Εκμάθηση λέξεων στα παιδιά με ΑΓΔ

Αυτό το άρθρο, με τίτλο Εκμάθηση λέξεων στα παιδιά με ΑΓΔ, θα επικεντρωθεί στον ρόλο της πρακτικής της ανάκτησης στην εκμάθηση λέξεων για τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ), παρουσιάζοντας τα ευρήματα μίας πρόσφτατης έρευνας.

Η ΑΓΔ είναι μια γλωσσική διαταραχή που επηρεάζει την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών. Παλαιότερα ήταν γνωστή ως Ειδική Γλωσσική Αναπηρία. Αυτά τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται με την απόκτηση του λεξιλογίου και απαιτούν στοχευμένη παρέμβαση για τη βελτίωση των γλωσσικών τους δεξιοτήτων.

Τα παιδιά με ΑΓΔ επωφελούνται από την ενσωμάτωση της πρακτικής της ανάκτησης κατά την εκμάθηση λέξεων. Ωστόσο, οι περισσότερες μελέτες οι οποίες αναφέρουν αυτό το θετικό αποτέλεσμα έχουν διεξαχθεί σε ελεγχόμενες εργαστηριακές συνθήκες.

Τί είναι η ανάκτηση στη μαθησιακή διαδικασία;

Η πρακτική της ανάκτησης είναι μια τεχνική όπου τα παιδιά ανακαλούν ό,τι έχουν μάθει. Με απλά λόγια, ενώ αφιερώνουμε πολύ χρόνο βοηθώντας τα παιδιά να ενσωματώσουν τη γνώση στο μυαλό τους, η πρακτική ανάκτησης αφορά την επαναφορά αυτής της γνώσης –ενισχύοντας τη συγκράτηση και ενθαρρύνοντας τους νεαρούς μαθητές να ασχολούνται ενεργά, να εξετάζουν και να χρησιμοποιούν ό,τι έχουν μάθει.

Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορούν να αφιερώσουν ένα χρονικό διάστημα μαθαίνοντας τα πάντα για το ηλιακό σύστημα. Για να το κάνουν αυτό, μπορούν να ακούσουν τον δάσκαλό τους, να αναζητήσουν πληροφορίες σε σχολικά βιβλία και να κρατήσουν σημειώσεις. Ενώ αυτός είναι πράγματι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να ξεκινήσει η μάθηση, η έρευνα έχει δείξει ότι η πρακτική της ανάκτησης είναι ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσει τα παιδιά να εδραιώσουν τη μάθηση και να τα βοηθήσει να συγκρατήσουν ό,τι έχουν μάθει μακροπρόθεσμα.

Επομένως, είναι μια μέθοδος επανάληψης. Έτσι, σε αυτή την περίπτωση, αφού ένα παιδί έχει ολοκληρώσει την αρχική του μάθηση για το ηλιακό σύστημα, ένας τρόπος για να χρησιμοποιήσετε τη μέθοδο της ανάκτησης θα ήταν να κάνετε στο παιδί μια ερώτηση, όπως «Μπορείτε να ονομάσετε έναν πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα;». Το παιδί θα πρέπει στη συνέχεια να ανακτήσει αυτές τις πληροφορίες χωρίς να κοιτάξει τις σημειώσεις του. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η πρακτική της ανάκτησης, εξ ορισμού, επικεντρώνεται στην ενίσχυση της μάθησης και θα πρέπει να διακρίνεται από άλλες μεθόδους, όπως οι εξετάσεις, οι οποίες, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιούν την ανάκτηση, στοχεύουν στην αξιολόγηση της μάθησης.

Η έρευνα

Η Souto και οι συνεργάτες της (2025) έκαναν ένα βήμα προς την εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο, με μια δραστηριότητα ανάγνωσης βιβλίων.

Οι ερευνητές διερεύνησαν αν η πρακτική της ανάκτησης θα μπορούσε να διευκολύνει την εκμάθηση νέων λέξεων από τα παιδιά με ΑΓΔ και τους συνομηλίκους τους όταν εφαρμόζεται σε ένα πλαίσιο ανάγνωσης βιβλίων. Και, αν ναι, αν αυτό το όφελος θα φαινόταν σε διαφορετικές αξιολήσεις μάθησης (ανάκληση της μορφής της λέξης, ανάκληση της σημασίας/του νοήματος, αναγνώριση) και χρόνους (5 λεπτά μετά την πρακτική ή 1 εβδομάδα μετά την πρακτική).

