτό και μου απομακρύνει οποιοδήποτε άγχος.
– Επειδή δεν έχω χρόνο διαβάζω συνήθως στο αστικό, στο μετρό όπου οι θόρυβοι είναι πολλοί! Έτσι, χρησιμοποιώ τη μουσική για να με απομονώνει και με αυτόν τον τρόπο συγκεντρώνομαι και ηρεμώ.
– Όταν διαβάζω, αγαπώ να έχω στο παρασκήνιο κλασική μουσική. Με κάνει πιο ευδιάθετη και υπομονετική. Η απόλυτη ησυχία με κάνει να θέλω να κοιμηθώ.
Αφού σημειώθηκαν οι απόψεις των δύο αντίπαλων ομάδων έφτασε η στιγμή να εξετάσουμε το ζήτημα από μια πιο επιστημονική οπτική. Σε μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από το πανεπιστήμιο της Ουαλίας εξετάστηκε το κατά πόσο η μουσική στο παρασκήνιο μπορεί να επηρεάσει τους μαθητές σε ένα τεστ ανάκλησης στοιχείων. Δόθηκε στους μαθητές το συγκεκριμένο τεστ κάτω από 5 διαφορετικές συνθήκες.
Σε ένα περιβάλλον:
1) απόλυτης ησυχίας.
2) σταθερής ομιλίας. Σε αυτό το περιβάλλον επαναλαμβάνονταν μια μοναδική λέξη κατά τη διάρκεια του τεστ π.χ. η λέξη τρία.
3)μεταβαλλόμενης ομιλίας. Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια του τεστ παίζονταν διάφορες ηχογραφημένες λέξεις π.χ. τυχαία νούμερα από το 1-9. (Με πιο απλά λόγια η μεταβαλλόμενη ομιλία είναι σαν να διαβάζεις κάτι, ενώ παράλληλα κάποιος μιλά. Από την άλλη, η σταθερή ομιλία είναι κάτι σαν επαναλαμβανόμενος θόρυβος στο παρασκήνιο π.χ. ο θόρυβος μιας χαλασμένης βρύσης ο οποίος δεν είναι τόσο ενοχλητικός.)
4) με την αγαπημένη τους μουσική, που σημαίνει ένα τραγούδι της επιλογής των μαθητών. Οι μαθητές έφερναν οι ίδιοι τη μουσική που ήθελαν υπό τον όρο ότι θα είχε φωνητικά.
5) με μουσική που δεν τους αρέσει, σε αυτήν την περίπτωση ήταν ένα συγκεκριμένο μέταλ τραγούδι (όλοι οι μαθητές της έρευνας απεχθανόταν τη μέταλ μουσική).
Απροσδόκητα, οι έρευνες απέδειξαν ότι δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα αποτελέσματα των τεστ που διενεργήθηκαν υπό το άκουσμα είτε της αγαπημένης μουσικής των μαθητών, είτε κάποιας που μισούν αλλά και υπό τον ήχο της μεταβαλλόμενης ομιλίας. Με άλλα λόγια, είτε οι μαθητές ευχαριστήθηκαν τη μουσική είτε όχι, έχοντας την στο παρασκήνιο καθώς έκαναν το τεστ, τους αποσπούσε τόσο την προσοχή όσο και αν ήταν σε ένα περιβάλλον όπου κάποιος θα μιλούσε.
Τα αποτελέσματα ήταν σαφώς καλύτερα όταν τα τεστ πραγματοποιήθηκαν σε ένα ήσυχο περιβάλλον ή όταν οι μαθητές άκουγαν μια σταθερή ομιλία. Ωστόσο, από όλες τις συνθήκες οι μαθητές υποστήριξαν ότι το τεστ ήταν πιο ευχάριστο όταν γινόταν υπό το άκουσμα της αγαπημένης τους μουσικής αλλά δεν το βρήκαν εξίσου αποδοτικό. Εκτός από αυτήν την έρευνα υπάρχουν και πολλές άλλες που έχουν αποδείξει ότι η επίδραση της μουσικής έχει διαφορετικά αποτελέσματα στον καθένα. Ποικίλει από άτομο σε άτομο και ίσως εξαρτάται από το φύλο ή το αν οι μαθητές έχουν συνηθίσει σε κάτι τέτοιο.
Επομένως, η απάντηση στο αν μας βοηθά η μουσική στο διάβασμα είναι ότι εξαρτάται. Στην πλειοψηφία των ανθρώπων η μουσική με φωνητικά σίγουρα θα αποσπά την προσοχή τους, ενώ μια μουσική όπως η κλασική μπορεί όντως να έχει κάποια θετική επιρροή. Η λύση είναι ο καθένας να επιλέγει αυτό που του ταιριάζει, είτε να ακούει μόνο ή να διαβάζει ή και να κάνει ένα συνδυασμό αυτών. Σημασία έχει να συνεχίσετε να διαβάζετε και να αγαπάτε τη μουσική.