«Το Homos, στην Ελλάδα όλοι»πρωτοπαρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη το 2016, χαρακτηρίστηκε από τους New York Times ως ένα από δέκα καλύτερα έργα της χρονιάς και από τότε έχει ανέβει σε πενήντα διαφορετικές πολιτείες της Αμερικής και τώρα ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ευρώπη, στο Από Μηχανής Θέατρο.
Παρευρεθήκαμε στο στο «Από Μηχανής» Θέατρο για να παρακολουθήσουμε τo έργο «Homos, στην Ελλάδα όλοι» του Τζόρνταν Σίβεϊ σε σκηνοθεσία Αντώνη Γαλέου με πολυπολιτισμικό θίασο ηθοποιών, τον Σπύρο Δέτσικα, τη Δανάη Νεάνθη Ομορεγκιέ, τον Φαίδων Φαρίντ, και τον Κωνσταντίνο Χειλά. Σκηνικά-Κοστούμια φιλοτεχνούν η δημιουργική ομάδα Alex Piechowiak και Σταύρος Καπετάνιος, ενώ τους φωτισμούς επιμελείται ο Γιώργος Αγιαννίτης. Την ηχητική επικάλυψη υπογράφει ο Γιώργος Κακακιός.
Το πολυβραβευμένο έργο του Jordan Seavey «Homos, στην Ελλάδα όλοι» αναφέρεται στην ερωτική σχέση δυο ανδρών ενός Έλληνα και ενός μετανάστη, οι οποίοι παλεύουν με το μέσα τους, με τα στερεότυπα τα προβλήματα τις σύγχρονης κοινωνίας και τα αντιμετωπίζουν όπως και τα ετεροφυλόφιλα ζευγάρια μαχόμενοι με τα θέλω τους, τα κοινωνικά στερεότυπα, τη βία και όλα τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουν με τόλμη και αγώνα.
Εξαιρετική και καθηλωτική η ερμηνεία του Σπύρου Δέτσικα αλλά και του Κωνσταντίνου Χειλά που σε άλλη περίπτωση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα χλιαρό έργο. Πρόκειται για ένα τολμηρό και τρυφερό έργο που καθηλώνει με τις ερμηνείες χωρίς να σοκάρει ακόμα και τον πιο συντηρητικό. Αυτό είναι που έχει πετύχει ο σκηνοθέτης και οι ερμηνευτές της παραάστασης «Homos, στην Ελλάδα όλοι» είναι να περάσει η ομοφυλοφιλία σαν μια ερωτική κατάσταση, μια σχέση μεταξύ του ίδιου φύλου που δεν θα έπρεπε να κατηγορείται αλλά να γίνεται αποδεκτή. Σε όλο το διάστημα της μεταξύ τους σχέσης το ζευγάρι περνάει πολλά στάδια εκείνο της συγκατοίκησης, της απόστασης, του χωρισμού, της απιστίας αλλά και της επανασύνδεσης. Τα γεγονότα μεταξύ της σχέσης των δυο ανδρών εκτυλίσσονται μέσα σε ένα διάστημα σχεδόν μιας πενταετίας από το 2006 μέχρι το 2011.
Οι πρωταγωνιστές της παράστασης «Homos, στην Ελλάδα όλοι» θα κάνουν αναφορές καυστικού χιούμορ για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση αλλά και για το πως αντιμετωπίζονται οι γκέι από την κοινωνία. Ο Σπύρος Δέτσικας και ο Κωνσταντίνος Χειλάς περνάνε τα μηνύματα της ψεύτικης και καλοστημένης βιτρίνας εκείνων που κρύβονται να δηλώσουν την σεξουαλική τους ταυτότητα. Αν και ακόμα αποκαλεί το ένας τον άλλο «λουγκρα» λέξη που στην αργκό σημαίνει «Αδερφή». Οι πρωταγωνιστές, μέσα από διάλογους με χιούμορ σαρκάζουν τους ομοφοβικούς αλλά και τους ιδίους τους εαυτούς τους.
Ο σκηνοθέτης Αντώνης Γαλέος περνάει με ωραίο τρόπο την ομοφυλοφιλία μέσα από σκηνές άλλοτε τολμηρές άλλοτε σπαρταριστές ή συγκινησιακές. Η σχέση του ζευγαριού φυσιολογική με ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα και με πολύ χιούμορ σαρκάζει ο ένας τον άλλο αλλά και αυτοσαρκάζονται. Ο Έρωτας δεν έχει φύλο, εθνικότητα, δεν έχει όρια, μέτρα και σταθμά και έτσι θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται. Ο έρωτας είναι τυφλός όπως λέει και η λαϊκή ρήση.
Η σχέση των δυο αντρών αν και φαινομενικά περιστασιακή εξελίσσεται σε μια πολύ δυνατή σχέση. Μια σχέση με βασικούς άξονες την αγάπη, την κατανόηση τη στοργή και τη συγχώρεση. Τα λιτά σκηνικά σε συνάρτηση με τη μουσική δημιουργούν μια έντονη συναισθηματική φόρτιση στο θεατή. Η έντονη κινησιολογία των ηθοποιών και οι εξαιρετικές τους ερμηνείες γεμίζουν τον χώρο με πάθος και ερωτισμό αλλά και με αλήθεια και σκληρή πραγματικότητα.
Το έργο «Homos, στην Ελλάδα όλοι» προβληματίζει το θεατή για τη σχέση του ζευγαριού όπως ακριβώς και αν επρόκειτο για έναν άνδρα με μια γυναίκα. Οι επιθυμίες, οι ερωτικές ανάγκες, το θέμα της απιστίας, η ζήλεια, η μονογαμία είναι θέματα κοινά για όλους. Οι πρωταγωνιστές παλεύουν με το μέσα τους να νικήσουν ότι τους χωρίζει και τελικά τα καταφέρνουν να παραμείνουν μαζί.
Ο θεατής θα εισπράξει συγκινησιακές στιγμές στοργής όπως όταν ο ένας θα αγκαλιάσει τον άλλο αγκαλιάζει τον άλλο, όταν φοβάται το σκοτάδι. Αν και η ομορφότερη σκηνή θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η τελευταία σκηνή οπού ο ένας από τους δυο, ο Σπύρος Δέτσικας, πέφτει θύμα ξυλοδαρμού από μια ομάδα ομοφοβικών νέων με αποτέλεσμα να παραμορφωθεί το πρόσωπο του και να χρειαστεί πολλές ώρες χειρουργικής επέμβασης. Το έτερον του ήμισυ θα τον φιλοξενήσει στο σπίτι του για να τον φροντίσει. Εκείνος θα πει για τα παιδιά που τον ξυλοκόπησαν κλαίγοντας στην αγκαλιά του. Παρά το γεγονός ότι θα παρακολουθήσουμε τους ηθοποιούς σχεδόν γυμνούς να αγκαλιάζονται. Το συναίσθημα που θα εισπράξουμε δεν θα είναι καθόλου σοκαριστικό αλλά αντιθέτως πολύ τρυφερό και ανθρώπινο.