Πόσα πράγματα που σήμερα τα θεωρούμε δεδομένα, πόσες ενέργειες που σήμερα τις θεωρούμε λογικές, πόσες σκέψεις που σήμερα τις θεωρούμε απαραίτητο κριτήριο για την επίτευξη της προόδου της κοινωνίας έχουν προκύψει από τη ψυχολογία και τα πειράματά της…
Διαφορετικές προσεγγίσεις, διαφορετικά μέτρα πρόληψης, διαφορετικοί θύτες και θύματα, διαφορετικοί στόχοι και ιστορίες κάθε νέα φορά, σε κάθε νέα προσπάθεια, αλλά ένας κοινός στόχος: η αποκατάσταση φαινομένων που σχημάτιζαν απορίες στο ευρύ κοινό και η δημιουργία μιας σταθεράς γνώσεων που θα συντροφεύει το άτομο σε κάθε νέα του σκέψη.
Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν είναι οι ψυχολόγοι και οι έμπειρα καταρτισμένες ομάδες τους που προσφέρουν αυτή την προαναφερθείσα σταθερά, αλλά διάφοροι απλοί πολίτες, που είτε επιθυμούν να προσδώσουν λύσεις σε άυλα διαχρονικά ερωτήματα είτε επιθυμούν την προώθηση των προσωπικών τους συμφερόντων, όπως συνέβη και στην ακόλουθη διαφήμιση της Carlsberg.
Το 2011, και στα πλαίσια προώθησης της γνώστης εταιρείας μπύρας, οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ σκέφτηκαν να προσεγγίσουν την διαφήμισή τους διαφορετικά από το έως τότε σύνηθες. Θεώρησαν, λοιπόν, καλή ιδέα την ταυτόχρονη διεξαγωγή ενός κοινωνικού πειράματος μαζί με την ανάδειξη της παραγόμενης μπύρας τους ως το ιδανικό ποτό. Το κοινωνικό αυτό πείραμα θα αφορούσε την εξωτερική εμφάνιση και την παράλληλη αντιμετώπισή της από τον κοινωνικό περίγυρο.
Σε μια αίθουσα 150 θέσεων, λοιπόν, το τμήμα μάρκετινγκ της Carlsberg μοίρασε τις 148 σε σκληρούς εμφανισιακά μηχανόβιους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, αφήνοντας μόνο 2 σε πιθανούς επισκέπτες. Οι θέσεις αυτές, όπως γίνεται αντιληπτό, ήταν στο επίκεντρο των μηχανόβιων, οι οποίοι φρόντιζαν να δείχνουν και ιδιαίτερα αγριεμένοι.
Όταν, λοιπόν, τα… αθώα ζευγάρια πέρασαν την είσοδο με προορισμό τις θέσεις που έκλεισαν μόλις πριν κάποιες στιγμές, η αντίδρασή τους ήταν μάλλον περίεργη. Αξίζει να σημειωθεί πως κανείς τους δεν είχε επίγνωση του πειράματος, με τις αντιδράσεις τους να είναι άκρως ρεαλιστικές και ταυτόσημες του χαρακτήρα τους.
Η πλειονότητα των ζευγαριών αυτών φοβήθηκε την επιβλητική παρουσία 148 μηχανόβιων που κάλυπταν κάθε πτυχή της αίθουσας, και κρίνοντας μόνο από την εμφάνισή τους, αποφάσισαν να υποχωρήσουν προς την έξοδο. Κάποιοι άλλοι το σκέφτηκαν λίγο περισσότερο πριν αποφασίσουν πως δεν έχουν τις… αντοχές να περάσουν 2 ώρες στον ίδιο χώρο με αυτού, ενώ λίγοι ήταν αυτοί που έμειναν μέχρι τέλους, είτε σκεπτόμενοι τα χρήματα που είχαν δώσει είτε θεωρώντας τη μια ιδανική περιπέτεια.
Οι επιτυχόντες του πειράματος, αυτοί που αποφάσισαν δηλαδή να περάσουν τις επόμενες στιγμές τους στον ίδιο χώρο με τους σκληρούς μηχανόβιους, κατόρθωσαν να πιουν δωρεάν μπύρα, δώρο της εταιρείας και να γνωριστούν με τους δημιουργούς του όλου εγχειρήματος.
Σε μια κοινωνία που σε κάθε της υφή κατακρίνει τον συνάνθρωπο για το παρουσιαστικό του, την εμφάνιση και την ενδυματολογία του, η Carlsberg θέλησε να εμβαθύνει στη σχέση εξωτερικής εμφάνισης/ανθρώπου, προσφέροντας ένα μάλλον αστείο περιστατικό στο κοινό της. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο απώτερος στόχος της εταιρείας επετεύχθη, καθώς η προσπάθειά της να εξισώσει το κοινωνικά ηθικό μήνυμα, δηλαδή την μη κρίση κάποιου πριν από την προσωπική εκτίμηση και της προσωπικότητάς του, με την καμπάνια τους, δηλαδή ότι δεν έχει σημασία αυτός που κρατάει τη μπύρα αλλά η μπύρα αυτή καθ’ αυτή και η γεύση της, ήταν άκρως πετυχημένη.
Συνολικά, είναι γνωστό πως ο άνθρωπος εμμένει στην εξωτερική παρουσία κάποιου, και είναι αυτή που θα τον παρακινήσει ή θα τον εμποδίσει να εμβαθύνει και στην εσωτερική του γκάμα. Η παρουσία των υπόλοιπων, είναι λογικό να καλλιεργεί αισθήματα, θετικά ή αρνητικά, ωστόσο δεν θα πρέπει να είναι και το μόνο κριτήριο μιας ανθρώπινης μορφής. Αυτός ακριβώς ήταν και ο στόχος της εταιρείας παραγωγής μπυρών, Carlsberg, στην ιδέα προώθησης του νέου της προϊόντος. Τέλος, το αποτέλεσμα του πειράματος, το οποίο ξανά παρουσιάστηκε λίγα χρόνια αργότερα, ανέδειξε πως αν το άτομο κατορθώσει να ξεπεράσει τις όποιες του ανασφάλειες και άγχη, θα ανταμειφθεί. Στην προκειμένη περίπτωση με μπύρες!