Οκτώβριος 2017 και οι Εκδόσεις Καστανιώτη έρχονται με νέα βιβλία για υπέροχες φθινοπωρινές αναγνώσεις.
Ο τοίχος είχε τη δική του υστερία-Ημερολογιο 2018
Ένα σπαρταριστό ημερολόγιο, μια απολαυστική ανθολογία με τα πιο δημοφιλή «τιτιβίσματα» που δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα Ο τοίχος είχε τη δική του υστερία (hysteria.gr).
Από τον πρόλογο της έκδοσης:
Πρώτη φορά 2018 λοιπόν.
Το πιστέψαμε, το φέραμε, το στηρίζουμε. Είναι η ελπίδα μας.
Το τιμούμε με τις τοπ 9,99 φατσούλες που θα σαρώσουν τα νταουνλόουντζ της χρονιάς.
Φατσούλα «Πρώτη φορά Αριστεροακροδεξιά». Μπουκωμένη με ένα ανδρικό μόριο που αναπτύσσεται διαγώνια από κάτω προς τα πάνω, από αριστερά προς άκρα δεξιά. Τα μάτια γουρλωμένα (λογικό). Απευθύνεται αποκλειστικά στην ελληνική αγορά. Χρώμα: το κοροϊδί.
Φατσούλα «Επαίτης». Με ένα χέρι μπροστά από το κεφάλι που προτείνει την παλάμη. Όλο και κάτι επαιτεί ο καθένας μας: χρήμα, αγάπη, χαρά, νοιάξιμο, ανέσεις κ.λπ. Τα μάτια τύπου «Δώσε κι από δω». Χρώμα: αυτό της ντροπής, το ντροπί.
Φατσούλα «Ζάκερμπεργκ». Με πολλά βελάκια καρφωμένα στο επάνω μέρος του κεφαλιού. Με ροχάλες στα μάγουλα και στα μάτια. Τα μάτια δεν φαίνονται, είναι καλυμμένα από τις ροχάλες. Χρώμα: του χρήματος.
Φατσούλα «Μούφα αντικαθεστωτικός» που πετάει μολότοφ. Αποπνέει μια ιδεολογική στειρότητα. Τα μάτια είναι ντεμέκ στραβωμένα.. Χρώμα: το προβοκατορί.
Φατσούλα «Ενωμένη Ευρώπη» σε σχήμα γιν-γιανγκ. Θα αποσυρθεί σύντομα γιατί προβλέπεται να μην έχει κάποια χρήση ούτε καν για να περιγράψεις κάποια αδιάφορη διάθεση. Τα μάτια βλέπουν αστεράκια… Χρώμα: το οτελευταιοςνακλεισειτηνπόρτα.
Φατσούλα «Εμενανακούς». Από το στόμα βγαίνουν γράμματα και αριθμοί. Τα μάτια κοιτάζουν το λαό τους. Χρώμα: το ξερολί.
Φατσούλα «Τηλεθεατής». Είναι αξύριστη και μοιάζει με τον άνθρωπο των σπηλαίων. Τα μάτια είναι άδεια. Χρώμα: το αξιολυπητί.
Φατσούλα «Θρησκεία ίμπερ άλες», που κρατάει σταυρό, καλάσνικοφ και χρήμα. Τα μάτια κοιτάζουν στον ουρανό (μήπως τους πέσει στο κεφάλι). Χρώμα: το θανατί.
Φατσούλα «Υγιεινή διαστροφή». Με κορδέλα στο κεφάλι που γράφει «Χωρίς γλουτένη, με στέβια και κινόα». Τα μάτια λάμπουν από υγεία. Χρώμα: το τρεντί.
Και τέλος η Φατσούλα «Νενιχάσαμεν». Είναι η μόνη που διατίθεται με ανιμέισον, δηλαδή κίνηση Στην αρχή είναι ενθουσιασμένη και πάει να πανηγυρίσει και στο τέλος απογοητεύεται και βάζει τα χέρια στο πρόσωπο. Συνδυάζεται άριστα με τη φατσούλα «Πρώτη φορά αριστεροακροδεξιά». Προτεινόμενο χρώμα το σκατί.
Από τα «Εδώδιμα-Αποικιακά» στα σούπερ μάρκετ-Άλμπουμ-Λυδία Σαπουνάκη-Δρακάκη/Μαρία Λουίζα Τζόγια-Μοάτσου
Η πορεία 140 ετών μιας ελληνικής εταιρείας τροφίμων
Μέχρι τη λειτουργία της Βαρβακείου Αγοράς το 1886, ένα πολύβουο πλήθος κατέκλυζε καθημερινά τις ξύλινες παράγκες στο Πάνω Παζάρι, όπου γινόταν το λιανικό εμπόριο τροφίμων της εποχής. Κι ενώ στην Αθήνα κυριαρχούσαν «δυσειδή» και «οζώδη» παντοπωλεία, το «λαμπρό» εδωδιμοπωλείο που άνοιξε το 1877 στην οδό Αιόλου ο Παναγιώτης Θανόπουλος, από την ορεινή Αρκαδία, έμελλε να γίνει η αφετηρία μιας σειράς αδιανόητων για την εποχή νεωτερισμών, στη δύσβατη πορεία προς τον εξευρωπαϊσμό του λιανικού εμπορίου τροφίμων.
