Ένας από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες, του οποίου τις ταινίες πάντα απολαμβάνω, είναι ο Christopher Nolan. Οι ταινίες του είναι πολυεπίπεδες και οι χωροχρονικές σχέσεις πολύ συχνά διαταράσσονται. Η αγαπημένη μου ταινία του είναι το «The Prestige». Η αλήθεια είναι, πως την έχω δει πολλές φορές. Το «μαγικό» όμως είναι πως κάθε φορά παρατηρώ και κάτι καινούριο. Αυτό θεωρώ πως είναι και το γεγονός που με «τραβάει» στις ταινίες του Nolan γενικά και σε αυτήν ειδικά.
Υπόθεση
Το «The Prestige» μας οδηγεί στο Λονδίνο των τελών του 19ου αιώνα. Ο κόσμος που μας ανοίγεται, είναι αυτός της μαγείας και των ψευδαισθήσεων. Η ιστορία μας ακολουθεί δυο μάγους τον Alfred Borden (Christian Bale) και τον Robert Angier (Hugh Jackman), των οποίων ο ανταγωνισμός ξεπερνάει τα επιτρεπτά επίπεδα. Η κόντρα μεταξύ τους ξεκινάει από την στιγμή που σκοτώνεται κατά τη διάρκεια ενός κόλπου η γυναίκα του Angier και κατηγορεί τον Borden γι’ αυτό.
Η κόντρα τους εν παρόδω γίνεται μίσος. Το μίσος αυτό τους ωθεί στο να επινοούν όλο και πιο θεματικά κόλπα, αλλά παράλληλα αυτοκαταστρέφονται. Για να μπορέσουν να δείξουν πιο θαυμαστά θεάματα, θα λέγαμε πως χάνουν την ψυχή τους. Θυσιάζουν τα πάντα (οικογένεια, ηθική, ζωές) με σκοπό να ξεπεράσει ο ένας τον άλλον. Το τέλος δεν το αποκαλύπτω γιατί είναι αναπάντεχο, όπως στις περισσότερες ταινίες του Nolan.
Αυτό που αξίζει να προσέξει κανείς στο «The Prestige», πέρα από τα εφέ και τα θεάματα που βλέπει, είναι ο ψυχικός κόσμος των ηρώων.
Ψυχογραφία ηρώων
Robert Angier
Στην αρχή της ταινίας τον γνωρίζουμε ως έναν πιστό σύζυγο, που πληγώνεται από τον θάνατο της γυναίκας του. Ο θάνατός της αλλάζει άρδην την διάθεσή του. Γίνεται σκιά του Borden, αφού τον θεωρεί υπεύθυνο για τον θάνατο της. Τον τραυματίζει στο χέρι και προσπαθεί να το καταστρέψει με κάθε τρόπο.
Σκοπός της ζωή του ήταν να ανακαλύψει τα μυστικά των κόλπων του Borden. Η εμμονή του αυτή τον ωθεί να παραβεί κάθε έννοια ηθικής και να γίνει δημιουργός της ίδιας του της καταστροφής. Με την συμπεριφορά και τις εμμονές του απομακρύνει από κοντά του τους φίλους του ( Cutter (Michal Caine)) και την γυναίκα που τον αγάπησε (Olivia (Scarlett Johansson).
Το σχέδιο που επινοεί για να παγιδέψει τον εχθρό του είναι αισχρό και στο τέλος τιμωρείται, όπως συμβαίνει σε όλες τις αρχαίες ελληνικές τραγωδίες, σε όσους έχουν έπαρση.
Alfred Borden
Είναι ο μεγάλος αντίπαλος του Angier. Αυτός που στην αρχή θεωρούμε ως υπεύθυνο για την δολοφονία του, μιας και καταδικάζεται. Στην πορεία της ταινίας αρχίζουμε και τον συμπαθούμε, αφού τον βλέπουμε στην φυλακή, να περιμένει την εκτέλεσή του και να χάνει και την κόρη του. Μέσα από flashback τον γνωρίζουμε καλύτερα. Βλέπουμε πως ξεκίνησε φτωχικά, αλλά σταδιακά άρχισε, μέσα από τα κόλπα του, να πλουτίζει.
Βέβαια και ο Borden, όπως και ο Angier, χρησιμοποιεί αθέμιτα κόλπα και μέσα και ξεπουλάει κάθε ηθική αξία. Ο ανταγωνισμός με τον Angier, οδηγεί και αυτόν στην καταστροφή και την τελευταία στιγμή σώζεται εξαιτίας ενός κρυμμένου μυστικού που μας αποκαλύπτεται στο τέλος, αν και υπονοείται από την αρχή της ταινίας.
Οι ανατροπές που βλέπουμε στο «The Prestige» δεν πιστεύω πως πρέπει να μας προκαλούν κάποια έκπληξη. Εξάλλου σε ταινία του Nolan βρισκόμαστε και το περιμένουμε.