-Τι σπουδάζεις;
-Γεωγραφία.
-Α, αγιογραφία ε;
-Όοοχι, όχι. Γεωγραφία.. Στο Χαροκόπειο..
Α, διαιτολογία. Τώρα κατάλαβα.
(Αμ δεν. Δεν έχεις καταλάβει. Αλλά τι να σε κάνω; Πάμε άλλη μία..)
– Λέω, ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ σπουδάζω στο Χαροκόπειο.
-Αααααα, Γεωλογία.
-Όχι Γεωλογία, ΓΕ-Ω- ΓΡΑ-ΦΙΑ!
-ΑΑΑΑ, Γεωγραφία. Τώρα κατάλαβα! Χμμ, ωραία…Και τι είναι αυτό;
Και τι είναι αυτή η συζήτηση που μόλις περιέγραψα; Η τυπική εκείνη συζήτηση που έχει κάθε (μελλοντικός) γεωγράφος όταν ερωτάται περί του αντικειμένου των σπουδών του. Παιδιά, άμα σας λέει κάποιος σπουδάζω στο Φυσικό, τον ρωτάτε «πόσους νόμους μαθαίνεις;» Δε νομίζω. Ούτε εγώ ρωτάω. Εμάς, γιατί πάντα μας λένε ότι μαθαίνουμε όλες τις πρωτεύουσες και όλες τις χώρες του κόσμου;
Μα, καλά είναι δυνατόν να πιστεύει κάποιος, ότι τέσσερα χρόνια στο Πανεπιστήμιο μαθαίνουμε μόνο, επί της ουσίας, ονόματα; Άξιο απορίας πραγματικά. Δε λέω, και εμείς ακόμη που το σπουδάζουμε, η πλειοψηφία μπορεί και να μην ήξερε καν ότι υπάρχει η συγκεκριμένη σχολή πριν το δηλώσει στο μηχανογραφικό του. Και εμένα όταν μου το είπαν, δεν το ήξερα. Αλλά, μία φορά σχολείο πήγα και ήξερα πως η Γεωγραφία είναι επιστήμη. Μπορεί να μην ήξερα αυτά που ξέρω τώρα, ως προς όλες τις διαστάσεις της αλλά, τι είναι αυτό δε ρώτησα.
Επίσης, κάτι άλλο. Γιατί πάντα να μας ρωτάνε που βρίσκεται ένα άκυρο μέρος, που μεταξύ μας κανείς δεν έχει ακούσει ποτέ, και να θεωρούν αυτονόητο ότι πρέπει να το ξέρουμε; Εσύ που ρωτάς ποια είναι η πρωτεύουσα της Ανγκουίλα, ξέρεις σίγουρα ότι το Καρπενήσι δεν είναι νησί ή κατά βάθος δεν ξέρεις ούτε που καλά καλά είναι οι Κυκλάδες;
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Το που βρίσκεται η χώρα που μένεις και άλλα σχετικά, σε ποιο κομμάτι της γης βρίσκεσαι, που βρίσκεται η Αφρική, η Αμερική ή Ιαπωνία και ούτω καθεξής, δεν είναι κάτι που οι γεωγράφοι οφείλουν να ξέρουν μόνο. ΟΛΟΙ μας πρέπει να έχουμε γνώσεις Γεωγραφίας. Για να ξέρουμε παιδιά τι μας γίνεται.. Να μην περιοριζόμαστε λοιπόν μόνο στις τοποθεσίες των check-ins, εντάξει;
Γιατί, επίσης, η γεωγραφία σαν επιστήμη δεν είναι μόνο τοποθεσίες , βουνά, λίμνες, ποτάμια και πρωτεύουσες. Εγώ είμαι τρίτο έτος και μαθαίνω και έχω πάρει γνώσεις (ε, πατάω και στα μαθήματα γι’ αυτό μάλλον. Κοίτα να δεις που βοηθάει..) φυσικής γεωγραφίας, πολιτικής, ιστορίας, (γεω)πληροφορικής, οικονομικών και κοινωνιολογίας μεταξύ άλλων.
Όπως καταλαβαίνετε είναι μία επιστήμη «ομπρέλα». Δίνοντας έμφαση στον χώρο και στον χρόνο κυρίως μελετά, αναλύει και αναζητά απαντήσεις σε ένα σωρό ζητήματα που αφορούν πολυάριθμες πτυχές της κοινωνίας μας ειδικότερα, αλλά και ευρύτερα σε διεθνές επίπεδο. Γιατί, θέλεις να το πιστέψεις ή όχι, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε με την κρίση ή ακόμη, ακόμη και γιατί υφίστανται περιπτώσεις όπως αυτή με την καθαρίστρια (δε νομίζω ότι δεν έχεις ακούσει το θέμα αυτό, αν πάλι όχι όμως ψάξτο..) είναι θέματα που άπτονται κλάδων της γεωγραφικής επιστήμης, όπως λόγου χάρη η Κοινωνική Γεωγραφία.
Και τώρα κάποιος-δικαιολογημένα- μπορεί να πει ωραία όλα αυτά και να ρωτήσει «Τελειώνοντας τη σχολή, τι μπορείς να κάνεις; Που μπορείς να δουλέψεις;» Εντάξει μία στερεοτυπική απάντηση σε αυτή τη φάση θα μπορούσε να ήταν «Ε, στην Ελλάδα, γενικά όχι και πολλά πράγματα..» Και αν και ισχύει, το σημαντικό είναι όχι η μοιρολατρία, αλλά το τι κάνει κανείς για να αλλάξει αυτό που θεωρεί ως εμπόδιο. Στο θέμα μας όμως.
Ως γεωγράφος, που μπορείς να δουλέψεις; Το φάσμα είναι αρκετά ευρύ, διότι εξαρτάται και από το ως ποιον κλάδο έχεις επιλέξει να προσανατολιστείς. Ωστόσο, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, μπορεί κανείς να εργαστεί σε θέσεις από δήμους, επιχειρήσεις σαν σύμβουλος, σε σχολεία ως καθηγητής, σε μελετητικές εταιρείες και γραφεία, περιβαλλοντικές οργανώσεις, μέχρι και σε εφημερίδες σαν ειδικός αναλυτής και άλλα διάφορα. Βέβαια οι θέσεις αυτές και η αναγνώριση του ρόλου του γεωγράφου δεν αφορούν όλες το ελληνικό παράδειγμα, μιας και στην Ελλάδα τα τμήματα Γεωγραφίας είναι δύο (στο Χαροκόπειο και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και όχι ιδιαίτερα γνωστά, αλλά και πάλι είναι ΚΑΙ στο χέρι μας να το κάνουμε να ισχύσει. Το μυστικό της συνταγής είναι (μεταξύ άλλων φυσικά) το πόσο «το κυνηγάει» κανείς.