Μπορεί μια εικόνα να είναι ίση με χίλιες λέξεις, όμως μια διαφήμιση δίχως ήχο είναι ίση με το τίποτα. Η σχέση μουσικής και διαφήμισης δεν αποτελεί μια σύγχρονη ανακάλυψη. Ήδη από τη δημιουργία των πρώτων διαφημίσεων στο ραδιόφωνο, αλλά και στην ασπρόμαυρη τηλεόραση, σύντομοι ήχοι και τραγούδια συνόδευαν την παρουσίαση προϊόντων. Γενικότερα, η διαφήμιση αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας σχετικά με ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Αναζητά και επιδιώκει να προσφέρει μια θελκτική εικόνα, με στόχο να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές. Για να το πετύχει χρησιμοποιεί μια σειρά από εργαλεία, ένα από τα οποία είναι και η μουσική. Η τελευταία μπορεί να έχει βαθύτατο αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται ο καταναλωτής, με αποτέλεσμα να παίζει καθοριστικό ρόλο σε μια διαφημιστική καμπάνια. Γιατί συμβαίνει, όμως αυτό;
Η μουσική είναι κατά κάποιο τρόπο ο αφανής ήρωας σε μια διαφήμιση. Αυτή όχι μόνο προκαλεί στους θεατές μια σειρά συναισθημάτων, όπως τον ενθουσιασμό και τη συγκίνηση, αλλά είναι απαραίτητη, ώστε να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη ιστορία σε συνδυασμό με αυτό που προβάλλεται. Έτσι, ενισχύει το μήνυμα και επιτυγχάνει την προώθηση του προϊόντος. Ενθαρρύνει και προκαλεί, λοιπόν, τον καταναλωτή.
Εντούτοις, η επιλογή ενός τραγουδιού δεν είναι απλή διαδικασία. Πρέπει ο ήχος να σχετίζεται με το αντικείμενο που προβάλλεται αλλά και με το κοινό στο οποίο απευθύνεται η διαφήμιση. Για παράδειγμα, ο ήχος της ηλεκτρικής κιθάρας επιλέγεται συνήθως, όταν το προϊόν χρησιμοποιείται κυρίως από το νεανικό κοινό, ενώ όταν γίνεται χρήση της μελωδίας ενός πιάνου, σε μεγάλο βαθμό η διαφήμιση στοχεύει σε καταναλωτές μιας μεγαλύτερης ηλικίας.
Τα τραγούδια που ακολουθούν χρησιμοποιήθηκαν για την προώθηση προϊόντων και πέτυχαν απόλυτα το σκοπό τους. Όχι μόνο κατάφεραν να αυξήσουν τα κέρδη των εταιριών, αλλά και τα ίδια έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Παρέμειναν γνωστά για πολλά χρόνια, ενώ ακόμη και σήμερα αποτελούν αγαπημένες επιλογές των μουσικόφιλων. Κυρίως, γιατί κατάφεραν να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη οπτική αλλά και μια συναισθηματική εμπειρία που έμεινε αξέχαστη στους θεατές.
1) «Κλείσε τα μάτια», Onirama
H Coca Cola, γνωστή εταιρία αναψυκτικών, μετά την τεράστια επιτυχία που είχε η διαφήμιση της με το αγγλικό τραγούδι «Taste the feeling», αποφασίζει να προωθήσει σε μεγαλύτερο βαθμό το προϊόν της στη χώρα μας. Έτσι, δημιουργεί την ελληνική εκδοχή του τραγουδιού και για την ερμηνεία του επιλέγεται ένα νεανικό συγκρότημα, οι Onirama. Το τραγούδι με τον έντονο ρυθμό και την καλοκαιρινή διάθεση, μας καλεί να κλείσουμε για λίγο τα μάτια και να θυμηθούμε το πρώτο μας φιλί, την πρώτη μας αγκαλιά. Συνέπεια αυτού του τραγουδιού δεν ήταν μόνο η ανάκληση χαρούμενων αναμνήσεων, αλλά με αυτόν τον τρόπο η εταιρία κατάφερε να αυξήσει τα κέρδη της και φυσικά το ίδιο το τραγούδι να γίνει η επιτυχία του καλοκαιριού.