Η επανάσταση στον κλάδο ξεκίνησε στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1960. Μέχρι τότε τα καταστήματα σελφ σέρβις, που μεταπολεμικά είχαν ήδη διασχίσει τον Ατλαντικό, κατέκλυζαν σταδιακά τη Δυτική Ευρώπη. Ωστόσο ήταν ακόμα άγνωστα στην Ελλάδα. Ο Τύπος προσπαθούσε να εξηγήσει τη νέα πρακτική, τονίζοντας ότι στα παντοπωλεία αυτοεξυπηρέτησης «ψωνίζουν και οι άνδρες τσουλώντας καροτσάκι σαν κι αυτό που βάζουν τα μωρά και δεν υπάρχει βερεσές»! Ήταν στο κατάστημα Θανόπουλου στα Χαυτεία που το 1961 πρωτοεφαρμόστηκε το σύστημα σελφ σέρβις, δίνοντας το έναυσμα στη δημιουργία και εξάπλωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Το πέρασμα από τα «εδώδιμα-αποικιακά» στα σύγχρονα σούπερ μάρκετ και οι μετασχηματισμοί του λιανικού εμπορίου τροφίμων σκιαγραφούνται μέσα από τις επιχειρηματικές κινήσεις της οικογένειας Θανόπουλου, που πλέον δραστηριοποιείται επί 140 συνεχή χρόνια στον τομέα αυτό.
Το βιβλίο δεν περιορίζεται στην απλή παράθεση στοιχείων που αφορούν τη διαχρονική εξέλιξη μιας επιχείρησης, αλλά υπακούει σε μια συνολική αντίληψη της κοινωνικής ιστορίας της Αθήνας και διαγράφει κομμάτια της ιστορίας του υλικού πολιτισμού της.
Λωζάνη 1923-Πολιτική-Ιστορία-Γιώργος Γεωργής/Χρίστος Χ. Κυριακίδης/Χαράλαμπος Γ. Χαραλάμπους
Η συνθήκη της Λωζάννης υπήρξε κορυφαίο διπλωματικό γεγονός και διεθνής σύμβαση που ρύθμισε τα σύνορα και τις σχέσεις Ελλάδος-Τουρκίας και άλλων κρατών της Ανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Ουσιαστικά τερμάτισε οριστικά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο, και ιδιαίτερα την ελληνοτουρκική σύρραξη στη Μικρά Ασία. Παρά τις συνεχείς τουρκικές υπονομεύσεις και παραβιάσεις της συνθήκης, χάρη στην ελληνική ανοχή και προσπάθεια, παρέμεινε το βασικό πλαίσιο καλής γειτονίας και συνεργασίας ανάμεσα στα δύο όμορα κράτη, που μοιράζονται χερσαία και θαλάσσια σύνορα.
Πρόκειται για έναν συλλογικό τόμο, με τη συμμετοχή ένδεκα ιστορικών και πολιτικών επιστημόνων που διερευνούν την ιστορία του συνεδρίου της Λωζάννης, ανατέμνουν το περιεχόμενο της συνθήκης και εξετάζουν την ισχύ, την πορεία και τις επιπτώσεις της στον χρόνο. Ο τόμος περιλαμβάνει επίσης το πλήρες κείμενο της συνθήκης, η οποία απέκτησε σημασία και επικαιρότητα με την αμφισβήτησή της από τον πρόεδρο της Τουρκίας.
