Αν και βρισκόμαστε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, όπου όλοι, με την βοήθεια του διαδικτύου και με την βοήθεια των εξελιγμένων μέσων μεταφοράς και των ταξιδιών, μπορούμε να γνωρίσουμε όλο τον κόσμο, υπάρχουν ακόμα πολλοί γονείς που φοβούνται να μάθουν τα παιδιά τους δεύτερη και τρίτη ξένη γλώσσα από την προσχολική τους ηλικία.
Οι γονείς φοβούνται πως τα παιδιά θα μπερδέψουν την μητρική τους με την ξένη γλώσσα και στο τέλος δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν σωστά ούτε την μητρική τους γλώσσα. Νομίζουν, επίσης, πως τα παιδιά τους είναι πολύ μικρά και θα πιεστούν ψυχολογικά, ενώ πολλοί είναι και οι γονείς που πιστεύουν πως η μάθηση μίας ξένης γλώσσας σε μικρή ηλικία θα προκαλέσει κρίσης εθνικής ταυτότητας στα παιδιά.
Ο μεγαλύτερος, όμως, απ’ όλους τους φόβους των γονιών είναι η «σιωπηλή περίοδος». Επειδή το παιδί δεν απαντά στην ξένη γλώσσα, όταν του μιλάει ο δάσκαλός του ή ίδιοι του οι γονείς ή επειδή δεν θέλει να μιλάει πολύ στους γονείς του για όσα έμαθε στο μάθημα, νομίζουν ότι το παιδί μπερδεύεται και αγχώνεται και τελικά δεν μαθαίνει τίποτα. Όμως, αυτό δεν ισχύει καθόλου! Τα περισσότερα παιδιά περνούν την φάση της σιωπηλής περιόδου και όταν μαθαίνουν την ξένη γλώσσα, αλλά ακόμα και όταν μαθαίνουν την μητρική τους!
Η σιωπηλή περίοδος δεν πρέπει να μας φοβίζει. Τα παιδιά, ακόμα και από την βρεφική τους ηλικία, αρχίζουν ν’ αντιλαμβάνονται σιγά-σιγά τον κόσμο γύρω τους και είναι πάρα πολύ καλοί δέκτες, καθώς το μυαλό τους απορροφά σαν σφουγγάρι όλες τις καινούριες πληροφορίες, που δέχεται. Κατά την σιωπηλή περίοδο, λοιπόν, τα παιδιά δεν είναι ότι δεν καταλαβαίνουν και γι’ αυτό δεν απαντούν, αλλά προτιμούν να επεξεργάζονται μέσα τους τις νέες πληροφορίες, πριν τις χρησιμοποιήσουν για να επικοινωνήσουν.
Γι’ αυτό, λοιπόν, γονείς να μην φοβάστε για την ψυχική και πνευματική υγεία των παιδιών σας. Την περίοδο αυτή στην εκμάθηση μίας γλώσσας την περνάνε τα περισσότερα παιδιά, όχι μόνο στις ξένες γλώσσες, αλλά και στην μητρική τους! Και είναι σημαντικό να ξέρετε πως κατά την σιωπηλή περίοδο τα παιδιά μπορεί να μην χρησιμοποιούν την ξένη γλώσσα, αλλά ακούν, λαμβάνουν τα ερεθίσματα της ξένης γλώσσας και τα επεξεργάζονται ώστε να είναι σε θέση στο μέλλον να τα χρησιμοποιήσουν για να επικοινωνήσουν! Και βεβαίως, στις μικρές ηλικίες η διδασκαλία των ξένων γλωσσών δεν μοιάζει καθόλου με μάθημα! Περισσότερο είναι μία επαφή του παιδιού με την ξένη γλώσσα μέσα από πολλές δραστηριότητες, όπως παιχνίδι, μουσική, χειροτεχνίες, κτλ…
Επομένως, να μην έχετε κανέναν ενδοιασμό για το αν θα πρέπει ή όχι το παιδί σας να μάθει μία ξένη γλώσσα σε μικρή ηλικία. Ίσα-ίσα, που θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με την ξένη γλώσσα από μικρή ηλικία και να την κατακτήσει όπως και την μητρική του, καθώς τα παιδιά έχουν τους δικούς τους ιδιαίτερους μηχανισμούς για να μαθαίνουν τις γλώσσες. Και πιστέψτε με, τα παιδιά στις μικρές ηλικίες έχουν την ευκαιρία να υιοθετήσουν την προφορά του φυσικού ομιλητή και ν’ αποκτήσουν σωστές βάσεις στην χρήση της ξένης γλώσσας, ενώ επίσης θα γλιτώσουν πολύ κόπο στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας στο σχολείο κατά τις μεγαλύτερες ηλικίες!