Ο Αριστοτέλης Ρήγας είναι ένας από τους αγαπημένους stand-up comedians ! Τα λογοπαίγνια, η αμεσότητα, ο συνδυασμός κωμωδίας και μουσικής είναι λίγα από τα «κλειδιά» της επιτυχίας του. Δώδεκα ερωτήσεις,δώδεκα μοναδικές απαντήσεις σε μία συνέντευξη “τουρλού” κοινώς … εφ’ όλης της ύλης!
Επιμέλεια συνέντευξης: Έλενα Ντάντζελο
Ποια ήταν η αφορμή για να ξεκινήσεις με το stand up comedy;
Ήταν το 2ο φεστιβάλ κωμωδίας το 2012 πρακτικά. Προσπαθούσα να βρω τρόπο να ανεβώ σε μια σκηνή από το 2010 που είχα κάνει ένα σεμινάριο standup comedy και είδα τελικά μια ανακοίνωση στο site του comedy lab. Δήλωσα συμμετοχή και όταν με πήραν πίσω να με ενημερώσουν ότι δέχτηκαν την αίτηση μου τους είπα στο τηλέφωνο «ευχαριστώ μου φτιάξατε τη μέρα», αντί να τους πω ο χαζός «μου αλλάξατε τη ζωή».
Πώς αποφάσισες να εντάξεις και τη μουσική σ’αυτό;
Παίζω μουσική από τα 16 μου και το να «πειράζω» τραγούδια ήταν «χούι» που είχα πολύ πριν ανακαλύψω το standup comedy. Με την ενασχόληση με την κωμωδία βέβαια, η διαδικασία μπήκε σε άλλο πλαίσιο, φύγανε τα περιττά και απέκτησε την ταχύτητα και την πυκνότητα της φόρμας του standup comedy. Απογειώθηκε.
Εκτός από τη μουσική, με ποια άλλη τέχνη θα μπορούσε να συνδυαστεί;
Θα έλεγα με το χορό. Δεν ξέρω πως απλά και με το που το σκέφτομαι σαν ενδεχόμενο γελάω.
Υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ «καλού» και «κακού» λογοπαίγνιου;
Φυσικά, αλλά δεν είναι αυτό που εννοεί ο περισσότερος κόσμος. Μάλλον είναι διαχωρισμός «αποτελεσματικού» και «αναποτελεσματικού» λογοπαιγνίου. Το τι κάνει βέβαια ένα λογοπαίγνιο να δουλεύει και τι όχι είναι συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Απαιτείται ταχύτητα, συντομία, σαφήνεια και πρωτοτυπία. Υπάρχουν αξιοθαύμαστα από τεχνικής άποψης και πολύ πολύ αστεία «κακά» λογοπαίγνια.
Υπάρχει κάποιο λογοπαίγνιο που σκέφτηκες αλλά δεν έχεις μοιραστεί με κανέναν; Κι αν ναι, γιατί;
Νομίζω ότι θα απαντούσα διαφορετικά αυτή την ερώτηση αν μου την είχατε κάνει πριν ασχοληθώ με το standup comedy. Εκείνες τις εποχές φοβόμουν τρομερά το ενδεχόμενο του να με παρατήσουν οι φίλοι μου και καταπιεζόμουν αρκετά. Το αποτέλεσμα φυσικά ήταν το να λέω απαράδεκτα λογοπαίγνια όλη την ώρα χωρίς κανένα έλεγχο. Μετά την ενασχόλησή μου με την κωμωδία, δεν καταπιέζομαι σχεδόν καθόλου, τα σημειώνω και τα λέω οργανωμένα σε παραστάσεις με κοινό που έχει έρθει ακριβώς για αυτό. Το αποτέλεσμα φυσικά είναι να σταματήσω να λέω λογοπαίγνια στην καθημερινή μου ζωή χωρίς φίλτρο και χωρίς να παίρνω αιχμαλώτους.