Γράφουν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΗΣ, ΚΥΠΡΟΣ Η. ΓΙΩΡΓΑΛΛΗΣ, ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΛΑΨΗΣ, ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΟΥΜΑΣ, ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΒΕΛΑΣ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΥΦΟΥΔΑΚΗΣ, ΙΑΚΩΒΟΣ Δ. ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΒΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ, ΚΥΠΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΗΣ
Πεθαίνοντας την άνοιξη-Ράλφ Ρότμαν
Ο πατέρας είναι απόμακρος και λιγομίλητος, ένας δύσκολος άνθρωπος. Αλλά ο γιος είναι περίεργος για το παρελθόν του. Αποφασίζει, λοιπόν, να του δωρίσει ένα σημειωματάριο με σκοπό να τον ωθήσει να το καταγράψει. Όμως ο πατέρας πεθαίνει και το μόνο που αφήνει πίσω του είναι ο σκελετός μιας ανολοκλήρωτης ιστορίας. Ο γιος καλείται να γεμίσει τα κενά, όπως μπορεί. Στο μυθιστόρημα Πεθαίνοντας την άνοιξη ακολουθούμε τον Βάλτερ Ούρμπαν και τον Φρίντριχ Καρόλι, δύο νεαρούς από τη Βόρεια Γερμανία, οι οποίοι –τον Φεβρουάριο του 1945– στρατολογούνται «εθελοντικά» και στέλνονται στο Μέτωπο. Ο ένας γίνεται οδηγός στη Μονάδα Ανεφοδιασμού των SS και ο άλλος λιποτακτεί και συλλαμβάνεται. Οι δυο τους θα ξαναβρεθούν, όμως αυτό θα γίνει υπό τραγικές συνθήκες. Ο Ραλφ Ρότμαν αφηγείται με τρόπο θαυμάσιο, απέριττο, τον τελευταίο χρόνο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ουγγαρία, όταν οι αξιωματικοί των ναζί πετούσαν χειροβομβίδες πίσω από τους στρατιώτες για να τους σπρώξουν σε μάχες ολότελα χαμένες.
Το κουμπί-Τασούλα Τσιλιμένη
Εικόνες ζωής, χαμηλόφωνες αλλά και υπαινικτικές, με ένα βλέμμα νοσταλγικό και καταγγελτικό για όσα έγιναν και όσα δεν πρόλαβαν να γίνουν. Η απώλεια, ως διαρκές στοιχείο αυτού του βιβλίου, διατρέχει ιστορίες που μαρτυρούν την ομορφιά, την παρουσία των αψύχων αλλά και των ζωντανών, τα όνειρα και την παιδικότητα ως μεδούλι της ζωής. Τα πρόσωπα δεν απεκδύονται τους ρόλους που η ζωή τούς όρισε. Κορίτσια που ασφυκτιούν στον κόσμο των ενηλίκων, σώματα σπαρμένα στις πλαγιές του Ολύμπου, μωρά που εξαφανίζονται σε πυκνές αντάρες, άνθρωποι που κοιτούν από κορνίζες ή από το βυθό της λίμνης και απαιτούν την αλήθεια τους. Δραματοποιημένες αφηγήσεις που υφαίνουν με λεπτές αποχρώσεις και διεισδυτικό βλέμμα τα «θέλω» των διαφορετικών σε ηλικία χαρακτήρων και επιχειρούν να ισορροπήσουν τον πεζογραφικό λόγο με την ποιητικότητα των εικόνων και τον μαγικό ρεαλισμό.
Το τραγούδι της σειρήνας-Βαλ ΜακΝτέρμιντ
Στην πόλη του Μπράντφιλντ έχουν ανακαλυφθεί τα πτώματα τεσσάρων αντρών. Το μυστήριο καλείται να αποκρυπτογραφήσει ο ειδικός ψυχολόγος Τόνι Χιλ. Όμως, ακόμα κι αυτός, ένας επαγγελματίας με μεγάλη εμπειρία από σκοτεινές υποθέσεις, έρχεται αντιμέτωπος με κάτι πρωτόγνωρο, μια φοβερή ακολουθία από σεξουαλικές δολοφονίες και αποτρόπαιους ακρωτηριασμούς. Ωστόσο, η κατάρτιση του ψυχολογικού προφίλ του συγκεκριμένου εγκληματία δεν είναι πέρα από τις δυνάμεις του Τόνι Χιλ. Και ο βασικός λόγος γι’ αυτό είναι το ίδιο του το παρελθόν, όλα όσα τον μετέτρεψαν σταδιακά στην ιδανική περίπτωση του ανθρώπου ο οποίος μπορεί να κατανοήσει σε βάθος τα κίνητρα ενός τέτοιου φονιά, με μυαλό στοιχειωμένο από εικόνες μεσαιωνικών, φριχτών βασανιστηρίων. Σε τούτη την ιστορία, πάντως, ο Τόνι Χιλ καθίσταται απρόσμενα και το ιδανικό θύμα. Ο κυνηγός τοποθετείται απέναντι στο θήραμά του σε μια θανάσιμη μάχη που διατηρεί αμείωτη την αγωνία του αναγνώστη ως την τελευταία σελίδα. Ένα καθηλωτικό, σφιχτοδεμένο, πανέξυπνα γραμμένο μυθιστόρημα από την Βαλ ΜακΝτέρμιντ που κρατά επάξια τα αιματοβαμμένα σκήπτρα της «βασίλισσας του ψυχολογικού θρίλερ» στον αγγλόφωνο κόσμο. Το Τραγούδι της Σειρήνας συνιστά μια περιπλάνηση στο μυαλό ενός σίριαλ κίλερ δίχως προηγούμενο.
Καλή ανάγνωση…
Περισσότερα για τις Εκδόσες Καστανιώτη βλ. εδώ