«Να ντύσουμε τους γυμνούς» του Λουίτζι Πιραντέλλο

Ένα γνωστό-άγνωστο έργο του Πιραντέλλο που ανεβαίνει 6η φορά σε Ελληνική σκηνή.

Πιραντέλλο

Με αφορμή τις τελευταίες 4 παραστάσεις του έργου το Σάββατο 14 Απριλίου στις 21:00, τη Κυριακή 15 Απριλίου στις 20:00, το Σάββατο 21 Απριλίου στις 21:00 και τη Κυριακή 22 Απριλίου στις 20:00, θεώρησα απαραίτητο να ωθήσω το κοινό να παρακολουθήσει αυτή την απρόσμενα καλή παράσταση.

“Ας είναι ένα συναισθηματικό δράμα”, φαίνεται να λέει ο Πιραντέλλο στο έργο. Αλλά δεν μπορούμε να έχουμε συναισθηματικό δράμα γιατί έχουμε τον Πιραντέλλο και το μoναδικό θέατρο που γνωρίζει, είναι αυτό της κριτικής και του προβληματισμού. Η σκηνή του είναι σαν ένα δικαστήριο, ή σαν ένα πάγκο δικαστών. Όπως πολλά έργα του, το “Να ντύσουμε τους γυμνούς”, είναι εντελώς αντίθετο από μελό. Αντ ‘αυτού, έχουμε «χιούμοριστικό» υποβιβασμό της υπόθεσης που έχει τεθεί ενώπιόν μας. Ο όρος «χιούμορ» για τον Πιραντέλλο, σήμαινε η ασάφεια που προκαλούνταν όταν ο αυτοστοχασμός παρεμβαίνει στην πραγματικότητα. Kαι το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να δανειστούμε από το λεξιλόγιο του Μπρέχτ και να πούμε ότι το θέατρο του Πιραντέλλο επιτυγχάνει την «απομάκρυνση» μας από το γνωστό σε όλους heartbreak.
Σίγουρα είναι σαφές – ή θα έπρεπε να είναι – σε όσους γνωρίζουν το έργο του ότι στο Πιραντέλλο η πλοκή ή η ιστορία είναι μόνο εκεί για να χρησιμεύσει ως παράδειγμα, μια απλή απεικόνιση μιας πρόθεσης που αποτυπώνεται μπροστά στα μάτια μας. Στην ουσία, η ενέργεια είναι πάντα ένας φορέας μαθημάτων, όπως σε έναν ηθικό μύθο.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Στο “Να ντύσουμε τους γυμνούς”  η ανυπαρξία, για υποκειμενικούς ανθρώπους, και «αντικειμενική πραγματικότητα», είναι πολύ έντονη από την αρχή. Εμφανίζεται ως ωμή, σαν γυμνός εγωισμός , και στο τέλος μοιάζει σαν άγρια-ανθρωποκτονία.

Στο έργο αποτυπώνεται η θλιβερή περίπτωση της Ερσίλα Ντρέι ενός φτωχού, παρασυρμένου, εγκαταλελειμμένου κοριτσιού που πράττει απόπειρα αυτοκτονίας. Έχει οδηγηθεί σε αυτή τη πράξη από τύψεις ότι ήταν υπεύθυνη, ακούσια μεν, για το θάνατο ενός παιδιού. Προσπάθησε να φτιάξει “ένα σωστό μικρό φόρεμα” για να πεθάνει αποκαλύπτοντας πως έχει δηλητηριαστεί για την αγάπη. Δυστυχώς γι ‘αυτήν, όμως, είναι ακόμα ζωντανή, που επιτρέπει στους σκληρούς και αναίσθητους άνδρες να απογυμνώσουν από την πλάτη της το απαλό ένδυμα της και να την εκθέσουν, γυμνό, στο δημόσιο βλέμμα. «Γυμνή» κοινωνικά και οικονομικά και γεμάτη ψευδαισθήσεις.

H σκηνοθέτης της παράστασης είδε με μια σύγχρονη ματιά τη “γύμνια” της Ερσίλα. Σα μια γυναίκα θύμα, δολοφόνο ή και ψέυτρα, κρύβοντάς τη πίσω από ένα διαφανές πέπλο και παρουσιάζοντας τα διάφορα εγώ της με άλλες ηθοποιούς. Βίωσα τη ψυχική απογύμνωση του χαρακτήρα της Ερσίλα λες και συνέβαινε σε εμένα. Η δυναμική ερμηνεία της ηρωίδας σε συνδυασμό με τον εύθραυστο χαρακτήρα και ψυχοσύνθεσή της, συντέλεσαν σε ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα. Παράλληλα, οι άντρες ηθοποιοί, ο καθένας με τη δική του αυταπάτη, παραποιούν θεληματικά ή και άθελα τα γεγονότα της ζωής τους, προκειμένου να προφυλάξουν τον εαυτό τους. Ένα Πιραντελλικό έργο που σίγουρα θα ανακατέψει και αναδιαμορφώσει τις υποκειμενικές πραγματικότητες του καθενός.

 

Συντελεστές:

Advertising

Σκηνοθεσία/Μετάφραση: Αλεξάνδρα Βουτζουράκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Λυδία Καλυβιανάκη

Σκηνικά-Κοστούμια: Fn’F

Παραγωγή: Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου – Καλαμπόκη

Advertising

 

Διανομή:

Λυδία Σγουράκη  (Ερσίλια)

Απόστολος Χατζής (Λουντοβίκο Νότα)

Νίνα Τουμαζάτου (Ονόρια)

Advertising

Κώστας Πιπερίδης (Φράνκο Λασπίγκα)

Αλέξανδρος Παπατριανταφύλλου (Πρόξενος Γκρότι)

Ανδρέας Ιωάννου (Κανταβάλε)

 

Συμμετέχουν επίσης και τριτοετείς σπουδάστριες της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Κάλβου-Καλαμπόκη “Αθηναϊκή Σκηνή”:

Advertising

Νατάσα Κοντογιάννη, Αγγελική Λαουτάρη, Ροξάνα Σαμπάνοβα, Ευγενία Σούκη

 

Trailer παράστασης: https://www.youtube.com/watch?v=SMjeqYTI9es

 

Advertising

Ημέρες και ώρες παραστάσεων (μέχρι 22/4):

Σάββατο: 21:00

Κυριακή: 20:00

 

Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Μειωμένο: 10 ευρώ (Άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α, φοιτητές)
Ειδικές τιμές για ομαδικά

Advertising

Δεκτές ατέλειες

 

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

“Art is not a mirror held up to reality but a hammer with which to shape it.”
Αυτού του μικρού και ασήμαντου Μπρέχτ τα λόγια ακολουθώ και είπα να αγαπήσω το θέατρο και όλη τη κοσμοθεωρία του. Όντας απόφοιτη της Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, πώς κατέληξα στο θέατρο, ούτε εγώ δε το κατάλαβα. Αυτό και η περιπέτεια των ταξιδιών, are keeping me sane...

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…