Ο Leonardo da Vinci, ή απλούστερα ο «Leonardo» -όπως ο ίδιος υπέγραφε στα έργα του- έχει αφήσει το στίγμα του και ως επιστήμονας, γεγονός που αρκετοί μπορεί να μη γνωρίζουν. Πέρα, λοιπόν, από την αναμφισβήτητη μεγαλειότητα των εικαστικών του έργων, όπως είναι «ο Μυστικός Δείπνος», η «Μόνα Λίζα» και πολλά ακόμα, ο μεγάλος καλλιτέχνης της Ιταλικής Αναγέννησης, Leonardo κατάφερε και σχεδίασε, μέσα σε πολλά άλλα, από πολεμικές μέχρι πτητικές συσκευές.
Πολεμικές συσκευές
Σε χειρόγραφο του 1478 εντοπίζουμε μερικά σχέδια μηχανικών επινοήσεων που δείχνουν πως από την αρχή της καριέρας του σε ηλικία 27 ετών σχεδίαζε να απλές μηχανές: δεν ξέρουμε αν κατασκευάστηκαν αλλά απεικονίζουν βαρούλκο, ή μια παράξενη εφεύρεση για την ρύθμιση της τάνυσης τόξων ή των μετασχηματισμό εύπλαστων αντικειμένων. Στα τέλη της δεκαετίας του 1470 ο Leonardo άρχισε να σχεδιάζει πολεμικές αμυντικές ή επιθετικές μηχανές.
Σε σχεδίασμα επιστολής του αναφέρεται σε μηχανές μαζικής καταστροφής, όπως όλμους, οι οποίοι μπορούν να εκσφενδονίζουν πέτρες βροχηδόν και ο καπνός τους να προκαλεί πανικό στον εχθρό. Δίνει έμφαση στην ιδέα του αυτοματισμού, σχεδιάζονταν ένα πολεμικό άρμα -κωνοειδές όχημα εξοπλισμένο με μια σειρά όπλων που προεξέχουν στην περίμετρό του και ικανό να κυλά στο έδαφος.
Στα πλαίσια των πολεμικών εφευρέσεών του σχεδίασε την κατασκευή φραγμάτων με τα οποία θα εκτρεπόταν ο ποταμός Άρνος και η πόλη της Πίζας, την οποία η Φλωρεντία του Καίσαρα Βοργία ήθελε να υποτάξει, θα στερούνταν το νερό και αποκοβόταν από το λιμάνι. Το ίδιο είχε προτείνει κι όταν η Βενετία ετοιμαζόταν να δεχθεί επίθεση από τους Τούρκους, να φτιαχτεί είδος κινητού ξύλινου φράγματος στην κοιλάδα του Οζόντσο που θα μάζευε αρχικά τα νερά και μετά θα τα απελευθέρωνε όταν οι Τούρκοι επιχειρούσαν να τη διασχίσουν. Στα πλαίσια αυτής της Τουρκικής επέλασης πρότεινε τη βύθιση του τουρκικού στόλου με τη χρήση ή υποβρυχίων ή δυτών που θα ανέπνεαν μέσω μιας μάσκας με σωλήνα.
Οι πτητικές συσκευές
Στα 1487-1490 έχουμε τα πρώτα σχέδιά του για πτητικές συσκευές,με το πιο διάσημο από αυτό την αεροέλικα ή ελικόπτερο του Leonardo, ένα ξύλινο πλέγμα με μια πάνινη έλικα από πάνω του, η οποία στροβιλίζεται για να προκαλέσει ανύψωση. Ωστόσο αν και στηρίζονταν σε ορθές αρχές της αεροδυναμικής στερούνταν της κατάλληλης πηγής ενέργειας προκειμένου να ανυψωθεί.
«Έπρεπε να επινοήσει μια μηχανική δομή που θα περιέκλειε έναν κινητήρα». Για δεκαπέντε χρόνια περίπου σχεδίαζε μηχανικές πτέρυγες στα πρότυπα των φτερών των νυχτερίδων, η φυσιολογία των οποίων ήταν βασική. Σχεδίαζε επίσης αλεξίπτωτα και συστήματα ασφαλείας για την πτητική μηχανή του: επρόκειτο για σάκους δεμένους μαζί σαν τις χάντρες ενός κομπολογιού.
Ένας καλλιτέχνης που τόλμησε να ασχοληθεί και με τις επιστημονικές εφευρέσεις, βάζοντας σημαντικά θεμέλια για τις επόμενες ανακαλύψεις. Ένα μυαλό γεμάτο ανησυχίες που αφορούσαν ό,τι περικλείει αυτόν τον κόσμο, ανησυχίες που -ευτυχώς για όλους μας- «καρποφόρησαν» μέσω των σχεδίων του.
Πληροφορίες από Βικιπαίδεια