Στην εισαγωγή του στην “Άννα Καρένινα” ο Λέων Τολστόι έγραφε πως «Όλες οι ευτυχισμένες οικογένειες μοιάζουν μεταξύ τους. Κάθε δυστυχισμένη οικογένεια όμως, είναι δυστυχισμένη με τον δικό της τρόπο». Με την φράση του αυτή θα μπορούσαμε να πούμε πως περιγράφεται τέλεια και η οικογένεια του βιβλίου του Δημήτρη Στεφανάκη. Η γνωστή και επιφανής οικογένεια Σέραρντ μπαίνει στο στόχαστρο ενός μεταπτυχιακού ερευνητή. Στα πλαίσια της διατριβής του διεξάγει μια έρευνα για τους βρετανούς στην Ελλάδα την περίοδο 1939-1945. Η έρευνα αυτή φέρνει στο φως μυστικά καλά κρυμμένα. Και μπορεί ο θείος Άγης να πρεσβεύει πως οι ευτυχισμένες οικογένειες δεν έχουν μυστικά, ωστόσο η αλήθεια είναι μάλλον πιο κοντά στις απόψεις του γιου του Τζώρτζη. Μόνο οι ασήμαντοι άνθρωποι δεν έχουν μυστικά.
Η Λήδα Δημητριάδη Σέραρντ, αποτελεί την αφηγήτρια της ιστορίας. Είναι εκείνη που καίγεται να βγει η αλήθεια στο φως, παρασυρμένη ίσως από ένα ασίγαστο πάθος για εκδίκηση. Γύρω της ο θείος Άγης, που συντηρεί δυο σπίτια και δυο οικογένειες, η αγαπημένη της θεία Μέλπω, ο ακαταμάχητος ξάδερφος Τζώρτζης και στην κορυφή της οικογενειακής πυραμίδας ο Ρόμπερτ Σέραρντ.
Η ζωή του Ρόμπερτ Σέραρντ είναι αυτή που θα μπει στο μικροσκόπιο του ερευνητή Σταμάτη Σταμάτη. Ποιος ήταν στ ‘αλήθεια; Από κράταγε η σκούφια του; Ποιος ο πραγματικός του ρόλος στα γεγονότα που σημαδεύουν τον τόπο;
Ένας αιώνας ιστορίας ξεδιπλώνονται μοναδικά μέσα από τις σελίδες του βιβλίου. Ο συγγραφέας καταφέρνει να σε κρατά σε εγρήγορση με τις κοφτές προτάσεις, τα μικρά κεφάλαια που δεν κουράζουν και τον γρήγορο τρόπο γραφής. Ήρωες που αν και αρχικά δεν είναι συμπαθείς καταφέρνουν στο τέλος να σε κερδίσουν. Η οικογένεια του βιβλίου, αν και δεν είναι η μέση ελληνική οικογένεια, ωστόσο αποτελεί μικρογραφία του κόσμου που ζούμε. Μίση, πάθη, ίντριγκες, απιστίες, κληρονομικά. Και ακόμη πιο παλιά βίαιες συμπεριφορές, προδοσίες. Τελικά οι νεκροί δεδικαίωνται και τα μυστικά τους πρέπει να μένουν κρυμμένα ή η αλήθεια πρέπει να λάμπει;
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
“Οι ευτυχισμένες οικογένειες δεν έχουν μυστικά, αλλιώς δεν είναι ευτυχισμένες”. Αυτό ισχυρίζεται ο Άγης Δημητριάδης-Σέραρντ. Ο ίδιος βέβαια συντηρεί δύο σπίτια, δύο γυναίκες, δύο παιδιά, ζει ουσιαστικά δύο ζωές. Στο μεταξύ η οικογένειά του, από τις επιφανέστερες της Αθήνας, περνά δύσκολες ώρες. Ο Ρόμπερτ Σέραρντ, ιδρυτής του ομώνυμου πολυτελούς ξενοδοχείου, βρίσκεται ξαφνικά στο στόχαστρο νεαρού φοιτητή ο οποίος διεξάγει έρευνα για το κρίσιμο διάστημα 1939-1945 και απειλεί να αμαυρώσει τη μνήμη του. Όλοι δηλώνουν θορυβημένοι εκτός από τη Λήδα Δημητριάδη, τη δικηγόρο της οικογένειας, η οποία ενθουσιάζεται με την ιδέα ότι κάποιος αποφάσισε επιτέλους να φωτίσει τη σκοτεινή διαδρομή του.
Ανασκοπώντας ωστόσο έναν αιώνα οικογενειακής ιστορίας, η οποία συχνά εμπλέκεται με τη διαδρομή της χώρας, η Λήδα ανακαλύπτει πως οι πάντες κρύβουν μυστικά: Πάθη ή εγκλήματα, έχθρες ή προδοσίες, όλα όσα συνθέτουν το μέταλλο από το οποίο είναι φτιαγμένες οι “ευτυχισμένες οικογένειες”. Κι αυτό είναι μια παρηγοριά…
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Δημήτρης Στεφανάκης γεννήθηκε το 1961. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Έχει μεταφράσει έργα των Σολ Μπέλοου, Ε. Μ. Φόρστερ, Γιόζεφ Μπρόντσκι, Προσπέρ Μεριμέ, Ονορέ ντε Μπαλζάκ κ.ά. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 2000 με το μυθιστόρημά του Φρούτα εποχής και έκτοτε έχουν κυκλοφορήσει άλλα οκτώ μυθιστορήματά του. Το μυθιστόρημά του Μέρες Αλεξάνδρειας (2007) μεταφράστηκε στα γαλλικά, τιμήθηκε με το Prix Méditerranée Étranger 2011 και στη συνέχεια μεταφράστηκε στα ισπανικά και στα αραβικά. Το μυθιστόρημά του Φιλμ Νουάρ, το οποίο επίσης μεταφράστηκε στα γαλλικά ήταν υποψήφιο για το Prix Balkanika 2013.
Ο ίδιος τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη 2011, ενώ την ίδια χρονιά ήταν υποψήφιος για το Prix du Livre Européen 2011. Το 2014, αναγορεύτηκε από το γαλλικό κράτος Ιππότης του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών για την προσφορά του στον λογοτεχνικό χώρο και τη συμβολή του στην ανάδειξη των Γραμμάτων και των Τεχνών στη Γαλλία και στον κόσμο. Ο διαδικτυακός του τόπος είναι www.dimitrisstefanakis.gr