Οι παραστάσεις συνδυάζουν εικόνα και ήχο. Πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει κάποιο αστείο, χωρίς έναν από τους δύο παράγοντες;
Γίνεται φυσικά, υπάρχουν αστεία στο βουβό κινηματογράφο (χωρίς ήχο) και αστεία ραδιοφωνικού θεάτρου (χωρίς εικόνα). Απλά στο standup comedy τα συνδυάζουμε για μέγιστη αποτελεσματικότητα. Μια παράσταση μπορεί να καταστραφεί από τον κακό ήχο ενός μικροφώνου όπως επίσης και από μια κολόνα στη μέση της αίθουσας. Είναι σημαντικό το κοινό να μας βλέπει και να μας ακούει γιατί στα αστεία μας η εικόνα συμπληρώνει και αναδεικνύει το λόγο.
Θεωρείς ότι το stand up comedy έχει γίνει μόδα; Αν ναι, έχει λειτουργήσει θετικά ή αρνητικά σ’αυτό;
Μόδα δεν θα το έλεγα. Η ραγδαία άνοδος του standup comedy οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ένα φτηνό από πλευράς παραγωγής θέαμα και ταυτόχρονα εξαιρετικά ποιοτικό από πλευράς περιεχομένου. Όλο αυτό που ζούμε και θα ζήσουμε είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς ταλαντούχων και εξαιρετικά εργατικών ανθρώπων, αφιερωμένων στην κωμωδία.
Αρκεί κάποιος/α να είναι (ή να θεωρεί ότι είναι) αστείος/α για να ασχοληθεί με αυτό το είδος κωμωδίας;
Όχι. Θα πρέπει να είναι διατεθειμένος να δουλέψει αρκετά μέχρι να του το επιβεβαιώσει και το κοινό ότι όντως είναι.
Μια πετυχημένη παράσταση δεν εξαρτάται μόνο από το εάν γελάσει δυνατά το κοινό. Μπορεί δηλαδή να τους αρέσει αλλά απλά να χαμογελάσουν. Εσένα σε εκφράζει αυτή η άποψη;
Εντάξει σίγουρα συμφωνώ, οι τραγωδίες του Αισχύλου για παράδειγμα δεν παίρνουν καθόλου γέλια, αλλά παραμένουν τρομερά επιτυχημένες.
Αν μιλάμε για το standup comedy όμως, το γέλιο είναι ο μόνος κριτής (πέρα από την εμπορική αποτίμηση) της επιτυχίας μιας παράστασης. Υπάρχουν βέβαια ωραιότατες παραστάσεις που δεν έχουν αποκλειστικό σκοπό το γέλιο, δεν υπάρχει κάτι κακό σε αυτό, απλά είναι θέμα γούστου από εκεί και πέρα.
Μπορεί να «ζήσει» κάποιος μόνο από το επάγγελμα του stand up comedian στην Ελλάδα;
Ναι και διαπιστώνεται πειραματικά αυτό κρίνοντας από τους Έλληνες κωμικούς που ζουν κάνοντας κωμωδία.
Ποια είναι τα σχέδια σου για το προσεχές μέλλον;
Φέτος για δεύτερη χρονιά θα βρίσκομαι στο «Σταυρό του Νότου» για έξι Σάββατα από 30 Νοεμβρίου και μέχρι τις γιορτές με το «τουρλού», την παράσταση μου που συνδυάζει standup comedy και μουσική κωμωδία. Με το ίδιο εισιτήριο μπορεί κανείς να παρακολουθήσει και την «house band» που με ακολουθεί.
Τέλος, ποια τρία καλά υπάρχουν στα Τρί-καλα;
Ακόμα η επιστήμη δεν έχει αποφανθεί γι’ αυτό αλλά μπορώ να απαριθμήσω πολύ περισσότερα από τρία. Τουλάχιστον τέσσερα. Μην πω και πέντε.
Αριστοτέλης Ρήγας more:
Ο Αριστοτέλης Ρήγας μας παραχώρησε φωτογραφικό υλικό της συνέντευξης. Τον ευχαριστούμε πολύ.