Οι εκδόσεις Καστανιώτη μας έχουν ετοιμάσει πολλά καινούρια και ενδιαφέροντα βιβλία. Ας τα δούμε.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ανάμεσα στους τοίχους- Γιώργος Μπράμος
σελ. 208
Ένας μεσόκοπος τραπεζικός υπάλληλος τινάζει την ήσυχη ζωή του στον αέρα για χάρη του έρωτα. Ένας ταπεινός ταξιτζής πιστεύει ότι του χαρίστηκε το προνόμιο να ανατρέψει τους κανόνες της φύσης. Ένα νεαρό παιδί ανακαλύπτει το σκίρτημα του πόθου εκεί που ακόμα και η σκέψη είναι αμαρτία. Ένας συνταξιούχος καθηγητής οδηγείται στον εξευτελισμό επειδή τόλμησε να μαγευτεί από μια εξωτική μετανάστρια. Μια μυστηριώδης γυναίκα τιμωρεί ανελέητα έναν ανυποψίαστο άντρα για το αρρωστημένο πάθος του.
Χαμένοι και ανέστιοι, ακίνητοι και παραπλανημένοι, οι αντιήρωες αυτών των σύντομων ιστοριών κρύβουν μέσα τους τη μικρή ήττα που σιγοτρώει τη χαμοζωή τους και τη μεγάλη ελπίδα ότι μπορεί με μια απεγνωσμένη κίνηση να καταφέρουν να την υπερβούν. Κάποιοι, όταν βρεθούν ανάμεσα στους τοίχους, θα διαπιστώσουν ότι η ανθρώπινη συνθήκη, παρά την αγριότητα και την οδύνη της, είναι μαζί και χαρά και προσφορά, έλεος και συμπόνια.
Ο κύκλος του χώματος- Κώστας Χατζηαντωνίου
σελ. 296
Ο κύκλος του χώματος είναι ο κύκλος της ζωής – όπως γεννιέται, αναπτύσσεται και τελειώνει στο χώμα. Αυτό είναι το θεμελιακό στοιχείο της φύσης, η γη πάνω στην οποία υψώνεται το οικοδόμημα του πολιτισμού μας. Αυτό είναι και ο τελικός μας προορισμός, στο χώμα λύνονται όλοι οι σωματικοί δεσμοί. Μέσα από αναδρομές σε ιστορικά επεισόδια που σφράγισαν την πορεία μιας οικογένειας, προβάλλει ένας ιδιαίτερος κόσμος που παρακμάζει αλλά αρνείται να συμβιβαστεί με το πνεύμα των νέων καιρών. Με άξονα τον ανθυπολοχαγό Αλέξανδρο Γαβαλά, αγνοούμενο από τις επιχειρήσεις της Κύπρου το 1974 και σκιά από τότε στη ζωή των οικείων του, ο αναγνώστης παρακολουθεί την εξέλιξη της νεοελληνικής ζωής, όπως σημαδεύεται από την κυπριακή τραγωδία και κορυφώνεται μέσα στην καταναλωτική μέθη της μεταπολίτευσης. Ο θάνατος των παλαιότερων Γαβαλάδων και οι αντισυμβατικές επιλογές της νεότερης γενιάς τους κλείνουν έναν ιστορικό και βιολογικό κύκλο. Ο κύκλος του χώματος όμως, πανίσχυρος νόμος της φύσης, αναζητά τον τρόπο για ν’ ανοίξει πάλι με μια νέα ζωή.
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ – NOIR
Σκιά- Λευτέρης Γιαννακουδάκης
σελ. 384
Μάιος 2012, μέρα εθνικών εκλογών. Ο αστυνόμος Δήμος Γκερές επιστρέφει έπειτα από είκοσι χρόνια στο Ηράκλειο για τις τελευταίες ώρες του πατέρα του. Στο λιμάνι τον περιμένουν ο πάλαι ποτέ παιδικός του φίλος και το πτώμα μιας νεαρής πόρνης. Στο στόμα της νεκρής γυναίκας ανακαλύπτεται το δαχτυλίδι της από χρόνια πεθαμένης μητέρας του Γκερέ. Ο αστυνόμος Ιβάν Αλεξάντροφ αναλαμβάνει την υπόθεση και τα πράγματα περιπλέκονται όταν προκύπτει δεύτερο πτώμα, το οποίο έχει στο στόμα το δαχτυλίδι του πατέρα του Γκερέ. Ο Γκερές αναγκάζεται να ερευνήσει το κρυφό παρελθόν της οικογένειάς του, για να οδηγηθεί σε μια παλιά ιστορία που ανατρέπει τη ζωή του όπως τη γνώριζε.