2) «Το πιο γλυκό κομμάτι της ζωής μου», Πάνος Μουζουράκης
Ένα άκρως ρομαντικό τραγούδι επιλέγει το 2010 η Lacta για να συνοδεύσει τη διαφήμιση των προϊόντων της. Ο Πάνος Μουζουράκης με τη σύμπραξη γνωστών μουσικών δημιουργούν έναν ύμνο για τους ερωτευμένους. Χιλιάδες αφιερώνουν το συγκεκριμένο τραγούδι στο άλλο τους μισό, λέγοντας ότι πάντοτε ήσουν ότι είχα πιο γλυκό. Ως εκ τούτου, το τραγούδι και το ίδιο το προϊόν άγγιξε τις καρδιές όλων των ανθρώπων που είχαν πληγωθεί από τα βέλη του έρωτα και έτσι η αγάπη συνδυάστηκε με την απόλαυση αυτής της σοκολάτας.
3) «Εκδρομή», Δήμητρα Γαλάνη & Ευστάθιος Δράκος
Το 2017 γνωστή ζυθοποιεία αποφασίζει να λανσάρει μια αυθεντική ελληνική καμπάνια, την οποία ντύνει με τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη και του Ευστάθιου Δράκου. Έτσι, προέκυψε ένα ατμοσφαιρικό τραγούδι, γεμάτο συναίσθημα, που καλεί όλους τους Έλληνες σε μια εκδρομή. Σε ένα ταξίδι γεμάτο χαρά, οικογενειακές αναμνήσεις. Σε γλέντια και γιορτές. Η απλότητα και το πάθος για τη ζωή που προβάλλονται στο διαφημιστικό σποτ αντικατοπτρίζονται με τον καλύτερο τρόπο στη σύνθεση του τραγουδιού.
4) «Θες», Δημήτρης Μητροπάνος
Το 2016 και πάλι σε διαφήμιση ζυθοποιείας επιλέγεται ένα από τα τραγούδια του Δημήτρη Μητροπάνου, το οποίο ερμηνεύθηκε για πρώτη φορά το 2005. Ο ίδιος αν και δεν βρίσκεται εν ζωή η μοναδική του φωνή συνεχίζει να ζει και να είναι επίκαιρη. Το τραγούδι, όπως και το διαφημιστικό κλιπ, πραγματεύονται τις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο εκφραζόμαστε και αντιμετωπίζουμε τους κοντινούς μας ανθρώπους. Αποτελεί ένα μικρό βήμα για να έρθουμε πιο κοντά στους ανθρώπους μας.
5) «Όνειρο ζω», Μιχάλης Χατζηγιάννης
Αν και το συγκεκριμένο τραγούδι συνόδευε παλαιότερη διαφήμιση, όμως αποτελεί μια από τις κορυφαίες και διαχρονικές επιτυχίες που έχει κάνει ο Μιχάλης Χατζηγιάννης. Ο σύγχρονος και γρήγορος ρυθμός του συνταιριάζεται με τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που διαφημίζονται. Το κομμάτι ήδη από την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του υπήρξε πρώτο στο airplay chart και είχε προκαλέσει θετική εντύπωση σε όλους, ακούγοντας το κάθε ώρα και στιγμή.
Εν κατακλείδι, αξίζει όλοι να παραδεχθούμε ότι κάποια στιγμή στη ζωή μας είδαμε μια διαφήμιση και αμέσως τρέξαμε να βρούμε ποιο το τραγούδι τη συνόδευε, ενώ στη συνέχεια δεν υπήρχε στιγμή που να μην το ακούμε. Το ότι πολλές μουσικές επιτυχίες προέρχονται από την προώθηση προϊόντων δεν είναι παράλογο, καθώς ο ανταγωνισμός και ο στόχος για περισσότερα κέρδη έχουν οδηγήσει τους υπεύθυνους να επιλέγουν αρτιότερα και καλύτερα τραγούδια. Αναμένουμε, λοιπόν, για την επόμενη επιτυχία.