Το ντοκιμαντέρ του Netflix “The Great Hack” μπορεί να χαρακτηριστεί ως “Μια ματιά από την κλειδαρότρυπα στον σκιώδη κόσμο του χακαρίσματος”.
Κεντρικό θέμα του Μεγάλου Χακαρίσματος είναι το σκάνδαλο Cambridge Analytica. Πρόκειται για τη φερώνυμη Βρετανική εταιρία επεξεργασίας δεδομένων, η οποία απέκτησε πρόσβαση στα δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών του Facebook. Η κίνηση αυτή είχε σκοπό την χρήση αυτών των δεδομένων για την χειραγώγηση των ψηφοφόρων στις Αμερικάνικές εκλογές και στο δημοψήφισμα του Brexit κατά κύριο λόγο.
Κεντρικοί ήρωες
Δύο είναι η κεντρικοί ήρωες του ντοκιμαντέρ “The Great Hack”: ο Ντέιβιντ Κάρολ καθηγητής τμήματος σχεδιασμού και η Μπρίτανι Κάιζερ πρώην ανώτερο στέλεχος της Cambridge Analytica.
Από τη μια πλευρά έχουμε απέναντι μας τον Ντέιβιντ έναν απλό καθημερινό άνθρωπο, ο οποίος ξεκινά την δική του προσωπική σταυροφορία. Σκοπός του να ρίξει φως στον τρόπο που αποκτούνται παράνομα τα προσωπικά δεδομένα στο διαδίκτυο, εκ των οποίων και τα δικά του. Επιπλέον επιθυμεί να κάνει τον υπόλοιπο κόσμο να ξυπνήσει και να δει πιο καθαρά τι πληροφορίες δίνει και σε ποιον, κάθε φορά που αποδέχεται τους όρους και τις προϋποθέσεις κάποιας ιστοσελίδας ή εφαρμογής.
Από την άλλη πλευρά έχουμε την Μπρίτανι η οποία είχε ενεργό ρόλο στην εκμετάλλευση των συγκεκριμένων δεδομένων, άρα ήταν στην πλευρά των “Κακών”. Όταν όμως κατάλαβε το μέγεθος και τη σοβαρότητα των πράξεων της άλλαξε πλευρά και πήρε το μέρος των “Καλών”. Περισσότερο όμως η κ. Κάιζερ έκανε αυτή την αλλαγή στρατοπέδου λίγο πριν βγει στη δημοσιότητα το εν λόγω σκάνδαλο. Άρα για να καθαρίσει το όνομα της και όχι επειδή ξαφνικά μεταμορφώθηκε σε μια άλλη Μητέρα Τερέζα.
Πού επικεντρώνεται το ντοκιμαντέρ
Το “The Great Hack” ναι μεν επικεντρώνεται στο πώς δούλευε η Cambridge Analytica, αλλά αποφεύγει να ρίξει περισσότερο φως στον ρόλο που έπαιξε το Facebook σ’αυτό το σκάνδαλο. Αποτελεί περισσότερο μια προσπάθεια ανάδειξης ενός μεγάλου σκανδάλου, στοχεύοντας σε μία μόνο πτυχή του, η οποία είναι πολύ σημαντική αλλά αποφεύγει να ακουμπήσει και τις υπόλοιπες συνιστώσες του.
Στην αρχή του ντοκιμαντέρ βλέπουμε κάποια γραφικά που αναπαριστούν τα προσωπικά δεδομένα, τα οποία ξεπετάγονται κατά χιλιάδες από τα κινητά τηλέφωνα διαφόρων ανθρώπων που βρίσκονται σε κάποια στάση μετρό. Αυτή και μόνο η εικόνα μας κάνει να ανατριχιάζουμε και μόνο στη σκέψη πόσες από τις πληροφορίες που μοιραζόμαστε στα κοινωνικά δίκτυα γίνονται γνωστές χωρίς να το ξέρουμε.
Εν κατακλείδι “Το Μεγάλο Χακάρισμα” είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση για ντοκιμαντέρ από το Netflix. Μας βάζει να σκεφτούμε περισσότερο, να αναλογιστούμε το πόσο αλληλένδετη είναι η ζωή μας με τα κοινωνικά δίκτυα.
Το πιο πιθανό είναι ότι μετά την ολοκλήρωση του ντοκιμαντέρ θα κοιτάξουμε το κινητό μας να δούμε τι νεότερη ειδοποίηση είχαμε στο Facebook.