Ένα πολιτικό νουάρ μυθιστόρημα που ενώνει τέσσερις περιόδους-ορόσημο για την Ελλάδα: τα Ιουλιανά του 1965, την εισβολή στην Κύπρο του 1974, το «βρόμικο ’89» και τις εκλογές του 2012. Ένα βιβλίο όπου ο αναγνώστης έρχεται αντιμέτωπος με συγκαλυμμένα εγκλήματα του παρελθόντος, περιπλανώμενος στην άγνωστη γεωγραφία της πόλης του Ηρακλείου και στις σκοτεινές σήραγγες της σύγχρονης ιστορίας.
ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΑΠ’ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Ο γυρισμός- Ντούλσε Μαρία Καρντόζο
Μετάφραση: Αθηνά Ψυλλιά
Λουάντα, 1975. Στην Αγκόλα μαίνεται για χρόνια ο πόλεμος της ανεξαρτησίας, αλλά η κατάρρευση του δικτατορικού καθεστώτος επιταχύνει την αποχώρηση των Πορτογάλων. Εκατοντάδες χιλιάδες λευκοί υποχρεώνονται να εγκαταλείψουν την αποικιοκρατούμενη χώρα. Μόνο έτσι θα ξεφύγουν από τα ανεξέλεγκτα αντίποινα των ανταρτών. Ο δεκαπεντάχρονος Ρούι, ο αφηγητής του βιβλίου, δεν έχει πατήσει ποτέ το χώμα της μακρινής μητρόπολης, αλλά έχει ακούσει πολλά γι’ αυτήν. Ο ίδιος και η οικογένειά του ετοιμάζονται να επαναπατριστούν, γεγονός που του προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα. Η απροσδόκητη σύλληψη του πατέρα του σε έναν τυχαίο έλεγχο επισπεύδει την αναχώρηση. Χωρίς να γνωρίζουν τι του έχει συμβεί, αν είναι ζωντανός ή νεκρός, ο Ρούι με τη μητέρα και την αδερφή του φεύγουν για τη Λισαβόνα δίχως αυτόν. Η πρωτεύουσα, που στα μάτια τους είχε το χρώμα της νοσταλγίας, αποδεικνύεται καχύποπτη και εχθρική. Για περισσότερο από έναν χρόνο ζουν στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων που στεγάζει τους επαναπατρισμένους, ένα απρόβλεπτο καθαρτήριο χωρίς εξασφαλισμένη σωτηρία. Στον αλησμόνητο Γυρισμό της Ντούλσε Μαρία Καρντόζο η εφηβεία μετατρέπεται σε μια τρομαγμένη αναμονή της ενηλικίωσης, σε μια συγκινητική αναζήτηση της ελπίδας και της αγάπης.
Παράδεισος και Κόλαση- Γιον Κάλμαν Στέφανσον
Μετάφραση: Ρίτα Κολαΐτη
σελ. 224
Σε μια απομακρυσμένη γωνιά της Ισλανδίας, ένα παιδί, ο φίλος του ο Μπάρδουρ και άλλοι ψαράδες μπακαλιάρου ξανοίγονται στα παγωμένα νερά. Μια σφοδρή θύελλα τους αιφνιδιάζει καταμεσής του ωκεανού και ο Μπάρδουρ, που έχει ξεχάσει τη νιτσεράδα του καθώς ήταν βαθιά απορροφημένος απ’ τον Απολεσθέντα Παράδεισο του Μίλτον, υποκύπτει στο φονικό ψύχος και πεθαίνει. Συγκλονισμένο από την απώλεια, το παιδί επιστρέφει στη στεριά και ξεκινάει ένα ριψοκίνδυνο ταξίδι διασχίζοντας όλο το νησί για να επιστρέψει το βιβλίο στον κάτοχό του, έναν τυφλό γερο-καπετάνιο. Ο πόνος του γίνεται και δικός μας, το ίδιο και η ελπίδα του. Οι κακουχίες και οι κίνδυνοι του ταξιδιού ουδόλως το πτοούν – είναι αποφασισμένο ν’ ανταμώσει το φίλο του στο θάνατο. Μόλις όμως βρεθεί στo Χωριό βυθίζεται στις ζωές και στις ιστορίες των κατοίκων του. Το Παράδεισος και Κόλαση είναι μια ιστορία που διαδραματίζεται στις αρχές του 20ού αιώνα, ένα κείμενο ζωντανό και αιώνιο, γεμάτο λυρισμό, όπου κάθε λέξη βρίσκεται στη σωστή θέση. Ένα μυθιστόρημα υπνωτιστικής δύναμης, ένα από κείνα τα πολύ σπάνια αναγνώσματα από τα οποία κανείς δεν βγαίνει αλώβητος, μια σαγηνευτική αποκάλυψη.