Ένα επιπλέον ερώτημα αφορούσε συγκεκριμένα τα παιδιά με ΑΓΔ: Θα μπορούσαν αυτά τα παιδιά να αλλάξουν τα σωστά ανακαλούμενα νέα ουσιαστικά στον πληθυντικό τους τύπο όταν το απαιτούσε το πλαίσιο;

Στην έρευνα πήραν μέρος δεκατρία παιδιά με ΑΓΔ (μέσης ηλικίας 59,13 μήνες) και 14 παιδιά τυπικής γλωσσικής ανάπτυξης (μέσης ηλικίας 57,07 μήνες) τα οποία έμαθαν οκτώ νέες λέξεις οι οποίες παρουσιάζονταν σε δύο εικονογραφημένα παιδικά βιβλία.

Οι μισές από τις νέες λέξεις εμφανίστηκαν σε μια συνθήκη επαναλαμβανόμενης ανάκτησης με διαστήματα 5 λέπτων και οι άλλες μισές λέξεις εμφανίστηκαν σε μια συνθήκη επαναλαμβανόμενης ανάκτησης χωρίς διαστήματα 5 λεπτών.

Τα παιδιά έμαθαν τόσο τις νέες μορφές λέξεων (π.χ., /bog/) όσο και τις αυθαίρετα αποδοθείσες «σημασίες» τους (π.χ., «αρέσει η βροχή») σε δύο συνεδρίες μάθησης. Πέντε λεπτά μετά τη δεύτερη συνεδρία μάθησης και 1 εβδομάδα αργότερα, αξιολογήθηκε η ικανότητα των παιδιών να μαθαίνουν τις νέες λέξεις.

Αποτελέσματα

  • Και οι δύο ομάδες παιδιών έδειξαν καλύτερη ανάκληση των νέων λέξεων στην συνθήκη με τα διαστήματα παρά στην συνθήκη χωρίς τα διαστήματα. Αυτό ίσχυε τόσο για τις νέες μορφές λέξεων όσο και για τις σημασίες τους.
  • Οι βαθμολογίες σε ένα τεστ αναγνώρισης δεν έδειξαν διαφορά μεταξύ των δύο συνθηκών.
  • Τα παιδιά με τυπική γλωσσική ανάπτυξη είχαν υψηλότερη απόδοση από τα παιδιά με ΑΓΔ στις δοκιμασίες ανάκλησης και αναγνώρισης των μορφών των λέξεων.
  • Και οι δύο ομάδες έδειξαν μόνο μια μικρή μείωση στην ανάκληση των μορφών λέξεων μετά από 1 εβδομάδα.
  • Δεν υπήρξαν αλληλεπιδράσεις.

Συμπεράσματα

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ενσωμάτωση της πρακτικής της ανάκτησης σε δραστηριότητες ανάγνωσης βιβλίων μπορεί να αποφέρει οφέλη στην εκμάθηση λέξεων από τα παιδιά. Αυτά τα ευρήματα θα πρέπει να ενθαρρύνουν μελλοντικές μελέτες πρακτικής της ανάκτησης με όλο και πιο στενές προσεγγίσεις στις καθημερινές εμπειρίες ανάγνωσης βιβλίων στα παιδιά.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Βιβλιογραφία

Souto, S., Leonard, L. B., Deevy, P., Christ, S. L., Karpicke, J. D., & Schroeder, M. L. (2025). Word Learning in Children With Developmental Language Disorder: The Use of Retrieval Practice During Shared Book Reading. Journal of speech, language, and hearing research: JSLHR, 1–17. Advance online publication. https://doi.org/10.1044/2025_JSLHR-24-00809

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Η Γλώσσα Είναι Παντού στο Σχολείο

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η Γλώσσα Είναι Παντού στο Σχολείο, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

ΑΓΔ: Τί σημαίνει ότι το παιδί μου διατρέχει «κίνδυνο»;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Τί σημαίνει ότι το παιδί μου διατρέχει «κίνδυνο»; αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Εξατομικευμένη Παρέμβαση όπου ηγείται ένας Λογοθεραπευτής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εξατομικευμένη Παρέμβαση όπου ηγείται ένας Λογοθεραπευτής, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

A.I. και ανίχνευση της διαταραχής μετατραυματικού στρες

Η διάγνωση της διαταραχής μετατραυματικού στρες (ΔΜΤΣ) στα παιδιά παρουσιάζει ξεχωριστές προκλήσεις, ειδικά για εκείνα…

Ειδική Αγωγή

Καμουφλάζ στον Αυτισμό και Ποιότητα Ζωής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Καμουφλάζ στον Αυτισμό και Ποιότητα Ζωής, εστιάζει στην επίδραση των…

Ειδική Αγωγή

Δυσκολίες Δεξιοτήτων Λεπτής Κινητικότητας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσκολίες δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και τροχαία ατυχήματα σε ηλικιωμένους οδηγούς

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και τροχαία ατυχήματα σε ηλικιωμένους οδηγούς, αποτελεί μετάφραση και…