Πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η Documenta14, (http://www.documenta14.de/gr/ ) η μεγαλύτερη διοργάνωση που έχει στόχο να παρουσιάσει τη σύγχρονη μοντέρνα τέχνη και να καταφέρει να θέσει τους απαραίτητους γνωμικούς άξονες για την καλύτερη αφομοίωση ιδεών και προτύπων στην τέχνη. Παράλληλα με τη διοργανώτρια πόλη της Documenta14 στο Κάσσελ της Γερμανίας, η Αθήνα κλήθηκε να παρουσιάσει ισότιμα το δικό της σκέλος.
Με πάνω από 160 καλλιτέχνες και πολλούς χώρους κάθε αρχιτεκτονικού και λειτουργικού χαρακτήρα για να παρουσιάσουν τα έργα τους, όπως όλα τα μεγάλα μουσεία (για παράδειγμα Εθνικό μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ωδείο Αθηνών, Βυζαντινό και Χριστιανικό μουσείο, Νομισματικό μουσείο, Νέο μουσείο της Ακρόπολης κ.α.) καθώς και υπαίθριους αρχαιολογικούς χώρους, όπως το Λύκειο ή διαμερίσματα παλαιών πολυκατοικιών και νεοκλασικά! Μέσα σε αυτούς τους τέσσερις μήνες που φιλοξενήθηκε στο κλεινόν άστυ, η Documenta14 προσπάθησε να θέσει την Αθήνα στο κέντρο του παγκόσμιου καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος.
Το περιεχόμενο της Documenta14 και ο βαρύς χαρακτήρας προκάλεσε στο ελληνικό κοινό μια χλιαρή αντίδραση. Ευρισκόμενος σε αρκετούς χώρους, ο αριθμός των επισκεπτών ήταν πολύ μικρός και το μεγαλύτερο κομμάτι από τους επισκέπτες στις κύριες δομές που είχαν έργα ή performances καλλιτεχνών, ήταν τουρίστες. Αυτό αναδεικνύει το πρόβλημα, πως μεγάλες διοργανώσεις όπως αυτή, δεν γίνεται να έχουν το απαραίτητο αντίκρισμα σε μια κοινωνία καταβεβλημένη από την οικονομική κρίση και με έλλειψη παιδείας σε αυτό το γνωστικό επίπεδο.
Η Documenta14, αν και τελείωσε, συνεχίζει να αποτελεί μια σπουδαία ευκαιρία για την τουριστική προβολή της χώρας σε μια αγορά, ένα καταναλωτικό κοινό που επικεντρώνει τα ενδιαφέροντα και την αναψυχή της γύρω από την τέχνη και ό,τι πηγάζει από αυτήν. Κατάφερε να αναδείξει πολλά σημεία στην πόλη που ακόμα και οι Αθηναίοι αγνοούσαν την ύπαρξή τους και προσέφερε τεχνογνωσία και ευκαιρίες για εξέλιξη.
Καθώς τα νομίσματα, έχουν δύο όψεις, η Documenta14 συχνά βρέθηκε εκτεθειμένη σε αρνητικά σχόλια και κριτικές. Αποτέλεσε μια διοργάνωση που αγαπήθηκε για την πολύ-πολιτισμικότητα των καλλιτεχνών της και πολεμήθηκε από ορισμένους για την ανυπαρξία ουσιαστικού περιεχομένου στην Ελλάδα της κρίσης.