Ο ψευδάργυρος και η σημασία του στον οργανισμό

Πηγή εικόνας: mednutrition.gr

Ο ψευδάργυρος είναι ένα μέταλλο, το οποίο συμβάλλει με τη δράση του στον ανθρώπινο οργανισμό και τις βασικές του λειτουργίες. Ανήκει στα μικροθρεπτικά συστατικά και μετά το σίδηρο είναι το δεύτερο σε αφθονία μέταλλο που συναντάται στα κοινά συστατικά του σώματος.
Ο ψευδάργυρος βοηθά στη διαδικασία επούλωσης τραυμάτων και είναι απαραίτητος για την εύρυθμη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την προστασία του οργανισμού από μολύνσεις, ιώσεις και ασθένειες. Συμμετέχει επίσης σε πολλές βιοχημικές διαδικασίες όπως στο πολλαπλασιασμό των κυττάρων, στη γεύση, στην όραση και την όσφρηση καθώς και στη δράση πολλών ορμονών, όπως είναι η ινσουλίνη και ορμόνες του θυρεοειδούς και βοηθάει στη λειτουργία πολλών ενζύμων. Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και μεταβολίζει τα μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπη).

Που εντοπίζεται;

Οι πλουσιότερες πηγές ψευδαργύρου είναι οι υψηλές σε πρωτεΐνη τροφές όπως το μοσχαρίσιο και το χοιρινό κρέας. Το κόκκινο κρέας περιέχει περισσότερο ψευδάργυρο από ότι τα ψάρια και τα θαλασσινά που περιέχουν επίσης μεγάλες ποσότητες ψευδαργύρου, με εξαίρεση τα στρείδια, που προσφέρουν περισσότερο ψευδάργυρο ανά μερίδα από οποιοδήποτε άλλο τρόφιμο. Το κοτόπουλο είναι επίσης καλή πηγή, με τη συγκέντρωση να είναι υψηλότερη στις σκουρόχρωμες περιοχές σε σύγκριση με τις πιο ανοιχτόχρωμες.

Άλλες καλές πηγές ψευδαργύρου είναι τα γαλακτοκομικά, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, τα φυστίκια, το φυστικοβούτυρο, τα δημητριακά ολικής άλεσης και τα προϊόντα τους. Τα άτομα που τρέφονται με πηγές φυτικής προέλευσης και αποκλείουν το κρέας από τη διατροφή τους πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τα παραπάνω, προκειμένου να προσλαμβάνουν επαρκείς ποσότητες ψευδαργύρου καθώς τα φυτικά οξέα που βρίσκονται σε τροφές φυτικής προέλευσης εμποδίζουν την απορρόφηση του. Παρότι τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν ψευδάργυρο, η βιοδιαθεσιμότητα του δεν είναι υψηλή, δηλαδή δεν απορροφάται και δεν χρησιμοποιείται από τον οργανισμό σε ικανοποιητικό ποσοστό.

Διαβάστε επίσης  Αντιοξειδωτικά - Που μπορούμε να τα βρούμε
Advertisements
Ad 14
Συμπτώματα

Η έλλειψη ψευδαργύρου στον ανθρώπινο οργανισμό φέρει συμπτώματα όπως:

  • Τριχόπτωση
  • Αδυναμία γρήγορης επούλωσης τραυμάτων
  • Δερματικά προβλήματα
  • Μειωμένη όρεξη
  • Χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης
  • Προβλήματα όρασης
  • Λοιμώξεις
  • Υπογονιμότητα στους άνδρες
  • Ατονία γεύσης και όσφρησης
  • Διάρροια

Από την άλλη, υπερβολική λήψη ψευδάργυρου μέσω τροφών σπάνια συμβαίνει. Αν η λήψη του όμως μέσω συμπληρωμάτων διατροφής υπερβεί τα φυσιολογικά όρια, μπορεί να έχει παρενέργειες όπως:

  • Αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού
  • Υπνηλία
  • Προβλήματα στο γαστρεντερικό
  • Πονοκέφαλοι
  • Μείωση της καλής χοληστερίνης
  • Πτώση των επιπέδων του σιδήρου, χαλκού και ασβεστίου στο σώμα
  • Μεταλλική γεύση στο στόμα

Σπουδές στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και πιστοποιημένος προσωπικός γυμναστής. Έχω πάθος για τον αθλητισμό, ενώ μου αρέσει επίσης ο κινηματογράφος, το φαγητό, τα ταξίδια και να είμαι πολυπράγμων και να ασχολούμαι με πολλά και διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η κατάλυση του χρόνου

“Η κατάλυση του χρόνου” φέρει την πολιτική ανατροπή

Ο πολλά υποσχόμενος Μιχάλης Αλμπάτης, μετά την επιτυχία του βιβλίου

Σορτσάκια: Τα trend του καλοκαιριού

Στη λίστα καθώς μπήκε το καλοκαίρι, μπήκαν και τα σορτσάκια,