Πέταλα από αίμα- Νγκούγκι γουά Θιόνγκο
Μετάφραση: Σταυρούλα Αργυροπούλου
σελ. 608
Τα Πέταλα από αίμα ξεκινούν σαν αστυνομικό μυθιστόρημα, με τη διερεύνηση μιας θεαματικής, τριπλής δολοφονίας στην ενδοχώρα της Κένυας, με θύματα τρεις επιφανείς προσωπικότητες του τόπου που εξυπηρετούν ξένα συμφέροντα. Σε τούτη την παθιασμένη και σκληρή αφήγηση του Νγκούγκι γουά Θιόνγκο, με φόντο τον αγώνα των Μάου Μάου κατά της βρετανικής κυριαρχίας, οι τέσσερις ύποπτοι είναι και οι πρωταγωνιστές: ένας δάσκαλος, ένας συνδικαλιστής, μια μπαργούμαν και πόρνη και ένας παλιός αντάρτης που πάλεψε για την ανεξαρτησία της Κένυας. Καθώς εκτυλίσσονται οι αλληλένδετες ιστορίες τους, μια εικόνα καταστροφής αναδύεται από ένα σύγχρονο κράτος του Τρίτου κόσμου, όπου ο απογοητευμένος λαός αισθάνεται ότι οι ηγέτες του τον έχουν επανειλημμένως απογοητεύσει. Το έργο αυτό κυκλοφόρησε το 1977 και η θεματολογία του ήταν τόσο εκρηκτική, ώστε οδήγησε το συγγραφέα στη φυλακή. Στα Πέταλα από αίμα ο Νγκούγκι γουά Θιόνγκο, ένας κορυφαίος Αφρικανός συγγραφέας και διανοούμενος του καιρού μας, θίγει ζητήματα όπως η διαφθορά της εξουσίας, ο απρόσωπος καπιταλισμός, η σημασία της εκπαίδευσης και προβληματίζεται για το κατά πόσον μια απελευθερωμένη πλέον χώρα απλώς μιμείται και κατά συνέπεια διαιωνίζει την καταπίεση της αποικιοκρατικής περιόδου.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Φωτεινή Όλα είναι μνήμη- Μαριέττα Πεπελάση
σελ. 208
Δεν έχουν όλοι όσοι ξεκινούν ψυχοθεραπεία το κουράγιο να εξερευνήσουν τα βάθη της ψυχής τους και να αναμοχλεύσουν μνήμες που προκαλούν πόνο και φέρνουν στην επιφάνεια εμπειρίες τραυματικές. Θέλει ιδιαίτερους ανθρώπους αυτό το ταξίδι.
Η δύναμη και το θάρρος που κρύβει ο καθένας μέσα του είναι οι σταθεροί του συνοδοιπόροι στην προσπάθεια να ανακαλύψει τις αρετές του και να γίνει κυρίαρχος της ζωής του, χωρίς τη βλαβερή προσκόλληση στο παρελθόν και στα βασανιστικά βιώματα της παιδικής ηλικίας.
Η Φωτεινή είναι μία από εκείνες τις γυναίκες που ο χαρακτήρας τους διαπλάστηκε στην κόλαση της καταπίεσης, της ταπείνωσης, της ψυχικής βίας, του ψυχικού πόνου. Ως εκ τούτου, η ιδέα και μόνο μιας συνάντησης με τις πιο απόκρυφες, σκοτεινές και ακατέργαστες πλευρές της προσωπικότητάς της την τρομοκρατούσε.
Με έμπνευση τη Φωτεινή, και κάποιες από τις αναμνήσεις της ενήλικης ζωής της, η Μαριέττα Πεπελάση αποτίει φόρο τιμής σε κάθε άνθρωπο που τολμά να ανοίξει το λουλούδι του εαυτού του προς το φως του ήλιου, το φως της αλήθειας του.